Dánsko má alternativní, sociální, lacinou a demokratickou elektřinu

Na začátku června ministerstvo energetiky oznámilo, že země dosáhla 50 % podílu výroby elektřiny z alternativních zdrojů. Tato energie bude v roce 2016 stát pouhou polovinu toho, co je cena za elektřinu produkovanou z fosilních paliv.

Článek Energetická soběstačnost a politická svoboda(external link) tvořil pozitivní odpověď na článek Proč nás Temelín zničí(external link). Citujme klíčovou část článku o soběstačnosti a sociální energetice: „Je to rozhodnutí o bytí a nebytí občanské společnosti. Nejde o nic menšího než o naši svobodu a demokracii. K rychlému, časnému a spravedlivému přechodu na dostupnou obnovitelnou energii může dojít pouze s větší mírou demokracie, která vyžaduje, aby občané, komunity a široká veřejnost měly skutečný hlas v rozhodování.“

Jako pozitivní příklad jsme podali studii Ostrov El Hierro, budoucnost energie a demokracie(external link), kde jsou další důležité odkazy na starší články e-republiky k tomuto tématu. Celosvětově klesla cena větrné energie ve světě za poslední 4 roky o 43 % a již nyní tvoří v mnoha zemích ekonomicky nejvýhodnější zdroj energie. Nyní se podívejme na zemi, která je půl století před Českem.

Dánsko, gigant alternativní energie

Na začátku června ministerstvo energetiky oznámilo, že země dosáhla 50 % podílu výroby elektřiny z alternativních zdrojů. A co je mnohem důležitější, zejména pro ČEZ: Energie vyprodukovaná ze zdrojů, které se nyní staví, bude v roce 2016 stát pouhou polovinu toho, kolik je cena za elektřinu produkovanou z fosilních paliv. Když průměrně fouká v Severním moři, kde jsou hlavní větrné parky, pak Dánsko s Německem má využití větrníků téměř 50 % z jejich plné kapacity. Dánsko bude 100% pokryté alternativními zdroji v roce 2050, zatímco v té době Německo plánuje pouze 60% pokrytí. K situaci v Německu viz článek Německo zapojuje největší větrné parky do sítě(external link). Již nyní jsou celé dny, kdy celé Dánsko jede pouze na proud z alternativních zdrojů a energii z fosilních paliv pouze exportuje. Díky speciálně vytvořené přenosové síti se skandinávskými zeměmi a s Německem je celá distribuce stabilizovaná, čímž padl jeden z velkých mýtů fosilní lobby o nestabilitě proudu. Kliknutím na zde si můžete podívat na reálný stav produkce a směny energie v Dánsku se sousedními zeměmi(external link). K datu napsání článku viz obrázek.

Image

U nás bude Topolánkova J&T předělávat ztrátové teplárny na spalovny odpadu a místo třídění bude zemi zamořovat dioxinem s tím, že těmito „lokálními zdroji“ si budujeme soběstačnost. Inu „svěží vánek, Topolánek“, jak pravilo jeho volební heslo pro ODS a dnešní lobbistická realita. I tak lze lhát občanům a sobě do kapsy o decentralizaci energetické produkce.

Vznik nového průmyslu, export, boom firem

Nejprve se podívejme na graf nákladů na produkci elektřiny podle místa výhodnosti dané větrem. Graf je spočítán podle reálných výsledků dnes již technologicky zastaralé generace větrníků starých 10 let, které ovšem budou dalších 20 let v provozu. Ty dnešní mají mnohem vyšší účinnost, menší hlučnost a také delší životnost.

Image

Pro nás je z hlediska demokratizace energie jako rozhodující ukazatel graf tzv. „sociálních nákladů“ na výrobu energie, který je v případě alternativní energie neporovnatelný s konvenčními zdroji.

Image

V Dánsku to znamenalo rozvoj nového výrobního odvětví, které je stejně precizně propojené jako celá energetická síť. Podívejte se na podnikové a jiné vazby nezávislých výrobců turbín na dvě největší dánské firmy Siemens Wind Power a Vestas Wind Systems.

 

Image
Černé tečky znamenají, že firmy kooperují pouze s centrálními institucemi, a jinak jsou ve své firemní politice zcela nezávislé. Modré zasíťování tedy ukazuje jak složitost vztahů, tak i vznik nového monopolu.

 

Poslední graf ukazuje, že jak investice do dánských firem, tak i vlastní dánské vlastnictví je vysoce ziskové, protože většina firem svou produkci exportuje v průměru z asi 20 %.

Politický boj za alternativní zdroje v Dánsku

Všechno začalo u místních aktivistů, především v Nordic Folkecentre for Renewable Energy založeném v roce 1983. Tyto feministky a demokratky se po katastrofě v Černobylu rozhodly, že budou bojovat za zrušení závislosti na jaderné energii dovážené především z Německa. Od roku 1980 začala místní družstva a záložny postupně budovat místní zdroje a od roku 1980 tehdejší sociální demokraté dali 30% podporu produkci z nezávislých zdrojů. Tyto tři proudy (aktivismus, družstva, podpora levicové vlády) začaly rozvoj dnes nejúspěšnějšího podnikání v Dánsku. Nová volba sociálních demokratů v letech 1993-2001 v různých koalicích byla zlatou dobou budování sítě. Produkce elektřiny stoupla 3x, z 1,200 na 4,100 GWh. Celých 85 % této produkce vlastnila družstva a družstevní záložny. Zdroje vyráběly už tehdy 12 % celé spotřeby pro celkem 1.2 miliónu domácností. Produkce ekologicky čisté, nezávislé a alternativní elektřiny se stala zdrojem komunitního bohatství obcí a spolků.

Nástup pravice od zlatých let světové neoliberální hrabivosti znamenal dvojí. Zpomalení investic do lokálních alternativních zdrojů na jedné straně a naopak vznik mohutného monopolu velkých větrných parků v Severním moří, které již nemohou financovat malá družstva. Ty tedy postupně ztrácejí podíl na výrobě, protože vyměňují staré turbíny za nové již ve spolupráci s velkými firmami a tvoří jen malou část investic do velkých větrných parků. V každém případě to byla občanská základna, které probojovala tuto změnu a za ní stála málo zkorumpovaná demokratická strana. U nás tyto podmínky naplněny nejsou: lidé ani nevědí, že jsou otroky energetických korporací a česká sociální demokracie je prozatím zkorumpovaná až na půdu.

Převzato z e-republika.cz

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
93 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
cnemo
28. 10. 2014 8:36

Opravdu si myslím, že si zahráváte s prestiží tohoto webu. Beru video o exopolitice jako zábavné, ale opakované vydávání podobných článků už vtipné není. Žijeme v době naprosté iracionality.

Béda
28. 10. 2014 8:36

Jenom pár poznámek. V zásadě nic proti alternativním zdrojům ale: 1) vždycky záleží na místních přírodních a fyzikálních podmínkách, t.j. k čemu má daný stát přirozené dispozice. ČR na rozdíl od Dánska a Německa nemá přímý přístup k žádnému moři. Ledaže by tyto větrníky pokryly jako mravenci vrcholy hor. Efektivity větrníků v údolích asi nebude moc vysoká. Taky by mne zajímalo, jak by se ekologická lobby postavila kupř. k vyššímu podílu vodní energie. 2) velice záůeží na sociálních dopadech energetické politiky. Jestliže to půjde tak jako doposud cestou diktátu energetických lobby bez ohledu na sociální dopady, pak bůh s námi.… Číst vice »

Sio
Sio
28. 10. 2014 9:11

1) Předpovědi do roku 2050 to staví na úroveň věrohodnosti závěrů Bezděkovy komise.
2) Může mi někdo vysvětlit ty grafy? Co znamená 900 €/kW? Co znamená social (internal, external) cost? Proč stojí (asi výroba) 1kw (viz první graf) 4c€/kW (c€ jsou asi centy) a sociální náklady jsou tytéž? (8c€/kW)?
3) Co se týče růstu výkonů „zelené“ elektřiny, sice nemám čísla po ruce, ale v Česku jsou čísla díky dotacím a solárním baronům jistě rovněž impozantní.

Sio
Sio
28. 10. 2014 9:13

Sio napsal

1) Předpovědi do roku 2050 to staví na úroveň věrohodnosti závěrů Bezděkovy komise.
2) Může mi někdo vysvětlit ty grafy? Co znamená 900 €/kW? Co znamená social (internal, external) cost? Proč stojí (asi výroba) 1kw (viz první graf) 4c€/kW (c€ jsou asi centy) a sociální náklady jsou tytéž? (8c€/kW)?
3)Co se týče růstu výkonů „zelené“ elektřiny, sice nemám čísla po ruce, ale v Česku jsou čísla díky dotacím a solárním baronům jistě rovněž impozantní.

Překlep. Proč stojí (asi výroba) 1kw (viz první graf) 8c€/kW (c€ jsou asi centy) a sociální náklady jsou tytéž? (8c€/kW)?

