Diskuze k článku


  • Amenre • 21. dubna 2015

    http://www.novinky.cz/domaci/367144-cesky-vcelar-prisel-na-to-jak-zachranit-hynouci-vcelstva-po-celem-svete.html
    Divokým včelám to sice nepomůže, ale snad těm domácím ano a tak by se zase na trhu mohlo objevit více dobrého medu za rozumnou cenu.
    Možná by se k tomu nápadu mohl vyjádřit někdo povolanější, nedávno tu byl článek o Varroáze, kde mnozí psali, že jsou včelaři.

  • jaa • 21. dubna 2015

    Ač-li to není úplně jinak. Obávám se že si mnohé problémy zavinili medaři sami. Proč -ŘEPKA .. Náš medák – předal zavedené úsoěšné včelařství mladému a ten si to zřejmě zjednodušil- jak obvyklé.. A už ani ten med už není co býval. Nemá soudržnost- je řidčí, a brzo cukernatí. Když jsem se vyptávala proč tak teče, bylo mi řečeno že KVĚTOVÝ = ŘEPKOVÝ. No jasně řepky je fšude plno tak proč se namáhat s VÝBĚREM VHODNÝCH Lokalit, když to JZD a peněz chtiví soukromníci nacpali všude.
    Já si ale pamatuji, že původní řepkový olej dokázal lehce zničit motor auta. Tedy než se jej naučili upravovat ABY MOTOR NENIČIL. . A tak si říkám – dělal někdo nějaký průzkum z včelařů nebo viděli jen many many. Vždyt ŘEPKA prochází medotvornými částmi včel – v původní – neupravené podobě. Co když tam je nějaká složka, která blokuje nebo ničí obranyschopnost včel? Jistě bývávaly včelí nemoci ale nikdy v takovém množství a všude.

  • koloděj • 21. dubna 2015

    Včely nebudou opylovat, dokud Včelí asociaci EU neproplatí tu fakturu na 605 miliard korun.
    Jinak zalezou do děr a budou si hrát na mrtvé brouky

  • cnemo • 21. dubna 2015

    Je to Hnutí jako Duha jen recesistická skupina, nebo ty bludy míní vážně? Jen ignorant si může myslet, že přírodní rovnováha může být narušena 10% fluktuaci nějakého druhu, navíc hypotetickou.

    Také si nejsem jist, zda někdo dokáže spočítat populaci divokých včel s přesností na 10%, jak to proboha dělá?

  • PPK • 21. dubna 2015

    Amenre napsal
    http://www.novinky.cz/domaci/367144-cesky-vcelar-prisel-na-to-jak-zachranit-hynouci-vcelstva-po-celem-svete.html

    Pane Amenre, dík za odkaz, kde vidím jak nejdůležitější tu informaci včelaře Linharta o varoáze, že „ … Nápad hubit roztoče zvýšením teplot není nový. Ve Švýcarsku existuje celá sekce takzvaných hypertermích včelařů a ti už jinak než zvýšenou teplotou roztoče Varroa nehubí,“ …

    Zdá se, že (ostatně jako vždy) právě v jednoduchosti je skryta genialita.

    Je škoda, že funkcionáři české Duhy své původně společensky užitečné hnutí asi už brzy totálně společensky znemožní a existenčně zničí svým laickým eko-žvaněním a nevědecky zdůvodňovanými požadavky peněz od EU a od cz vlády na jejich nekonkrétní nebo amatérské nápady. Pak už bude jen otázkou času, až ti, kteří mají peníze EU nebo našeho státu v pravomoci, označí Duhu jako celek za pouhé politické parazity. Přírodě i člověku přece mohou pomoci jen promyšlené, jinde už úspěšně vyzkoušené a realizovatelné konstruktivní projekty. Nikoliv jen ideologické žvanění, které chce být trvale dotačně živeno ekologicky důvěřivými laiky na ministerstvech či v Bruselu.

    A jak si to duháci představují, když sami nic konkrétního vymyslet patrně neumí? Takhle:

    „.. Stát by měl sestavit balíček konkrétních programů, které pomohou do naší venkovské krajiny vrátit zeleň. … Ministerstva společně s Radou vlády pro udržitelný rozvoj by měla přichystat návrhy, jak krajinu ozdravit. Především je potřeba zaměřit se na propracované cílené změny agrárních dotací, které budou motivovat zemědělce …“ Hmm, tak to je vskutku velmi vědecké …

    (viz http://hnutiduha.cz/sites/default/files/publikace/2015/03/krajina_potrebuje_napravu.pdf)

  • Martin (už bez taky m) • 21. dubna 2015

    Vážený PPK: na Vás zareaguji, jakkoliv taky plácáte (viz tvrzení „Přírodě i člověku přece mohou pomoci jen promyšlené, jinde už úspěšně vyzkoušené a realizovatelné konstruktivní projekty.“). To myslíte vážně že to jde JEN takhle?
    Vždyť i ten odkaz na „novinkách“ dokládá, že ještě existují lidé, kteří se umí dívat, pozorovat a uvažovat. Ano, v prostých a jednoduchých nápadech je mnohdy řešení – minimálně části problémů.
    Ano Hnutí DUHA se třeba nechalo zpolitizovat u Ukrajiny. A je dost ovlivněno protiruskou propagandou. Ale: jsou to vesměs mladí lidé, nemají naše (Vaše) vzdělání a zkušenosti, vyrostli už „v nové době“…
    Kde mají najít možnost začít o tom jim sugerovaném propagandou pochybovat, korigovat, když se k nim postaví všichni jako cnemo?
    Ten jejich spisek na v pdf jsem jen proletěl, ale vyslovené hlouposti tam nikde nejsou. Jde-li o snahu o nějakou změnu, tož je to možná začátek kampaně která může být rozhodně ku prospěchu naší krajině -budou-li lidi a peníze. Začíná se obecně, a je snaha působit i na obce a politiky (ať jsou jacíkoliv, najednou je za lepší nevyměníme). Tak proto píšou „agitačně“, trochu obecněji.
    Sám nejsem včelař (bohužel) kvůli jiným problémům, mám sotva hektar. Ale snažím se 15 let přesně o to co uvádějí- kosím ručně, po částech, část pasu (když seženu ovce).
    A divil by jste se kolik mám na zahradě a kousku louky rostlin- odhaduji to na 100 druhů! Včely, čmeláky, pestřenky, kmobylky, slepýše, zmije, ptáky…
    Vody tolik, že část meliorací (které mi z luk ústí někde na zahradě) musím odvádět. Chtěl bych rybníček, ale zatím nejsou peníze ani na střechu. Srnky mi chodí pod okno.
    Oproti tomu soused stříká bůhvíčím a má studna jej nezajímá, vyčesává mech doslova vysavačem -hádejte co to dělá s půdní faunou a houbami. On čtyřkolku, já kolo…

  • Martin (už bez taky m) • 21. dubna 2015

    V okolí je několik velkovlastníků co skoupili restituční nároky. Dnes mají firmy, farmy, berou milionové dotace…
    A meze se postupně likvidují. Les se změnil na továrnu na dřevo a maso…
    Kdybych chtěl využít co vím a dále to propagovat, tož potřeboval bych minimálně tým 3 – 5 lidí, a pro všechny i krajinu by byla smysluplná práce…
    Překabátění „ti co byli u komunistů“ či „ti co byli v „Národní frontě“ – dnes jsou „lidoví církevníci“ mi „stojí na krku“ přes 12 let… a včely mizí, slepýši a žáby mizí…
    Kdo dnes ví, že většina žab dospívá pohlavně až ve 3-4 letech? Že jaksi nemají okamžitě stovky, tisíce pulců příští rok? Že vazba na nový mokřad vzniká až 5 let?
    Pane PPK: já také musel změnit názor na řadu komunistů, ale svinští prospěcháři to tuším byli kdo zničil původně dobré myšlenky té strany u lidí. Tož stejně se děje i dnes.
    Ti mladí „Duháči“ alespoň nefetují, nekradou, ve volném čase či za nevelký plat (mému by jste se smál) se snaží dělat cosi pro společnost. Já odlišuji ty co dělají programy pro krajinu, chráněná území od „energetických expertů“… Tam s mnohým nesouhlasím. Například s větrníky jako stometrovými monstry co berou krajině její duši- a nám ničí souznění s ní.
    Dalo by se pokračovat.
    Úkolem dobře vedené propagandy jako zbraně je „roztočit v lidech mašinu co pak už jede sama“… tož se jim to lumpům daří jak vidno… Náklady nízké, a kdo chce přežít – tož „koho chleba jíš…“. Tlačí je do té politizace, mnozí by opět začali uvažovat – pokud je „cnemové“ nebudou svolávat do hejna, a „kchodlové“ (zatím virtuálně) upalovat…
    Tohle přece není cesta. Neskončí-li svět v pekle jaderné války, pak každý den tu bude zápas o pravdu a pochopení porozumění novým lidem, mladým srdcím i duším. Definitivní je snad jen smrt…
    Polemizujme- ale smysluplně.

  • PPK • 21. dubna 2015

    Vážený Martine, nic ve zlém, o Rusku a o Ukrajině, ani o „vyslovených hloupostech“ duháků jsem nepsal, to jste si jen nesprávně sám domyslel. Jestliže jsou duháci mladí a jestliže jsou zatím ve vědách svých zájmů málo vzdělaní, (a já jim i tak jejich dobré úmysly o přírodě chci věřit), tak přesto, ta jejich prozatímní nedovzdělanost, to je přece jen jejich problém, který si musí oni sami nejprve vyřešit.

    Ale! .. do té doby nemají právo od státu či EU aktivisticky, alarmisticky a zejména POLITICKY POŽADOVAT PENÍZE za pouhé laické řeči o ekologii. To přece bez diskuse páchne cynickým parazitismem, chtít peníze jen za funkcionářské mluvení! A prosím, abyste mne pochopil: Dobře vím a je mi jasné, že i to chování Duhy je z velké části i důsledkem soudobého ekologického oportunismu našich politiků, kteří řídili v posledních 20 letech zejména české základní a střední školství a v tomto smyslu pro něj pokrytecky a konjukturalisticky vydávali osnovy politicko-ekologické výchovy, jejichž výsledkem je nyní tak akorát ideologický zmatek v hlavách mládeže.

    Takže prosím, vážený Martine, pozorně uvažte tuto mou životní zkušenost: Pracoval jsem po jistý čas ve výzkumu a vývoji a výsledkem vždy musely být praktické důkazy úspěšnosti takové mé práce. Za pouhé žvanění o tom, jaké mám dobré úmysly něco nějak vymyslet nebo vylepšit, to by mi ani v tom socialismu nikdo rozumný a nezkorumpovaný žádnou mzdu nevyplatil.

  • Martin (už bez taky m) • 21. dubna 2015

    Rozumím Vám, ale nejde o pouhé žvanění.
    Viz email. Jistě, to obojí nebyla Duha, ale sdružení Přátelé Jeseníků – SOJKA a Potůček…
    A snad pro praktické výsledky nemám ani titul, ani zdraví a možná brzy už ani domov.
    Ale HD má také výsledky a určitá odborná pojednání, koukněte prosím třeba na http://www.selmy.cz a tam do kolonky odborné publikace. Konkrétně třeba M. Kutal jede hodně na odborné úrovni a „tvrdá data“ jsou pro něj „zákon“…
    Jinak ano, mnoho jich jen žvaní, a ty NNO jsou obecně často politicky i jinak (samosprávami) zneužívány.
    K Vašemu tvrzení – oni mnozí tehdejší stav nezažili, už jiný neznají. Ale ano, to nikoho neomlouvá.
    Já chtěl jen upozornit na to, že nelze všechny házet do jednoho pytle, ani pod jednou značkou ne. „Cirkus“ kolem činnosti jsem sám taky nikdy dělat neuměl…
    Co se „středisek ekologické výchovy“ týče, jejich fyzická účinnost na chování národa by po cca 10-15 letech působení měla být znát. Ano tam šly i desítky miliónů a zatím to PRAKTICKY NIKDE NENÍ ZNÁT.
    V současné situaci zaměstnavatele- jako pánaboha nad osudy ponížených podřízených – si to mnohdy lidé nedovolí z existenčních důvodů prosazovat, dokonce ani ve volném čase – jsou ihned označováni za flákače… A nedej bože z práce i po emailu či internetu – i tato „svoboda“ vyjadřování bude brzy likvidačním nástrojem zaměstnavatele… Ano, i desetiletí poctivé práce mnohých v těch středisek nyní přicházejí naprosto vniveč…
    Souhlasím s kritikou SZ, ta zdefraudovala i mnohé NNO, jejich činovníci poničili osudy mnoha lidem, zneužívali ke svým cílům i NNO a naivní mladé lidi…
    Ale naše krajina potřebuje – stejně jako národ pomoc a kultivovat, citlivě a rozumně spravovat.
    Když srovnám třeba Putinovo vystoupení „v přímé lince“ s praxí u nás, hned abych běžel na WC z těch našich šašků…

