ANO – prostě Agrofert

V neděli večer jsem byl v pražském Divadle bez zábradlí na představení „Římské noci“. Je to strhující podívaná o vztahu slavné italské herečky Anny Magnani a amerického dramatika Tennessee Williamse, postavy, které hrají skvělá Simona Stašová a přesvědčivý Oldřich Vízner.

Již na lístcích jsem si nemohl nevšimnout loga společnosti Agrofert. Ostatně proč by nemohla česká firma podporovat české divadlo, a to v pozici generálního partnera? Na tom by jistě nebylo nic, co by si zasloužilo kritický odsudek. Méně jsem již chápal to, že ihned po vstupu do divadla na nás trčel dvoumetrový panel s plakátem – „ANO – bude líp!“. A vedle něj stánek s předvolební nabídkou hnutí ANO. Majitel Agrofertu byl vyfocen na všech možných vyobrazeních se svými kandidujícími ovečkami. Nechyběly ani ANO-bombónky a ANO-noviny, které hlásaly, že oni a ony to PROSTĚ zařídí. Pozoroval jsem návštěvníky vyprodaného představení. Tvářili se netečně, jakoby se dokonce báli byť jen očima potkat s lákavou předvolební agitkou. Po představení však následoval atak číslo dvě. U stánku stála usměvavá paní a nabízela divákům své ANO zboží. A tady už nad strachem z přímého kontaktu s ANO produkcí převládal pocit bezbřehé trapnosti a kýče, který ostře kontrastoval s právě skončeným divadelním kusem.

Divadlo principála Karla Heřmánka jde takříkajíc s dobou. A není to poprvé, i když tentokráte způsobem, který devalvuje umělecký stánek zdrcujícím způsobem. Proti gustu žádný dišputát, ale čeho je moc, toho bývá příliš. Své by o tom mohl vyprávět i Richard Krajčo a další.

Nabízejí se mnohé další otázky. Nejpopulárnější, nejmocnější a nejvlivnější člen vlády, druhý nejmajetnější občan ČR a majitel médií se nás snaží přesvědčit, že jeho politická mise nemá nic společné s jeho firmou. Opravdu? Tvrdí, že není politikem, že se šel jen dočasně obětovat pro naše blaho. PROSTĚ jen tak. Kdo tedy ten náročný předvolební cirkus platí? Andrej Babiš. To je přece jasné. Ale jak vlastně? Ze svých osobních zdaněných příjmů? Z marketingového rozpočtu Agrofertu? Nebo nějak jinak? Jedno je jisté – kdo platí, ten rozhoduje. O všem a o všech. Na webu prý politického hnutí ANO se můžeme dočíst, že hlavním donátorem je lídr hnutí sám, pak následují firmy z holdingu Agrofert, spolupracující firmy a dodavatelé, a na závěr kandidáti za hnutí ANO. Prezentovaná suma však zdaleka nepokrývá všechny náklady na uvedení značky ANO na trh a její předvolební nabídku před minulými parlamentními volbami, ani na letošní kampaň před blížícími se komunálními a senátními volbami. A to i kdybychom odečetli štědrý státní příspěvek za výsledek ANO ve volbách do Poslanecké sněmovny.

Pan Babiš pluje na své vítězné vlně. Chutná mu to. Moc chutná moc a ta absolutní chutná absolutně. Dluží nám však mnohé odpovědi. Po minulé kampani se tvářil dosti překvapeně, když mu údajně někdo z jeho štábu sdělil, že ho kampaň nestála 50 mil. Kč, ale prý dokonce 100 mil. Kč. Jenže skutečné souhrnné náklady byly zcela jistě přes 500 mil. Kč, přičemž některé odhady lidí z reklamní branže uvádějí ještě vyšší číslo. Stačí si dát tu práci a spočítat všechny volební nosiče – plakáty, billboardy, direct maily, inzerci, spoty, ale i produkci celorepublikové road show atd. A k tomu si připočtěte nákupy vydavatelských domů a rádií. A to už se dostáváme do miliardových částek. Letos se to opakuje. Před nabídkou ANO, o tom, že bude PROSTĚ líp, se nedá utéct. Tak jako se nedá utéct před nabídkou zboží z produkce impéria Agrofert. Nechci se pouštět do mnohokráte opakovaných úvah o poměru odvedených daní a příjmů z dotací. Kladu si ovšem také otázku, co je oním hlavním motivem Andreje Babiše k jeho současné exhibici? Je to jen touha dominovat? Je to instinkt predátora, který hledal nové vzrušení? Anebo potřebuje ochránit svůj mega byznys? Jisté je, že inspiroval ostatní. Stačí se podívat na bílou košili na billboardech pana Passera…

Mluvit v tomto kontextu o rovné politické soutěži je bláhové. Politika se u nás stala jen produkcí nákladného marketingu a byznysové objednávky. Případný střet zájmů vlastně již nikoho nezajímá. Byl akceptován jako norma. Pan Babiš ten svůj imaginární matrix neporáží. On se stal jeho supervizorem. Nelze si nevšimnout jeho tiché koalice s Milošem Zemanem a také jistých dohod o neútočení s ostatními domácími oligarchy. Ostatně Andrej Babiš je jeden z nich. A konec konců snížit enormní úvěrové zatížení Agrofertu v horizontu několika nejbližších let je možná výzva jako hrom.

