Značkový život ve značkové státě

Reklama


Při projíždění RSS na mě z „peleše lotrovské“ (známější spíše pod krycím názvem Úřad vlády) vyskočila Pozvánka na seminář „Značka Česká republika“, pořádaný Poslaneckou sněmovnou. Někdy se podaří, často nechtěně, říct jednou větou víc, než regálem tlustospisů, a toto je přesně ten případ.


Proč je Česká republika ve srabu, rozežíraná korupcí a odcizováním mezi veřejností a elitami? Protože elity už zcela ztratily republikánský étos a republika pro ně přestala být něčím, co má smysl a hodnotu samo jako onen „pevný bod“, ze kterého občan odvozuje svoji identitu a rámec své existence. Přesně, jak naznačuje výše zmiňovaný titulek, je republika pro elity něco jako firma, produkt, značka, kterou bez okolků prodají nejvýhodnější nabídce. Levně koupit, draze prodat a pozdě platit, to je přístup současné politické a ekonomické elity k republice.


Současné elity svůj úspěch neměří mírou svobody, rovnosti, vymahatelnosti práva a životní úrovně občanů, ale mírou tržní kapitalizace značky. To jenom před občany, zejména když se blíží volby, si pořád hrají na to, že tomu tak není, ale jak už to tak bývá, občas se prořekne každý. A občan? Ten se může leda tak utěšovat tím, že ve značkovém státě prožije značkový život. Jenom při tom nesmí zapomenout na to, že vlastníkem značky je někdo úplně jiný.


A pak je tu ještě otázka, do jaké míry se může někdo identifikovat s něčím, co mu nepatří, a něčím, čeho není součástí, a hlavně – proč by měl něco takového vůbec dělat?


Převzato z blogu Tribun

Přejít do diskuze k článku