Inkluze ve školství: Hloupost, lhostejnost nebo záměr?

Necelých padesát let jsem učil na téměř všech typech škol u nás. A z té zkušenosti vím, že pedagogický úspěch tříd, které jsem vedl, závisel především na jejich intelektuální vyrovnanosti. Čili na tom, zda na tom byli žáci po stránce rozumové a vědomostní zhruba stejně, či naopak rozdílně. V případě prvním šla práce tak říkajíc od ruky, byla to radost pro mě i pro žáky, v případě druhém nastávalo martyrium. Slabší žáci postup výuky zdržovali, látku bylo nutno kvůli nim opakovat, vracet se zpátky – a dobří žáci se začali nudit. Práce se rozkližovala a namísto radosti přicházelo rozladění, únava a zklamání – a to nejen pro mě, ale i pro mé svěřence.

Poněkud rozvláčně jsem tedy popsal svou zkušenost učitele, ale mám za to, že jsem to pro lidi chápavé ani nemusel dělat. Protože shora řečené poučení kantorské je přece platné pro absolutně každou výkonovou jednotku, jakou školní třída je. Např. pro hudební sbor, partu svářečů, chirurgický tým atd. Všude platí, že čím větší týmová vyrovnanost, tím větší úspěch, vždyť jen proto dělí fotbalový klub svá mužstva do áčka, béčka a céčka, přičemž samozřejmě do áčka staví hráče nejlepší, a do céčka hráče nejhorší, a jen tímto rozdělením dosáhne v áčku nejvyšší možnou výkonnost – a v béčku i v céčku zas touhu hráčů se do vysněného áčka zvýšenou pílí třeba též jednou probojovat. Jen tak a ne jinak se buduje úspěch třídy, týmu a kolektivu, a všichni lidé se zdravým selským rozumem tomuhle dobře rozumějí. A tím pochopitelněji jsou celí paf ze současného tažení ministerstva školství za tzv. inkluzi, kdy se už od příštího školního roku mají do normálních tříd zařazovat i žáci s lehčím mentálním postižením, rovnajícím se lehké debilitě. A jsou z toho paf ještě více, než jsme byli my, tehdejší současnící, když ministr školství Nejedlý předepsal v roce 1948 národu, který se tehdy pyšnil nejlepším školským systémem na světě, tzv. jednotnou školu, jejímž nejpodstatnějším prvkem bylo zrušení gymnázií (to je vybraných škol pro další rozvíjení intelektuálních schopností nejnadanějších žáků).

Ministr Nejedlý tehdy škrt přes další rozvíjení intelektuálních schopností žáků podával falešně jako výraz vítězství lidu nad buržoazní výlučnosti, ale oč jde současným zavaděčům inkluze, zůstává všem více méně tajemstvím. Protože inkluzí budou trpět jak ti, kteří budou do normálních tříd zařazeni a tedy inkludováni (nikdy nedosáhnou výkonnosti svých spolužáků), tak tito jejich spolužáci, které budou inkludovaní žáci v jejich postupu učební látkou nutně zdržovat. A nejvíc ze všech budou za inkluzi trpět jako vždy ti, kteří si ji zcela jistě nevymysleli, ale na jejichž hlavy tento výmysl plnou váhou padne. Totiž naši kantoři. Neměl by v celé téhle záležitosti zaznít i jejich hlas? Neměli by být právě oni v nějakém referendu požádáni, aby na věc sdělili svůj názor? Vždyť oni nejlépe vědí, co je ve třídách možné a co je možné naopak jen v hlavách školských reformátorů, kteří mnohdy za katedrou nikdy v životě neseděli.

Před 2. světovou válkou jsme platili, jak už bylo řečeno, za zemi s nejlepším vzdělávacím systémem na světě. Po ní přišli reformátoři a s jejich příchodem začal v mezinárodním srovnávání OECD náš sešup až do aktuální polovice světové tabulky.

Byli jsme tedy primusové a teď jsme ideálně průměrní. Bolí někoho, že s inkluzí půjdeme logicky a zákonitě ještě níž? Či je to všem, vládě, parlamentu, ministerstvu školství atd. lhostejné? Anebo je to tak kýmsi dokonce plánováno?

Stanův komentář: Podle mého názoru je to tak plánováno. Inkluze je jen způsob, jak pod líbivými hesly a proti vůli většiny rodičů i pedagogů nahnat ty žáky, jejichž rodiče si to budou moci dovolit, do „exkluzivních“ soukromých škol. Na ně se totiž žádná pravidla a omezení vztahovat nebudou.

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
6 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
brtnikvbrlohu1
brtnikvbrlohu1
1. 4. 2016 13:55

Neplete si autor tzv první a druhou Nejedlého reformu?? První byla naprosto oprávněná – zrovnoprávnila v přístupu na vysoké školy absolventy středních škol kterým umožnila maturitu a odstranila to co se vrátilo v podobě víceletých gymnázií – kdy došlo k propadu celkové úrovně vzdělanosti, druhá byla provedena proti jeho vůli – v době kdy nebyl v úřadě – v lázních a která měla na svědomí jeho mozkovou příhodu. Taky se od toho rychle vycouvalo.

Bety
Bety
1. 4. 2016 14:04

Jde o to, srovnat žáky na jednu úroveň. A rozhodně se tím nemyslí ta vyšší.
Koneckonců, pro montovny bude ten „materiál“ stačit.

slava
slava
1. 4. 2016 15:44

Kousek ( ale jen kousek) vedle od tohoto tématu. Začínám chápat Breivika…
http://www.czechfreepress.cz/evropa/co-se-na-nas-hrne-aneb-nocni-mura-moderni-evropy.html

Bety
Bety
1. 4. 2016 17:50

Slavo, o Barnevernet jsem se už zajímala před delší dobou. A zase je to o tom, že takové zhovadilosti nejsme schopni uvěřit – říkáte si: To není možné, ti lidé přehánějí, tohle přece rodičům a dětem nemohou dělat… Pak se snažíte nové poznatky předat dál a narážíte na stejnou nevíru, jakou jste cítili sami, nebo na reakci takového typu: Tak co tam lezla? Šla za lepším, dobře jí tak! Ale co jsem ještě nevěděla, byl ten úděsný vzdělávací systém. Máte pravdu, je to k tématu. Už tak jde školství do háje, inkluze to ještě “ vylepší“, pak se najede na… Číst vice »

Irena
1. 4. 2016 18:09

Bety napsal
Tak dlouho si budeme říkat, že to snad nebude tak zlé

až dopadneme jako Ukrajinci.

Sio
Sio
1. 4. 2016 23:31

Mi docela stačí, že za inkluzi se vehementně berou Britské listy. Tento internetový deník je dnes něco jako spolehlivý kompas. Pokud se nějakého tématu ujme zvlášť vehementně, je jasné, že tu něco smrdí.
Pro inteligentnějšího čtenáře by měla být systematická obhajoba jakéhokoli tématu v BL něčím, jako je „polibek smrti“.
Pro ilustraci. Dalšími tématy, za které se BL perou jsou „zlé Putinovo Rusko“ a „vysokoškolsky vzdělaní imigranti ze Sýrie, prostě samý zubař, lékař a profesor“. Je k tomu potřeba ještě něco dodávat?