Novela školského zákona: Svoboda volby nebo soukromá lobby?

Reklama


Novela školského zákona, která začne platit od příštího školního roku, a má umožnit žákům podat v prvním kole příjimacího řízení až tři přihlášky, je veřejnosti prezentována jako velká výhoda, která žákům umožní lépe si vybrat školu podle svých preferencí a možností.


Tento systém tří přihlášek je podle mého názoru nesmyslný, nehumánní a zbytečný. Důsledkem bude, že se celé přijímací řízení zkomplikuje, školy budou zatíženy dalším papírováním a povede to ke stresování a frustraci velké části uchazečů o studium. Na to, jak to skončí, není potřebné dělat žádné složité metody, stačí jenom několik prostých logických úvah.


Představme si jednoduchý model – tři školy ve městě, každá má v prvním ročníku kapacitu 60 žáků a na druhé straně 180 zájemců o studium s možností podat 3 přihlášky. V prvním kole si dají všichni uchazeči 3 přihlášky a absolvují přijímací zkoušky. Zákonitě 60 (nebo jen o málo více) nejlepších studentů bude přijato na všechny 3 školy. Zbylí uchazeči obdrží od všech tří škol oznámení, že nebyli přijati. Určitě jim to velmi posílí sebevědomí.


Přijatí studenti se rozhodnou tak, že první škola získá např. 30 studentů, druhá 20 a třetí 10. Na jedné straně jsou tři nenaplněné školy, na druhé 120 neuspokojených zájemců. A jdeme do dalších kol. Než se v takto uzavřeném systému podaří tak jednoduchá věc, jako umistit 180 žadatelů do tří škol se 180 místy, proběhne několik kol výběru, stresování žáků a velká část škol se bude od dubna do září věnovat náboru žáků, aby pak některé z nich zjistily, že nemohou obor otevřít. A to ještě předpokládejme, že nebude nikdo podvádět a žáci poctivě oznámí své úmysly. V celostátním měřítku to bude ještě komplikovanější.


To mezi poslanci není nikdo, kdo by důsledky novely dokázal vysvětlit na plénu tak, aby to všichni pochopili? Nebo je opravdu úmyslem vyvolat chaos, z kterého budou těžit soukromé školy, které se mohou pojistit vybráním školného? Nevím, kdo bude rodičům žáků, kteří absolvují několik kol přijímacích zkoušek, vysvětlovat, že měli svobodnou volbu.

Přejít do diskuze k článku