Problémy s měřením inflace v ČR

Před necelým měsícem jsem se věnoval měření nezaměstnanosti v České republice, konkrétně změně metodiky. Dalším mediálně velmi sledovaným ukazatelem je míra inflace. V řadě diskusí lze narazit na zmínky, že individuální inflace je úplně jiná. Proto jsem připravil stručný přehled spotřebitelského koše a přidal pár porovnání.

Spotřebitelský koš se skládá z přibližně tisíce položek rozdělených do 12 základních kategorií. Tyto kategorie jsem seřadil podle významu:

  1. Bydlení – 28%
  2. Potraviny a nealkoholické nápoje – 15,0%
  3. Doprava – 10,5%
  4. Alkoholické nápoje a tabák – 9,7%
  5. Rekreace, kultura- 9,0%
  6. Bytová výbava – 5,8%
  7. Hotely a restaurace – 4,9%
  8. Pošta, telekomunikace – 3,6%
  9. Oděvy – 3,6%
  10. Zdraví  -2,3%
  11. Vzdělávání – 0,8%
  12. Ostatní – 6,9%

Soubor s daty jsem si prošel a narazil jsem na celou řadu dalších zajímavých srovnání. Odkaz na detailní složení spotřebitelského koše najdete na stránkách Českého statistického úřadu.

Zkusil jsem si tipnout, jaká individuální položka má největší váhu. Netrefil jsem se.

Položkou s největší individuální váhou – 10,8% – je „Imputované nájemné vlastníků – nájemníků“. Tedy položka, kterou reálně nikdo neplatí.

Je to částka, kterou by majitelé bytů a domů platili sami sobě za to, že v bytě či domě bydlí. Tato částka je více než dvojnásobná oproti klasickému nájemnému placenému v nájemních či družstevních bytech (4,7%). Tato částka je pak méně důležitá, než cena cigaret (4,9%).

Elektřina, plyn, topení a ohřev teplé vody pak dohromady 10 %. To je docela dost. Samotné vodné a stočné má dohromady váhu 1 %, tedy ani ne poloviční v porovnání s cenou piva.

Schválně, kterým položkám a jejich změnám je mediálně věnována výrazně větší pozornost?

Dalších porovnání se najde celá řada. Pokud najdete zajímavá srovnání vah jednotlivých položek, můžete je buď napsat do komentáře pod tento článek, případně jako samostatný článek v rámci Článků čtenářů.

Zdroj: proinvestory.cz

Stanův komentář: Změny cen dopadají s různou intenzitou na různé společenské skupiny. Zlevnění luxusního zboží nemusí zajímat 99 % lidí, kteří si je nebudou moci dovolit, zdražení nájemného nebo hromadné dopravy může nechat v naprostém klidu lidi bydlící ve vlastní vile s bavorákem v garáži. Další problém je se změnami váhy spotřebních položek ve spotřebním koši, případně s tím, jak ve spotřebním koši vyjádřit vypadnutí některé položky či naopak úplně nový produkt. Všimněte si také, že se nikdo nezabývá ukazateli, které vyjadřují změnu spotřeby (materiální životní úrovně) jednotlivých skupin domácností. Pokud někdo z vás, vážení čtenáři, máte dostatečnou erudici, přístup k datům a chuť něco na toto téma napsat, přivítám to. Stejně tak by bylo velmi zajímavé, kdyby se našel někdo, kdo by podrobně zpracoval vývoj příjmů jednotlivých skupin domácností a profesí.

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments