Dá vláda přednost demolicím domů …anebo úsporám?

Tisková zpráva Hnutí DUHA

ČÍSLO TÝDNE: 3. JEN TŘI PROCENTA ENERGIE V ČR DODÁVÁ DŮL ČSA FOSILNÍHO MILIARDÁŘE TYKAČE. ZATEPLENÍ ČESKÝCH DOMŮ NABÍZÍ DVOJNÁSOBEK

DÁ VLÁDA PŘEDNOST DEMOLICÍM DOMŮ – NEBO ÚSPORÁM?

středa 17. prosince 2014

Jen tři procenta primárních energetických zdrojů pro české domácnosti, obce a firmy pocházejí z velkolomu ČSA [1], který by po prolomení limitů těžby uhlí pohltil město Horní Jiřetín a další severočeské obce. Miliardový prospěch by z toho měl jen uhlobaron Pavel Tykač se společníky Janem Diestlem a Tomášem Fohlerem.

Naopak technicky možné zateplení domů v ČR může ušetřit dvojnásobek energie z vytěženého uhlí. Spolu s možnostmi výroby energie z biomasy, solárními kolektory na teplou vodu a dalšími čistými zdroji energie může nahradit veškerou spotřebu uhlí a zemního plynu pro vytápění budov v ČR. Spočetla to pro vládu už tzv. Pačesova komise [2].

Zateplování domů a rozvoj obnovitelných zdrojů energie by jen v samotném Ústeckém kraji vytvořily kolem 2 300 pracovních míst – spočetli to experti společnosti EkoWATT [3]. Počet severočeských zaměstnanců Severní energetické přitom dosahuje pouze 850 osob [4], tedy přibližně stejně, jako je pracovních míst v ohroženém Horním Jiřetíně.

Příští pondělí 22. prosince má vláda schvalovat aktualizaci Státní energetické koncepce ČR. Ministři mohou dát jasnou zelenou rozvoji kraje a vzniku nových pracovních míst před demolicemi ve prospěch uhlobaronů a marginálním zdrojem energie.

Jiří Koželouh, programový ředitel Hnutí DUHA, řekl: „Vláda Bohuslava Sobotky má na vybranou mezi tím, jestli bude domy bořit kvůli marginální přísadě špinavého uhlí do energetického koktejlu, nebo je bude raději zateplovat a ušetří tak dvojnásobek energie. Ministři buď podpoří tři uhlobarony, anebo jejich zaměstnancům, ale i dalším tisícovkám lidí v Ústeckém kraji nabídnou mnohem lepší – čistější a dlouhodobější pracovní perspektivu.“

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
11 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sio
Sio
17. 12. 2014 22:21

Jo, tohle je téma pro mě. Vláda by měla zateplení podpořit opravdu markantně, čistý vzduch je velké bohatství. Zrušit tepelné elektrárny. Nahradit jádrem, plynem + zelenou energií. Z Ostravska je navíc potřeba vypráskat těžký hutní průmysl, kontaminace vzduchu je tam neunosná.

Aleš
Aleš
18. 12. 2014 5:54

Obávám se, že takto jednoduše ta otázka nikdy neležela na stole. A jestli i protentokrát to není výběr mezi dvěma byznysy. Se Siem se určitě shodneme, že uhlí má jinou upotřebitelnost než spalování v elektrárnách, dopady dalšího prolamování limitů jsou neúnosné, na energetice a těžbě se zamazala CELÁ politická garnitura, včetně těch, kterých se hodně na om zastáváme. (Výzkumy v lesích na Ostravsku potvrzují novou kontaminaci půd a ovzduší, ano kapitalisté nás vraždí.) Podotýkám jednu zásadní připomínku. Tlak na politiky včetně dávání najevo oblíbenosti těch či oněch od některých členů Duhy nemusí vůbec znamenat a neznamená, že to takto cítí… Číst vice »

zedd
zedd
18. 12. 2014 8:16

S tím zateplováním je to trochu problematické. Mám dům otočený rohem k jihu. Jihovýchodní a jihozápadní stěna vymezují hlavní obytnou místnost, která je vybavena velkými okny. Když je venku 5 stupňů a svítí slunce, tak mi stačí ráno na dvě hodiny zatopit v krbovkách a do dalšího dne mám teplo, protože se přes den zdi vyhřejí slunečním zářením. Vyšlo mi z toho následující: Natřu jihovýchodní a jihozápadní zdi tmavou barvou a zateplím jen ty zdi orientované k severu. Jenže pokud to nezateplím celé, nedostanu dotaci. Další problém je, že zateplení znemožňuje dýchání zdiva. Aby dostatečně vysichalo, musí víc cirkulovat vzduch… Číst vice »

Aleš
Aleš
18. 12. 2014 12:36

Plísně, houby a parazité, problém dneška o tisíci rovinách!!!

jogín
jogín
18. 12. 2014 14:33

Zateplování samozřejmě všema deseti. Je mi záhadou, proč je podpora státu tak slabá a proč předpisy omezují využití- když jste už vyměnili okna, nechytnete se. Nejspíš erár potřebuje peníze na zacpávání děr po tunelech. Bioplyn ano, dá se skladovat a použít ve špičkách, ale především z odpadů a s pořádnou vazbou na rentabilitu. Jinak může podpora bioplynu dopadnout jako biopaliva, svážení materálu z celého okresu může spotřebovat víc nafty než je výtěžek plynu. Nemluvě o tom, že při maximálním 5% energetickém výtěžku fotosyntézy je pěstování kvůli energii mínusové a při tvorbě metanu jsou další ztráty.

Sio
Sio
18. 12. 2014 15:06

Zedd, Aleš : zateplení, jako ostatně všechno, má své plusy a mínusy. Musí být navrženo někým, kdo má uvažování fyzika a navíc je zdatný i po realizační stránce. Ty firmy, co to dělají, umí vesměs jen to druhé. Napřed k tomu nátěru na černo. Jistě, nějaké procentíčko to přidá a je to relativně levné. Ale pár otázek tu je. 1. Jak to vypadá? Černá stěna ve mě neevokuje zrovna ideál krásy, i když netvrdím, že šikovný architekt by s tím možná něco udělal 2. Velká okna (jak jste zmínil). Obávám se, že ten efekt jde více od těch oken, skleníkový… Číst vice »

Sio
Sio
18. 12. 2014 15:16

5. Vlhký vzduch? Rozšířený omyl plynoucí z neuvědomění si fyzikálních zákonů. Vzduch v místnosti se větráním v létě zvlhčuje a v zimě vysušuje. Má to na svědomí schopnost vzduchu udržet vodu. Teplý vzduch udrží mnohem více vody, než studený. Pokud zchladíme teplý vzduch, jeho relativní vlkost se zvýší, pokud pod rosný vod, vše navlhne. Viz letní raní rosa a jinovatka, která vzniká přes noc. Co to znamená? Že větráním v zimě vysušujeme vzduch v místnosti. Vzduch se totiž ohřeje a jeho relativní vlhost se sníží. Proto v zimě suchý vzduch v panelácích. Větráním se to zlepší na chvíli (teplota vzduchu… Číst vice »

Sio
Sio
18. 12. 2014 15:24

Většina problémů vzniká z nesprávného větrání (třeba i netěsných oken) v létě. Obecně platí, že ani ne z důvodu tepelných, jako z důvodu vlhkosti, by se mělo větrat co nejvíce, když je venku tepleji, než v místnosti. A samozřejmě – mizerná vodorovná izolace. Zateplený dům MUSÍ mít perfektní vodorovnou izolaci. Týká se to i podlah, pokud není pod ním sklep nebo nižší patro, samozřejmě. Pokud je pod ním sklep, měla by být nejen tepelná, ale i izolace proti vlhkosti. Takový sklep by měl být v létě intenzivně NUCENĚ větrán, v zimě tolik nemusí. Pokud má kotelnu a přes místnosti vedou… Číst vice »

Sio
Sio
18. 12. 2014 15:32

Aleš napsal Plísně, houby a parazité, problém dneška o tisíci rovinách!!! Plísně a houby jsou jasné, vhkost jsem probral. Jen dodávám, že neošetřené dřevo, které je vlhké – jasná páka, budou tam plísně a houby jako že 1 + 1 jsou 2. Všimněte si, že otesané neošetřené trámy ve stodolách, kde jsou odvětrané, vydrží i 100 let. Vlhkost k nim může, ale neudrží se, nekondenzuje se na nich rosa. Paraziti jsou obecně jiný problém, jednak ti, co máme třeba ve střevech a tkáních a jednak třeba roztoči. Na roztoče je nejlepší vystavit peřiny a polštáře v zimě v jasný slunečný… Číst vice »

zedd
zedd
18. 12. 2014 17:28

Sio, samozřejmě jsem neměl v úmyslu to tu začernit. Spíš tmavší okr. Skleníkový efekt je tu jistě vůdčí, ale vyhřátí zdí zvenčí bych nepodceňoval. S tou vlhkostí jsem měl na mysli starší domky, které často nemají horizontální izolaci a pokud jsou třeba z opuky, darmo mluvit. Podříznout lepenicovou zeď se hned tak někomu nechce. Tedy Vaše úvahy platí spíš pro novostavby od 20. let nahoru. A vskutku dokud jsem měl kancelář na Žižkově, dával jsem na radiátor hadr a nad něj narafičil PET lahev s drobnou dírkou. Jinak se tam v zimě nedalo dýchat. V opukovém, mizerně izolovaném chlívku, kde… Číst vice »

Sio
Sio
18. 12. 2014 20:27

Jo, máte pravdu zedde, navíc jsem se dost rozkecal. Ta finta s děravou petkou je dobrá. Taková kapačka. :-) Jo, tyhle baráky s metrovou kamennou zdí, to je dost prušvih. Já mám domek z roku 1913, ovšem s padesátkami zdmi z cihel. Nechal jsem ty stěny podbít nerezovými plechy. Prý se to dá i pro kamenné zdi tlusté metr a půl. Metodu údajně vymysleli ve Vítkovicích někdy v 80-tých letech. Ale je to dost mastné. :-) Zateplení zatím nemám, chybí mi 400k … :-)