Diskuze k článku


  • Petrpavel • 7. ledna 2018

    S povděkem jsem přečetl. Nejlepší léta svého života, konec padesátých a počátek let šedesátých, jsem zažil za jeho prezidentování. Ano, smál jsem se se všemi jeho ujišťování že „maso bude“. Byl jsem tehdy ještě hloupý, nevěděl jsem pod jakým embargem je ČSR a celá socialistický tábor, nevěděl jsem tehdy že chránit mír a chránit budování stabilního, nezadluženého a sociálního státu pro všechny stojí hodně. Je o něm známo že rozdával peníze potřebným ve svém okolí, on opravdu nepotřeboval mnoho (ten vtip na úvod článku je obyčejný drb, ale já se na autora nezlobím, mohlo tomu tak i být, ale – záleží vždy na vzdělání?).

  • peter. • 7. ledna 2018

    Petrpavel napsal
    nevěděl jsem tehdy že chránit mír a chránit budování stabilního, nezadluženého a sociálního státu

    Nechcem tu rozdúchavať národnostné vášne a tak stačí,keď napíšem,že jeho vzťah ku Slovensku a Slovákom bol pohŕdavý,povýšenecký a zodpovedal jeho vzdelaniu.
    Jeho okydávanie Slovákov po incidente s Maticou slovenskou v Martine len urýchlilo jeho pád.V júli 1960 tuho obmedzil právomoce Slovenskej národnej rady a zrušil národný orgán vládnej a výkonnej moci na Slovensku ktorého práva boli ukotvené v ústave ČSR z r.1948.Zrušil Slovenský zbor povereníkov.Novotný mal lví podiel na procese s tzv.slovenskými buržoáznymi nacionalistami,na ktorý doplatili Husák,Okáli,Novomeský,Holdoš a iní.Jeho“dvojičkou“ na Slovensku bol istý Čech,menom Karel Bacílek.
    Keď chceme hovoriť o Novotnom,museli by sme sa vrátiť k Clevelandskej a Pittsburskej dohode a k Masarykovej vierolomnosti.Ale to by už bol iný príbeh.

  • idiotronic • 7. ledna 2018

    Vyprávělo se:
    Na pražském hradě zastavil úplně prázdný automobil. Z něho pak vystoupil soudruh Antonín Novotný.
    Asi má pravdu Jiří Jírovec, když říká, že nejlepší doby socialismu nastaly, když se Antonín Novotný přestal plést do věcí, jimž nerozuměl. Bohužel, incident s Maticou slovenskou je jeho dílo a jestli jsem tomu dobře porozuměl, mohl roztržku ještě z Prahy urovnat. Nestalo se.

  • racek • 8. ledna 2018

    Jo, taky jsem sundával ten portrét, byl jsem ve třeťáku. No a za rok, po okupaci, jsme psali po zdech „Sorry, Tony“. Myslím že jsme pak rychle vystřízlivěli. Zajímavé jsou i jeho paměti … Ono nic asi nebylo tak jasné , jak se píše, vč. těch slavných procesů …

  • Petrpavel • 8. ledna 2018

    „peter. • 7. ledna 2018

    Nechcem tu rozdúchavať národnostné vášne“ … tak je nerozdmychávejte.
    Máme si tu připomínat poválečný až do 1989 trvající technicko-ekonomický rozvoj Slovenska z prostředků vyprodukovaných v Česku?
    Ne nadarmo doc. Skála (KSČM) konstatoval že bylo velkou chybou nezapočítat do dělení společného státu v 1993 onu, jak ji příhodně nazval „odloženou spotřebu“ Čechů která zůstala pak nejen bez zpětvrácení, ale i bez vděku, na Slovensku.

  • racek • 8. ledna 2018

    peter. napsal
    Nechcem tu rozdúchavať národnostné vášne a tak stačí,keď napíšem,že jeho vzťah ku Slovensku a Slovákom bol pohŕdavý,povýšenecký a zodpovedal jeho vzdelaniu.
    Jeho okydávanie Slovákov po incidente s Maticou slovenskou v Martine len urýchlilo jeho pád.V júli 1960 tuho obmedzil právomoce Slovenskej národnej rady a zrušil národný orgán vládnej a výkonnej moci na Slovensku ktorého práva boli ukotvené v ústave ČSR z r.1948.Zrušil Slovenský zbor povereníkov.Novotný mal lví podiel na procese s tzv.slovenskými buržoáznymi nacionalistami,na ktorý doplatili Husák,Okáli,Novomeský,Holdoš a iní.Jeho“dvojičkou“ na Slovensku bol istý Čech,menom Karel Bacílek.
    Keď chceme hovoriť o Novotnom,museli by sme sa vrátiť k Clevelandskej a Pittsburskej dohode a k Masarykovej vierolomnosti.Ale to by už bol iný príbeh.

    No, když si na to vzpomenu, tak to byl spíš způsob jak zachovat jednotu státu. Ovšem, mocensky je vždy jen dočasně, jak se ukázalo. Pokud by nedošlo k intervenci SSSR, tak by jsme se rozdělili už v letech sedmdesátých.
    Mimochodem, v Čechách obdobné instituce neexistovaly.

  • idiotronic • 8. ledna 2018

    peter. napsal
    Čech,menom Karel Bacílek.

    http://www.prehravac.rozhlas.cz/audio/564477

  • peter. • 8. ledna 2018

    Petrpavel napsal
    Máme si tu připomínat poválečný až do 1989 trvající technicko-ekonomický rozvoj Slovenska z prostředků vyprodukovaných v Česku?