peter.
28. 10. 2014 9:32

Na túto tému sa tu už diskutovalo toľko,že sa mi už zdá byť vyčerpanou.Napriek tomu si dovolím niekoľko poznámok. Cnemovi dávam za pravdu v tom,že v našich podmienkach sú OZE tak ako ich poznáme (elektrovoltaika,vietor,biomasa),neperspektívne a už samotný názov „OZE“zaváňa logickým nezmyslom.Stan má pravdu v tom,že JE so svojím odpadom a vyhoretým palivom,tiež nie je dlhodobým riešením.Fosílne palivá sú tiež neperspektívne,lebo ich bude z roka na rok menej.Tak čo teda môže riešiť tento problém? V súčasnej dobe sa vedecko technická revolúcia dostala po objavení polovodičov,čípov a mikročípov a iných vecí o ktorých ani neviem ako sa všetky nazývajú v technickej… Číst vice »

cnemo
28. 10. 2014 10:05

>Stan má pravdu v tom,že JE so svojím odpadom a vyhoretým palivom,tiež nie je dlhodobým riešením. Domnívám se, že téma j. odpadu je silně nafouknuto. Kdybychom měli s jinými typy odpadu tak relativně malé starosti, jako je jaderný, bylo by to dobře. >Samozrejme,že ruka v ruke s tým ide aj možnosť zneužitia výsledkov VBR ľuďmi,čo môže mať pre ľudstvo strašné následky. Naprosto jste trefil hřebíček na hlavičku. Před námi je skoková změna kvality techniky a technologie a souhlasím, že bude nějako jako biologická. Mám přesně stejné obavy, jako vy, navíc obávám, že zařazení zbraní na tomto principu již proběhlo, ale… Číst vice »

jogín
jogín
28. 10. 2014 10:48

Doufám, že zelení prosadí zákonem stejné podmínky, jako má energeticky soběstačný ostrov El Hiero. Je třeba nejprve zakázat průmysl a přejít na veškeré příjmy z turistiky. Potom stát musí uzákonit stále foukající pasát a nařídit příjemných zimních 20 – 21 stupňů.

Točmistr
Točmistr
28. 10. 2014 10:50

cnemo napsal

Opravdu si myslím, že si zahráváte s prestiží tohoto webu. Beru video o exopolitice jako zábavné, ale opakované vydávání podobných článků už vtipné není. Žijeme v době naprosté iracionality.

A to si ještě vemte, že teorie o abiotickém vzniku uhlovodíků ve velkých hloubkách se jeví čím dál tím pravděpododobnější. Těžko lze říct že je to nabeton, ale narozdíl od biotické teorie, se alespoň podařilo za simulovaných podmínek jejich vznik prokázat v laboratoři („vývoj multikomponentních systémů za vysokého tlaku“ – Jack F. Kenney)

peter.
28. 10. 2014 11:06

Obrovský prínos do rozvoja biotechnológií,medicíny a výskumu
http://tech.sme.sk/c/7426970/prekonali-nemoznu-hranicu-maju-nobelovu-cenu-za-chemiu.html
Aj to je dôkaz,že VBR naberá na obrátkach a keď zmrdi ktorí ovládajú svet a peniaze odolajú pokušeniu zneužiť jej výdobytky proti ľudstvu v snahe získať ešte väčšiu moc a ešte viac peňazí,môžeme očakávať,že svet sa zbaví problémov nie len s energiou.

PPK
PPK
28. 10. 2014 11:15

Je užitečné si uvědomit, že mimo již zmíněné kritické a věcné fyzikální a biologické námitky, tato propagandistická kampaň za alternativní OZE obsahuje jeden zásadní logický rozpor politicko ekonomický: Představu „svobody a demokracie“ v decentralizované výrobě elektrické energie, naroubovanou na představu „demokracie a svobody“ provozu speciálně vytvořené velké přenosové sítě el. zdrojů co nejširšího propojení na co nejširším území. No budiž, jenže takto vytvořená síť už sama o sobě znamená ekonomický monopol! Monopol toho, kdo tu síť vybuduje, vlastní ji, provozuje ji a zejména – tu monopolní síť organizačně a funkčně řídí. A jak je v kapitalismu zvykem, ceny výsledných produktů… Číst vice »

kchodl
kchodl
28. 10. 2014 11:23

cnemo napsal Opravdu si myslím, že si zahráváte s prestiží tohoto webu. Beru video o exopolitice jako zábavné, ale opakované vydávání podobných článků už vtipné není. Žijeme v době naprosté iracionality. Přesně tak, proti tomu je upalování čarodějnic racionální. Tento prolhaný článek již prošel několika weby. Ve skutečnosti OZE v Dánsku je naprostá katastrofa, z mnoha důvodů. Mají spolu s Německem nejdražší elektřinu v EU a to jsou mnohé náklady skryty. Tihle iracionální pošuci rozvrátili celou energetiku EU, nebudou mít pokoj, dokud průmysl neuteče komplet do Asie a polovina obyvatelstva nebude svítit zase jen petrolejkou jako před 100 lety. Ke… Číst vice »

Sio
Sio
28. 10. 2014 11:31

No, jak se zdá, tak těm grafům nerozumí tady nikdo. Jsou to jen populistické obrázky, které matou, protože jim nikdo pořádně nerozumí. Tím je to pro mě vyřízeno, článek jsem si zařadil.

kchodl
kchodl
28. 10. 2014 11:38

Ještě chci dodat, kdyby tihle eko-vypatlanci nebyli, už před 20-ti lety by EU byla celá poháněna jadernou energií minimálně z 80%, emise by nebyly žádné, všichni bychom topili v bytech levnou elektřinou, ve městech by se vyplatily i drahé (protože baterie) elektromobily – minimálně pro lokální provoz. V EU by byl skutečný průmysl, díky levné energii a všechno by zkrátka vypadalo jinak. Ale: díky ekologistům se rozvoj JE na 40 let (mimo Asii a Rusko) zastavil, takže jediné funkční množivé reaktory jsou v Rusku v Brajtské JE, staví je dále Čína a Indie. Mají palivo na 1000 let, protože jedou… Číst vice »

kchodl
kchodl
28. 10. 2014 11:49

Stan napsal Zdá se, že místní ČEZ sekta ztrácí klid. Teď už by někteří dokonce stříleli „zelené pošuky“. A stačí k tomu několik článků o tom, že jinde to, i když s problémy, jde jinak. No nic 50 let projaderné a profosilní propagandy nelze zvrátit několika články, lidé obecně jen velmi neradi mění své mínění, poznal jsem to sám na sobě. Je vidět, že uvažuješ zcela nábožensky a ideologicky. Jaká sekta ČEZ ? Jediná sekta, kterou vidím, a která funguje jako iracionální náboženství, je ta ekologistická. O kterou by si ekolog neopřel ani kolo. Propaganda na to nemá vliv, stačí… Číst vice »

kchodl
kchodl
28. 10. 2014 12:10

Stane, ekologisté jsou stejně nebezpeční jako rasisté, nacisté a další podobné směry, protože směřují naši společnost k ekonomickému krachu, tím i rozvratu civilizace a diktatuře. Ze zcela iracionálních pohnutek. Je to zkrátka podobné hnutí, směřující k potlačení práv a svobod, ba i životů lidí, jako jiné ismy. Příkladem je ten výše publikovaný článek o úspěších OZE v Dánsku. Ve skutečnosti je to absolutní ekonomická katastrofa, která shodí Dánsko mezi rozvojové země, pokud by se to opravdu uskutečnilo do roku 2050, jak plánují. K tomu článku totiž chybí druhá polovina, která by ty „zářné zítřky“ uváděla na pravou míru – tedy… Číst vice »

mirror
mirror
28. 10. 2014 12:31

Je odvážné srovnávat ČR s Dánskem. Dánsko skoro žádný průmysl nemá. Na wikipedii nemají co napsat. Hutě žádné, minimum strojírenství, za to však těžba nafty v Severním moři vynáší take Dánům. Mám konstruktivní návrh. Nemohl by kolektiv nebo autor skrytý pod značkou e-republika popsat, kde by vrtule v Česku rozmístil? Obvykle se umísťují na rovině, jako například kolem Vídně, nebo také na kopcích. Větrný Jeníkov máme jenom jeden. Také by mohl redakční odborník na energetiku a demokracii spočítat, kolik bychom stožárů s vrtulemi potřebovali. Při umístění vrtulí by mělo být demokraticky respektováno mínění obyvatelstva, že aerodynamický hluk svištících vrtulových listů… Číst vice »

kchodl
kchodl
28. 10. 2014 14:24

Stane, ekologisté nejsou ideoví odpůrci, už jen z toho důvodu, že energetika není ideová věc. Jedná se o technickou optimalizaci (součástí té optimalizace je i ekologie, sociální a další aspekty). Ekologisté jsou novodobí Bobligové, lovci čarodějnic a pavědečtí magoři. Vnášejí iracionalitu do jednoho ze základních průmyslových odvětví, což je energetika. Úroveň civilizace je do značné míry závislá na nákladové ceně energie. K tomu tu máme globalizaci, takže pokud u nás v EU bude energie drahá, tak všechna ekonomika odejde jinam. Například provoz počítačových serverů je v zásadě přeprodej elektřiny jiným způsobem, cena práce je v tom zcela marginální (už jen… Číst vice »

kchodl
kchodl
28. 10. 2014 14:49

Stan: „ve většině zemí EU přesáhla výroba elektřiny z OZE tu z JE, a navíc se ukazuje, že začíná být levnější“ Ty fakt žiješ v alternativním vesmíru. Je v tom absolutní bordel – OZE elektřina je jakoby velmi levná, když ji zrovna nikdo nechce a je jí přebytek, tak je dokonce za záporné ceny. Jenže to neznamená, že je levná (ve skutečnosti je absolutně nejdražší)- celý ten cirkus nefunguje, pokud nejsou spuštěné všechny další elektrárny na pokrytí výpadků OZE – jaderné, uhelné, plynové, vodní. Přitom elektrárnu nezapneš jak světlo, nájezd na výkon trvá třeba celý den, když síť neodebírá, jede… Číst vice »

