Jak šlapou české noviny

Je to hloupost, ale rozčílila mne jedna aféra z cyklistiky. Jak víte, americký cyklista Lance Amstrong dopoval po celou dobu své sportovní kariéry. To bylo nyní oficiálně prokázáno, načež mu americká antidopingová agentura (USADA) po dvouletém zkoumání soudně odebrala všechny sportovní tituly, včetně sedminásobného vítězství v Tour de France. Tady je odkaz na článek z Washington Post o celé zprávě, která je pro Amstronga zcela zdrcující. Kvůli českým novinářům uvádím kompletní odkazy, aby se nemohli vymlouvat.
http://www.washingtonpost.com/sports/othersports/lance-armstrong-faces-fresh-doping-charges-from-usada/2012/06/13/gJQAefnPaV_story.html
Důkazy byly natolik silné, že kolař-dopař se rozhodl vzdát marný boj o rehabilitaci. Nyní se čeká na rozhodnutí Mezinárodního olympijského výboru. Ten si Amstrong a jeho sponzoři získávali na svou stranu různými sponzorskými dary, takže jeho rozhodnutí nemusí být tak jednoznačné jako u odvážné, a zatím nezávislé americké asociace. Celý postup Amstrongova systému dopování podrobně popsal činovník francouzské antidopingové agentury, který asistoval na Tour de France. Rozhovor s ním zveřejnil Le Monde, který o tomto způsobu dopingu kolem vrcholné cyklistiky píše už několik let. Celý rozhovor najdede zde:
http://www.lemonde.fr/sport/article/2012/08/25/lance-armstrong-a-ete-prevenu-avant-tous-les-controles_1751361_3242.html
Je to otřesné čtení o tom, jak probíhaly u Armstronga dopingové kontroly: vše bylo pečlivě naaranžováno a zmanipulováno. Asistoval o toho celý tým odborníků a špičkový lékař. Navíc panuje podezření, že pracovníci organizující antidopingové kontroly byli nepřímo zkorumpováni nebo přinejmenším byli zcela laxní v případě slavného kolaře-dopaře. On už byl oficiálním ideologickým vzorem pro mládež v USA i ve Francii, takže to bylo fakt těžké.

 

A teď k českému tisku, který dělá z Armstronga málem oběť nešťastného spiknutí. Typický článek najdete zde:
http://sport.lidovky.cz/armstrong-uz-neni-sampion-kvuli-dopingu-prisel-o-vsechny-tituly-phr-/ln-sport-ostatni.asp?c=A120824_071953_ln-sport-ostatni_ogo
Nikde se nedočtete o tom, jak vlastně cyklista dopoval a jaké byly důkazy. Místo toho najdete k celému rozhodnutí USADA pouze jednostranný článek, který dává slovo jenom a pouze kolaři-dopaři:
http://sport.lidovky.cz/experti-se-zastavaji-armstronga-trestaji-ho-bez-dukazu-piy-/ln-sport-ostatni.asp?c=A120824_210828_ln-sport-ostatni_vlh
Všimněte si nejprve nadpisu: „Experti se zastávají Armstronga: Trestají ho bez důkazů“. Tímto orámováním čtenář dostane základní informaci o tom, jak má číst článek. Z klobouku se vytáhne typická karta „expertů“ na cokoliv, kterými se zpochybní oficiální a soudní rozhodnutí. Podobně pracuje Idnes.cz, viz titul článku, kde se dopař srovnává s ukřižovaným Ježíšem:
http://sport.idnes.cz/ohlasy-zahranicnich-novin-na-armstrongovu-kauzu-fbu-/cyklistika.aspx?c=A120824_152654_cyklistika_fil
Tady vidíte další formu manipulace. Vybere se "řecký sportovní web" a jeho afektivní kecy se prezentují jako objektivní fakt. Web Mladé fronty je dnes prostě nejlepší, takto ji nikdo nemůže obvinit z podvodu. A nyní začne placená práce české novinařiny, protože je třeba dopsat příběh o chudákovi, kterému "sebrali tituly". Fakt o vyloučení nelze pominout, ale musíte ho správně orámovat, abyste lidi obelhal a zavedl je na jiné myšlenky. Říká se tomu agenda-setting, viz náš starší sloupek. Totéž se provozuje u nás zcela masivně a zejména v politických kauzách.