    Doporučujem vám,zistiť si aké bolo národnostné zloženie 1.ČSR.Pripomeniem,že Nemcov v nej bolo cca toľko,ako Slovákov,možno ešte viac..Takže účasť Slovákov v tej novovzniknutej republike bola rozhodujúca pre vznik republiky.A je otázkou,komu by docent Skála započítaval „odloženú spotrebu“dnes,keby nebola uzavretá Pittsburská dohoda ktorá zabezpečila vznik ČSR.
    Na Novotného sa možno pozerať z dvoch uhlov.
    Jedným z nich je pohľad na „zlatá šedesátá“a celkom iný je pohľad z uhlu jeho šovinistického správanie sa ku Slovákom.V článku je napísané mimo iné aj toto cit.“…odstranil poslední zbytky slovenské autonomie“kon.cit.Vraj bol aj „stalinista“.Bol skôr trockista,lebo po Stalinovej smrti sa celý strčil do zadku Chruščovovi a len jemu vďačil za svoju kariéru.

  • Petrpavel • 8. ledna 2018

    peter napsal : „.. je otázkou,komu by docent Skála započítaval „odloženú spotrebu“dnes,keby nebola uzavretá Pittsburská dohoda ktorá zabezpečila vznik ČSR…“
    Kdyby nevznikla ČSR nebylo by co započítávat protože rozvoj Slovenska by financoval jiný „bratr“. Jestli by se ovšem, při znalosti jejich mentality (viz fašistický Slovenský štát, snaha mít své špecifické národní orgány) někdo takový našel.
    Každý prezident vděčí za svou kariéru někomu, Novotný svým spolustraníkům, žádnému Chruščevovi (to jen Kiska vděčí Clintonovi, Merkele a Junckerovi). Stejně jako neschopný Karol Bacílek či schopný Gustáv Husák.

  • peter. • 8. ledna 2018

    Petrpavel napsal
    Jestli by se ovšem, při znalosti jejich mentality (viz fašistický Slovenský štát, snaha mít své špecifické národní orgány) někdo takový našel.

    Petrpavel:
    Je obdivuhodné ako ste to s tými fašistickými a na Čechoch parazitujúcimi Slovákmi mohol tak dlho vydržať.

  • alexithymie • 8. ledna 2018

    Pánové.
    V úvodu jen drobné upozornění-už dlouho jsem zde nevstoupil do diskuse. Také jsem zde psal pod jménem Tenue. Problém s heslem…. a pak se zadařilo pod jiným jménem.
    Omlouvám se, že můj příspěvek nebude slohově vytříbený. Budu spíše psát heslovitě.
    Z toho co jsem si zde přečetl se nádherně ukazuje jak vzniká národnostní nesnášenlivost!!!! Ty výčitky-kdo z naších národů je větší dacan!!
    -Slovenský štát – ten čech (?) zapomněl připomenout tu českou aktivitu ve vládním vojsku, Václavák narvaný do prasknutí hajlujícími Čechy, protektorátní vládu, plno „antifašistů“ jejichž boj začal koncem dubna 45, plno těch co hráli na dvě strany atd. atd.
    -pro oba národy – kdo na koho doplácel, komu se na úkor druhého lépe žilo,… atd. atd.
    -ten slovák (?)nějak pozapomíná na ten klérofašismus, časté poklonkování maďarům, mnohé otazníky ke SNP atd. atd.
    Teď bych měl výše uvedené generalizovat u všech „čechů“ – „slováků“ – když to chcete národnostně „rozesrat“ tak tímto směrem veďte diskusi.
    Ti „dacani“ Masaryk a Štefánik způsobili vznik jednotného státu a tak „zavinili“ potlačování národní příslušnosti na úkor jednoho či druhého!!!
    Jejich vinou se Češi nemohli plně rozvíjet pod křídly německých ochránců a Slovákům tak bylo zabráněno státi se zemí hornouherskou….těch škod a křivd nám oběma národům způsobili!!!!!
    A tak se zadařilo (93) !!!! Mohlo to být dříve (68)
    ČR-to je věc, co?
    SR-to je věc, co?
    Jsme cizinci ve vlastních zemích! Ty naše vládní garnitury, hmmm lezení do západní druhý strany zeměkoule,…ekonomika, školství, atd. atd.

    Ještě jedna poznámka k tomu Novotnému i jeho předchůdci Zápotockému.
    -Na jejich obhajobu, ani jeden z nich se nepakoval,…..,oba byli „chudí“ při narození i ve smrti; i přitom všem, kdy tlak trockistů (Chruščov a spol.), tlaky ze západu….

  • alexithymie • 8. ledna 2018

    -Z druhé strany je třeba připustit, že na konci prezidentování Novotného se začala zvýrazňovat postupná do pekel jdoucí kádrová politika především ve stranickém aparátu i ve státní správě (na jedné straně hlupáci a na straně druhé prospěcháři pod vlajkou a heslem „komunismu“); učili lidi dostávat věci zadarmo,
    „rovnostářství“ často až v opačném gardu (např. zedník měl větší plat než vědec, atd.)……
    o tom by se dalo dlouze hovořit….. což pak vedlo až paradoxům r.68 a s „vítězstvím“ v roce 89, kdy došlo k naprostému popření teze z KM: volně: DT…zbavit se svých okovů…. si je samy, za halasů, že nejsou děti, nasadili!!!!
    Takže musí přijít doba přinášející PROLETARIZACI, kdy námezákem se stane pracující atd. atd.

  • peter. • 8. ledna 2018

    alexithymie napsal
    ten slovák (?)nějak pozapomíná na ten klérofašismus, časté poklonkování maďarům, mnohé otazníky ke SNP atd. atd.

    Ten Slovák „nepozapomína“na nič,ani na vznik „klérofašistického“Slovákštátu.Ten vznikol v dôsledku toho,že elity v Prahe odmietli po Mníchove brániť so zbraňou v ruke republiku aj keď český aj slovenský národ na to pripravený bol.
    Uhorsko bolo mnohonárodnostným štátom a pokiaľ je mi známe,tak Slováci nikdy „nepoklonkovali“ Maďarom.Pravdou je skôr opak.
    SNP bolo druhé najväčšie ozbrojené protinacistické vystúpenie v Európe.To je fakt a aj faktom zostane, napriek snahám všetkých falzifikátorov histórie o dehonestáciu jeho významu pre celú povojnovú ČSR.
    Často sa dnes používa výraz „fašizmus“bez poznania jeho skutočného významu.Negatívny význam získal výraz „fašizmus“až na kongrese kominterny v r.1935,keď ním Bulhar J.Dimitrov nahradil výraz „nacizmus“.Príčinou bolo to,aby sa vo vedomí ľudí zabránilo diskreditácii slova „socializmus“(Národno Socialistiská Nemecká Robotnícka Strana -NSDAP).

  • alexithymie • 8. ledna 2018

    Peter, tak trochu ujíždíš jiným směrem než směr, který jsem naznačil.
    -kdo poklonkoval a poklonkuje v ČR Němcům-především Praha; kde je nejvíce negativna vůči Slovákům-především Praha
    -kdo poklonkoval a poklonkuje v SR Maďarům-především Bratislava; kde je nejvíce negativna vůči Čechům-především Bratislava
    Nemyslíš, že právě tam se realizují právě tyto nacionalistické tendence, které pak vedly k r.93
    -k SNP jsem se nevyjádřil jako k celku negativně, řekl jsem „mnohé otazníky“ bez jakéhokoli nacionalistického podtextu (odkaz: Husák, koneckonců i Kopecký, do určité míry i Mňačko atd)
    -úsměv (z mé strany) – pokud jsi vzal osobně výraz „ten Slovák (?)“, pak tomu tak není, neboť to bylo míněno velmi obecně; možná by bývalo vhodnější použít spíše „Pražák“-„Bratislavák“
    Ještě poznámka:
    K obraně republiky v r.1938 tedy v období Mnichova jen drobnost:
    oba víme, že po mobilizaci se to „nějak“ zvrtlo; to, že Beneš se zachoval, tak jak se zachoval i to bych pochopil (i když se domnívám, že kdyby žil Masaryk, tak by mu asi rozbil hubu), protože Beneš volil ty, které méně nenáviděl, tj.nácky; co je mně doposud záhadou, že do čela lidí včetně vojáků se nepostavili komunisti (čeští i slovenští) a vlastně udělali to samé co Beneš (zdrhl s dalšími) do Londýna a Gottwald s dalšími do Moskvy. To o čem pak píšeš byly už jen důsledky „Česko-Slovenské“ připosranosti!
    A jsem i docela přesvědčen, že kdybychom se bránili, že by ani k válce nemuselo dojít; z vyprávění svého otce vím (tehdy student v Praze), když nastupovala německá armáda k nám, tak to byla „plechárna“; oni se napakovali až na ČSR (vojenský průmysl, zbraně atd).
    Bohužel.

  • alexithymie • 8. ledna 2018

    Naopak velmi kladně hodnotím: Pod Duklou jsem neviděl žádný tank natřený na růžovo, ve Svidníku se starají o památník atd.

  • Honza999 • 8. ledna 2018

    alexithymie
    Cituji: „A jsem i docela přesvědčen, že kdybychom se bránili, že by ani k válce nemuselo dojít; z vyprávění svého otce vím (tehdy student v Praze), když nastupovala německá armáda k nám, tak to byla „plechárna“; oni se napakovali až na ČSR (vojenský průmysl, zbraně atd).“

    Opomíjíte jednu zásadní věc – jak se měl stát zbavený pohraničí a na něm se nacházející linie obranných pevností bránit? O pohraničí a obrannou linii nás připravila Mnichovská dohoda. A pokud to nevíte, západní mocnosti předem označily naši případnou snahu této dohodě se bránit za odmítnutí splnění mezinárodních závazků a agresi, kterou by bylo nutno potlačit silou. Ano, pokud bychom odmítli vydat pohraničí i za cenu války, tak by Británie a Francie Hitlerovi pomohly „jeho právo“ dobýt vojensky.

    K válce by došlo tak jako tak – Hitlera dosadil k moci západní kapitál s cílem porazit jeho rukama SSSR.

  • Admirál • 8. ledna 2018

    Novotný a ostatní naši prezidenti – každý žil v nějaké době a řekl bych, že žádný to neměl zrovna snadné. Objektivně hodnotit to je bych řekl zatím luxus, na který nedosáhneme.

    Je jasné, že za Novotného došlo v ČSSR bezprecedentnímu a od té doby neopakovatelnému rozkvětu kultury a i ostatních oblastí. Nakolik na tom měl zásluhu on, nakolik bylo zaděláno před ní, těžko říct.

    Ohledně vzplanuvšich národnostních vášní doporučuji, schlaďte hormóny.

  • orinoko • 8. ledna 2018

    Novotný … Hendrych /plete se mi to s Fendrychem/
    Novotný vinil Hendrych a z toho, ze je to on, kdo mu nechává na stole Tigridovy Listy.
    Landovský a Forman predjeli kdysi na motorce na nábřeží v Praze drahou limuzínu. Sovětskou. Chtěli do ni hrozit. Ale sedel v ni Novotný a Hendrych. A tak jim zamavali. A ti uvnitř začne jim.
    Není šedesátých osmy. Jsou šedesátá léta. A ta jsou Novotného a Hendrycha.
    Tzv. Jaro nezačalo v Praze, začalo dávno předtím. V cele zemi. I na Slovensku.
    Novotný byl jednak fotogenicky a druhak se postavil Sovětům. Nechtěl v naší zemi jediného Emika. Pardon . Trapné jsem se spletl při pohledu na současnou vexlackou CR.
    Ma byt jediného Rusa.
    A tak existuje příběh , podle nějž KGB vyhrotila události , aby došlo ke kyzenemu vývoji. Novotný nechtěl , tak najdeme slovenské Husáka. I jiné před českým Novotným.
    I stalo se.
    O bože!! Jak uzkoprsy se vede Break out.

  • orinoko • 8. ledna 2018

    Role Novotného není predmetem jakekohokoli zájmu. Všechno by rozbourala na vše strany.
    Proto lodi plují do Trijany.
    A nás nenese žádná z nich.
    Novotný ma být zapomenut.
    Vadí všem.

  • orinoko • 8. ledna 2018

    Tigridovo Svědectví. Listy vydával Pelikán. Mnohem později.

  • Gatta • 8. ledna 2018

    orinoko – zdravím. A co tak napsat něco pod článek “ Zachraňme ČSSD“ … ?
    Trochu štengruju, ale opravdu by mě tvůj názor zajímal.

  • Gatta • 8. ledna 2018

    A k tématu nechma promluvit umělce:
    https://www.youtube.com/watch?v=k7SeAlZseFg

    (pozn: originál klip Hejmovy Sametová záhadně zmizel z internetu)

  • alexithymie • 8. ledna 2018

    Honzo 999:
    pro vaše datumové upřesnění:
    Mnichovská dohoda: 29. září 1938
    částečné mobilizace: květen 1938
    všeobecná mobilizace: 23. září 1938 ve 22.20 hodin. Za 24 hodin byly u většiny vojenských útvarů prezentovány tři čtvrtiny povolaných záložníků.
    Mobilizace povolala 18 ročníků I. zálohy a náhradní zálohy všech zbraní a služeb a dále část příslušníků II. zálohy – potřebných specialistů. Celkem bylo povoláno 1 250 000 mužů do zbraně včetně těch, kteří byli povoláni již před začátkem mobilizace. Dále bylo k dispozici 350 tanků, 5 000 dělostřeleckých hlavní a 950 bojových letounů.září 1938

    t.j. vše proběhlo časově jinak než píšete!
    K vaší další poznámce:
    „A pokud to nevíte, západní mocnosti předem označily naši případnou snahu této dohodě se bránit za odmítnutí splnění mezinárodních závazků a agresi, kterou by bylo nutno potlačit silou. Ano, pokud bychom odmítli vydat pohraničí i za cenu války, tak by Británie a Francie Hitlerovi pomohly „jeho právo“ dobýt vojensky.“
    moje reagence:
    „…že po mobilizaci se to „nějak“ zvrtlo; to, že Beneš se zachoval, tak jak se zachoval i to bych pochopil (i když se domnívám, že kdyby žil Masaryk, tak by mu asi rozbil hubu), protože Beneš volil ty, které méně nenáviděl, tj.nácky;…“
    Připomeňte si:
    Mnichovská dohoda byla uzavřena bez účast ČSR a SSSR,….. tj odstoupení do 3 měsíců, OPAKUJI do 3 měsíců!!! Beneš si fofrem pospíšil a už 30.9.1938 tento diktát přijal!! Pomoc v této věci nabídl pouze SSSR i bez ohledu na Francii (to je k tomu výše uvedenému).
    A tam jak uvádíte ty důvody pokud bychom odmítli….no k tomu už není co dodat, neboť to už byly keci jak zdůvodnit zdvihnuté ruce!!!!

  • Honza999 • 8. ledna 2018

    Diktát ze strany západních mocností co nás prodaly Hitlerovi byl skutečný – a řekly to naší vládě hned po Mnichovu. Bylo nutno udělat Hitlerovi cestu na východ. Západní mocnosti dobře věděly, že po Mnichovu bude následovat Protektorát a domnívaly se, že Hitler pak půjde na SSSR přes nás a přes své další spojence Maďarsko a Rumunsko. Jenže Hitler věděl že potřebuje k nástupu na SSSR mnohem širší koridor, který by navíc ovládal on sám a u kterého by si nic nemusel neustále domlouvat a koordinovat se svými spojenci – tak si vzal i Polsko.
    Tou obranou sem neměl na mysli obranu před Mnichovem, ale obranu před vytvořením Protektorátu. Napsal jsem to trochu nepřesně, protože vy jste měl na mysli obranu před naplněním Mnichova. Tam ale platí hrozba západních mocností, že v případě nepodvolení se bude mnichovská dohoda jakožto náš mezinárodní závazek prosazená vojenskou silou.

  • peter. • 9. ledna 2018

    Za Novotného boli mladí ľudia najmä na školách vystavení kritike za dlhé vlasy a výstredné oblečenia.No nikdy sa nestalo,aby ich polícia vyzliekla len preto,že boli oblečení do drahých handier z Tuzexu.
    https://www.hlavnespravy.sk/ak-budete-mat-v-rotterdame-oblecenie-nad-pomery-ziadne-prijmi-z-ktorych-ste-si-ho-mohli-kupit-mozete-skoncit-nahy/1268926
    Vždy som vravel,že sa na nás valí taká „totalita“ o ktorej sa nám ani nesnívalo.Dnes,keď si spomeniem na rok 89,štrnganie kľúčmi a ryčanie davu o znovu nadobudnutej slobode a demokracii a porovnám očakávania s dnešnou realitou,tak mám z toho novembra 89 nepríjemné pocity zahanbenia.
    Jedno musím uznať.Život v šesťdesiatych rokoch (za Novotného)bol v porovnaní s dneškom slobodný a radostný.V tých rokoch vzniklo všetko pekné,čo mám dodnes rád.Keď niekto hovorí o „neznesiteľnom útlaku“ a neslobode počas „Husákovej normalizácie“ a ešte si nevšimol v akej totalite žijeme dnes,tak nech si ešte chvíľku počká! Nie je ďaleko deň,keď so slzou v oku bude s nostalgiou spomínať na Husákov režim.Ak mu teda bude dovolené spomínať a rozmýšľať.

  • alexithymie • 9. ledna 2018

    k Honza999 :
    „Tam ale platí hrozba západních mocností, že v případě nepodvolení se bude mnichovská dohoda jakožto náš mezinárodní závazek prosazená vojenskou silou.“
    K tomu lze doporučit: přečíst si Beneš: Šest let v exilu; dále dát si do souvislosti změnu ve vztazích Beneš x J.Masaryk.; dále si dát do souvislostí, což máte samozřejmě pravdu, Francie i Británie dělala vše proto, aby Dolfu otočila na SSSR, rovněž máte pravdu, že Dolfa byl produktem západního kapitálu včetně USA (což dokumentuje i skutečnost jakým fofrem odvolali z Norimberského procesu Jacksona-když začal hrabat do nitek nadnárodního kapitálu a vazeb na Dolfovo Německo, pikantně i toho židovského I.G.Farben atd. atd., anglický, usa i SSSR voják odbachnutý wermachťákem anglickou nebo usa kulkou atd. atd.). To vše je sice pravda, ale problémem byla otázka proč jsme se nebránili, i když jsme mohli mít za prdelí SSSR, navíc jsme byli perfektně opevnění, vojenskou kapacitu jsem výše uvedl a navíc to nadšení bránit se!!! Nebylo síly nás porazit (vojenská kapacita Německa co do techniky atd. stála v té době za hovno a už tak vidím jak se ti „připosraní“ Britové a Francouzi hrnou na pomoc Dolfovi). Celý problém spočívá ve ZRADĚ vládní garnitury (a to má Peter pravdu), která sídlila v Praze v čele šolichala Beneše. Tam byla však moje otázka: Proč komunisti v té době toho všeho nevyužili a nepostavili se do čela této síly a nadšení bojovat.
    Pikantní je, že když ČSR umožnilo Dolfovi se dostat prakticky k SSSR, vyzbrojit ho atd., že ti samí potomci si otevírají hubu a hodnotí „prasárny“ Stalina (pakt o neútočení, obsazení Haliče,pobaltí atd.), když všichni víme, že to už byla jediná cesta Stalina jak oddálit válku, ale to už je zase jiná písnička.

  • alexithymie • 9. ledna 2018

    Peter je to pikantní, ale máš pravdu.
    Otázka je proč si ti naši kmáni si nadšeně nasadili okovy v r.89 a za halasu klíčů se těšili na „KRÁSNÉ“ zítřky.

  • Aleš • 9. ledna 2018

    ori: Martin nosí rudé tričko s anglickým nápisem, KGB tě pořád sleduje. TOŽ, to bys na sjezdu mohl podpořit nějakého socanského Tomia, dřív než nás nějaký svazáček Mádl zakáže. Řekl jsem si trochu o to, navezl jsem se na om kdysi do jeho slovenského koprodukčního filmu Konfident a on přesvědčuje a přesvědčuje. A každý má mít nějaké přesvědčení. Já mám třeba přesvědčení, že si dáme panáka. A ty ne, ty raději jako Evžen lovec žen lovíš…

  • alexithymie • 9. ledna 2018

    k Honza999 :
    Ještě jsem opomněl ty „chudáky“ Poláky!!!! Vždyť ti hráli na všechny strany. Podráželi jak Británii a Francii, tak i toho Dolfu. Vůbec jim nepřišlo nemorální uhrábnout si kus našeho území a vyhánět odtam naše lidi (mnohde hůře než skopčáci), jejich nenažranost směrem na východ (za dlouhé historie včetně po 1 sv.válce). V současné době, jakoby na vše zapomněli (hnus) a vyřvávají jak trpěli (pakt o neútočení, Katyň atd.). Všeobecně je známo jak probíhali čístky na židovském obyvatelstvu ze strany Poláků za Dolfi atd. atd

  • hudryper • 9. ledna 2018

    Vážení přátelé na OM , přečetl jsem si tuto diskusi a chtěl bych poděkovat nicku
    alexithymie a možná pro někoho překvapivě i orinokovi. Společně s Peterem se
    podařilo udržet diskusi v korektním stylu a já jsem tomu opravdu moc rád. Co se týče Antonína Novotného mámna období jeho vlády osobní vzpomínky ne vždy
    příjemné. Především na samém začátku jeho prezidentování a prvotajemničení
    došlo v Maďarsku k protikomunistické revoluci s řadou excesů,jež takové události
    zpravidla doprovázejí a současně dále vyostřují. V létech 1957 -8-9 došlo k reakci
    vystrašeného soudružstva na vysokých postech ve formě tzv. prověrek a utužení
    třídního pohledu i na nejmladší generaci,do níž jsem spadal i já. Polovina naší třídy na gymnáziu nedostala ještě před maturitou tzv. doporučení ke studiu VŠ !
    Někteří šli po matuře na vojnu a vesměs skončili jako manželé nahodilých děv
    poblíž kasáren,tedy později jako alkoholici. Já jsem se rozhodl překonat tuto překážku podepsáním závazku na ostravké šachtě s tím,že snad dostanu ono
    „doporučení“ přímo od havířů,což se mi po dvou létech nakonec podařilo a mohl
    přistoupit k přípravě na přijímací zkoušky. V 1960 jsem se ocitl na VŠE v Praze
    a měl pocit,že jsem snad na západě a ne v ČSSR.Asi od roku 1962 až do konce
    mého studia vládla na škole taková demokracie,o které si mohli studenti předtím, ale i poté jehom zdát. Když udělal Novotný velkou chybu a rozesla do stranických
    organizací svůj protestní dopis proti odstranění Chruščova,přiznal svou vratkou
    pozici a dodal odvahy nejen svým protivníkům jako byl Selucký,Šik a další, ale i
    nám studentům. Dokázali jsme si vyvzdorovat zrušení státnic z tzv. Vědeckého
    komunismu a Hendrychoivo II.odd.nakonec rezignovalo a odsouhlasilo to. Byla to
    doba „krásných šedesátých“. V březnu 1968 jsem byl osobně přítomen…

  • hudryper • 9. ledna 2018

    …v paláci Julda Fulda v Holešovicích,kdy na trubuně proti Novotnému svorně a neohroženě vystupovali jeden po druhém budoucí čelný pedstavitel Husák i jeho
    budoucí politický vězeň Mueler( z dvojice studentských disidentů Holeček-Mueler ,vydávajících v 60.létech časopis Buchar). Byla to akce ,při které již v lednu 1968
    „odstoupený“ generální tajemník Novotný přišel v přímém rozhlasovém přenosu
    o svou prezidentskou funkci. Přiznám se, že jsem měl z toho radost. Dubček jako
    nový partajní vůdce působil na lidi dojmem živého a příjemného člověka,což silně
    kontrastovalo s totální rigiditou dosavadních figur politbyra. Chtěl bych tady jako angažovaný pamětník zdůraznit,že k zlatým šedesátým nedošlo v důsledku dobré
    vlády primitívního politika Novotného,nýbrž že byla vyvzdorována na široké kulturní a teoreticko ekonomické frontě lidmi,kteří byli v dané hierarchii dost
    vysoko,aby neměli mocensky či materiálně moc co navíc získat,ale jak se nakonec po 21.srpnu 1968 ukázalo,měli pouze za svou snahu učinit život i ostatních lepší co ztratit,v řadě případů vše,tedy i život.

  • Honza999 • 9. ledna 2018

    alexithymie

    My jsme ten SSSR zas tak za zadkem neměli. Neměli jsme s ním společnou hranici a mezi námi a SSSR – či vlastně vůbec kolem dokola nás – byli samí Hitlerovi spojenci. SSSR nám sice pomoc nabídl – ale teď mi řekněte, jakým způsobem by nám mohl pomoci? Polsko nebo Rumunsko – ty by napřed musel rozválcovat (tedy minimálně jednoho z nich), protože jinak by se k nám nedostali. A světová válka by začala ne v září 39, ale vstupem SSSR do tohoto „sporu“, protože Západní mocnosti by se postavily za Hitlera.
    Nebyli jsme opevněni zas tak důkladně a kolem dokola – nebylo vše hotovo, zato jsme byli zcela obklíčeni. Nemyslím si, že bychom se dokázali ubránit, bylo by to jen za cenu světové války. Podle mého bylo podrobení se čistě výsledkem pragmatických úvah našich tehdejších vládců, kteří dali přednost Hitlerovi před rizikem, že by se po skončení té války mohl režim u nás překlopit do komunismu.

  • alexithymie • 9. ledna 2018

    Drahý Jeníku!
    V tom je vlastně zakopaný pes!
    To je ta česká povaha-viz.Masaryk-Česká otázka. My ČEŠI jsme prostě „LOKAJOVÉ“ – poslední Čech umřel v bitvě u Lipan!
    Co ta bitva na Bíle hoře-vždyť to je ostuda na ostudu….. ti čeští páni na staromáku, vždyť to byla trapárna nad trapárnu….. připosraní sráči (vyjímka snad ten Budovec)…. ten Jesenius, no hrůza-z luntu vzešel a na pána si hrál a dopadl, že ani nevěděl proč mu tu hlavu usekli! A to „peněžní chrťáctví“-zaplatím až potom!!!-hořký úsměv. Proč to říkám? V tom to je – to je to naše „národní“ povědomí-jak to všechno „obchcat“ a když to nevyjde tak „fňukat“ a po boji být chytrákem „jak se to mělo dělat“ – viz. když jsme nebojovali, tak jsme přežili…. jo, jo to v té genetice se kóduje! A to my už dokonale-historicky, UMÍME!!!! Vždyť jen koukni jaký jsme hrdinové směrem k SSSR-Stalinovi….jak to tam dělali blbě, jak byli blbě nachystaní, jak a prd a znova prd a zase prd….. no prostě chytrolíni, šolichalé,…vykukové atd. atd.
    Bohužel ten Masaryk měl pravdu v charakteristice „čecháčků“. Bohužel, ale to mi vadí (vím, že to je z mé strany subjektivní-něco už mám za sebou-úsměv) co mi vadí na tvých některých reagencích, které to „připosrání“ omlouvají.
    Hurá Češi odhalíme drze čelo a bez ohledu co jsme vyprodukovali jdeme hrdě s písně na rtech „Národ nás vidí a celý svět na nás čeká!!!!“

  • alexithymie • 9. ledna 2018

    Než půjdu chrnět Jeníku – v 70-tých letech jsem jezdil za svými německými prarodiči do NSR-byl jsem mlád-úsměv. Několikrát jsem diskutoval (no je to silné slovo diskutoval – bylo mi 18) s obergrubenfürerem SS, který bojoval u Stalingradu (přežil)-chlapisko jak hora-no už to byl starej dědek-naseknutý ksicht-byl to sudeťák od Šumperku.
    Do teď mi zní v uších-Ivan to být dobrý voják….ten italský, rumunský a maďarský voják….“šajsen“-české provedení.
    Co dodat,hmmm….

  • peter. • 9. ledna 2018

    Honza999 napsal
    Nemyslím si, že bychom se dokázali ubránit, bylo by to jen za cenu světové války.

    Náčelník generálneho štábu generál Krejčí,traja zemskí velitelia generáli Vojcechovský,Luža,Prchale a generál Syrový takto oslovili Beneša:
    „Musíme do války,ať jsou důsledky jakékoliv.Západní velmoci budou ostatně přinuceny nás následovat.Národ je naprosto jednotný,armáda je pevná a chce do toho jíti.A i kdybychom zůstali sami,nesmíme povolit.Armáda má svou povinnost bránit území republiky,chce jít a půjde do boje.“
    Klement Gottwald:
    Pane prezidente,nesouhlasím s Vámi!Bosí a bezbranní Habešané se bránili a my se podrobujeme.Jen se podívejte jak se brání španělský lid.Vždyť ostatní svět by nás nemohl nechat osamocený!Máme skvělou armádu a národ je jednotný!“Ku Gottwaldovi sa pripojili Rašín,Klíma,David,Stránský,Richter,Tykal a Stašek.
    Po vojne v Norimberku prehlásil ktorýsi z obžalovaných,že keby bolo Československo odhodlané brániť sa,tak by nezaútočili,lebo boli na to slabí.Skutočne silnou sa nemecká armáda stala až vtedy,keď bez boja získala české zbrojovky a výzbroj čsl.armády.
    Len pripomeniem,že Slováci vtedy disciplinovane a odhodlane nastúpili v mobilizácii do svojich posádok.Obsadili pevnosti a bunkre za Dunajom a prisahali,že cez nich Nemci neprejdú.
    O pár mesiacov,14.3.1939 vyhlásil Slovenský snem vznik Slovenského štátu.Ako druhú možnosť ponúkol Hitler Tisovi rozdelenie Slovenska medzi Maďarsko,Poľsko a Nemecko.Lebo už bol rozhodnutý vyhlásiť protektorát a v tom mu nejaké už aj tak okýptené Slovensko nemohlo zabrániť.Chcel české zbrojovky a český priemysel.
    Do dnes sa traduje v Čechách,že slovenskí klérofašisti zradili v najťažšej chvíli český národ a československú republiku.Je to lož.K zrade došlo ale zradil ten,kto rozhodol o kapitulácii.Mimochodom,podľa vtedy platnej ústavy a zákonov sa tým Beneš dopustil vlastizrady.

  • alexithymie • 9. ledna 2018

    Peter- za jedna-lépe bych to neřekl!

  • alexithymie • 9. ledna 2018

    Vždy, když jsem tuto otázku studoval, tak jsem si vždy!!!!! položil otázku, proč Beneše po 45 roce jako vlastizrádce nepověsili na první větev!

  • alexithymie • 9. ledna 2018

    A v tom Peter mám naprostou pravdu-to je ta manipulace-ten slovenský klérofašismus nabral sílu tehdy až to ten český „zrádcovský“ – „Beneš a spol.“ umožnily, tj.30.9.1938!!!!!!! tj.přijetím tedy podrobením se!!!!!

  • alexithymie • 9. ledna 2018

    „máš“

  • peter. • 10. ledna 2018

    alexithymie napsal

    Vždy, když jsem tuto otázku studoval, tak jsem si vždy!!!!! položil otázku, proč Beneše po 45 roce jako vlastizrádce nepověsili na první větev!

    Zbyněk Ludvík,Václav Bureš : “ Černá kniha minulosti“

  • peter. • 10. ledna 2018

    https://www.hlavnespravy.sk/minister-madaric-sa-ohradzuje-voci-zemanovej-dehonestujucej-kritike-dubceka/1270680
    K tomu,že sa Dubček „potentoval strachy“len toľko,že Dubček sa zúčastnil so zbraňou v ruke SNP spolu so svojim bratom.Bol dva krát ranený v boji a jeho brat padol 4 mesiace pred oslobodením.Takí ľudia sa nezvyknú „potentovat strachy“.
    Koncom roka si pán prezident Zeman dovolil sprdnúť Slovákov za to,že v OSN spolu so 128 štátmi sveta,hlasovali za prijatie rezolúcie,ktorá vyzýva USA k stiahnutiu svojho návrhu na vyhlásenie Jeruzalema za hlavné mesto štátu Izrael.ČR sa hlasovania zdržala.Pán prezident Zeman si pravdepodobne neuvedomil,že k Slovensku sa už nemôže správať mentorsky a poučovať ho,čo je správne a čo nie.Je to minimálne neslušné a nediplomatické,podobne ako bol jeho návrh na riešenie severokórejskej krízy.On navrhol vycvičiť komando ktoré by Kima zabilo.
    Smutné je to,že ako kandidát na prezidenta nemá dôstojného protivníka.Lebo stav je taký,že keď si Česi a Moravania zvolia za prezidenta niekoho iného ako Zemana,tak si zvolia …Kisku!

  • fajt • 10. ledna 2018

    peter. napsal
    Lebo stav je taký,že keď si Česi a Moravania zvolia za prezidenta niekoho iného ako Zemana,tak si zvolia …Kisku!

    smutné je to, že nejmenší zlo je v kolonii Zeman, ale kandidátí za ním jsou daleko horší než Kiska – pak už zdejším ovčanům nezbývá, než se živit jako tahle slečna ( se u toho ještě stále směje ) https://en.dailypakistan.com.pk/pakistan/czech-woman-held-at-lahore-airport-for-smuggling-heroin/

  • fajt • 10. ledna 2018

    https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/26196093_1346010438838344_5607550391756702743_n.jpg?oh=fd3bf66e069b358d450253a0b734f2fa&oe=5AB448F9 – tak trochu lidové tvořivosti, i když ta má dnes vliv jak slovo mukla v německém lágru. ..)

  • fajt • 10. ledna 2018

    https://cms.parlamentnilisty.cz/image.ashx?w=632&h=307&f=probud-babu.jpg&id=3202 – a ještě jedna marnost :-)

  • alexithymie • 11. ledna 2018

    Peter:
    tvoje doporučení, kde mám hledat odpověď na svoji otázku:
    Zbyněk Ludvík,Václav Bureš : “ Černá kniha minulosti“
    Knihu jsem si půjčil-prolistoval-hledal jsem v ní styčné body, které mám v „historii“ té doby už slušně prostudované (comparatio) z různých pramenů.
    Připouštím, že jsem ji pečlivě nestudoval a styčné body v této knize mě dost výrazně přesvědčily, že tu knihu ani nechci koupit, tak tím pádem ani vlastnit.
    Proto na tebe mám otázku:
    1. Kde v té knize najdu ty odpovědi?
    2.Kde v té knize jsou místa ze kterých „nečpí“ jednak nenávist, popř. tak oblíbená forma současnosti, tj.generalizování, vytrhování z kontextu či přímo lhaní?

  • Petrpavel • 12. ledna 2018

    peter, myslím, že chodíte rád číst k Vlkovi. Zkuste si znovu přečíst toto a pak napište svůj souhlas či n
    https://vlkovobloguje.wordpress.com/2017/08/27/25-let-po-te-ceskyma-ocima/
    Já s ním souhlasím naprosto. Ano, jde o pohled českého člověka, jak vlk správně poznamenává. A já jsem Čech, Čech v posledních létech váhající mezi komunisty a okamurovci…to jen pro pořádek.

  • peter. • 12. ledna 2018

    Petrpavel napsal

    peter, myslím, že chodíte rád číst k Vlkovi. Zkuste si znovu přečíst toto a pak napište svůj souhlas či n
    https://vlkovobloguje.wordpress.com/2017/08/27/25-let-po-te-ceskyma-ocima/Já s ním souhlasím naprosto. Ano, jde o pohled českého člověka, jak vlk správně poznamenává. A já jsem Čech, Čech v posledních létech váhající mezi komunisty a okamurovci…to jen pro pořádek.

    Myslíte zle!
    Ja k nijakému „vlkovi“nechodím.Chodieval som na Kosa Nostra zostra(alebo tak nejako)ale len v období najťažších bojov na JV Ukrajiny.Potom informácie o Ukrajine zrušil a ja som ho prestal čítať.
    Ale článok na ktorý ste dal odkaz,som prečítal.A mám pre jeho autora pochopenie.Prezentuje pohľad na tie udalosti tak,ako to videli a cítili Česi (pravdepodobne aj Moravania) a ja nemám najmenší dôvod k tomu,aby som jeho názory spochybňoval,alebo nedajbože znevažoval.A to aj napriek tomu,že môj názor na otázku rozpadu je trochu odlišný.Predovšetkým v tom,že si nemyslím,že išlo o rozpad.Išlo skôr o rozchod dvoch priateľov a ja som dúfal,že to bol rozchod len dočasný.Tiež si myslím,že dôvody toho rozchodu boli iné ako uvádza Vlk.Klaus sa zachoval ako pragmaticky rozmýšľajúci ekonóm veľkého podniku a rád sa zbavil „neproduktívnej a stratovej divízie“. Mečiar vo svojej samoľúbosti zase chcel vojsť do dejín Slovenska ako nejaký „otec vlasti-zakladateľ štátu“.Treba si uvedomiť,že Slovensko v tom čase bolo ekonomicky na dne,ťažké strojárenstvo už bolo zlikvidované,prebiehala likvidácia agropotravinárskeho sektoru a lúpež všetkého majetku patriaceho štátu.Tak sa teda tí dvaja zhodli a rozišli sa bez toho,aby sa opýtali na názor ľudu. Stalo sa,mohlo to dopadnúť aj horšie. No najviac ma mrzí,že z 15 miliónového vo svete uznávaného Československa ostali len dva vazalské štátiky bez vlastnej výrobnej základne a neschopné sa samostatne uživiť.
    Pravdou je však aj to,že napätie medzi Čechmi a Slovákmi latentne tlelo už od samotného vzniku I.ČSR,keď česká reprezentácia postihnutá komplexom „staršieho brata“odmietala emancipačné snahy Slovákov.

  • Petrpavel • 12. ledna 2018

    Já jsem peter věděl že se nakonec shodneme : “ ..No najviac ma mrzí,že z 15 miliónového vo svete uznávaného Československa ostali len dva vazalské štátiky bez vlastnej výrobnej základne a neschopné sa samostatne uživiť. …“

  • alexithymie • 13. ledna 2018

    Peter hmmm