idiotronic
28. 10. 2014 14:51

kchodl napsal Zkus si po 20-ti letech, až tomu dojde technická životnost, na „izolovaném ostrovním OZE systému“ celou tu šaškárnu obnovit – z místních „ostrovních“ zdrojů. Na to není potřeba čekat tak dlouho. Už dnes můžete vyrobit křemík (v elektrické peci ze surovin s nízkým obsahem bóru při kontrolované teplotě) , vyrobit železo , měď,, hliník,IGB tranzistory a řídicí elektroniku ,skleněná vlákna a izolační materiály pro větrnou elektrárnu, jejich výkony k tomu zcela postačují. Ani difuzní procesy (měří se teploty kolem 1000° C s chybou jednotek stupňů) nejsou energeticky nad možnostmi větrných elektráren. Tak proč to někdo neudělá a věčným… Číst vice »

petr
petr
28. 10. 2014 14:53

Jak Dalia Grybauskaitė zařídila nezávislost Litvy na Gazpromu
Zdroj: http://vz.ru/economy/2014/10/27/712575.html
http://www.zvedavec.org/vezkratce/9282/

idiotronic
28. 10. 2014 14:58

A ještě jedna věta: proč ti pitomci v Rožnově měli dieselagregáty?

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
28. 10. 2014 15:11

Toto mne velmi zaujalo: Stane, ekologisté jsou stejně nebezpeční jako rasisté, nacisté a další podobné směry, protože směřují naši společnost k ekonomickému krachu, tím i rozvratu civilizace a diktatuře. Ze zcela iracionálních pohnutek. Je to zkrátka podobné hnutí, směřující k potlačení práv a svobod, ba i životů lidí, jako jiné ismy. Není to totiž z mého pohledu tak dlouho, co na opavském náměstí mezi divadlem a radnicí naši ekologové – prostřednictvím úžasně kvalifikovaných mladých agitátorek – propagovali fotovoltaické panely jako samospasitelný zdroj energie. Podle poskytovaných propagačních materiálů byla to tehdy – ještě pár let před tou naší vládou podporovanou a… Číst vice »

Béda
28. 10. 2014 15:25

petr napsal

Jak Dalia Grybauskaitė zařídila nezávislost Litvy na Gazpromu
Zdroj: http://vz.ru/economy/2014/10/27/712575.html
http://www.zvedavec.org/vezkratce/9282/

Takže diverzifikovali ale dodávky budou o polovinu držší než z Ruska. Není nad politicky motivovaný byznys. Podobně EU zakazuje South Stream i když ví, že Ukrajinci budou krást plyn pro Evropské země. Rozhoduje se lehce – papalášům ze západních zemí, které ruský plyn neodebírají.

kchodl
kchodl
28. 10. 2014 15:27

Stan napsal Ekologisté, Bobligové, lovci čarodějnic, pavědečtí magoři, iracionalita, lživý, šílená propaganda, prolhaná… Když ukazujete na někoho jedním prstem, čtyři další ukazují zpátky na Vás. Dostal jste několik otázek. Je něco z toho, co jste napsal, odpověď alespoň na jedinou? Jak se dá věcně diskutovat s klubkem emocí? Emočního na tom není vůbec nic. Barvitá adjektiva jsou pouze pro přesnější definici, analogie s lovem čarodějnic je rovněž odpovídající. Německo a Dánsko jistě roste přímo raketově (ironie), pokud nesmyslně utrácí peníze za trojnásobnou kapacitu výroby elektřiny, dotování pavědy OZE, odstavení funkčních JE (a kompenzace vlastníkům), dotování cen elektřiny pro velké výrobce… Číst vice »

cnemo
28. 10. 2014 15:31

Stan napsal A ještě k té ztrátě prestiže. O prestiž mi nikdy nešlo, vždy mi šlo o myšlenku článku. Cnemo dobře ví, že jsem tisknul i velmi kontroverní a ostré články z jeho pera. Domluvme se tedy tak, že já si tady budu tisknout, co mi bude libo, a moji čtenáři si to přečtou a v rámci platných zákonů dle své libosti okomentují. A pokud jim jde o prestiž, mohou kdykoli přejít na „prestižnější“ zpravodajské zdroje, které se zpravidla problematice energetiky vyhýbají jako čert kříži. Stane, ani na vteřinu nechci zpochybňovat Vaše právo tu vybírat články dle Vaší volby. Za… Číst vice »

kchodl
kchodl
28. 10. 2014 15:55

idiotronic napsal Na to není potřeba čekat tak dlouho. Už dnes můžete vyrobit křemík (v elektrické peci ze surovin s nízkým obsahem bóru při kontrolované teplotě) ,vyrobit železo , měď,, hliník,IGB tranzistory a řídicí elektroniku ,skleněná vlákna a izolační materiály pro větrnou elektrárnu, jejich výkony k tomuzcela postačují. Ani difuzní procesy (měří se teploty kolem 1000° C s chybou jednotek stupňů) nejsou energeticky nad možnostmi větrných elektráren. Tak proč to někdoneudělá a věčným pochybovačům nezaklapne mluvidla? Velký kormidelník Mao by z Vás měl radost. Že bychom spustili „kulturní revoluci 2.0“ ? Už ne každá vesnice svoji vlastní vysokou pec na… Číst vice »

Sio
Sio
28. 10. 2014 15:59

Stan napsal Zdá se, že místní ČEZ sekta ztrácí klid. Teď už by někteří dokonce stříleli „zelené pošuky“. A stačí k tomu několik článků o tom, že jinde to, i když s problémy, jde jinak. No nic 50 let projaderné a profosilní propagandy nelze zvrátit několika články, lidé obecně jen velmi neradi mění své mínění, poznal jsem to sám na sobě. Stane, žádná varianta není optimální, co si budeme povídat. Jednoduchý test: Nabídne mi nějaká firma desetiletý pronájem fotovoltaiky na mé střeše s tím, že mi garantuje na 10 let cenu energie aspoň o 20% nižší, než ze sítě? Rád… Číst vice »

Sio
Sio
28. 10. 2014 16:14

Nejsem v tom expert, ale tady je i tabulka ukazující provozní náklady malé plynové elektrárny.
http://www.ielektrocentraly.cz/proc-lpg-a-ng-204891
Je tam vidět, že lze takto získat 1000 kwh v nákladech na palivo při použití zemního plynu pod 5000 Kč, tj. 1kwh < 5Kč. To je poměrně konkurenční cena, ne?
Beru to jako náznak toho, že centrály o výkonu třeba 100 kW na zemní plyn by byly př dnešních cenách energie docela konkurenceschopné i bez dotací, i když na hranici.
Jenže – aha – zničili bychom si energetickou bezpečnost země.

bbb
bbb
28. 10. 2014 17:05

Sio napsal Pokud bych něco dnes zadotoval, tak je to výstavba malých plynových elektráren. Skoro žádný odpad, značné možnosti diverzifikace, vypínání třeba i na noc nebo naopak zapínání, když nesvítí slunce nebo neduje vítr. Proti tomu cosi čítávám o české plynové elektrárně, která byla postavena v Čechách a nebyla spuštěna. Z ekonomických důvodů. Pořídit menší plynovou elektrárnu je možné, agregáty se spalovacím motorem dodává fa TEDOM Třebíč. Odpadní teplo k využití na topení. Ovšem: „Kogenerace není vhodná do míst, kde není možno využít veškeré teplo z kogenerační jednotky. Vzhledem k výkonu nejmenší nabízené kogenerační jednotky TEDOM je nasazení rovněž smysluplné… Číst vice »

Točmistr
Točmistr
28. 10. 2014 17:18

Shodou okolností čtu na tohle téma knížku. Větrníky nevyznívají moc příznivě. Co tu asi ještě nezaznělo: – přímo vedou ke klimatické změně tím, že narušují přirozený průběh vzdušných proudů, množství rotorů způsobuje zpomalování proudění nad dotyčnou oblastí a blokuje horizontální výměnu tepla, čímž se zemský povrch zahřívá (na mořských plošinách opačný efekt) – musí se dát pozor kde se staví, například v Británii zvýšili emise CO2 tím, že se stavěly v rašeliništích (levné pozemky), v důsledku infrastruktury se půda musela zpevnit a vysušit, čímž došlo k uvolnění CO2 z rašeliny; v době své životnosti elektrárny nedokážou tento přírůstek CO2 vyrovnat.… Číst vice »

kchodl
kchodl
28. 10. 2014 17:21

Celá fraška s decentralizací energetiky je na vodě. Prostě proto, že nemáme malé, ekonomicky výhodnější zdroje. Vyjímky jsou založeny na nějakých zvláštních okolnostech, např. je-li v obci velký dřevozpracující závod, je výhodná kogenerační jednotka elekřina/teplo na piliny a štěpku, než platit drahou likvidaci odpadu. Případně jako doplňková výroba elektřiny při jiných technologiích, např. u velkochovu prasat bioplynová stanice a elektrárna. Nebo v současné době malé plynové elektrárny, pokud je k dispozici levný plyn – například v USA si menší firmy nakoupily takové jednotky, protože „velká“ energetika nereagovala na frakovací boom včas a nezlevnila. Budoucnost mají i lokální jaderné mikro zdroje,… Číst vice »

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
28. 10. 2014 18:42

Aby nevznikl dojem, že se jen vysmívám názorům některých diskutujících, zveřejním vlastní praktické poznatky o využitelnosti a dostupnosti zdrojů energie pro větší rodinný dům, jenž společně se dvěma syny – oba inženýři, jeden z oboru průmyslové automatizace a druhý systémy počítačového řízení – stavíme na návětrné straně Oderských vrchů v nadmořské výšce 322 metrů. Poloha domu na hranici obce s výhledem hluboko do plochého Polska si přímo koleduje pro využití malé větrné elektrárny, neboť čím více nám tu fouká a vítr nám ochlazuje dům, tím více bychom vyrobili elektrické energie, kterou bychom přeměněnou na teplo skladovali uvnitř třípodlažní stavby s… Číst vice »

mirror
mirror
28. 10. 2014 18:59

Předběhnu Raduňáka … Editoři článků o energetice na OM by si pochutnali. Verdikt by byl Major revision nebo Reject. Odborná práce vyžaduje využít množství zdrojů, vystačí dokonce zdroje otevřené. Za hlavním článkem chybí Reference nebo česky Použitá literatura. Nejsnazší je hledat informace na internetu. Ve věci výroby elektřiny v kogeneračních jednotkách (CHP) jsem zadal heslo „Country Percentage of Electricity Provided by Combined Heat & Power“ Najít lze množství odkazů se spoustou informací. Na stránkách Worldwatch Institute se lze dozvědět, že dvanáctina výroby elektřiny ve světě pochází z kogeneračních jednotek (http://www.worldwatch.org/node/5924). V jiném odkazu (http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/en20-combined-heat-and-power-chp/en20-combined-heat-and-power-chp) lze zjistit podíly výroby CHP j… Číst vice »

mirror
mirror
28. 10. 2014 19:00

pokračování …
Nebylo by férové porovnávat Dánsko se Švédskem. V Dánsku není skoro těžký průmysl a hutě na rozdíl od Švédska. Dánský průmysl bude mít podstatně menší spotřebu elektrické energie než je tomu ve Švédsku. České republice se není třeba smát. Dálkové teplovody z Dukovan, Temelína a dalších elektráren zajišťují výjimečné postavení Česka oproti jiným státům s rozvinutým průmyslem.

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
28. 10. 2014 19:10

To nás přimělo zamyslet se nad způsoby a hlavně cenou vytápění domu v širších souvislostech. Jelikož energetická koncepce tohoto státu jen nezávazným tlacháním politiků, kteří ctí pouze zájmy toho dodavatele energie, kdo jim dá momentálně víc a mnozí sami se na zlodějnách tohoto druhu tajně podílejí, byli jsme nuceni navrhnout poněkud netradiční flexibilní řešení řešení kotelny. Jejím ústředním bodem je vodní akumulátor, jenž sám o sobě dokáže necelé dvě hodiny vytápět dům i za silných mrazů a v němž jsou umístěny výměníky pro kotel na tuhá paliva, pro plynový kotel, pro sluneční teplovodní kolektory, pro zemní tepelná čerpadla a pro… Číst vice »

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
28. 10. 2014 19:26

A ještě k té mnou zepsuté energetické koncepci údajně našeho státu. Pár roků si dopisuji s Jiřím Jírovcem, jenž před odchodem do důchodu pracoval na vývoji kanadských jaderných reaktorů, a stále mám před očima tamější situaci, když jim námraza zničila vysokonapěťové vzdušné distribuční trasy. Sloupy vysokého napětí se skládaly k zemi jakoby byly ze slámy a větší část státu byla téměř dva měsíce bez proudu. Když si uvědomuji změny v našem klimatu, mé obavy rostou a stávám se zatvrzelým příznivcem decentralizované regionální výroby elektrické energie v takzvaných balených jaderných elektrárnách a zastáncem názoru, že elektrická energie by měla být hlavním… Číst vice »

cnemo
28. 10. 2014 20:39

Stan napsal Tak je vyvraťte. Ale ne pomocí emocionálních adjektiv, ale pečlivě zpracovaným článkem s citacemi z více zdrojů Stane, snažil jsem se tu argumentovat a vysvětlovat. Marně. Kolik potřebujete zpracovaných citací abyste uznal, že ostrov El Hierro není srovnatelný s 95% zemského povrchu a větrníky s přečerpávačkou nejsou žádným decentralizovaným řešením? O investičních nákladech raději ani nemluvit. Přesto na OM o tom nesmyslu čtu potřetí. Kolik citací je třeba, aby jste mohl konstatovat, že bez větru větrník elektřinu nedodává, v noci FVE efunguje (solidní skladiště nemáme) a je třeba jiný zdroj? Němci budou za tyto zdroje (samozřejmě klasické) zvlášť… Číst vice »

jogín
jogín
28. 10. 2014 22:18

Smysl zelené propagandy je jasný. Podívejte se na zákaz GMO- biotechnologie jsou v EU mimo mísu, USA zmizel konkurent. A když EU poletí z kopce dolů kvůli energetice, kdopak se zaraduje?

cnemo
29. 10. 2014 8:45

jogín napsal

Smysl zelené propagandy je jasný. Podívejte se na zákaz GMO- biotechnologie jsou v EU mimo mísu, USA zmizel konkurent. A když EU poletí z kopce dolů kvůli energetice, kdopak se zaraduje?

V otázce GMO s Vámi nesouhlasím, zákaz je plně na místě. S těmito věcmi bychom na planetě vůbec neměli experimentovat, jedině mimo zemský ekosystém. Téměř všechny lidské chyby jsou napravit (včetně exploze JE), ale biologie opravy nezná. Jako modelový příklad slouží Austrálie a to se jednalo pouze o zavlečení druhů.

kchodl
kchodl
29. 10. 2014 9:20

Georgius z Raduně: Při stavbě domu jsem prošel přesně stejnými peripetiemi. V Orlických horách – naše zdánlivá výhoda byla v tom, že máme na pozemku velký potok a je to v kopci, takže tam je možnost malé vodní elektrárny. Na daném místě stál dům už 300 let, od 30. let minulého století tam tehdejší vlastník měl menší rybníček coby akumulační nádrž a turbínku, na svícení pár hodin denně jim to stačilo. I přes moderní technologie se z té vodní instalace více než 4 kW nevytáhne a navíc je to silně sezónní (v létě voda téměř není). Skončili jsme naprosto stejně,… Číst vice »

kchodl
kchodl
29. 10. 2014 9:36

Georgius z Raduně napsal A ještě k té mnou zepsuté energetické koncepci údajně našeho státu. Pár roků si dopisuji s Jiřím Jírovcem, jenž před odchodem do důchodu pracoval na vývoji kanadských jaderných reaktorů, a stále mám před očima tamější situaci, když jim námraza zničila vysokonapěťové vzdušné distribuční trasy. Sloupy vysokého napětí se skládaly k zemi jakoby byly ze slámy a větší část státu byla téměř dva měsíce bez proudu. Když si uvědomuji změny v našem klimatu, mé obavy rostou a stávám se zatvrzelým příznivcem decentralizované regionální výroby elektrické energie v takzvaných balených jaderných elektrárnách a zastáncem názoru, že elektrická energie… Číst vice »

fajt
29. 10. 2014 9:47

comment image?oh=748ca2c059ccaddd8f57307459751743&oe=54E880F1&__gda__=1425312874_2705f816817d76e99a92cc4635d720e8 :-)

kchodl
kchodl
29. 10. 2014 9:55

A doplněk, ano topení elektrikou je nejvýhodnější celospolečensky, hlavně ekonomicky. Takhle to praktikují ve Francii, všechno mají na elektriku. Také mají 80% energie z JE.

cnemo
29. 10. 2014 13:29

Myslím, že celospolečensky nejvýhodnější je odpadní teplo, například z našich dvou jaderek. V obou případech se o tom léta jedná a skutek utek. Problémů je víc, co se stávajícími teplárnami a já nevím co ještě. Probírá se to na každé ropácké konferenci ale moc jsem tomu nevěnoval pozornost.

Mudrc
Mudrc
29. 10. 2014 14:37

Nebudu se příliš pouštět do debaty. Každý má tu svoji pravdu. JENOM PŘIPOMÍNÁM, ŽE JADERNÁ ENERGETIKA JE PROSTĚ NEBEZPEČNÁ !!! ČERNOBYL A FUKUŠIMA HOVOŘÍ JASNĚ!!! A NIKDO MNĚ DNES NEMŮŽE ZARUČIT, ŽE UPROSTŘED EVROPY NEDOJDE K NĚJAKÉ VELKÉ OBDOBNÉ HAVÁRII !!! POTOM BUDEME V PR@DELI VŠICHNI A PŘESTANEME SE HÁDAT !!!! STAČÍ, KDYŽ SE NASE@ROU NĚKTEŘÍ ARABÁŠI A DOCELA JEDNODUŠE NĚJAKOU JADERKU V EVROPĚ ODPÁLÍ!!!! JADERNOU ELEKTRÁRNU PROTI SOFISTIKOVANÉMU ÚTOKU ZVENČÍ NEJDE OCHRÁNIT !!! PROTO SNAD JSOU MENŠÍ ZLO OZE , I KDYŽ VÝHRADY JSOU TAKÉ NA MÍSTĚ. OZE NIKOHO NEOHROZÍ, ZATO JADERNÁ ENERGIE ANO !!!! A TADY JE PROBLÉM,… Číst vice »

Aleš
Aleš
29. 10. 2014 15:41

Georgie: mimoňské nadšenkyně z Opavy, které jsou patrně schopny zasahovat svými radami do sexuálního života ještě možná tak stejně mimoňských kolegů (obzvláště, jestli mají co do činění z Ekotoxou = firma s Bursíkovými politruky) jsou pro tuhle debatu nedůležitým bludným kamenem, o kterém se tu už několikrát kriticky vyjadřovali Martin bez taky m i moje maličkost. Je smutné, pokud ničím zásadním způsobem nevyvrácené články z erepubliky jsou propagandisty nebo lidmi chycenými do propagandistické pasti házeny s těmi pošetilci do jednoho pytle. Já taky nemám u domu žádný obnovitelný zdroj, topíme plynem, neboť všechny jsou pro mne drahé na bázi vstupních… Číst vice »