Ostatní mu to ovládnutí hřiště velmi usnadňují. ČSSD je stále v sevření vnitřního pnutí a starých vazeb, kterých se nedokázala zříci. A navíc produkuje spíše staré mladé schůzovníky a ne inspirativní státníky. Lidovci se elasticky přizpůsobují situaci, neboť to mají ve své genetické výbavě. Parlamentní opozice je prezentovaná hlavně hřmotným pardálem Kalouskem a tudíž nedůvěryhodná a neúčinná. O ODS a jejím restartu zablácené značky se dá úspěšně pochybovat. A pak zbývají jen občasné výkřiky veteránů z KSČM, sólistů Úsvitu a přepestré směsi nováčků, staronových tváří a bílých koňů všeho druhu, kteří se derou na radnice. Samozřejmě, že existují v komunální politice mnohé pozitivní výjimky z tohoto modelu, ale obávám se, že i je PROSTĚ spláchne to kobližkové a salámové tsunami.

Pokud politické subjekty tají, anebo dokonce lžou o způsobu a výši nákladů financování svých kampaní, tak lze důvodně předpokládat, že nám budou lhát, i když jim svěříme správu země. Nehledě tedy na to, že podivné financování politických kampaní je systémovým základem závislé korupce a deformace volné soutěže myšlenek, vizí, strategií a konceptů. Asi je PROSTĚ nepotřebujeme. Proč taky, vždyť profíci to PROSTĚ zařídí. Ale klidně tomu všemu můžeme říkat demokracie a právní stát. Třeba nám pak bude líp. Politická divize Agrofertu ví jak na to. Nastává normalizace II. – kdo není s nimi, ten je proti nim. Jako bych to už někdy slyšel. Špatnou politiku nahradila antipolitika, v níž účel světí prostředky. „Pragmatici bez zábran všech zemí (sousedních) spojte se“. A komparsisté, jak je u nás obvyklé, nadšeně tleskají, třeba pak alespoň malý kus „oslnivého úspěchu“ ulpí i na nich.

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
8 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sugar Ray
Sugar Ray
1. 10. 2014 17:11

Tady jsou taky jak andělíčci v bílích košilkách na bilboardech u nás v Mostě , spasitelé lidstva , Babiš a jeho místní přisluhovači v tandemech . Dynamic dua tomu řikam , jak měla Topka minule vždycky jeden das gesicht a za nim za zády Karnold Swarzenberger s fajfkou . Ty náklady tam se musí započítávat ty hňupi co chodí po městě a agitujou , rozdávaj ty ANO cetky zvou na mítingy a žádaj hlasy pro Babišovce . To by mě zajímalo kolik dostává jeden takovej prostitut . Já nevim ono je to těžký , já už jsme dneska o tom… Číst vice »

Morybundus
Morybundus
1. 10. 2014 17:33

Agentura, která „nepolitickému hnutí“ radí by zasloužila Nobelovu cenu (kdyby se nějaká za politický marketing udílela). Před metodami propagace i následného udržování značky (na to po volbách pravidelně všechny strany zapomínaly) nezbývá než smeknout. Vezměte si třeba skvělý tah s osobnostmi na kandidátkách. Přijde mi, že nejprve nějaká „organizační skupina“ přijede do města, následně udělá průzkum, koho občané vnímají jako důvěryhodného člověka a toho poté osloví s nabídkou kandidatury. Protože „nepolitické hnutí“ není podle mě ničím jiným, než pravicovou stranou mající nahradit profláklou ODS, nemají lokální elity, dříve volící samozřejmě doprava, s kandidaturou problém. Lidé byli léta vychováváni, že „každý… Číst vice »

Alena
Alena
1. 10. 2014 18:07

zajímá mne, zda ANO podporuje smlouvu TTIP. Tato smlouva učiní státy závislými, nadnárodní koncerny mocnějšími, “ žrádlo“- promiňte- nedá se to říci jinak nekvalitnější. Myslím, že to Agrofertu bude takto vyhovovat. Tudíž nebude zapotřebí, aby se v politice ANO po roce 2014 angažovalo.

mirror
mirror
1. 10. 2014 18:58

Proč Babišovi a dalším zbohatlíkúm u nás neříkají oligarcha? Možná by se jim to líbilo. Kdo ví?

Neználek
Neználek
1. 10. 2014 19:56

Protože by je vyhodil z práce.

jogín
jogín
2. 10. 2014 12:18

Dneska jsem dostal poštou leták. Volte podle činů, nevolte podle plakátů.Vyhodnocení podpory smluv na internetu, nezávislá kontrola hospodaření obcí a opolitizocání státní správy. Nejvyšší hodnovení TOP, i když má za odpolitizování pětku. Zato Úsvit je hodnocen na dvojku, protože údajně nepřekládá zákony. No vida, nový „objektivní“ způsob reklamy od Rekonstrukce státu. Tak to asi z půlky hodím Okamurovcům.

Aleš
Aleš
3. 10. 2014 5:32

mirror napsal Proč Babišovi a dalším zbohatlíkúm u nás neříkají oligarcha? Možná by se jim to líbilo. Kdo ví? oligarcha Kelner, Bakala, Trautnberk, Kraďousek, zloděj per, Václav Havel (tomu jedinému by se ten titul asi nezamlouval, na svojí známce punku si hluboce zakládal, že musel pokazit vánoce 89 Mariánu Čalfovi, který měl také zájem o funkci prezidentisty – jen už si nepomatuju jestli měl taky zájem i o pomlčku)nesleduju žebříčky nejbohatších Čechů, protože jsou mi dost ukradené… Lotynka holt nevynesla. Chápu, když se Babiš nezamlouvá kovaným levičákům jako Vám nebo třeba orimu. Ale u všech pravičáků to vidím jako známku… Číst vice »

Aleš
Aleš
3. 10. 2014 5:40

Před Zlínskou ZOO mělo před 14 dny ANO mítink. Zvídavý příslušník celní správy měl na dva mladé frikulíny, jež rozdávali ano balónky, zvídavou otázku. „Koho jste volili v prezidentské volbě?“ Bez uzardění odpověděli, že Karla Schwarzenberka…