Diskuze k článku


  • Vodník • 25. června 2014

    A z tohohle materiálu zkuste vybudovat „spravedlivý společenský řád“! Skončí to v lepším případě Jakešem, v horším Kim Čon Unem…:-\

  • zajoch • 25. června 2014

    Hudrypere, hezké. Čas od času si vzpomenu na to co jsem kdysi četla o Emě Destinové. Řekla prý na adresu Čechů, když se vrátila z Ameriky domů (napíši to svými slovy, přesnou citaci si nepamatuji): Mám tento závistivý národ stejně ráda.

    Jenom pochybuji o tom, že toliko my Češi jsme závistiví.

  • J. Hruška • 25. června 2014

    Podobné příběhy se samozřejmě odehrávají na celém světě. U nás uslintaní pravdoláskaři předstírají, že je to česká specialita. Je smutné, když to po nich bezmyšlenkovitě opakujeme.

  • Irena • 25. června 2014

    Souhlasím s J. Hruškou. Zatímco Američané nosí svojí vlaku i na… Nám je vnucováno, že závistiví jsou jenom Češi, Bulharům, že Bulhaři, Polákům, že Poláci… Divím se, že se jim na to pořád chytáte. Byl by to dobrý vtip, pokud by to bylo vztaženo na lidskou povahu obecně.

  • Sio • 25. června 2014

    No, tohle se mi nelíbí, klasické neo-klišé o sousedově koze, které nám omlácejí o hlavu při každé příležitosti. Prý závidíme tomu 1%. Pro mě za mě, ať si klidně to 1% užívá, když nebude ostatní utlačovat, okrádat, ničit demokracii a životní prostředí, ne? Někdo tomu vládnout musí, otázka zní jak.

  • Sio • 25. června 2014

    zajoch napsal

    Hudrypere, hezké. Čas od času si vzpomenu na to co jsem kdysi četla o Emě Destinové. Řekla prý na adresu Čechů, když se vrátila z Ameriky domů (napíši to svými slovy, přesnou citaci si nepamatuji): Mám tento závistivý národ stejně ráda.

    Jenom pochybuji o tom, že toliko my Češi jsme závistiví.

    S tou závistivostí Čechů se to přehání. Něco podobného nemůže být národní specifikum. Pravdou je, že závist je vlastností hlupáků. Nic pozitivního to nepřináší ani jedné straně, to ta povídka vystihuje samozřejmě správně.

  • Jarda • 25. června 2014

    Sio napsal

    No, tohle se mi nelíbí, klasické neo-klišé o sousedově koze, které nám omlácejí o hlavu při každé příležitosti. Prý závidíme tomu 1%. Pro mě za mě, ať si klidně to 1% užívá, když nebude ostatní utlačovat, okrádat, ničit demokracii a životní prostředí, ne? Někdo tomu vládnout musí, otázka zní jak.

    Jeden kámoš si stěžoval, jak mu spolupracovníci, kterým dělal parťáka závidí, a že ho sebou neberou do hospody. Byl to takový klasický pohůnek, co těm nad sebou lezl někam, a ty pod sebou měl za lůzu. Nedovedl pochopit, že do hospody se chodí s kámošama, kteří si vzájemně rozumí, respektují se, doplňují, neuráží a neponižují …. . I já jsem s ním měl výstup, kdy jsem se dozvěděl, že patřím mezi lůzu jen proto, že jsem nakoupil v jiném marketu, než nakupuje on. Taky s ním nikdy nepůjdu do hospody – hold, jsem závistivec.

  • hudryper • 25. června 2014

    Sio a ostatní dotčení : Možná jsem uslintaný,rozhodně však nikoliv pravdoláskař.Nejsem autorem
    této pohádky,ten je již několik tisíc let po smrti.V té pohádce není ani slovo o závisti. To jste tam uviděli vy a pracujete s tím jako s faktem. Povídka je o něčem jiném – O NEPŘEJÍCNOSTI
    a tahle vlastnost je skutečně v českém prostoru sdílena kolektivně v mimořádně velkém rozsahu.
    Zeptejte se lidí, kteří strávili léta v „českých vesničkách“ okolo čs.zastupitelských úřadů,
    nebo kteří se snažili o slávu českých kulturních středisek v zahraničí, zeptejte se emigrantů
    co zjistili,že zatímco si Slováci,Rusové,Němci,Rakušáci a skoro všechny další národnosti pomáhají,Češi si tuhle vlastnost ve velké míře přivezli s sebou a žijí s ní v symbiose.

  • Sio • 25. června 2014

    hudryper, s tou uslintaností vás nechápu. V mé poznámce není nic osobního, jen hodnotím ideu té povídky v kontextu dneška. Pokud je autor tisíc let po smrti, asi na to nepřišel v českém prostředí. Nevím, třeba to souvisí s typem lidí, kteří z Česka emigrují. Je to také určitý specifický vzorek společnosti. Většina Čechů se také nerada stěhuje, stále slyšíme stížnosti, že nejsou tak flexibilní, co se týče stěhování za prací a novým životem, jako třeba Amíci. Takže emigranti budou nejspíše menšinovým jevem a asi větší individualisté. Jen spekuluji.

