V návrhu novely zákona o vodovodech a kanalizacích je další tikající bomba

Reklama


Ministerstvo zemědělství v návrhu novely zákona o vodovodech a kanalizacích navrhuje, že zcela rezignuje na postavení arbitra při uzavírání Dohod vlastníků provozně souvisejících vodovodů a kanalizací. Do této role přitom za sebe nikoho nenavrhuje a důsledkem tedy bude, že nebude existovat žádný regulační orgán.

MZe přitom ví, že většina vodovodů a kanalizací byla na základě tzv. „provozních smluv” pronajmuta k provozování zahraničním koncernům. Dohody tak budou sice uzavírat vlastníci infrastruktury (většinou obce), ale její podobu budou připravovat či zásadně ovlivňovat zahraniční koncerny. Pokud nebude podoba příslušné Dohody pro koncern výhodná, tak se její uzavření bude blokovat nebo natahovat, čímž vznikne problém obci-vlastníku nového vodovodu či kanalizace, který může dojít až tak daleko, že nová infrastruktura buď nebude kolaudována, nebo nebude mít provozovatele.

Co to všechno může znamenat pro obce a občany?

a) Budou se uzavírat pro obce a občany nevýhodné Dohody vlastníků provozně souvisejících vodovodů a kanalizací.

b) MZe jako státní instituce bude tvrdit, že s tím nemůže nic dělat, že je to věc soukromě právní a ze zákona nemá žádné kompetence.

c) Koncerny budou diktovat podmínky, za kterých budou vydělávat na provozování infrastruktury, kterou zaplatí obce.

Dohodu připraví právníci soukromého provozovatele a bude výhodná především pro něj. Pokud obec, bez odborného a právního zázemí v daném oboru laik, neznalá podrobně problematiky provozování vodovodů a kanalizací, neuzavře Dohodu, tak nebude její nová infrastruktura provozována. Obec bude nucena na předloženou Dohodu přistoupit, i když bude pro ni nevýhodná, protože např. vybudovala kanalizaci za dotační peníze a musí ji připojit a začít provozovat, jinak ji hrozí vrácení dotací!

Jak to fungovalo dosud?

Pokud navrhované podmínky Dohody připadaly obcím „nemravné“, mohly se obrátit na Mze, které v roli arbitra muselo dovést obě strany k rozumu a díky svému odbornému zázemí bylo schopno dohlédnout na vyváženost a pro obce i stát výhodnou podobu Dohod. Eliminovalo – jiné důvody, které znesnadňovaly uzavření Dohody, jenž nesouvisely s provozem vodovodů a kanalizací – politikaření, snahu se obohatit na úkor obcí, korupci.

MZe přichystalo koncernům dárek a obcím past. Navrhuje, ať obce podepíší Dohodu, a pokud se jim nelíbí, ať se obrátí na soud! Dál již nic neřeší. Jak se bude obce u soudu bránit, že podepsala nevýhodnou Dohody, kterou podepsalo se svobodnou vůlí, se znalosti obsahu Dohody? Jak dlouho bude takový soud ve stavu českého soudnictví trvat? Kde obce vezme peníze na právníky a kde vezme stejně kvalitní právníky jako koncerny? Kdo z nových zastupitelů bude po dalších volbách vědět o tom, v čem je vlastně problém s Dohodou, když už to léta běží?

Přejít do diskuze k článku