 

Nastolování agendy v případě kolaře-dopaře vypadá takto. Napíšete, že vlastně dopují všichni cyklisté, a že je to docela normální (zde). Pak napíšete, že zvěst je nepodložená, viz ti experti a ukřižovaný Ježíš k tomu. Navíc toto neexistující zlo i tak způsobilo dobro, protože nepodložená fáma pomohla nadaci pro boj proti rakovině, kterou Armstrong podporuje (zde). Web Mladé fronty má totéž v bleděmodrém zde. Takže pilní čtenáři Lidovek, Idnes.cz a jiného novinářského braku dostanou pocit, že je vlastně všechno v pořádku. Dopují všichni a oni „experti“ v případě Armstronga-Ježíše navíc zpochybňují rozhodnutí USADA. A i kdyby to bylo náhodou pravdivé, tak co na tom? Beztak to všem pomohlo a ti chudáčci s rakovinou dostali víc peněz na léky.  Pochopitelně, o článcích, které jsem zmínil nahoře, zatím v českých main-streamových internetových médiích nepadlo ani slovo. Proč asi? Odpověď najdete zde:
http://www.lemonde.fr/sport/article/2012/08/25/les-sponsors-font-front-derriere-lance-amstrong_1751397_3242.html
V tomto článku se analyzují dosavadní mediální aktivity Amstrongových sponzorů jako Niké a spol, které i přes rozhodnutí o dopingu stále drží cyklistu na svých reklamních plochách. Jmenovaná firma sponzorsky podržela jako jediná i golfistu Tigera Wooda po jeho skandálu. Zde najdete odpověď na české mediální mlčení a lhaní. Jmenované firmy investovaly do Armstronga milióny kvůli reklamě. Nyní je jejich investice slušně řečeno v háji a je třeba z prozatímního stavu věcí vytřískat, co se dá. V novinářsky zkorumpovaném Česku je to zcela snadné. Prostě si zaplatíte pár článků jako skrytou sponzorskou reklamu a šikovně utajíte skutečný stav věcí. Pak se za týden nebo dva objeví „překvapující“ článek, že to vlastně bylo jinak a že hrdinné Lidovky či MF dnes zjistily skutečný příběh, viz horní odkazy. A tomuto se říká mediální spinning.

 

V citovaném případě jde o hloupost, ale nebezpečnou. Náš web už několikrát psal o podobných praktikách českého tisku, který se za prachy zprostituoval a slouží každému, kdo na něj houkne nebo kdo otevře prkenici. Prodejní novináři dále prodávají naše uši, oči a částečně i hloupé hlavy. Za to je platí ti, kteří oblbování potřebují jako mazivo, aby hladce fungovala mašina jejich zájmů. Česká média, dnes i ta veřejno-právní, tj. placená z našich přímých koncesionářských poplatků,  jsou na prodej. Může si je zaplatit každý, kdo to potřebuje nebo kdo disponuje patřičným politickým vlivem. Pomáhá k tomu i monopolní vlastnictví českých médií, které v podstatě ovládá pět zahraničních skupin. Viz tato starší studie a hlavně výsledné grafy.

 

Pak si ale musíme uvědomit, že žijeme ve světě zdání nebo za závojem buddhistické máji. A vezměte si mocenské zájmy ideologického charakteru, kde jde o volební výsledky. V případě miliardových zlodějen legálně prováděných skrze zákony a skrze předivo politických machinací potřebujete oblbnout celý národ. Proto se svět českého mediálního zdání pilně buduje už aspoň deset let, viz současný mediální spinning kolem kauzy poslance Ratha. A tato struktura je dávno kompletní a funguje jako gumová klec v blázinci. Můžete si v ní poskakovat, jak chcete, nic se vám nestane. Proto je tak těžké někomu vysvětlovat, jak na tom skutečně jsme, naposledy jsem to dělal včera. Nikdo vám nevěří. Normální lidi přece čtou noviny a dívají se na telku. Tam to nebylo, nebo to bylo úplně jinak. Vskutku.

 

Převzato z Umlaufovin

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments