Berija (1. díl)

 

K výročí zavraždění Beriji

Lavrentij Pavlovič Berija prošel dlouhou cestu – od chudého chlapce k „otci sovětské atomové bomby“, člověka. kterého označují za druhého po Josefu Stalinovi a za „nejlepšího manažera“ 20. století. Pro nepřátele stalinského projektu se stal symbolem pekla, démonem, odpovědným za krvavý teror. Po Berijově vraždě jej obdarovali spoustou nálepek a obvinění, vytvořili démonický obraz krvavého kata, zrádce a dokonce i sexuálního maniaka. Avšak pro podrobném studiu této opravdu velké postavy v historii naší vlasti se vyjasňuje, že Lavrentij Berija nebyl ani zrádcem, ani katem. Stejně jako Josif Stalin byl zakladatel, státotvorný politik a velmi efektivní manažer.

Přitom se vyznačoval „lidským“ stylem řízení i života, který ostře odlišoval Lavrentije (a Josifa Stalina) od ostatních manažerů. Lavrentij Pavlovič žil prostým životem, byl altruistou a přitom vlídným hospodářem. A tak po jeho vraždě nebylo v podstatě u „agenta zahraničních rozvědek a zrádce“ co konfiskovat. Vysokého stranického funkcionáře bylo možné zahlédnout, jak hraje s klukama fotbal. Po ránech cvičil na dvoře na hrazdě. Byl to velmi vzdělaný a kultivovaný člověk. V jeho hodnoceních psali – „inteligent“ (v dobrém smyslu tohoto slova). V Gruzii lidé všechno viděli, proto byl vztah obyčejných lidí k Berijovi dobrý.

Špinavé výmysly o Berijovi a Stalinovi byly vytvořeny za dob Chruščova, který se stal hrobníkem stalinského projektu. Cesta narýsovaná Stalinem měla změnit Sovětský svaz na bezkonkurenčního světového lídra a dát lidstvu možnost změnit výhybku na cestu jiného bytí – přechodu k společnosti tvořivosti a služby. Chruščov tento projekt zastavil a otočil Sovětský svaz do slepé uličky „mírové koexistence“ se Západem a vzdání se celé řady revolučních programů, které měly vyvést lidstvo do nejbližšího kosmu a k humanitární revoluci, kytvoření nikoli společnosti otroků a spotřebitelů, ale společnosti zakladatelů a tvůrců. Proto nasadili Stalinovi a Berijovi „psí hlavu“. Vynasnažili se změnit velké lidi na zrůdy, z bílého udělat černé.

Proč si lidé o něm pamatují jen to špatné, co si vymysleli nepřátelé národa?

  • Proč si nikdo nevzpomene, že Berija, když byl prvním tajemníkem, vyvedl chudé Zakavkazko na 1. místo v SSSR, co se životní úrovně týče?
  • Proč si nikdo nevzpomene, že Berija příkladně provedl kolektivizaci (moderně řečeno, reformu zemědělství) v Gruzii, udělal z ní hlavního dodavatele čaje, ovoce a tabáku, hlavní ozdravovnu SSSR?
  • Proč si nikdo nevzpomene, že Berija vysušil Kolchidskou nížinu a změnil ji ze semeniště malárie na kvetoucí údolí?
  • Proč si nikdo nevzpomene, že za Beriji dohnala Gruzie v úrovni vzdělanosti Německo?
  • Proč si nikdo nevzpomene, že Berija vymyslel šelfové vrty, umožňující dobývat naftu ze dna moře?
  • Proč si nikdo nevzpomene, že Berija provedl rekonstrukci (nebo jak se tam tomu říkalo) Tbilisi, v průběhu které nebyl poškozen jediný kulturní památník?
  • Proč si nikdo nevzpomene, že Berija první vyprojektoval výškové budovy v SSSR?
  • Proč si nikdo nevzpomene, že Berija vychoval geniálního syna, který obsadil význačné místo v oblasti sovětského vývoje raket (už za Chruščova, který neměl v oblibě děti svých politických soupeřů)?
  • Proč si nikdo nevzpomene, že Berija vytvořil atomovou bomby – hlavní garanci naší suverenity dodnes?
  • Proč si nikdo nevzpomene, že Berija uzavřel „případ lékařů“ (pozn. překl.: politický hon na čarodějnice po smrti Stalina) a spoustu podobných případů?
  • Proč si nikdo nevzpomene, že mnozí vědci o něm mluvili jako o „našem Lavrentiji Berijovi“?
  • Proč si nikdo nevzpomene na druhou Berijovskou rehabilitaci, v průběhu které bylo osvobozeno mnoho lidí (například ženy, které měly nezletilé děti)?
  • Proč si nikdo nevzpomene na Berijovy iniciativy při řešení národnostní otázky v oblastech hranic mezi národy a řešení mnohých vnitřních a vnějších politických otázek po Stalinově smrti?

A CO JE HLAVNÍ…!!! V roce 1941 po nejpodlejším úderu do zad, holotou vykrmenou svinským ceckem …KDO…!!! zorganizoval unikátní, bezprecedentní přestěhování…1000 závodů a fabrik…za Ural …??? Na připravená (KÝM…???) místa? Což vlastně zahrálo vzhledem k vzdálenosti … jednu z hlavních rolí ve Vítězství.

Jak vidno, pravdu mají ti, co říkají, že pro trpaslíky je každý velký člověk – obluda …

Zdroj: http://seva-riga.livejournal.com/795323.html

Překlad: Sio

Stanův komentář: Asi by se dala některá tvrzení z článku zpochybnit, spoléhám však na kritické myšlení čtenářů OM a zveřejňuji jej spíše jako doklad změny pohledu na stalinské období v současném Rusku. Očekávám, že pokud bude současný vojenský, ekonomický a politický tlak Západu nadále pokračovat a zesilovat, budou se tyto tendence v ruské společnosti logicky prohlubovat.

 

5 1 hlas
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
53 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tribun
Admin
13. 7. 2016 9:42

To jsem netušil, že Berija byl takový sovětský Cimrman.

hudryper
hudryper
13. 7. 2016 10:02

Netřeba nic zlehčovat.Je jasné,že Berija vytvořil atomovou bombu podobně jako Karel IV. UK nebo
Karlštejn či kamenný most v Praze.JeBerjovou nepochybnou zásluhou,že byl připraven a poté za
neuvěřitelně krátký čas realizován plán stěhování tisíců průmyslových závodů za Moskvu a k Uralu.
Jeho organizátorské schopnosti v podstatě umožnily neočekávaně masovou výrobu těžkých zbraní,
což u Moskvy i u Stalingradu společně s přesunutou armádou z Dálného východu rozhodlo i o naší
existenci,vážený Tribune.

Sio
Sio
13. 7. 2016 10:34

Vzpomínám si, když jsem byl v 80-tých v SSSR, slyšel jsem tam, že všechny ty gulagy a vraždy organizoval Berija a Stalin za nic nemohl. Do té doby jsem ani neměl tušení, že někdo s takovým jménem existoval. Proto mě článek zaujal. Ohledně Stalina se nakupilo tolik lží, že má člověk problém se v tom orientovat. Jak správně píše Stan, přeložil jsem to, jak jsem mohl a každý ať si to přebere sám, možná se ještě v budoucnu dozvíme spoustu zajímavých věcí a je na každém z nás, jak si to přebere.

peter.
13. 7. 2016 10:52

Hodnotenie L.Beriju sa musí nutne odrážať od hodnotenia historickej úlohy J.V.Stalina ktorú on zohral v dejinách ZSSR od svojho nástupu k moci až do svojej smrti.Ak nebudeme slepo hodnotiť Stalina z pozície Chruščova,Trockého a tých ktorí Trockého a spol. do Ruska v 1917-tom roku vyslali,potom je nesprávne,keď L.Beriju budeme hodnotiť výlučne negatívne.U nás sa hovorí „Komu česť,tomu česť,pastierovi trúbu“.Tak by bolo správne,keby sa Berijova dejinná úloha vyhodnotila objektívne bez nánosov špiny,ktorá bola na neho navŕšená po jeho zavraždení.Lebo tak obsratého a démonizovaného človeka ako bol L.Berija história Ruska nepozná.V Rusku to ale platí o každom panovníkovi alebo osobnosti,ktorá sa významne… Číst vice »

fajt
13. 7. 2016 13:34

zajoch napsal
zajoch

Wikipedie píše historii dle svého zaměstnavatele a ještě v obráceném gardu. ..)

merlin
merlin
13. 7. 2016 16:55

když lidem převrací hodnoty na ruby a devalvují válečného hrdinství lidí na úroveň zločinu, je to ťažké. Souhlasím se Stanem, zákon akce reakce funguje.
I když jsem si právě vzpomněla, jak válečníci kmene Zulu pokořili slavně angličany, ovšem za pár desítek let jim stejně sloužili jako jejich house boys – hrdost holt není všechno.:-)

merlin
merlin
13. 7. 2016 16:57

P.S. Tribun je jako správný prototyp Evropana posedlý snahou vylepšit zbytek světa, chudák. To je pak taky ťažké :-)

slava
slava
13. 7. 2016 19:16

Jen dodám k jeho zasluham , že právě on zastavil ty represe , přisuzováne Stalinovi , v roce 1939. Pozaviral téch , kdo odsuzoval nezákonně a bez soudu. Osvobodil z lagrů tisíce nevinných. Více ( o jeho vraždě take) se dozvíte z knihy N. Starikova “ Stalin. Vzpomínáme spolu „.

cnemo
13. 7. 2016 20:46

Pěkné, tak prý ten stalinismus zase tak blbý nebyl? :) Každopádně počáteční německé úspěchy jsou jednoznačně na vrub stalinistických „managerů“. Rozvrtat armády a důstojnického sboru, likvidace vlastní inteligence, nesmyslné ztráty kvůli praštěné ideologii… Rusové vyhráli ne díky bolševiků, ale spíše navzdory bolševikům (hlavně z počátku). Pro mne je to dost těžko pochopitelný zázrak:)

chalupář
chalupář
13. 7. 2016 20:57

Celá desetiletí se nepřátelé socialismu snažili vykreslit Stalina a jeho nejbližší spolupracovníky jako krvelačné stvůry.
Časy se mění, z relativně nedávných událostí se stala historie, otevřely se mnohé archivy, a o Stalinovi a jeho politických bojích s protivníky se začala objevovat skutečná pravda. Kdo má opravdový zájem může se dočíst o těchto dějinných faktech v objektivní knize Svjatoslava Rybase : Stalin – krev a sláva, která vyšla letos na jaře.

Alena
Alena
13. 7. 2016 21:31

hodnotím stalinovu dobu současnou optikou a nemohu si pomoci- analogie nacházím.
Dnes stejně jako za 2.světové byli mimo okupovanou Evropu Švýcaři a Angličané.
Dnes je stejná zrůda v očích západní propagandy jako Stalin Putin-Putler, a přesto dodnes není Rusko osvobozeno zpoza anglosaského diktátu svou ústavou a bankovním systémem.
Z toho dovozuji, že i Stalin měl ještě těsně před druhou světovou svázané ruce a zdaleka nebyl nejmocnějším mužem v zemi, podobně jako dnes Putin.
Archivy jsou odtajněny, objektivních informací dosud málo.

Dolmen
Dolmen
14. 7. 2016 6:17

Alena napsal Z toho dovozuji, že i Stalin měl ještě těsně před druhou světovou svázané ruce a zdaleka nebyl nejmocnějším mužem v zemi, podobně jako dnes Putin. Tak nějak to bude opravdu. Stalin nebyl naprosto neomezeným diktátorem, který si mohl dělat, co ho napadlo a dnes je na tom Putin obdobně – pouze v jiných dobových kulisách. Co se týče Beriji, tak byl nepochybně velice dobrým manažerem a po jeho jmenování do čela NKVD represe rozjeté Ježovem velmi opadly a spousta lidí byla propuštěna na svobodu. Bohužel – historii píší vítězové a dnes se už ví, že Chruščov byl největším… Číst vice »

fajt
14. 7. 2016 6:40

Áno, komunisti narobili veľa chýb, hlúpostí, dopusili deformácie. To ale neznamená, že sociálne vymoženosti a socialistické myšlienky a hodnoty sa tým pochovali. Západ podobný tomu, akým prešlo vo svojich dejinách kresťanstvo, lebo nik dnes nemôže poprieť skutočnosť, že aj v jeho histórii bolo tmárstvo, inkvizícia, netolerantnosť, korupcia a ďalšie negatívne stránky a obdobia. Idea spravodlivosti rovnosti ľudí bola nad tým vyšetkým, preto humanizmus krestanstva a jeho nosné myšlienky dokázali strhávať ľudí… Po porážke, akú sme utrpeli, sa nechce uznať. že socializmus napriek všetkému odsúdeniahodnému posunul myslenie a sebavedomie prostých pracujúcich ľudí, snažil sa o ich dôstojné postavenie. Znehodnocuje sa všetko,… Číst vice »

peter.
14. 7. 2016 7:07

cnemo napsal
Pro mne je to dost těžko pochopitelný zázrak:)

cnemo:
Stalin zničil vlastnú inteligenciu !?To ako že celú povojnovú obnovu ZSSR,jadrový a kozmický výskum,nesporné úspechy vo všetkých oblastiach priemyslu….to všetko sa stalo napriek tomu,že v ZSSR neostala žiadna inteligencia,iba tá,ktorú Stalin nevyvraždil?A Kutuzov bol tiež kokot a zločinec,keď pustil Napoleona až do Moskvy?Vy a generál Petr Pavel by ste tú situáciu vtedy v druhej polovici r.1941 zvládli určite lepšie ako Stalin…predpokladám na základe vášho skalopevného presvedčenia,že Stalin bol neschopný a krvilačný netvor ktorý zavinil počiatočné porážky ČA.Keby bol múdrejší,tak by sa wehrmacht nedostal ďalej ako po Brestskú pevnosť.

peter.
14. 7. 2016 7:17

fajt napsal Áno, komunisti narobili veľa chýb, hlúpostí, dopusili deformácie. To ale neznamená, že sociálne vymoženosti a socialistické myšlienky a hodnoty sa tým pochovali. Západ podobný tomu, akým prešlo vo svojich dejinách kresťanstvo, lebo nik dnes nemôže poprieť skutočnosť, že aj v jeho histórii bolo tmárstvo, inkvizícia, netolerantnosť, korupcia a ďalšie negatívne stránky a obdobia. Idea spravodlivosti rovnosti ľudí bola nad tým vyšetkým, preto humanizmus krestanstva a jeho nosné myšlienky dokázali strhávať ľudí… Po porážke, akú sme utrpeli, sa nechce uznať. že socializmus napriek všetkému odsúdeniahodnému posunul myslenie a sebavedomie prostých pracujúcich ľudí, snažil sa o ich dôstojné postavenie. Znehodnocuje… Číst vice »

@@
@@
14. 7. 2016 7:49

Stanův komentář: Asi by se dala některá tvrzení z článku zpochybnit, spoléhám však na kritické myšlení čtenářů OM a zveřejňuji jej spíše jako doklad změny pohledu na stalinské období v současném Rusku. Očekávám, že pokud bude současný vojenský, ekonomický a politický tlak Západu nadále pokračovat a zesilovat, budou se tyto tendence v ruské společnosti logicky prohlubovat. Xxxx Tvrzení z článku asi nemá smysl zpochybňovat, stejně jako u podobných textů, jejichž posláním je vyrobit z někoho kladnou postavu dějin, a to důsledným výběrem některých stránek života a činů a ignorováním všech ostatních. Snahy oslavovat stalinismus a jeho protagonisty byly v Rusku… Číst vice »

Nerevar
Nerevar
14. 7. 2016 7:59

Dokud byla přístupná v knihovnách, Velká sovětská encyklopedie (vydání z roku 1953!) heslo Berija neobsahovala. Učebnicová ukázka, jak se člověk může změnit v *neosobu*. Ale takovou rychlostí?

Tribun
Admin
14. 7. 2016 8:37

Jsem z té rehabilitace Stalina i Beriji poněkud rozpačitý, ne kvůli nějaké pofidérní historické pravdě, ale kvůli té potřebě pevných bodů ve vesmíru, která se v ní odráží. Přeci to, že zloděj volá chyťte zloděje ještě neznamená, že ten druhý nekrade. A má to ještě jeden aspekt: popírat zvěrstva stalinismu znamená popírat princip revolučního teroru. To jste komunisti?

peter.
14. 7. 2016 8:40

@@@@ napsal Snahy oslavovat stalinismus a jeho protagonisty byly v Rusku přítomny pořád Pozitívne ho vníma dodnes väčšina Rusov a v ankete o najvýznamnejšiu osobnosť v dejinách Ruska zaujal 3.miesto za Alexandrom Nevským a Stolypinom. To znamená,že Rusi si uvedomujú,že imperatív ktorý stál pred Stalinom tj.vybudovať zo zaostalého feudálneho ruského impéria rozvinutý obrany schopný,silný a sociálne spravodlivý ZSSR,stál vyššie ako obete,ktoré v mene toho imperatívu boli prinesené. Špinu na Stalina teda hádzali len tí,ktorým Stalinove budovanie ZSSR urobilo škrt cez rozpočet alebo tí,ktorým Stalin šľapol na krk a zabránil im v ich plánoch ktoré so ZSSR mali.Urobiť z Ruska surovinovú… Číst vice »

Sio
Sio
14. 7. 2016 9:19

Dnes jsem viděl na ČT24 toho Stohlberga, co „velí“ NATO jak prohlašuje bez mrknutí oka, že Rusko skrze své akce na Ukrajině ohrožuje atlantickou bezpečnost. Neustále slyšíme tvrzení, že se Rusko chystá napadnout Pobaltí, Ukrajinu a možná i Posko a zbytek Evropy. Půl Evropy tomu věří, na to bych si vsadil. Vede se informační válka a Západ si v ní vede úspěšně. Udělat z černého bílé a naopak pro ně není žádný problém, to každý soudný člověk ví. Máme tu čísla jako že v SSSR bylo uvězněno a povražděno 60 miliónů lidí. Že při „ukrajinském“ hladomoru zemřelo hlady 6 miliónů… Číst vice »

peter.
14. 7. 2016 9:23

Tribun napsal popírat zvěrstva stalinismu Ide o to či to,čo vy Tribun nazývate „zvěrstva stalinizmu“zodpovedá historickej pravde.Lebo keby tá antistalinistická propaganda bola pravdivá(stámilióny obetí Stalina),tak by museli byť Rusi dnes už vymretým národom.Taký Solženicyn sa ukázal byť obyčajným klamárom,čo bolo aj preukázané.Pre mňa je najdôležitejšia mienka samotných Rusov o tých „zvěrstvách stalinizmu“.Keď napriek viac ako 60 rokov sústavného démonizovania a obsieranie Stalina ostáva pre nich pozitívnou osobnosťou,tak musí takou byť aj pre mňa.Lebo boli to Rusi ktorí tie údajné zverstvá zažili na vlastnej koži.A čo sa konkrétne vášho pohľadu na komunistov a revolúciu týka,tak s takým poňatím ja nechcem mať… Číst vice »

Nerevar
Nerevar
14. 7. 2016 10:20

Tribun napsal
Jsem z té rehabilitace Stalina i Beriji poněkud rozpačitý

Rehabilitaci Bandery předcházela rehabilitace Wehrmachtu, „hodných“ esesáků, Pinocheta, generalissima Franka, krvavého Mikuláše i samoděržaví jako takového … Relativisace zločinů kapitalismu si o to říká už dávno.

Velekněz Ratata
Velekněz Ratata
14. 7. 2016 10:44

Souhlas s Tribunem, když říká: „Jsem (…) poněkud rozpačitý (…) kvůli té potřebě pevných bodů ve vesmíru.“ Puzení nekriticky vzhlížet ke Stalinovi se zásadně neliší od téhož ve vztahu k carismu nebo od slavjanofilie mozku ve třetím stadiu. A v dnešním Rusku se to kolikrát ani navzájem nevylučuje, což je do důsledku vzato děs běs. O řídících schopnostech a dalších kvalitách Lavrentije Beriji je věrohodných zpráv dost. Nad rámec v diskusi uvedeného doporučuju na ruském netu dohledatelnou vzpomínkovou knihu Berijova syna Moj otec Lavrentij Berija (zajímavou bez ohledu na pochopitelnou zaujatost autora). Taky viz v knize Pavel Sudoplatov, Razvedka i… Číst vice »

Bety
Bety
14. 7. 2016 11:53

Myslím, že je vždy dobré hodnotit věrohodnost pomluv ne tím, jak věrohodné se zdají, ale tím, kdo je pomlouvající. Co byl Chruščov zač už víme poměrně přesně.Také víme, a vidíme to na vlastní oči, jak dobře (alespoň nějaký čas) funguje přesun vlastních chyb a zhovadilostí na účet protivníka. Nehodnotím Stalina a Beriju jako svaté, a ani jako měkké. Zaprvé svatý není nikdo a zadruhé určitá tvrdost byla nevyhnutelná, aby mohli v těch mimořádně složitých a těžkých podmínkách dokázat to, co dokázali. Hodnotím je jako velké osobnosti a za svým názorem si stojím. Co např. takový Churchill? Ve svých vzpomínkách se… Číst vice »

peter.
14. 7. 2016 11:58

Velekněz Ratata napsal Což by si měli všichni vzhlížeči poctivě zodpovědět: Chtěli byste se zítra probudit a žít za Stalina a Beriji ?? Poctivo? Tak keby som mal skúsenosť Vietnamcov,Srbov,Iráčanov,Líbyjčanov alebo Sýrčanov,(Allbrightová-500tisíc zabitých detí v Iráku stálo za to),tak by som sa radšej zobúdzal v režime so Stalinom a Berijom. A budem sa opakovať, ale kto iný ako občania vtedajšieho ZSSR má právo posúdiť,čím bol pre nich Stalin?Či bol pre nich krvavým ľudožrútom alebo budovateľom veľmoci zvanej ZSSR ?Veď u nás odsudzujeme stalinizmus oveľa horšie ako samotní Rusi!Nemyslíte,že sú to predovšetkým oni-národy vtedajšieho ZSSR,ktoré majú právo určiť,čím bol pre nich… Číst vice »

merlin
merlin
14. 7. 2016 11:58

Tribun napsal Jsem z té rehabilitace Stalina i Beriji poněkud rozpačitý, ne kvůli nějaké pofidérní historické pravdě, ale kvůli té potřebě pevných bodů ve vesmíru, která se v ní odráží. Přeci to, že zloděj volá chyťte zloděje ještě neznamená, že ten druhý nekrade. A má to ještě jeden aspekt: popírat zvěrstva stalinismu znamená popírat princip revolučního teroru. To jste komunisti? nikdy jsem komunista nebyla, revoluční teror je mi vzdálen, ale pozoruju, že touha po spravedlivém vládci žije v lidech a je mnohem silnější než touha po zálibné večerně četbě a listování si v listině lidských práv a svobod a dodatcích… Číst vice »

fajt
14. 7. 2016 14:15

peter. napsal
fajt:
Veľa ľudí by dnes pokojne tento výrok podpísalo na znak súhlasu.Na Slovensku určite.

určitě, na Moravě taky – ještě jednu věc tento pragmatický komunistický intelektuál pronesl – socialismus není pro každého … tedy , že to tohoto společenského systému lidé musí dospět – no a já bych řekl, že dnes si drtivá většina oveček ( a servisních prasat, vrcholní psychopati jsou v tom až po uši doma) zaslouží hlavně ten kapitalismus bez ksichtu. ..)

@@
@@
14. 7. 2016 14:45

Peter napsal:
„…..z výsledku uvedenej ankety vidno,tak pre samotných Rusov je Stalin pozitívnou osobnosťou.Tak prečo jeho existencia a činy serie práve vás „dvojzavináč“ a vám podobných je pre mňa záhadou.“

‚Serie‘ mě asi tak jako Napoleon anebo Nero. Historie, pro mě i většinu lidí ukončená. Jedna z kapitol minulého století.
Jestli někdo cítí potřebu říkat, že se historici pletou anebo že ho jejich zjištění uráží, ať to klidně povídá. Asi je to velmi nutkavá potřeba. Pro mě je důležité jen to, co z toho vyvodí pro svoje jednání. A jestli by mě jeho jednání mohlo ohrožovat. Asi tak.

@@
@@
14. 7. 2016 15:01

Zajoch napsal: „Je vhodné v této souvislosti připomenout například chilského prezidenta, lékaře Salvadora Allendeho, který na svoji lidskost doplatil.“ Allende nedoplatil na to, že na popud levicových ozbrojených skupin porušil všechny dohody, rozhodl se ignorovat řádně zvolený parlament a vládnout pomocí dekretů? Je pravda, že on osobně asi neměl na to, napodobit Stalina. Na to aspirovali jiní, jen jim to nevyšlo. Jak by postupovali, se můžeme jen dohadovat. Zato víme, že ti, co Allenda zabili a vyřádili se na jeho stoupencích, se stalinských metod, jak zatočit s nepohodlnými, rozhodně neštítili. Nikdy mi nešlo na rozum, jak se jich někteří čeští… Číst vice »

peter.
14. 7. 2016 15:37

fajt napsal
že to tohoto společenského systému lidé musí dospět – no a já bych řekl, že dnes si drtivá většina oveček ( a servisních

fajt:
Práve som dopozeral dojazd etapy TDF a keď som videl počínanie si divákov,tak som si povedal,že ľudstvo zase až tak ďaleko ku opiciam nemá.Začínam nadobúdať pocit,že ľudia sami nikdy nedospejú k ničomu.Možno ich len rôzne využívať,zneužívať a zmanipulovať.K tomu aby sa pohli niekam,potrebujú nevyhnutne vodcu.Inak sú iba masou,stádom ktoré sa pohne vždy tým smerom ktorým ich zaženie pastier.Alebo dravá zver.Alebo ešte vôňa dobrého žrádla.

Gatta
Gatta
14. 7. 2016 15:58

Re peter – „potrebujú nevyhnutne vodcu“.

Každá, i velmi malá skupina lidí potřebuje „vedení“. Podoba toho vedení může být velmi, velmi různá. Většinou se ale vedení formuje z elit – tedy z vyjímečných a nejschopnějších jedinců. A od kvality elit se dále odvíjí kvalita celé společnosti.

V tomto směru demokracie našeho typu naprosto selhala.
… a ke slovu přichází čekání na zázrak v podobě (jekéhokoliv) Mesiáše.

Sio
Sio
14. 7. 2016 16:25

Gatta napsal Re peter – „potrebujú nevyhnutne vodcu“. Každá, i velmi malá skupina lidí potřebuje „vedení“. Podoba toho vedení může být velmi, velmi různá. Většinou se ale vedení formuje z elit – tedy z vyjímečných a nejschopnějších jedinců.A od kvality elit se dále odvíjí kvalita celé společnosti. V tomto směru demokracie našeho typu naprosto selhala. … a ke slovu přichází čekání na zázrak v podobě (jekéhokoliv) Mesiáše. No, možná stojí za zamyšlení, jaký systém generuje jaké elity a proč. A oba systémy, jak kapitalismus, tak socialismus si prošly různými etapami. A v různých etapách generovaly elity různé kvality. Bylo by… Číst vice »

cnemo
14. 7. 2016 16:31

Nerevar napsal

Dokud byla přístupná v knihovnách, Velká sovětská encyklopedie (vydání z roku 1953!) heslo Berija neobsahovala. Učebnicová ukázka, jak se člověk může změnit v *neosobu*. Ale takovou rychlostí?

No, řízením osudu ji mám prakticky celou, okolo 50-ti svazku, tiskařky perfektní zpracování. Kouknu se.

Gatta
Gatta
14. 7. 2016 16:35

Re Sio – už jen krátce:

Můj otec vždy říkal, že: „Za blbost je třeba lidi trestat“.
(myšleno za blbost projevenou nějakým hloupým činem)

Je to tvrdé, ale v přírodě také nefunguje – „já jsem nevěděl“, „já jsem se jenom spletl“ … o takové se totiž okamžitě postará přirozený výběr.

merlin
merlin
14. 7. 2016 19:17

Sio napsal No, možná stojí za zamyšlení, jaký systém generuje jaké elity a proč. A oba systémy, jak kapitalismus, tak socialismus si prošly různými etapami. A v různých etapách generovaly elity různé kvality. Bylo by zajímavé udělat analýzu elit třeba v průběhu 20. století na obou stranách. Tato slova pronesl Oliver Cromwell 20.4.1653 v Londýně při rozehnání tzv. Dlouhého parlamentu:„Je nejvyšší čas ukončit vaše zasedání, jež jste zostudili opovrhováním vším dobrým a poskvrnili všemi neřestmi. Nejste než sebranka a odpůrci blahodárné správy. Nejste než nájemní ničemové. Svou zemi byste prodali za kus bídného žvance jako Ezau, svého Boha zradili pro… Číst vice »

Sio
Sio
14. 7. 2016 19:31

merlin napsal
sio, cromwell byl tak trošku mimo jiné náboženský fanatik a nechci ti připomínat, že pak dobrý lid Anglie pověsil alespoń jeho mrtvolu. Blair by měl dát tváří v tvář těmto dobrým tradicím raději přednost pohřbu žehem :-))

Zjevně jsou v té staré Anglii za námi značně pozadu, to Jan Hus zvolil pohřeb žehem už v roce 1415 … moment … že by se také bál, že bude vykopán? :-)

Sio
Sio
14. 7. 2016 19:37
fajt
14. 7. 2016 19:48

peter. napsal
fajt:
Práve som dopozeral dojazd etapy TDF a keď som videl počínanie si divákov,tak som si povedal,že ľudstvo zase až tak ďaleko ku opiciam nemá.Začínam nadobúdať pocit,že ľudia sami nikdy nedospejú k ničomu.Možno ich len rôzne využívať,zneužívať a zmanipulovať.K tomu aby sa pohli niekam,potrebujú nevyhnutne vodcu.Inak sú iba masou,stádom ktoré sa pohne vždy tým smerom ktorým ich zaženie pastier.Alebo dravá zver.Alebo ešte vôňa dobrého žrádla.

comment image -prostě jsme zase v dupě . ..)

peter.
14. 7. 2016 19:57

fajt napsal
comment image -prostě jsme zase v dupě . ..)

Volá sa Nikolaj Valujev.Býval tuším majstrom sveta v ťažkej váhe a ak sa nemýlim,tak dnes je činný v politike.

Sio
Sio
14. 7. 2016 20:12

peter. napsal
Volá sa Nikolaj Valujev.Býval tuším majstrom sveta v ťažkej váhe a ak sa nemýlim,tak dnes je činný v politike.

Boxer s vymláceným mozkem politikem? To mi příjde takové … upřímné. Jak to nazvat. Ukrajinská cesta?

peter.
14. 7. 2016 20:17

Gatta napsal
ětšinou se ale vedení formuje z elit – tedy z vyjímečných a nejschopnějších jedinců. A od kvality elit se dále odvíjí kvalita celé společnosti.

Gatta:
Naše elity,to nie sú ani výnimoční a ani najschopnešjí ľudia.Na to,aby sa stali viditeľnými elitami,im stačila schopnosť vedieť sa strčiť poriadne hlboko do zadku niektorému z neviditeľných elít.Tieto neviditeľné elity boli v čase keď sa z nich formovali elity buď bezohľadnými zločincami(privatizácia),alebo ľudia s poriadne pokrivenou chrbticou.Oligarchovia,ktorých mená sa v médiách neobjavujú.
napr.vzťah V.Klausa a Ivana Kočárníka ku skupine PPF a k P.Kellnerovi.

peter.
14. 7. 2016 20:22

Sio napsal
Ukrajinská cesta?

Sio:
Je to Rus a údajne veľmi inteligentný.Aj keď vyzerá ako neandrtálec.
http://sport.idnes.cz/rusky-obr-valujev-ukoncil-karieru-boxer-se-soustredi-na-politiku-p95-/sporty.aspx?c=A120218_121901_sporty_bem

Velekněz Ratata
Velekněz Ratata
14. 7. 2016 20:26

Ještě bych připomněl, že podle snad dost věrohodných pramenů byl na přelomu let 1952/1953 vztah Stalina k Berijovi takový, že Lavrentij Pavlovič v březnu dost možná vybruslil z bláta do (červnové) louže. Stalin onu matku všech čistek nejspíš skutečně rafičil, z jeho pohledu to bylo logické, jako nástupce si dost možná fakt chystal schopného i poctivého Ponomarenka, šéfa KS Běloruska (viz Владимир Добров, Тайный преемник Сталина třeba zde http://www.rulit.me/books/tajnyj-preemnik-stalina-download-free-197768.html) a LPB by tak ani špičkové manažerské kvality nezachránily. To jsou ale dneska všechno už jen kecy. Jsou ale celkem důvody se domnívat, že realizace původního Stalinova plánu, kterým zřejmě bylo… Číst vice »

fajt
14. 7. 2016 20:57

peter. napsal
Volá sa Nikolaj Valujev.Býval tuším majstrom sveta v ťažkej váhe a ak sa nemýlim,tak dnes je činný v politike.

:-) máte přehled . ..)

Sio
Sio
14. 7. 2016 21:03

peter. napsal
Sio:
Je to Rus a údajne veľmi inteligentný.Aj keď vyzerá ako neandrtálec.
http://sport.idnes.cz/rusky-obr-valujev-ukoncil-karieru-boxer-se-soustredi-na-politiku-p95-/sporty.aspx?c=A120218_121901_sporty_bem

Poučení? Nedělej si srandu z někoho, o kom nic nevíš. Mea culpa.