  • lomikel • 21. dubna 2015

    http://hnutiduha.cz/sites/default/files/publikace/2015/03/krajina_potrebuje_napravu.pdf)
    je naborovy letak nevalne kvality, zcela souhlasim ze krajina chradne ale tohle

    1. diskredituje hnuti duha
    2. nepopisuje stav, strukturu problemu (rozmery, propojeni v systemech) ale neco tvrdi
    3. nepopisuje navrhy reseni v strukture ktera neni popsana :) v fig. 2. , nadhodi par prikladu ktere jsou okrajove a dobre PR prodejne

    podezrele se to podoba zpusobu komunikace typu Bursik a Katka Biomasa.

    —-

    zaklad problemu, ktery se je potlacovan, je mnozstvi lidi a intenzita jejich aktivit.

    dale ve svete kde se sersi jak zabit stovky a tisice lidi aby bylo dosazeno korporatiho zisku a strategickych zajmu neni mozne ocekavat ze se lide budou startat o ochranu prirody.

    v konci kazda lidska aktivita zpociva na exploataci prirody a vydeleni urcite jeji casti z prirozenych bilogicko/geologickych cyklu. problem je pocet a intensita

  • zedd • 21. dubna 2015

    Faktem je, že motýlů, čmeláků, obojživelníků a jiné žoužele valem ubývá. Na to nepotřebuji vědecké studie. Mám paměť. Dalším faktem je, že na to upozorňují i ty vědecké studie. Otázka je, zda dá věci do pohybu vědecká studie, či parta aktivistů. Ideální se mi jeví jejich kombinace.
    S těmi vědeckými studiemi je ten problém, že pokud mají být vědecké, nemohou většinou určit jednoznačnou příčinu toho kterého jevu. Pokud má být vědec poctivý, většinou musí skončit u konstatování, že ten který faktor ve velmi složitém systému má nejspíš tu a tu váhu, ale může tam působit i něco jiného. Vědec nemůže být syntetik, jinak se stává „filosofem“ a tím je diskreditován.
    Na vědecké analýzy by měl navazovat selský rozum. Výsledkem vědecké studie je, že rozsáhlé monokultury snižují druhovou rozmanitost a vedou k přemnožení škůdců. Na to navazuje úplně jiná vědecká studie, která dokládá, že masivní užití pesticidů vede k resistenci škůdců vůči pesticidům. A úplně jiná studie dokládá, že za těch a těch podmínek lze negativní dopad toho kterého škůdce limitovat těmi a těmi „organickými“ prostředky.
    Dat máme dostatek, nicméně z povahy současného vědeckého provozu nemůžeme chtít po vědcích, aby prováděli takto rozsáhlou syntézu – nemohou, protože jsou odborníky.
    Ta syntéza je na nás.

  • Bety • 21. dubna 2015

    Včel je opravdu daleko méně – nerozeznám divoké od těch chovaných, ale kdyby Duha žádala dotace pro chovatele včel, byla by to rychlá a účinná pomoc, ne jen nic neříkající fráze o přeměně krajiny. Dříve stát chov včelstev podporoval, teď na to jako i na mnoho jiného kašle. Další účinnou pomocí by bylo zakázat Babišovi osévat půlku republiky řepkou, ale z toho by se zelení kvůli omezení své tak milované „biomasy“ osypali. Nikdo mi nevymluví, že kromě toho, že škodí jako monokultura, je také ošetřovaná pěkně jedovatými sajrajty. Pokud po řepce v bolestech umírají srnky, včelám z ní také nebude dobře. Ostatně včelí bodnutí od těch chudinek, které sbírají pel na řepce pěkně potrápí i člověka – žádný lék na ty obří opuchliny pořádně nezabírá. Pokud je výchozí premisa vágní, budou takové i dosažené výsledky , a to i přes veškeré snažení a dobrou vůli.

