Technologie moci III

Reklama


 

Stranická politická propaganda

Úloha propagandy a její souvislosti s politikou

– výkon politické moci musí být podporován propagandou

– propaganda je nejdůležitější při dobývání moci

– propaganda je užitečná při udržování politické moci

– propaganda působí směrem ven, lobby jen směrem dovnitř

– ofenzivní propaganda je účinnější než přesvědčovací

– místo nežádoucího názoru opakovaně vnucuj názor žádoucí

– chybí-li argumenty, sáhni po vhodně upravené historii

– chybí-li argumenty, manipuluj výklad současnosti

– nešetři slovy, máš-li naději, že odpůrce přesvědčíš

 
Příklady:
 

1/ Úkolem správné propagandy není přesvědčovat občana o jeho svobodě, že noviny číst nemusí, ale naopak o jeho povinnosti, že musí dodržovat přijaté zákony a řádně platit všechny poplatky a daně. Kdyby poplatky a daně neplatil, žilo by se hůře nejen nyní jemu, ale především jeho dětem v budoucnosti. Také by mohl brzy zkrachovat celý stát, podobně jako v Řecku … Občan musí chápat jakoukoliv povinnost jako vymoženost režimu, který mu zajistí "svobodu" tuto povinnost plnit.
 
2/ Úkolem propagandy není sdělit občanovi, že cena rohlíků byla včera zvýšena, ale správně mu vysvětlit, že byl právě v zájmu občanů z ciziny zakoupen a dovezen nový nejmodernější stroj na jejich výrobu. … Teprve po protestech občanů, že rohlíky jsou nyní menší než dříve, vydat doplňující zprávu, která se podiví "některým nezodpovědným živlům", kteří šíří tyto "nepravdivé" zprávy, protože průzkumy u obyvatelstva jednoznačně zjistily, že nové rohlíky jsou naopak mnohem chutnější, než ty dříve vyráběné. Ostatně, časem se již na trvale menší rouhlíky zapomene.

 

Udržení a upevnění moci metodou účinné propagandy

 
– vytvářet a udržovat dojem absolutní důvěryhodnosti

– trvale generovat dojem morálky a pravdomluvnosti

– stát v němž nevládne naše strana, je spálená země před bankrotem

– stát v němž vládne naše strana, je stát svobody a prosperity

– úspěchy naší strany jsou zásluhou její píle a schopností

– úspěchy dokládej především praktickými důkazy

– neúspěchy zdůvodňuj teoretickými a historickými souvislostmi

– neúspěchy jsou vždy zaviněny vynucenými vnějšími okolnostmi

– ten, kdo naše stoupence kritizuje, ten jim určitě něco závidí

– stokrát opakovaná lež se nakonec stane pravdou
 
a proto je nutné
 
– mít své vlastní tištěné noviny a internetovou agenturu

– mít své vlastní redaktory a internetové smluvní diskutéry

– mít loajální redaktory ve vybraných soukromých mediích

– mít spřízněné redaktory ve veřejnoprávních mediích

– mít smluvní agitátory v diskusním prostoru Internetu
 
– dbát na výběr zpráv, třídění zpráv a úpravu jejich znění

– naše zprávy nepřipouštějí jiný výklad ani pochybnosti

– trvat na "vyvážených informacích" jen u protivníků

– uplatňovat interní zásadu, že objektivita je projevem hlouposti
 
tím, že
 
– titulky zpráv musí vytvářet dojem zodpovědnosti a činorodosti

– titulky zpráv musí slibovat optimistickou budoucnost

– titulky zpráv musí kritizovat vždy jen protivníky

– titulky zpráv musí co nejčastěji protivníky zesměšňovat
 
– zprávy bulvární jsou důležité, zvláště když poškodí protivníka

– zprávy o korupci jsou důležité, jen když poškodí protivníka

– zprávy manipulační jsou nezbytné, jestliže posílí pozici strany

– zprávy manipulační jsou účelné, jestliže protivníkovi uškodí

– pro zprávy manipulační lze najmout vhodné redaktory medií *)

– forma zpráv musí být jasně srozumitelná i méně vzdělaným

– obsah zpráv vždy koncentruj jediným názorem na jedinou událost
 
*) Příklad manipulační zprávy: Nějaký politik na tiskovce řekne: "… za určitých okolností by mohl být v příštím roce … dražší cukr …" a v titulku novin bude: "Cukr bude v příštím roce dražší". Jak jednoduché!
 
– mýty a legendy jsou "pravdou", přinesou-li politický zisk

– tradice a výročí prezentovat, jen přinesou-li politický zisk

– zásluhy osobností prezentovat, jen sympatizují-li s námi

– zprávy z tábora protivníků interpretovat jako mediální bludy

– nežádoucí sdělení historiků prezentovat jako historické mýty

 
k tomu je třeba
 
– jmenování oddaných "služebníků" do informačních medií

– školení smluvních diskutérů pro Net a jejich informační servis

– a opět: nejen odměňování "služebníků", ale i dozor nad nimi
 
***
 

Závěr

Tolik k některým aspektům technologie moci. A nyní představa, jak by to mělo skutečně být:

 

Politika, to by neměly být jen mocenské šachy. Měla by to být především služba lidem s jasným cílem a vírou, pílí a vůlí. Politik by měl mít jak jasné představy jak o budoucnosti, tak i o názorech a činech ideových spojenců a vůli po spolupráci. Předpokladem spolupráce je vždy snaha o objektivitu a komunikaci. Boj s vnějšími pomluvami a vnitřními intrikami leader řešit osobně nemá a ani nemůže. To je práce pro poradce a funkcionářský aparát. Tam však musí být lidé se stejnou mírou víry a odhodlání jako má vůdce. Ten musí pečlivě hýčkat a žárlivě střežit průchodnost informačních cest od základních organizací až po ústředí. Pohlídat si korektnost průběhu a sčítání ve volbách  je základ úspěchu.

 

A když už jsme u té technologie politiky a moci, tak závěrem jedno poučení z nedávné doby:

Když padne špatná vláda z iniciativy opozice, mají být nové volby IHNED.

A ne až za rok. Jinak to je jen opoziční Pyrrhovo vítězství. Spousta lidí to ví, jen někteří špičkoví politici to nevědí.

 


P.S. Pro zájemce o vstup do politiky, kteří by chtěli předem vědět, jak taková moc chutná, lze doporučit jako oddechovou četbu nejen texty Mirka Topolánka a Jiřího Paroubka z prvního dílu, ale i knihu se stejným názvem od Ladislava Mňačka, kterou tu již připomínal Orinoko. Dá se říci, že i když Mňačko byl spisovatel "jen" komunistický, dosud ta kniha neztratila nic ze své aktuálnosti. Včetně těch kariérních konců i mnoha současných profesionálních funkcionářů.

 

Přejít do diskuze k článku