  • Sio • 25. června 2014

    Jarda napsal
    Jeden kámoš si stěžoval, jak mu spolupracovníci, kterým dělal parťáka závidí, a že ho sebou neberou do hospody. Byl to takový klasický pohůnek, co těm nad sebou lezl někam, a ty pod sebou měl za lůzu. Nedovedl pochopit, že do hospody se chodí s kámošama, kteří si vzájemně rozumí, respektují se, doplňují, neuráží a neponižují …. . I já jsem s ním měl výstup, kdy jsem se dozvěděl, že patřím mezi lůzu jen proto, že jsem nakoupil v jiném marketu, než nakupuje on. Taky s ním nikdy nepůjdu do hospody – hold, jsem závistivec.

    No, asi byl poněkud jinak psychicky strukturovaný, abych to řekl diplomaticky. Majitel jediné pravdy?

  • Kvalitni Dolmen • 25. června 2014

    Eskamotérská práce s vlastností, které se říká závist, je velice promyšlenou fintou pravdoláskařských pravicových médií vůči důvěřivým hejlům. Naprostá většina lidí v této společnost zažívá pocit do nebe volající nespravedlnosti a to je přece v tak „svobodné a demokratické“ společnosti, jako je ta česká nepřípustné. Proto se vtipně udělá z pocitu nespravedlnosti závist a je to vyřešené – každý přece ví, že závist je negativní vlastnost a tak se nejen nebouří proti křivdám a nespravedlnosti, ale dokonce se ještě sám za sebe stydí. Je to dokonalá psychologická válka, jejímž cílem je naprosté zmáknutí prostého občánka. Z pocitu nespravedlnosti se udělá závis, z převratu nebo restaurace se udělá revoluce, z nezaměstnaného se udělá lenoch a neschopák atd…., těch příkladů by se našly stohy.

  • J. Hruška • 25. června 2014

    hudryper napsal

    Sio a ostatní dotčení : Možná jsem uslintaný,rozhodně však nikoliv pravdoláskař.Nejsem autorem
    této pohádky,ten je již několik tisíc let po smrti.V té pohádce není ani slovo o závisti. To jste tam uviděli vy a pracujete s tím jako s faktem. Povídka je o něčem jiném – ONEPŘEJÍCNOSTI
    a tahle vlastnost je skutečně v českém prostoru sdílena kolektivně v mimořádně velkém rozsahu.
    Zeptejte se lidí, kteří strávili léta v „českých vesničkách“ okolo čs.zastupitelských úřadů,
    nebo kteří se snažili o slávu českých kulturních středisek v zahraničí, zeptejte se emigrantů
    co zjistili,že zatímco si Slováci,Rusové,Němci,Rakušáci a skoro všechny další národnosti pomáhají,Češi si tuhle vlastnost ve velké míře přivezli s sebou a žijí s ní v symbiose.

    Je to moje dílo, takže: Jako pravdoláskaře vidím v této souvislosti lidi, kteří špiní kdekoho, aby sami vypadali lepší. Napsal jsem, že nemá cenu to PO NICH MIMODĚK OPAKOVAT. Šlo mi o poznámku pod titulkem.

  • Neználek • 25. června 2014

    Autor si prostě chtěl zahrát na mravokárce. To se občas stává. Podle mě za to může četba Britských listů.

  • lomikel • 25. června 2014

    neni to z pohadky s Certy nejsou zerty ? , uz jsme to dyl nevidel …

  • mirror • 25. června 2014

    Souhlasím s Dolmenem. České vládnoucí elity jsou zákeřně prfíkané. Chtějí řadovému občanu vnutit pocit viny, aby se nechal snadněji okrádat. Argumentovat emigranty není fér. Byly a jsou různé emigrační vlny. Pro lidi z období Rakouska-Uherska a první republiky nebyla doma žádná práce, dokonce ani podřadná. Měli důvod se cítit nadbytečný. Emigranti z období před převratem odcházeli z rozežranoszi. Byli to takoví nemakančenkové a zneuznané nuly. Netvrdím, že takoví byli všichni. Bylo tady spojování rodin, provdání z důvodu bezhlavého zamilování a emigrace do Izraele. Za války se odcházeli do ciziny z vysoce čestných důvodů. Někdo byl prostě dobrodružná povaha, což s režimem nemá také mnoho společného. Věřím, že různí vychcálkové si budou na nepřízeň osudu stěžovat kdekoliv, doma i v cizině.

  • lomikel • 25. června 2014

    Nebo z AD&D tam taky nektere kouzla sla udelat jen plosne …