  • r.m. • 21. dubna 2015

    posyp kovovými nanočásticemi ulpívá ve vzdušnicích, k tomu tuny organofosfátů od Monsanta
    k tomu aklimatizovaní paraziti a viry, co investovat do včelí farmakologie? obecnější antivirotika působí na vlastnosti společný všem virům

  • r.m. • 21. dubna 2015

    zedd napsal
    Faktem je, že motýlů, čmeláků, obojživelníků a jiné žoužele valem ubývá.

    čmeláků speciálně je letos hromada, jedou jak fretky na výrobě první generace, sbíraj, hloubí úly
    hučej jak hmyzí bombardéry

  • Georgius z Raduně • 21. dubna 2015

    Amenre napsal

    http://www.novinky.cz/domaci/367144-cesky-vcelar-prisel-na-to-jak-zachranit-hynouci-vcelstva-po-celem-svete.html
    Divokým včelám to sice nepomůže, ale snad těm domácím ano a tak by se zase na trhu mohlo objevit více dobrého medu za rozumnou cenu.
    Možná by se k tomu nápadu mohl vyjádřit někdo povolanější, nedávno tu byl článek o Varroáze, kde mnozí psali, že jsou včelaři.

    Geniální způsob pana Romana Linharta užít slunečního svitu k hubení varoázy není zrovna to pravé ořechové, když uvážíme, že je třeba udržovat v úlu teplotu maximálně 47 stupňů po dobu dvou hodin. Kdo někdy viděl otevřený úl – a to i bez pater přidaných přístavků – tak pochopí, že udržet v celém prostoru rovnoměrně tuto teplotu je vnějším ohříváním vyloučeno. A navíc, když Slunce pěkně hřeje, tak teplotní extrémy jsou největší. V těch Nasavrkách na učilišti budou zřejmě konzervativci z dob, kdy u nás v Raduni včelaře vyučoval pan řídící a všichni měli spoustu času pozorovat s láskou ty přičinlivé včelky dělnice, které za slunečného dne nejsou často „doma“, což je jejich chyba, poněvadž nemohou být preventivně temperovány. Proto by se mělo temperovat v noci a zevnitř úlu.
    Tvrzení, že elektrické ohřívání – srovnatelné s ohříváním akvária, doplněné o ventilátorek z počítače a teplotní čidlo se spínacími hodinami je drahé – to je věc názoru, neboť i čas, strávený hlídáním intenzity slunečního svitu a regulací teploty, má svoji cenu. Při četbě článku o geniálním patentu pana Linharta se mi potvrdil názor jistého mého pedagoga, jenž varoval před nadšením, jehož věrnou družkou bývá blbost. Výzkumný ústav včelařský by měl zorganizovat výrobu elektrického ohřívače, napájeného automobilovým akumulátorem, aby včelař mohl s pocitem dobré péče o včely spát, zatím co běžně známá technika pracuje. Ovšem pan Linhart by neměl patent.

  • MustWatchTV • 22. dubna 2015

    Víc než jen med
    More than Honey

    ZEMĚ: Švýcarsko / Německo / Rakousko
    ROK: 2012
    DÉLKA: 90 minut
    REŽIE: Markus Imhoof
    JAZYK: angličtina
    TITULKY: české
    „Když vymřou včely, vymřou do čtyř let také lidé.“ řekl údajně Albert Einstein. O příčinách vymírání včel se ještě vedou dohady. Jedno je ale jisté, jde o víc než o pár kusů mrtvého hmyzu a o podstatně víc než o pouhý med. Více než třetina našich potravin závisí na opylení včelami. Odpovědi na tyto otázky hledá Markus Imhoof ve svém filmu u lidí, kteří žijí s včelami a z jejich produktů – na obrovských mandlových plantážích v Kalifornii, u švýcarského včelaře v horách, u berlínského vědce zkoumajícího včelí mozek, čínské obchodnice s pylem a také u zabijáckých včel v arizonské poušti. Film pojednává o životě, o lidech a včelách, o píli a chamtivosti, o superorganismech a inteligenci roje.

    Ke shlédnutí online:
    http://www.mustwatchtv.cz/2-zivotni-prostredi/194-vic-nez-jen-med/