Mediální šťouchnutí do ekonomiky

Je pro Vás recese příležitostí nebo zdrojem strachu? Záleží také na médiích. Nikoho nepřekvapí, že přístup amerických a čínských médií je v době hospodářské krize velmi odlišný. Odlišný přístup médií může mít také odlišný vliv na reálnou ekonomiku.


Americká média v posledních 12 měsících nešetřila dramatem. Ztráta zaměstnání, exekuce, znehodnocené úspory, krachy a podvody století byly na pořadu dne. Pokud Američan nepocítil dopad finanční krize na vlastní kůži, každodenní zpravodajství přispělo k jeho obavám. A obavy ho přiměly k tomu, aby snížil útraty, prodal akcie a dal peníze pod polštář. Svou troškou tak přispěl k dalšímu prohloubení krize.

Čínským médiím byl určen jiný přístup. Obrazovky a titulní stránky zaplavili nadšení čínští spotřebitelé využívající dočasných slev, snížených daňových sazeb a zatím nevídaného přístupu ke zboží, které bylo původně určeno pouze na export. K tomu se přidaly reportáže o čínských firmách skupujících své mezinárodní konkurenty a vzdálené zdroje nerostných surovin. Média přispěla k tomu, aby Číňané viděli mezinárodní finanční krizi jako příležitost… aby utráceli a investovali … a tak aby každý svou troškou přispěl k hospodářskému oživení.

Svoboda médií bez přílišné bulvarizace?

V době hospodářských potíží může bulvarizace tisku zhoršit situaci. Oklešťování svobody tisku ale samozřejmě není přijatelným řešením.

Jak však přimět média, aby nás masově netopila v černi? V průzkumech veřejnost projevuje zájem o seriózní zpravodajství. Ve skutečnosti, se však mnohem snáze financuje zpravodajství bulvární.

Na straně poptávky by do budoucna mohla pomoci rostoucí vzdělanost národa. S tou snad souvisí zájem o hlubší a objektivnější zpravodajství. (Pokud je ale pravdou, že vzdělanost národů na Západě všeobecně roste, proč nadále pokračuje vývoj médií směrem k bulvarizaci?)

Na straně nabídky by snad pomohl větší rozsah grantů a ocenění pro hloubavé reportéry. Seriózní a objektivní zpravodajství je pro společnost přínosem. Má pozitivní efekt, který (podle ekonomických učebnic) je třeba odměnit, aby trh fungoval efektivněji. Na rozdíl od výzkumu, jehož pozitivní efekt si zasluhuje státní podporu, je pro média jakékoliv odměňování státem riskantní. Více by prospěla třeba soukromá filantropie pro podporu kvalitní novinařiny.

Nyní hlavně doufejme, že hospodářské oživení v příštích měsících nabídne mediálně zajímavé příběhy … a že nás média silou svého vlivu pošťouchnou dobrým směrem.

 

Převzato z blogu autorky na www.aktualne.centrum.cz

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments