Diskuze k článku


  • Béda • 1. listopadu 2014

    Bude nějaká pivní metafora?

  • Béda • 1. listopadu 2014

    Další neskutečný blábol z dílyn Dolejšího (http://www.blisty.cz/art/75319.html), který začíná: „Někdejší pravicové vlády fantazírovaly o tom, jak Česká republika údajně získá na mezinárodním významu výstavbou radaru v Brdech. Ty samé vlády však nepodnikly nic proti výstavbě plynovodu Nord Stream ani projektu South Stream. Výsledkem tedy je, že poté co polistopadové politické elity bez rozdílu umístění na pravolevé ose nadšeně asistovaly rozvratu zděděné průmyslové základny, nakonec odkývaly i marginalizaci ČR coby tranzitní země. A ideologického na tom samozřejmě nebylo vůbec nic…“ Zdá se, že se pan Dolejší již zcela odtrhl od reality. 1) české protesty by na rozhodnutí jiných zemí diverzifikovat distribuční sítě, zajistit více tranzitních, resp. přímých tranzitních tras a obejít možné tranzitní vyděrače (tím nemyslím ČR) a jejich tranzitní „monopol“ vůbec nic nezměnily a nemohly změnit. ČR by se tím akorát mezinárodně zesměšnila a jak píše K: Dolejší i mezinárodně „marginalizovala“. 2) ČR v zájmu diverzifikovat své nezbytné energetické zásobování by budování alternativ měla naopak podpořit a vyvinout tlak na Beusel aby po podpoře North Streamu schválil i South Stream. Na South Streamu jak ukázala „Topolánkova“ plynová mise nakonec vydělala. Kdyby byla odkázána pouze na potrubí z východu tak jsme na tom byli za plynové krize mnohem hůř.

  • Béda • 1. listopadu 2014

    oprava: …na North Streamu… nakonec vydělala…

  • Alena • 1. listopadu 2014

    pokud se mýlím, opravte mne. Domnívám se, že zde pořád chybí fundovaný rozbor jednotlivých odvětví průmyslu a zemědělství ve směru srovnání se západní Evropou v roce 89. Pokud takový rozbor nebude, jakákoliv progresivní levicová strana nemá v ČR, kde je masivní prozápadní propaganda, šanci. Času není nazbyt. S mladými jsem měla na toto téma nejednu diskusi. Melou pořád to samé. Jak jsme byli pozadu. Mé argumenty jim nestačí. Chce to odborníky

  • Béda • 1. listopadu 2014

    Zkušenosti pracovnice firmy Amazon (sklad měl být postaven v rámci pobídek také v ČR) v Bavorsku (včetně v ČR zaváděné Kurzarbeit): http://www.novarepublika.cz/2014/11/amazon-asocialni-firma-prenasi-do.html

  • Béda • 1. listopadu 2014

    Přesně sem směřuje moderní západní civilizace (společnost). http://www.youtube.com/watch?v=DfGs2Y5WJ14

  • Hox • 1. listopadu 2014

    http://leva-net.webnode.cz/products/role-zapadu-v-ruskych-reformach-aneb-co-se-na-harvardu-neuci/

    doplňte si „v českých“ namísto v „v ruských“ a máte rámcovou odpověď, proč naše země musela být vydrancována, a žádná politická reprezentace na tom nemohla nic změnit. Na výběr jsme za daných podmínek měli jen to, zda se necháme drancovat více či méně „kulturně“. Jediný Miloševič se pokusil zabránit ovládnutí zahraničním kapitálem, a demokratické bomby ho neminuly. Celý východní blok sloužil jako dárce orgánů pro kapitalizmus, aby ten neskolaboval v 90. letech, ale až v 2010-tých… Není to obhajoba Klause, ale pokud by to tehdy neodkývl, tak se stane jedna ze dvou věcí: oběšený klaus ve vaně nebo humanitární bomby. Ale vzhledem k síle pravdoláskařů tady a stupni vymytí mozků celkového populu, byla druhá možnost spíš čistě teoretická…

  • orinoko • 1. listopadu 2014

    Proti vzpomínkám Hahna bych mohl položit to, co řekl Koehler. Také Němec, do Škodovky přišel ze španělského SEATu a ten na Škodovce viděl chlupy. Ve Španělsku prý museli lidi naučit chodit do práce. To tady u nás nebylo nutné. Ale říkal , že lidi ve výrobě ve Škodovce byli dost otrávení z nekompetentního řízení podniku a šlendriánu i ve středních a nižších úrovních organizace výroby, na kterém se v nemalé míře podílelo dřívější politické zasahování. Lidi chtěli makat pořádně , a aparátčíci a podobně vybavená struktura to zhusta neumožňovali.
    To se VW podařilo velmi rychle odstranit.
    Pravda není černobílá a už vůbec není stranická. Jen tak na okraj – Havel a spol. preferovali firmu Renault. Té když nevyšla Škodovka , tak byla „odškodněna“ při privatizaci Karosy. Ta spadla do koncernu Renault, Iveco, Ikarus … Karosa. A tento český podnik vyrábí dodnes. Dříve pod značkou IRIS bus , dneska už jen čistá hlavička IVECO. Dodává městské autobusy do Francie a meziměstské tryskáče IVECO. Kvalita jako ze Škodovky.
    Podkapitalizované české podniky neměly sami o sobě moc šanci.

  • orinoko • 1. listopadu 2014

    Iveco Czech Republic – ve značce delfín

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Irisbus_Arway#mediaviewer/File:Jablonec_nad_Nisou,_autobusov%C3%A9_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD,_bus_Crossway.jpg

    …“V roce 2013 bylo ve Vysokém Mýtě vyrobeno rekordních 3165 autobusů, které byly z 90 % určeny na vývoz.“ …

    IRISBUS

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Irisbus#mediaviewer/File:VER_Ennepetal_Irisbus_Citelis_100_8033.jpg

    Česká výroba:

    Společnost SOR Libchavy , což by měli být disidenti z původní Karosy Vysoké Mýto.
    http://www.sor.cz/site/mezimestsky-autobus-sor-cng-12

  • Irena • 1. listopadu 2014

    Alena napsal

    pokud se mýlím, opravte mne. Domnívám se, že zde pořád chybí fundovaný rozbor jednotlivých odvětví průmyslu a zemědělství ve směru srovnání se západní Evropou v roce 89. Pokud takový rozbor nebude, jakákoliv progresivní levicová strana nemá v ČR, kde je masivní prozápadní propaganda, šanci. Času není nazbyt. S mladými jsem měla na toto téma nejednu diskusi. Melou pořád to samé. Jak jsme byli pozadu. Mé argumenty jim nestačí. Chce to odborníky

    Aleno zkuste si přečíst tyto dva články, tam je podle mě celkem dost údajů
    http://blisty.cz/art/43860.html
    Výňatek
    Takže jak to ve skutečnosti bylo. Faktem je, že při nástupu „totáče“ mělo Československo souhrnný majetek ve výši odpovídající asi 400 mld. Kč. Samozřejmě bez hodnoty pozemků, kulturního a historického dědictví (památek i jejich mobiliáře) a armádní výzbroje. Do konce roku 1989 tento majetek čili národní jmění vzrostl na zhruba 3 biliony Kč, tedy více než 7,5 krát (z toho v České republice 5,8 x, a na Slovensku 11,4 x), a to při pětinásobném zvýšení úrovně osobní spotřeby obyvatelstva. K tomu by bylo třeba ještě připočítat dalších asi za 200 mld. moderní armádní výzbroje (měli jsme třeba více než 400 bojových letadel). To vše je počítáno ve srovnatelných cenách (r. 1989) a po odpočtu opotřebení výrobních fondů. Tedy tyto hodnoty vyjadřují skutečný fyzický růst a stav celkového národního majetku. Reálně existující a využívané stavby, budovy, stroje a zařízení, žádné fiktivní burzovní bubliny. Z toho na veřejnoprávní (státní a komunální) vlastnictví v r. 1947 připadalo zhruba 55 až 58 %, v r. 1989 pak zhruba 65 až 70 %. Zbytek byl družstevním a hlavně osobním majetkem (většinou šlo o soukromé obytné domy).
    Toto národní jmění bylo stoprocentně v domácím vlastnictví, takže celý jeho růst byl pořízen výhradně a beze zbytku z výsledků vnitřní práce občanů. Pokud zahraniční vlastníci v těch dobách uplatnili pod záštitou svých států nároky za poválečné znárodnění jejich majetků, všechny tyto požadavky byly mezitím na základě mezistátních smluv plně vypořádány (včetně Německa, Rakouska i USA).

  • Irena • 1. listopadu 2014

    a druhý
    http://blisty.cz/art/48053.html
    Výňatek
    V roce 1989 jsme měli v ČR jen 6 domácích bank, 1 domácí banku v zahraničí a 1 pojišťovnu. Z toho jen nová Agrobanka byla soukromá (v domácím vlastnictví), ostatní ústavy byly výhradně státní. V bankách pracovalo 19.511 a v pojišťovně pak 6.485 zaměstnanců. Průměrné mzdy v tomto odvětví odpovídaly zhruba celostátnímu průměru ve státním a družstevním sektoru národního hospodářství. Celkově toto odvětví vykázalo 22,736 mld. Kčs zisku (18 % z celkového zisku NH v ČR). Banky nedostávaly a nepotřebovaly sebemenší rozpočtové dotace a sanace. Vklady měly stoprocentní státní záruky, které nemusely být nikdy porušeny.

  • Béda • 1. listopadu 2014

    Jenom nepatrnou připomínku. Všechno co zde bylo za komunistů, bylo v majetku a bylo vytvořeno v této republice. Zisk zůstával v této republice. Navíc západ, (který tím oddálil svou vlastní krizi) získal tvůrčí potenciál a kvalifikovanou pracovní sílu a zdejší trh. Nějaký Renault – Karosa, Škoda (VW), Hyundai… jsou majetkem cizích firem, veškré know how byť vyvinuté českými zaměstnanci je schvalováno a v majetku cizích matek a zisk z nich jde vně republiky. Země ztratila suverenitu, je zadlužena a pokud se zde vůbec něco vytvořilo (bůhví kam se vypařily peníze z privatizačních výprodejů) tak to bylo pořízeno na dluh anebo v rámci účelových dotací (subjekty z ČR o dotace musejí žádat a splnit řadu kritérií) EU s investičním spolupodílem subjektů ČR. Na rozdíl od předpřevratové doby ČR nyní je KOLONIE.

  • orinoko • 1. listopadu 2014

    Zdá se, že se toho až tak moc neví.
    Říká tady někomu něco tzv. omezená suverenita zemí socialistické šoustavy? Bez konzultace s Moskvou se ze soudruhů nikdo ani neuprd , obzvlášť v období normalizace.
    Na každém průčelí nějaké duchaplné heslo, v TV kraksně samá brigáda socialistické práce a hlášky typu: máš-li dlouhý vlas, nechoď mezi nás. Rozmach kultury zařízli čeští soudruzi sami, aniž to po nich někdo ze Sovětského svazu chtěl, a poturčenost horší Turka byla v této zemi ve vládnoucí garnituře normou, jíž poměřovali vlastní kvalifikaci k nehybnosti trvající 20 let. To nejlepší, co tehdy bylo, existovalo přes ideologickou reglementaci jaksi natruc a komunistické straně navzdory.

  • Béda • 1. listopadu 2014

    Tehdy byla alespoň omezená suverenita, dnes není vůbec žádná. Předlužená země, které dluhopisy drží jiné země, banky, mezinárodní bankovní instituce, která je z hlediska své bezpečnosti, ekonomiky i politiky plně podřízena cizím subjektům nemá vůbec žádnou suverenitu.

  • Béda • 1. listopadu 2014

    Ještě k suverenitě. Putin o tom mluví, když cituje obsah rozhovoru se svým známým politikem a ptá se ho: „Prosím tě a za co jste tu svoji suverenitu s USA vyměnili?“ Proč to vlastně děláte, že se jim ve všem podřizujete, dokonce nemůžete jmenovat ani vlastního náčelníka generálního štábu bez jejich svolení?

  • K. J. • 1. listopadu 2014

    Pokud se nemýlím tak ty (pseudo)elity a zejména první generace, která otevřela dveře těm dalším generacím z vyšší úrovně, která se dá nazvat výrazem požírači všeho, byla tvořena duem Havel a Čalfa (KSČ).
    http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Calfa#Politick.C3.A1_kari.C3.A9ra_po_sametov.C3.A9_revoluci
    Oni se (pseudo)komunistické struktury, tedy asi pouze některé křídla transformovaly do tzv. Vlády národní oběti.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Vl%C3%A1da_n%C3%A1rodn%C3%AD_ob%C4%9Bti

    Osobně mám za to, že v období rosolovité normalizace, si soudruzi do strany nechali nalézt kariéristy (tehdy ještě neexistovaly přednášky prof. Koukolíka ve kterých popisuje způsob jejich myšlení), všeho druhu a toto křídlo, spolu se šmelinářskou elitou vytvořilo základ budoucí oligarchie.
    Pokud má ještě někdo zájem chodit k volbám, tak ho možná napadne, že menší zlo je věřit současným komunistům, než těm bývalým, co jsou rozlezlí po všech možných partajích. Pokud to vezmeme do důsledku, tak v českém politickém systému volíme pořad jen určitou míru zla… A protože zlo volím nerad, tak už k volbám nechodím…

    ANALÝZA 17. LISTOPADU A ZMĚN VE VÝCHODNÍ EVROPĚ V ROCE 1989
    http://www.analyza.wz.cz/
    Ona je ta Dolejšího analýza ještě pořád velmi nedoceněná…

  • idiotronic • 1. listopadu 2014

    Alena napsal
    Času není nazbyt. S mladými jsem měla na toto téma nejednu diskusi. Melou pořád to samé. Jak jsme byli pozadu.

    Celá poválečná léta nás živil vývoz kompletních investičních celků (elektrárny, lokomotivy,cukrovary,válcovny) do zemí, kde jsme podle Petra Robejška nikdy nebyli obchodně přítomni (Rusko, Čína, Indie, Abu-Dhabi,Sýrie,Argentina) a kde nám to teď
    zprostředkuje Německo, ovšem už bez zisku.
    Součástí exportovaných zařízení byla i elektronika s československou součástkovou základnou na bázi vlastního vývoje navzdory činnosti COCOM, doplněná o dovezené špičkové elementy (Intel, Hewlwett-Packard, Analog Devices, Bourns) . Proto byla spotřební elektronika tak mizerná, nedostala na dovoz devizy, musela vystačit s RVHP produkcí a RVHP vnitřně moc nekooperovala.
    Pokud nejste zaujatá proti Googlu, najdete 4 články s podpisem
    Radim Scholly ,v nichž jsou i odkazy na statistcké přehledy elektrotechnického
    průmyslu ( v 80. létech vyšla tlustá kniha na toto téma, je tam odkaz.)
    O kolik jsme byli pozadu popisuje pěkně Bedřich Rous v knize Tesla- náš celý život (vědecké knihovny mají povinné výtisky).
    Nikoli Václav Havel , ale technická úroveň exportu v rámci možností odolávala konkurenci
    a i když zničení průmyslu bylo záměrem transformace, zničení odborné a vůbec
    vzdělanostní úrovně by nemuselo pokračovat, tam se ještě něco zachránit dá. Například v Jablotronu chtějí založit odbornou školu, aby pohnuli vývoj tímto
    směrem, protože je to tuzemská firma. Technický rozvoj ČR ve 20.století není souhrnně zpracován, ačkoli
    by to bylo důležitější, než kňučet nad měnovou reformou 1953 (v devadesátých létech to bylo horší).

  • bmw525i • 1. listopadu 2014

    Pokud má ještě někdo zájem chodit k volbám, tak ho možná napadne, že menší zlo je věřit současným komunistům, než těm bývalým, co jsou rozlezlí po všech možných partajích.
    ————————————
    Problém vidím v tom, že dnes i tato partaj, respektive její vedení nedělá vůbec nic. Žijí z podstaty. Já jsem byl v KSČ od roku 1956 do 1992. Nebyl jsem žádný funkcionář, jen řadový člen. Prověrky po roce 1968 jsem přežil, protože jsem v té době makal v dělnické kategorií, no a „dělníky strana potřebovala“. Dnes sledují jak to chodí a osobně si myslím, že bylo velkou chybou, že se KSČ nepřejmenovala na něco jako Strana demokratické levice, nebo podobně. Dnes s tím názvem „komunistická“, jsou prakticky k ničemu. I kdyby nakrásně získali u voleb 49%, nikdo s nimi do koalice nepůjde a vládu nevytvoří, jedině menšinovou. Bohužel mně to připadá, že celý jejich ÚV je s tím srozuměn a nic pro nějakou změnu nedělá. Asi jim to vyhovuje. Mohou si kecat co chtějí, nikdo jim nic nezakazuje, za nic nenesou odpovědnost, slibovat mohou cokoliv a vědí již předem, že z těch slibů nebude nic splněno („to víte my to chtěli, ale koalice to nepustila“…… atd.). Tak proč je mám volit? Letos po takřka 60 létech jsem prvně nevolil nikoho.

  • nikdo • 1. listopadu 2014

    Nevíte někdo, jak se na hospodářském výkonu ČSSR projevila industrializace Slovenska? Dneska se mluví o tom, jestli má Rusko na rozvoj Krymu, že už pak nemá na Donbas, jak klesne ruská životní úroveň s těmito náklady a pod. Přitom rozloha i počet obyvatelstva Krym/Rusko je víceméně zanedbatelná a i s Donbasem to je na počet obyvatelstva méně než 10%. I sjednocení Německa něco stálo a pořád stojí. NDR byla snad 20% ze SRN. V Československu bylo Slovensko 30% státu.
    To není myšleno proti Slovensku, to je že se jednalo proporcionálně o hodně velkou investici, která se pravděpodobně začala vracet až hodně pozdě, a dost pravděpodobně chyběly peníze na investice v Čechách.

  • JanK • 1. listopadu 2014

    Přátelé, skoro vše, o čem diskutujete, podal přehledně František Nevařil v knihách: Tanec stovek miliard okolo nás (2003), Velká loupež aneb Bourání státu (2002), Jak jsme dopadli (2002), Bilancování naší první kapitalistické pětiletky (1995), Naše cesta od marasmu ke krachu (1994) a v dalších… Volně přístupné na internetu

  • JanK • 1. listopadu 2014

    na webu nakladatelství T+Ť

  • idiotronic • 1. listopadu 2014

    JanK napsal

    na webu nakladatelství T+Ť

    http://www.nakladatelstvi.tode.cz

  • ray • 2. listopadu 2014

    Trochu OT: tak co, dlabete dýně? :)

  • orinoko • 2. listopadu 2014

    Jsou tací, co je mají vydlabané celoročně.

  • fajt • 2. listopadu 2014

    a jestli si ray i zapálil svíčku…ve své dýni. ..)

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Třeba zastydlí antikomancheros, kteří stále vedou dávno vybojované války a břevna ve svém oku nevidí. Pánové Duka a Zaorálek ráčí objasnit (to břevno).

  • mirror • 2. listopadu 2014

    Bylo tady řečeno, že komunisté se obraceli na Moskvu s každým prdem. To mohl napsat slušně řečeno jen naprosto neinformovaný jedinec a dovolím si přidat, že dost zaostalý, který nečetl Rudé Právo a nechal se oblbovat Svobodnou Evropou a Voice of America. Dám názorný příklad, který asi nezabere, protože tento jedinec má klapky na očích a zasekl se. Nyní se musí pracovník zahraniční firmy ptát nadřízených ve Francii, zda může objednat práci nebo službu u veřejnoprávní instituce za 18 tisíc českých Kč, zatímco za bolševika se o tom, co se zkoumá, vyvíjí, projektuje a vyrábí, rozhodovali jen Čechoslováci doma v ČSSR. Na jedné slavné ulici v Praze bylo Generální ředitelství ohromné VHJ. Tam jsem navštěvoval člověka, který sestavoval investiční plány této VHJ za mnoho miliard Kčs. Odbornou praxi měl v Ostravě, byl sečtělý a odborně zdatný. Ze strany ho vyloučili nebo vyškrtli a on, protože se rozvedl a oženil s mladší ženou, se přestěhoval do Prahy. Jmenoval se Josef. Měl moje sympatie a vážil jsem si ho. Od něho jsem věděl, co se kde bude ve VHJ velkého stavět, rekonstruovat a opravovat, což jsem potřeboval pro psaní úvodních studií výzkumných úkolů. Josef se s Rusy o ničem určitě neradil. Strana, kterou mohutně prferuje náš kolega, přispěla k tomu, že se už tady nerozhoduje skoro o ničem, jak tvrdí prof. Zelený z Floridy. Podle Štěpána Kotrby byla završena transformace na kapitalismus zašantročením bank do ciziny. Víme všichni kým. Ani Klausova privatizace nebyla poslední etapou budování kapitalismu.

  • mirror • 2. listopadu 2014

    idiotronic napsal
    Celá poválečná léta nás živil vývoz kompletních investičních celků (elektrárny, lokomotivy,cukrovary,válcovny) do zemí, kde jsme podle Petra Robejška nikdy nebyli obchodně přítomni (Rusko, Čína, Indie, Abu-Dhabi,Sýrie,Argentina) a kde nám to teď
    zprostředkuje Německo, ovšem už bez zisku.

    Škodovka v Mladé Boleslavi měla svůj vývoj, avšak vývoj v tatrovce v Kopřivnici měl více pracovníků a lepší laboratoře a zkušebny. Na tatrováckém polygonu se odjezdily také zkoušky škodovek. Tatra porážela konkurenci na závodě Paříž-Dakar. V obchodě byla silnou konkurenci krcálkům ve výrobě nákladních vozidel nad 15 tun pro Volvo, Scanii, IVECO, Mercedes, Renault a jiné automobilky. Převrat tuto firmu zničil. Viníci by měli být postaveni před lidový soud.

    Škoda, že se Carl Horst Hahn nezmínil, za kolik škodovku a značnou část trhu s osobními automobily firma VW Group koupila. Investigativní novinář Čulík se to snažil zjistit, kdy ministrem průmyslu byl náš budoucí prezident Vladimír Dlouhý. Na BL byl záznam hovorů se sekretariátem ministra Dlouhého. Dlouhý se vyzpovídat nenechal. Prodej byl nakonec za hubičku. Původní cena byla podle Čulíka zmenšena tuším 10x. Pan Hahn by se měl také zamyslet nad mzdami v Mladé Boleslavi a u nich doma v Německu.

  • Alena • 2. listopadu 2014

    moc díky za odkazy na díla pana Nevařila. Vážím si jeho práce. Nicméně prosba a dotaz je tentýž. Jsou zmapovány jednotlivé odvětví českého průmyslu v roce 89 oproti světu? Jsem schopna argumentovat naoř. českým zemědělstvím a následným zpracovatelským průmyslem. Co se týče ostatního odvětví, jsem ubíjena mladými spoluobčany ve smyslu, jak jsme byli pozadu. Ucelená publikace k této problematice neexistuje, dle mého, a je nejvyšší čas požádat odborníky, aby se toho ujali, a zmapovali jednotlivá odvětví a jejich zaostávání či předstih před světem

  • orinoko • 2. listopadu 2014

    Tak tomu říkám skutečně erudovaný polemický příspěvek.
    Skutečně Čechoslováci rozhodovali o tom, co se v rámci RVHP bude vyrábět tu či onde. ó lala.

    …“Od počátku 50. let se tak již naše politická a ekonomická praxe přizpůsobovala politickým, věcným a systémovým potřebám vznikajícího socialistického tábora podle jednotného modelu, určovaného jeho nejsilnějším členem. KSČ na tom nemohla a posléze nechtěla nic změnit;. v některých ohledech postupovala dokonce pilněji, než bylo nezbytné a než postupovaly ostatní lidově-demokratické, resp. socialistické země (např. v otázce kolektivizace zemědělství, postoje k drobným soukromým výrobcům, na kulturní frontě aj.). Hospodářské obtíže na počátku šedesátých let vyvolaly v jejich průběhu snahu o změnu politické praxe i uvnitř KSČ, vyúsťující v Pražské jaro 1968. Rozporný pohyb, střety uvnitř strany, uvolnění demokratického potenciálu i jistého prostoru pro akce odpůrců socialistického vývoje, vyvolaly v SSSR i v některých dalších zemích podezření z ohrožení socialismu. Reakcí byl vstup spojeneckých vojsk Varšavské smlouvy na území Československa, změna stranického vedení i vlády a následující prověrka a čistka v KSČ. Tento druhý osudový vstup SSSR do dějin československého socialismu znamenal definitivní likvidaci snah o vlastní tvůrčí ambice KSČ, upevnění zastaralých politických a ekonomických koncepcí a nástup šedivé, poslušné průměrnosti do vedení strany i státu. Sovětský model socialismu v československé verzi od této doby zřetelně a trvale ztrácel podporu obyvatelstva – tentokráte i s podtextem národnostní motivace – až nakonec padl pod politickým tlakem veřejnosti, marně očekávající nápravu poměrů, vydatně podporovaným ze zahraničí.“ …

  • orinoko • 2. listopadu 2014

    …“V 70. letech však šla světová ekonomika mezitím už po jiných cestách. Ropné šoky r. 1973 a 1974 urychlily pomalu se prosazující vědeckotechnickou revoluci. Informatika, nové výrobní technologie, nové druhy materiálů změnily s nečekanou účinností charakter výroby a zvyšovaly její produktivitu. Nejvyšší stranická místa na podnět vědeckého zázemí upozorňovala na důležitost vědeckotechnického rozvoje; na XIV. sjezdu KSČ v r.1971 bylo dokonce výslovně řečeno, že „…plné využití možností vědeckotechnického pokroku se stává jedinou možnou alternativou dalšího rozvoje naší socialistické ekonomiky.“ Nicméně zkostnatělý řídicí systém tuto myšlenku prakticky nepřijal, neboť skutečnost, že jsme byli po desetiletí ze subjektivních i objektivních důvodů odděleni od světového vědeckotechnického pokroku, byla po léta zakrývána možnostmi extenzívního rozvoje v rámci RVHP. Nástup vědeckotechnické revoluce naši ekonomiku minul a zpožďování za jejím vývojem se nyní již stalo dramatickým.“ …

  • orinoko • 2. listopadu 2014

    …“Mezinárodní dělba práce v rámci RVHP. Potřeba koordinovat výrobu v zemích s rozdílnou, obecně však nepříliš rozvinutou průmyslovou základnou vedla k tomu, že ČSSR byl přidělen úkol být „kovárnou“ socialistického tábora, rozvíjet přednostně těžký průmysl, který by pomohl při industrializaci dalších zemí RVHP. V rámci podrobnější dělby práce pak byly stavěny i další podniky – včetně podniků lehkého a spotřebního průmyslu – svou kapacitou určené pro potřeby trhu RVHP.“ …
    …“ Socialistickým a některým rozvojovým zemím poskytovala ČSSR podporu v podobě dlouhodobého úvěru na výstavbu investičních celků, případně na dodávky jiného zboží, sama pak získávala některé výhody při importu (např. paliv ze SSSR). Podmínky splácení poskytovaného úvěru byly často pro ČSSR nevýhodné a někdy i sama splatnost pochybná. Celková suma pohledávek ČSSR v konvertibilních i nekonvertibilních měnách v r. 1989 převyšovala sumu jejich závazků ( 7,9 mld. USD), takže čistá pozice ČSSR s hlediska dluhú a závazků byla věřitelská ( fakticky ovšem jen formálně, protože dobytnost velké části pohledávek byla sporná). Tyto prostředky pak rozvoji vlastního hospodářství ČSSR chyběly, nehledě na to, že v něm posilovaly inflační tendence.“ …

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Kontrolní otázka: kolikpak stál ČR odprodej pohledávak ruské firmě Falcon Capital? Lámu si hlavu, za které české vlády k tomu „výhodnému“ Jelcinovskému prodeji došlo a komu konkrétně to nejvíc posloužilo? Snad ne nějakým politickým oligarchům?

  • orinoko • 2. listopadu 2014

    Na Hejkalovy brekule je tu odborník hudryper.
    Ale jinak opět reakce jak vyšitá z klenotnice obrany normalizačního socíku. Ne reálný socialismus , nýbrž NORMALIZAČNÍ SOCÍK SE STAL HROBAŘEM KOMUNISTICKÉ STRANY ČSSR.
    Komunisté se chlubí historickými výdobytky, na které mnohdy neměli vliv, jejich existence byla umožněna nekonečným českým koumáctvím, hračičkařením a švejkováním. Pod krustou ideologických pětiletek si česká ekonomika sama razila cestu self přičiněním, systémem DODO, šedou ekonomikou a improvizací ve světě nevídanou. Ale toto všechno mělo svoje limity. Vnitřní i vnější. A komunistům neschopnost sebereflexe zůstala dodnes. A to je definitivní limit Komunistické strany pod Řípem.

  • PPK • 2. listopadu 2014

    orinoko napsal
    Tak tomu říkám skutečně erudovaný polemický příspěvek.
    Skutečně Čechoslováci rozhodovali o tom, co se v rámci RVHP bude vyrábět tu či onde. ó lala.

    Milý orinoko, když už odněkud cintuješ, měl bys uvést pramen. Jak ví pan Gůůgl, jedná se o interní subjektivní studii pro KSČM od skupiny několika lidí s názvem „Příčiny zhroucení sovětského modelu socialismu v ČSSR“, přesněji .. „dílčí poklad řešitelského týmu vedeného prof.ing.Zdeňkem Hábou,DrSc“, kde autoři hned na začátku píší:

    1 Tento text není samostatným a soběstačným textem; je jednou ze součástí prací na přípravě modelu socialismu pro 21. století
    2. Text nemá nic společného s předvolebními a povolebními aktivitami KSČM; není určen k publikaci. K širší vnitrostranické diskusi může po úpravách sloužit před sjezdem v kontextu s ostatními částmi materiálu …

    Také neuvádějí, KDO si to u nich z vedení KSČM objednal a zda vůbec.

    Nu a jinak: Co takhle, něco z vlastní pracovní praxe a z vlastní zkušenosti? Máš? Anebo jsi tehdy ještě nosil kalhoty s laclem, nechal se živit od maminky a nikde v žádné fabrice nepracoval? Mirror na rozdíl od tebe pracoval, já taky a s mirrorem souhlasím.

  • Béda • 2. listopadu 2014

    No já jen, že Československo mělo v Rusku jako následnickém státu po SSSR mělo pohledávku ve výši 120 mld Kč a ta byla odpordána soukromé firmě (jediné kterou tehdejší Jelcinovská vláda připouštěla do hry o pohledávku) za cca 25 mld. Kč.. Těžko lze předpokládat, že tehdejší česká vláda sledující skvělé hospodaření Jelcinovců nevěděla, že Rusko je světová surovinová velmoc č.1 a že je schopna v plné míře dostát svým dlužním závazkům.

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Jinak ta pohledávka (jedna z mnoha) vznikla samozřejmě ještě za totáče, který „zdevastoval“ československou ekonomiku, ještě předtím, než ji posttotalitní liberální demokrati dali dokupy. Od té doby se již pohledávkama zatěžovat nemusíme.

  • Béda • 2. listopadu 2014

    orinoko napsal

    Na Hejkalovy brekule je tu odborník hudryper.
    Ale jinak opět reakce jak vyšitá z klenotnice obrany normalizačního socíku. Ne reálný socialismus , nýbrž NORMALIZAČNÍ SOCÍK SE STAL HROBAŘEM KOMUNISTICKÉ STRANY ČSSR.
    Komunisté se chlubí historickýmivýdobytky, na které mnohdy neměli vliv, jejich existence byla umožněna nekonečným českým koumáctvím, hračičkařením a švejkováním. Pod krustou ideologických pětiletek si česká ekonomika sama razila cestu self přičiněním, systémem DODO, šedou ekonomikoua improvizací ve světě nevídanou. Ale toto všechno mělo svoje limity. Vnitřní i vnější. A komunistům neschopnost sebereflexe zůstala dodnes. A to je definitivní limit Komunistické strany pod Řípem.

    Já tomu přestávám rozumět. Neschopní komunisté na ty výdobytky – (všichni měli práci, nemuseli se zadlužovat ani bydlet pod mostem, životní úroveň všech pomalu ale jistě stoupala, kriminalita nebyla, stát nebyl zadlužen a byl soběstačný, infrastruktura byla vybudována v širokém spektru, včetně dálniční, železniční sítě, metra… atd..) neměli žádný vliv, všechno bylo pouze výsledkem domácího kutilství. Po neschopných komunistech to chytli do ruky velice schopní a študovaní odbornci. Kurňa tak kde jsou ty výsledky a jaká byla jejich cena? Všechno je rozprodáno, přebytky vytunelovány, žádná hospodářská perspektiva, nezaměstnanost a stát je předlužen.

  • orinoko • 2. listopadu 2014

    Dlouho jsem nechápal, proč jsou – jak to říci? – mladší senioři chápáni jako nepoužitelní v mnohém současném pracovním procesu. O těch starších pak platí to o těch nových kouskách.

    …“ Jádro problému netvořil socialismus, ale politika KSČ, lépe řečeno politika jistého frakčního křídla ve straně. Toto řešily i ostatní státy socialistického bloku. To samozřejmě nahrávalo situaci velmi výhodné pro CIA,MOSSAD,MI5 a další k rozehrání partie o demontáži socialismu. “ …“Na konci osmdesátých let vrcholil v KSČ boj o moc. Strana byla zevnitř rozdělená. Existovalo totiž ve straně pravicové křídlo do kterého patřilo mnoho komunistických pohlavárů. I když-komunistických-to není to správné slovo. Oni to byli komunisté jen podle stranické knížky-nikoli přesvědčením. Byli to lidé, kteří zneužívali socialistického zřízení ve svůj prospěch a parazitovali na dělnících. Přesně řečeno-šlo o pravičáky převlečené za komunisty, kteří škodili zemi i národu na každém kroku a škodí velmi mnoho i dnes. Měli nakradeno spousty milionů, ale nemohli je v tehdejší době nijak použít, protože by se dostali do střetu s politickou koncepcí socialismu. Oni však ty miliony chtěli využívat, žít si jako baroni, mít luxusní auta atp. Potřebovali ony peníze nějakým způsobem legalizovat.“ …

  • Irena • 2. listopadu 2014

    Myslím, že Béďa dal Orinokovi gól! :-)

  • orinoko • 2. listopadu 2014

    Už 1 000 000 let probíhá na OM boj dinosaurů o historii. – To jest o výklad dějin. A ty jsou neúprosné. Už 25 let normalizační bolšán může jen otevírat svůj Starý zákon – ten o vedoucí úloze strany, a Nový zákon – ten o poučení z krize. A svůj katechismus pak dává na odiv na webu.
    Pivo, soudruzi, za socíku stálo za kulové. Jen jednu značku si můžete připsat k dobru – Radegast. A ten byl postaven proto, aby exploatoval peněženku hutníků, horníků a neleželo celé břímě jen na Ostravaru.
    Jediný týden starého socíku by dnešní český Primo konzumero nepřežil v nabídce normalizačního socíku bez toho , aby do sebe nesypal hromady meprobamátu.
    Jenom ztráta času.
    Mládí v řiti a důchod je jen čekání na smrt – jak říká jeden můj příbuzný. V tomto mezičase je třeba něco ještě agitačně obsáhnout. – Třeba svátost socíku.

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Dnes je to lepší. ČR již nemusí řešit ekonomické otázky na mezinárodním trhu kooperací, vzájemně výhodnou dohodou. Všechno nejlépe v rámci konkurenceschopnosti (závodu ke dnu) vyřeší neviditelná liberální ruka trhu i bez dohod (někdy i humanitární válkou). Lidé nemusí mít jistotu práce (kapitál se kdykoliv může přesunout bez následků do nové bonanzy – ráje konkurenceschopnější pracovní síly). Že v rámci konkurence některé firmy jejichž produkce je na globálním trhu nekonkurenceschopná zbankrotují, a lidi přijdou díky přetlaku zboží (včetně toho „svého“ neprodejného) anebo v rámci zvyšování produktivity o práci, žádný problém. Přeškolí se, přizpůsobí se flexibilně trhu (bez ohledu na věk, odbornost, schopnosti)… Matky určují strategii i pro své filiálky v koloniích a tyto, včetně zaměstnanců musí držet hubu a krok. Významná matka s vysokým podílem v ekonomice státu má také významné páky na politickou reprezentaci. Podobně je to s bankama, které drží státy skrze dluhopisy pevně pod krkem a mohou vyvíjet libovolný tlak na politickou reprezentaci (také skrze své ratingovky). Krom toho zde máme RVHP, s jejími univerzálními kvótami, směrnicemi, dotacemi, zákazy a nařízeními (třeba o zakřivení okurek) – jaký pokrok proti RVHP, která vycházela ze vzájemné výhodnosti.

  • orinoko • 2. listopadu 2014

    Maně si tak vzpomínám , když kdysi místní bolševičtí šafáři byli jaksi v defenzívě a před prudkými útoky – mimochodem mnohdy velmi zasvěcenými – jsem socialismus musel bránit já, zatímco rudá si kdesi válela šunky.
    No … to byly ještě doby… pro OM téměř dřevní.

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Oprava: mělo být psáno: …Kromě toho zde máme „RVHP“ – EU…

  • Béda • 2. listopadu 2014

    orinoko,

    tu dobu nepamatuji, to jsem byl ještě na houbách na A.cz, kde mě pak Stejskal bez jakéhokoliv upozornění zabanoval (asi pro rozvracení kolektivní dělné pravdoláskařské (= lži – válečnické neoliberální) atmosféry.

  • PPK • 2. listopadu 2014

    orinoko napsal
    Dlouho jsem nechápal, proč jsou – jak to říci? – mladší senioři chápáni jako nepoužitelní v mnohém současném pracovním procesu. O těch starších pak platí to o těch nových kouskách.

    No dobrý, orinoko, teď zase pro změnu cituješ Rambouska z Junge Fronte Heute (bez uvedení pramenu http://oldrichrambousek.blog.idnes.cz/c/430364/Samet-v-roce-1989-byl-podvod-Bez-revoluce-se-neobejdeme.html) a z vlastní hlavy nemáš kupodivu v podstatě opět nic. Ale vrátím se k té předchozí studii:

    Proč mne zajímalo, kdo si to objednal? Protože zadání té studie zní: „Analyzovat politický a hospodářský vývoj ČSSR v letech 1945 – 1989, identifikovat hlavní příčiny NEÚSPĚCHU první historické formy socialismu v naší zemi a roli, kterou při něm sehrála KSČ.“ A co myslíš, milý orinoko, proč asi – jsem kapitálkami zdůraznil ono slovíčko NEÚSPĚCH? Protože, jak víme my technici, jaké je zadání, takové je plnění. Jednoduché, že? Zbývá tedy už jen vědět maličkost: Který to byl zadavatel, jenž už při zadávání úkolu řešitelům přikázal, že mají řešit „.. NEÚSPĚCH první historické formy socialismu v naší zemi a roli, kterou při něm sehrála KSČ“ a nikoliv udělat objektivní a podrobný rozbor historického vývoj v daném období. Takže, ono je to velmi zajímavé, to zadání, že?

  • mirror • 2. listopadu 2014

    Dovolím si tady něco sdělit o londýnské dohodě nebo memorandu z doby po převratu. Mluvilo se o něm v Kopřivnici a okolí. Podle tohoto memoranda bylo ČR povoleno vyrábět ročně tisíc nákladních aut, přičemž jejich výroba měla po roce 2000 úplně zaniknout. Pro LIAZ Jablonec se to do puntíku vyplnilo. Vyráběli snad něco mezi 15 až 20 tisíci silničních nákladních vozidel ročně. Měli vynikající motor. Protože vyráběli pro provoz na silnicích, museli z trhu zmizet přednostně. Tatra se svými terénními nákladními automobily přežila ovšem s 10x menším počtem vyrobených automobilů. Před převratem vyráběli těchto off-roadů 15 tisíc. Tatrovky a přesné trubky z Chomutova byly platbou za ropu a plyn ze SSSR. Doma se prodalo méně než 1000 vozů. Úsilí rozbít Tatru bylo našimi novými přáteli úzce koordinováno. Rok nebo dva po převratu fiktivní švýcarská firma Diamol převzala třetinu produkce tatrovky s cílem prodat vozy v severní Africe. Přebrali, ale nezaplatili ani korunu. Je na zvracení když nám někdo dává za vzor v dodržování práva západní Evropu. Spor o placení se vlek 2 roky. Pařížský soud rozhodl, že firmě se mají vozidla vrátit, což byl danajský dat. V Tripolisu stálo v celním prostoru jeden a půl tisíce nákladních aut. Poplatky za odstavnou plochu narůstaly a z vozidel se kradlo, takže byly proměněny ve šrot. Po přístavech v Evropě parkovaly stovky aut blokovaných Diamolem. Volně se tyto vozidla kradla. Byl jsem pozván v Ostravě na besedu se švýcarským velvyslancem nebo obchodním radou. Dobře, že jsem zapomněl se zeptat, jak nahradí vláda jeho země krádež v Československu. Asi by mne můj zaměstnavatel sežral za takovou opovážlivost. O firmě Diamol se v médiích nedozvíte nic.

  • mirror • 2. listopadu 2014

    V tatrovce byla v době dodávek výborná nálada. Na horní palubě tohoto Titaniku hrála hudba a v podpalubí se valila do firmy voda k potopení. Kromě železnice se do Rotterdamu lifrovalo po vlastní ose. Za jednu cestu dostal řidič 100 marek a zpátky jel autobusem, který platila Tatra.

  • orinoko • 2. listopadu 2014

    Soudruzi, popovídejte si. Zatímco pravičáci už dlouho ani náhodou neschovávají svoje vepřové kecy za nějakou ideu, ale jsou vlastně jen živoucími kozími dechy pravicové dutosti a pravicující impotence, tak levičák se co chvíli přikrývá hradbou odbornosti , všeználkovství a vševědoucností, přičemž v koncovce to vyjde nastejno jako u pravičáka. – Život si to sype mimo koridory pravo-levých inženýrů tak, že i konspirace bledne pod tíhou nanosvěta.

  • mirror • 2. listopadu 2014

    orinoko napsal
    když kdysi místní bolševičtí šafáři byli jaksi v defenzívě a před prudkými útoky – mimochodem mnohdy velmi zasvěcenými – jsem socialismus musel bránit já, zatímco rudá si kdesi válela šunky.

    Bolševičtí šafáři dodávali kromě 8 tisíc aut na Sibiř také 5 tisíc aut do Číny. V Číně postavili montážní závod. Kopřivnice není ani okresním městem. Lide z tohoto města a okolí expandovali sami do světa. V Ostravě jsem byl na přednášce nemehla Zaorálka. Ten se nechal slyšet, že jsme slabí a malí, a proto se musíme s někým spojit. Zřejmě, aby prodával a sbíral zisky za nás, zatímco naší lidé budou jen dřít.

  • Sio • 2. listopadu 2014

    Alena napsal

    pokud se mýlím, opravte mne. Domnívám se, že zde pořád chybí fundovaný rozbor jednotlivých odvětví průmyslu a zemědělství ve směru srovnání se západní Evropou v roce 89. Pokud takový rozbor nebude, jakákoliv progresivní levicová strana nemá v ČR, kde je masivní prozápadní propaganda, šanci. Času není nazbyt. S mladými jsem měla na toto téma nejednu diskusi. Melou pořád to samé. Jak jsme byli pozadu. Mé argumenty jim nestačí. Chce to odborníky

    Nevím, jaké odborníky máte na mysli. Ale z mého skromného pohledu mohu jen říci, že vrchol lidového automobilového průmyslu – favorit – byl neuvěřitelně drahé a ve srovnání se západní konkurencí v téže třídě (např. R19, kterým jsem také nějakou dobu jezdil) špatné auto. To se dá dost těžko vyvrátit. Stačí se těmi auty projet. Rozdíl bude ještě markantnější po 10 letech a 100 tis. km.
    Žádná levicová strana by se neměla utápět v dokazování, co bylo za komunistů horší nebo lepší, zvláště při diskusích s mladými je to spíše kontraproduktivní. Daleko lepší je jim nenásilně otevírat oči v tom, jakou mají před sebou budoucnost a jak to vůbec dnes ve světě funguje. Chce to je demaskovat lži, ve kterých se utápí dnešní propaganda. A pokud možno věcně, bez emocí.

  • Sio • 2. listopadu 2014

    Béda napsal

    Zkušenosti pracovnice firmy Amazon (sklad měl být postaven v rámci pobídek také v ČR) v Bavorsku (včetně v ČR zaváděné Kurzarbeit): http://www.novarepublika.cz/2014/11/amazon-asocialni-firma-prenasi-do.html

    K tomu mám dvě otázky.
    1. Kde je stát a inspektoři dohlížející na dodržování zákoníku práce?
    2. Proč ne takové podmínky zaměstnanci přistupují?

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Sio,

    stát, to je „Kurzarbeit“ (u nás se svolením ČS“SD“). Proč na to přistupují? Četl jste ten článek?

  • mirror • 2. listopadu 2014

    Sio napsal
    1. Kde je stát a inspektoři dohlížející na dodržování zákoníku práce?
    2. Proč ne takové podmínky zaměstnanci přistupují?

    Zkuste na své otázky odpovědět sám!

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Dovětek,

    tu paní zblbli na slušný výdělek a prémie. Obojí se ukázalo falzum ale až po podpisu smlouvy, kdy si to vyzkoušela „naostro“. Pak odešla ale Turků, Poláků, perspektivně Ukrajinců je na tu pozici docela dost.

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Firmy jako Amazon si vyberou v kolonii lokalitu s největší nezaměstnaností, od státu žádají pobídky na zaměstnance a daňové prázdniny a pak tam zavedou otrocký režim (sociální standardy v mateřské zemi jsou někde úplně jinde). Prostě klasika.

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Koneščně se mohu s mainstreamovým Čulíkem v něčem (s jednou výjimkou) shodnout: http://www.blisty.cz/art/75331.html „Češi na ty svatouškovské kecy o morálce jednou opravdu dojedou“ Tou zásadní výhradou jest: “ Zavádění autoritářských praktik v Československu nebylo špatné proto, že to „nebylo morální“, ale prostě proto, že to nebylo pragmatické – ten systém nemohl mít souhlas všech společenských skupin, a tak se musel rozložit.“ Panu ˇCulíkovi bych chtěl důrazně připomenout, že ani posametový režim nikdy neměl souhlas všech. To snad neměl nikdy žádný režim. Revoluce a převraty se nikdy neptají všech ale rozhodují v hlavních městech.

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Jinak se mi líbí, ře Čulík, i když si to možná neuvědomuje, je vlastně ostrým kritikem lháře a žvanila Havla.

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Řešení, aby si ČR hledala spojence mezi řádově stejně velkými státy v Evropě jsem navrhoval již někdy v r. 2009. Stejně jako pragmatické spojenectví (to se netýká článku Čulíka) technologické Evropy se surovinovým Ruskem s vytěsněním pro Evropu konkurenčních USA, ze kterého nic dobrého pro Evropu nekouká.

  • Sio • 2. listopadu 2014

    mirror napsal
    Bolševičtí šafáři dodávali kromě 8 tisíc aut na Sibiř také 5 tisíc aut do Číny. V Číně postavili montážní závod. Kopřivnice není ani okresním městem. Lide z tohoto města a okolí expandovali sami do světa. V Ostravě jsem byl na přednášce nemehla Zaorálka. Ten se nechal slyšet, že jsme slabí a malí, a proto se musíme s někým spojit. Zřejmě, aby prodával a sbíral zisky za nás, zatímco naší lidé budou jen dřít.

    Tatra patřila k té menší části československých firem, které byly plně konkurenceschopné a životaschopné, měla prostě smůlu, stala se obětí doby, to je fakt. Ale zdaleka nelze říci, že to platilo pro všechny firmy.

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Sio,

    „nezachraňovala“ Tatru také nějaká americká firma?

  • Béda • 2. listopadu 2014

    Někteří nepřejícníci tvrdí, že jsme vyklouzli z jedné a vklouzli do druhé (až mi je trapné napsat to nehezké slůvko), bez ohledu na to, co za smrad a špína se z ní line. Ti největší křiváci přitom mleli cosi o demokracii, humanitě, svobodě, ze které se posléze vyklubaly samé války, převraty v jiných zemích, násilí na civilistech, všudypřítomné šmírování, podpora fašismu a nacismu, podpora lichvy…

  • mirror • 2. listopadu 2014

    Sio napsal
    Tatra patřila k té menší části československých firem, které byly plně konkurenceschopné a životaschopné, měla prostě smůlu, stala se obětí doby, to je fakt.

    Podle prvního polistopadového ministra průmyslu ing. Vrby byla třetina podniků v roce 1989 na světové úrovni, třetina vyžadovala investice a poslední třetina byla na zavření. Ing. Vrba byl před převratem prvním náměstkem ministra, což bylo výhodné z hlediska kontinuity. Bohužel, se vše novým ignorantským a paranoidně antikomunistickým panstvem všechno posr.lo. Začala genocida inteligence jak tvrdí prof. Oskar Krejčí. Ani Vrba dlouho ve funkci nevydržel. Vy jste Sio dobrej, co to znamená být obětí doby? Na co se to vztahuje? Je to mravná výmluva?

  • mirror • 2. listopadu 2014

    Béda napsal
    Četl jste ten článek?

    Zřejmě je míněn článek o zaměstnancích Amazonu. Skvělý dáreček pro neinformované zaměstnance.

  • peter. • 3. listopadu 2014

    Irena napsal
    Aleno zkuste si přečíst tyto dva články, tam je podle mě celkem dost údajů
    http://blisty.cz/art/43860.html
    Výňatek
    Takže jak to ve skutečnosti bylo. Faktem je, že při nástupu „totáče“ mělo Československo souhrnný majetek ve výši odpovídající asi 400 mld. Kč. Samozřejmě bez hodnoty pozemků, kulturního a historického dědictví (památek i jejich mobiliáře) a armádní výzbroje. Do konce roku 1989 tento majetek čili národní jmění vzrostl na zhruba 3 biliony Kč, tedy více než 7,5 krát (z toho v České republice 5,8 x, a na Slovensku 11,4 x), a to při pětinásobném zvýšení úrovně osobní spotřeby obyvatelstva. K tomu by bylo třeba ještě připočítat dalších asi za 200 mld. moderní armádní výzbroje (měli jsme třeba více než 400 bojových letadel). To vše je počítáno ve srovnatelných cenách (r. 1989) a po odpočtu opotřebení výrobních fondů. Tedy tyto hodnoty vyjadřují skutečný fyzický růst a stav celkového národního majetku. Reálně existující a využívané stavby, budovy, stroje a zařízení, žádné fiktivní burzovní bubliny. Z toho na veřejnoprávní (státní a komunální) vlastnictví v r. 1947 připadalo zhruba 55 až 58 %, v r. 1989 pak zhruba 65 až 70 %. Zbytek byl družstevním a hlavně osobním majetkem (většinou šlo o soukromé obytné domy).
    Toto národní jmění bylo stoprocentně v domácím vlastnictví, takže celý jeho růst byl pořízen výhradně a beze zbytku z výsledků vnitřní práce občanů. Pokud zahraniční vlastníci v těch dobách uplatnili pod záštitou svých států nároky za poválečné znárodnění jejich majetků, všechny tyto požadavky byly mezitím na základě mezistátních smluv plně vypořádány (včetně Německa, Rakouska i USA).

    doporučujem Alene aj Irene
    http://www.ulozto.sk/xShvrmk/karol-ondrias-socializmus-vs-kapitalizmus-sk-pdf

  • Sio • 3. listopadu 2014

    mirror napsal
    Podle prvního polistopadového ministra průmyslu ing. Vrby byla třetina podniků v roce 1989 na světové úrovni, třetina vyžadovala investice a poslední třetina byla na zavření. Ing. Vrba byl před převratem prvním náměstkem ministra, což bylo výhodné z hlediska kontinuity. Bohužel, se vše novým ignorantským a paranoidně antikomunistickým panstvem všechno posr.lo. Začala genocida inteligence jak tvrdí prof. Oskar Krejčí. Ani Vrba dlouho ve funkci nevydržel. Vy jste Sio dobrej, co to znamená být obětí doby? Na co se to vztahuje? Je to mravná výmluva?

    Mirrore, nevím, zda třetina, čtvrtina nebo desetina, dost těžko si umím představit metodu, kterou by se to dalo zjistit. Po revoluci se totiž změnily i podmínky vnější, nejen vnitřní. Rusko se sesypalo taky, takže nemělo na zakázky už peníze a muselo dojít k přeorientaci na západní trhy, což nevyhnutelně způsobilo chaos.
    Co znamená obětí doby? Tatra se ocitla v hroutícím se státě do jehož čela se dostali nezkušení politici a z nich někteří agenti všeho možného s politickým zadání privatizovat. V podstatě se tu odehrála bitva třídní války, vítězové se snažili zavřít cestu zpět. Tatra byla regionální firmou a to ne zrovna nejvlivnějšího regionu, padla těm mocenským hrátkám za oběť. Nevím konkrétně, ale předpokládám, že po listopadu v ní došlo ke změně vedení a kompetence těch nových nemusela být zrovna ta největší. To je snad i div, že to tu firmu nepoložilo, ne?

  • Sio • 3. listopadu 2014

    Béda napsal

    Sio,

    „nezachraňovala“ Tatru také nějaká americká firma?

    Pokud vím, měli tam munimálně supermanažera z US. Ten jí ale asi moc nepomohl. Dnes se jen můžeme domnívat, zda se jednalo o dravé podnikání nebo o někoho za CIA, který tam šel s nějakým úkolem. Vždyť Tatra je auto úspěšně využívané v těžkých podmínkách armádou. Takže předpokládám, že všechna firemní tajemství a technologie už amíci někde mají a možná už s nimi i podnikají. Ono, ať to tu bylo jakékoli, nějaké to know-how se odsud také ukrást dalo.

  • Sio • 3. listopadu 2014

    mirror napsal
    Zkuste na své otázky odpovědět sám!

    Máte pravdu, odpovědi tu asi známe všichni.

  • Sio • 3. listopadu 2014

    Béda napsal

    Sio,

    stát, to je „Kurzarbeit“ (u nás se svolením ČS“SD“). Proč na to přistupují? Četl jste ten článek?

    Četl. Obhajobu ČSSD se současným vedením ode mě nečekejte. Ovšem stále si myslím, že lepší špatná práce, než žádná. A co asi tak myslíte, že lidi kdysi naučilo organizovat se do odborů a bránit svá práva kolektivně? Myslíte, že lidi probudí osvětové přednášky? To by jim někdo musel napřed naslouchat. Zatím je stav tristní, ta pracovnice, co to popisuje může jít vzápětí klidně volit pana knížete, protože se jí líbí jeho fajfka. No a pak můžu k tomu jen dodat, že za blbost a pýchu (poradit si nenechá) se halt platí. Někdy hodně draze.

  • Béda • 3. listopadu 2014

    Sio,

    jenže ten Amazon, to je v malém TTIP. Nevím jestli osvětové přednášky někoho probudí anebo ne. Ale alespoň jsem to zkusil. A taky poukázal na to, jak DLOUHODOBĚ hájí ČSSD pracovní podmínky zaměstnanců. Nevím jestli je lepší mít takovou práci jakou měla ta paní, anebo nemít. V každém případě se neměla jak domoct právní cestou čehokoliv – ani odškodnění následků takové práce. Jinak toto je předobraz pracovních podmínek za (neo)liberalismu. Všude. Nejenom v Amazonu. Takto se objektivně vyvíjí situace po pádu konkurenčního sociálního modelu, kdy se kapitalismus (liberalismus) opět utrhl ze řetězu.

  • peter. • 3. listopadu 2014

    V istej nemenovanej korejskej automobilke na Slovensku vydali túto internú informáciu
    http://mail.centrum.sk/download.php?bid=000002dd002f9c880201465e&idx=5

  • peter. • 3. listopadu 2014

    peter. napsal

    V istej nemenovanej korejskej automobilke na Slovensku vydali túto internú informáciu
    http://mail.centrum.sk/download.php?bid=000002dd002f9c880201465e&idx=5

    V článku sa píše o japonskej firme,ale ja to mám od zamestnanca tej korejskej f.

  • Aleš • 3. listopadu 2014

    Zdravím kolegové. Orwell by z vás měl radost. Od oriho není sice diplomatické ani uctivé to zkoušet přes urážky. To zkoušejí kchódlující či jódlující hitlerjugends a bezúspěšně. Úspěch mají jen v tom, že rozeštvou osazenstvo om proti sobě. Pokud to bylo jejich práce, pak byli úspěšní…
    Nicméně kolegové v přesile se chytli do pasti. Čo bolo, to bolo, terazky bychom měli řešit, to co je. Nostalgie nám nepomůže. A obzvlášť, když ne všechno, co bylo, bylo zrovna ideální. Béda dal gól, paní Ireno, ale nejsem si jist, zda nepadl do vlastní brány. Odrazem je i současná podoba KSČM. Výjimkou potvrzující pravidlo je patrně ostravská buňka, která právě s v Ostravě reformovanou ČSSD a hnutím naštvaných občanů budou vládnout 350 tisícovému městu ovládajícím milionový region. To sice na jednu stranu částečně vyvrací myšlenku nereformovatelnosti komunistické strany u nás, ale zároveň potvrzuje i to, že skutečným problémem nejsou jen nepříznivé okolnosti, ale i vnitřní problém členské základny včetně vedení strany. A když to jde v menším, proč by to nemělo jít ve větším? Myslíte, že by nás za to humanitárně zbombardovali?
    Obávám se, že Ori má pravdu a tohle není na pořadu dne, protože strana o to nestojí. To už by se mezi nimi pravděpodobně našlo více kandidátů (Kalouskovy) Národní fronty, ochotných kolaborovat se systémem.
    Kontrolní otázka na závěr. Proč myslíte, že v Rusku nevládnou komunisté?

  • Béda • 3. listopadu 2014

    Aleš,

    Já diskutoval o tom jak komunisté „zdevastovali“ Československo, nikoliv o těch, co se nyní prezentují jako komunisté anóbrž o jejich současné politice. Jejich „akčnost“ a „sepětí“ s lidem naopak v mnoha jiných diskusích pod jinými články tepu. O tom jsem ale nyní vůbec nemluvil.

  • Irena • 3. listopadu 2014

    Aleš napsal
    Proč myslíte, že v Rusku nevládnou komunisté?

    Protože Putin není komunista…? 😉
    To mu ovšem nebrání veřejně deklarovat, že z doby minulé hodlá převzít vše, co dobře fungovalo!

  • Aleš • 3. listopadu 2014

    Tepete, ale nostalgie po těch „komunistech“ kteří byly u koryt před tím, ta zakrývá některé příčiny současného stavu. Normalizace je problémem, dnes řádově horším než byla před rokem 90, neskončila, jen pokračuje pro lidi v horším provedením. A tvářit se, jak bylo všechno OK, jen nahrává té pravicující fašistické chátře. Vím, že jste nemluvil o současnosti. Ale o to právě někomu jde. Nemluvit o současnosti a vrtat se v čím dál starších křivdách a bolístkách či vzpomínkách. Něčím mě ten všesokolský slet na oriho připomněl Havlíkovo brečení.
    Hodně politruků či kariéristů u dnešních stran především u ODS či TOP prošli stranou, či byli kandidáty Národní fronty, někteří se bratříčkovali s Stb, hodně jich bylo mezi disidenty. A tady musíme shodit růžové brýle, jak bylo úžasně. Banda dacanů jen předala moc sama sobě. Brečet, že dnes je ještě hůř, ačkoliv to sám také připomínám, samo o sobě nepomůže. To už je mnohem užitečnější ta připomínka Mirrora s tou Tatrou, aby se už nikdy nic podobného neopakovalo. A proto osazenstvo om by mohlo trochu koukat vstříc budoucnosti než se stane kroužkem nostalgiků. Samo se nic nevyřeší, samospádem se věci maximálně tak poserou. Prosím, když už ne pro nás, tak pro další generace.

  • Aleš • 3. listopadu 2014

    Irena napsal
    Protože Putin není komunista…?
    To mu ovšem nebrání veřejně deklarovat, že z doby minulé hodlá převzít vše, co dobře fungovalo!

    Bingo. A co nám brání hromadné aplikaci článku 23 Listiny základních práv a svobod a po té převzít vše, co dobře fungovalo? Vojenská základna v Rammsteinu?
    Shoda ve většině společnosti. Fašismus se dovalil nejen na Ukrajinu, ale je hluboko v mysli našich spoluobčanů. A taková společnost dokáže najít shodu jedině v jednoduchých populistických řešeních.

  • Béda • 3. listopadu 2014

    Aleš,

    Nevím jak jste došel k tomu, že považuji v tehdejším systému „všechno za OK“. Ani zdaleka ne. Ani bych nechtěl tehdejší systém v identickém provedení. Tvrdím však, že tehdejší systém měl, oproti tomu dnešnímu pro obyčejné lidi, kterých je převážná většina perspektivu, protože zásadně omezoval aby si jedna část společnosti přivlastńovala stále víc společenského bohatství a druhou část tím přiváděla do bezvýchodné situace (doslova na ulici a do dluhů). Tvrdím, že tehdejší systém ať byl jaký byl, měl proti tomu dnešnímu hlavu a patu. Omezoval spekulaci, lichvu a bezpracný příjem a všem zajišťoval elementární jistoty. Ten dnešní jim nezajišťuje prakticky nic. S tím dnešním systémem a s jeho problémy si dnes neví rady vůbec nikdo. A perspektiva je, že bude ještě mnohem mnohem hůř. Je možné, že až dojde na lámání chleba, lidé již nebudou vědět kudy kam anebo přijde velká válka, která již nemusí být moc daleko) lidi přehodnotí svůj názor na tzv. reálný socialismus, přestanou na něm vidět jenom všechno špatné a vzpomenou si i na to dobré co ten systém s sebou přinesl. Ostatně ten dnešní systém se již v mnohém tomu předešlému začíná podobat a v mnohém (pokud jde o negativa jej i předčí – válečnictví, nařizování, podřizování Velkému bratrovi, všudypřítomné sledování etc.).

  • Aleš • 3. listopadu 2014

    Béda, PPK: Alena správně poznamenala. Není čas. Já jsem patrně s panem Řezankou a pár dalšími výjimkami asi nejmladšími jedinci, kteří jsme ještě (troufám si říct) dokázali vnímat minulou a zároveň současnou dobu bez větší náplavy ideologického balastu. Je nás poměrně málo, i ve středním věku je to spíš pár autentických výjimek. Práce historiků na hodnotných analýzách různých obdobích trvají desítky let. Návody, co dále, jsou potřeba psát hned. Pamětníci 60. let či dřívějších událostí budou umírat. I my z mladší a střední generace budeme ztrácet na silách a i nás bude postupem času ubývat, abychom mohli být vůdčí silou nějaké změny. V mladší generaci převládá: http://www.zrcadleninovedoby.cz/?e=162 anebo http://www.novinky.cz/krimi/352375-ctrnactilety-chlapec-v-prazskem-metru-zakerne-skopl-seniora.html

  • Sio • 3. listopadu 2014

    Béda napsal

    Sio,

    jenže ten Amazon, to je v malém TTIP. Nevím jestli osvětové přednášky někoho probudí anebo ne. Ale alespoň jsem to zkusil. A taky poukázal na to, jak DLOUHODOBĚ hájí ČSSD pracovní podmínky zaměstnanců. Nevím jestli je lepší mít takovou práci jakou měla ta paní, anebo nemít. V každém případě se neměla jak domoct právní cestou čehokoliv – ani odškodnění následků takové práce. Jinak toto je předobraz pracovních podmínek za (neo)liberalismu. Všude. Nejenom v Amazonu. Takto se objektivně vyvíjí situace po pádu konkurenčního sociálního modelu, kdy se kapitalismus (liberalismus) opět utrhl ze řetězu.

    Já vlastně nejsem s vámi ve při, co se týče toho, že Amazon je těžce vykořisťovatelská firma, že dře za zaměstnanců kůži a porušuje možná i zákony. A že to není dobrý trend.
    Jen si myslím, že když ji tu pustíme, je to lepší než nic. A pak, pokud je to opravdu tak nesnesitelné, nechť se tedy pracující poučí a hledají způsoby, jak proti tomu bojovat. V případě překračování zákonů by to zase nemělo být tak složité. Jde ale o to, aby se ti lidé dokázali spojit a domluvit. Možná je právě toto ta správná škola, nevím.
    Dám příklad, který bych připodobnil k rovnici o více neznámých.
    Postupuje nám tady a nejen v ČR samozřejmě automatizace.
    Ztrácí se nabídka nekvalifikované práce.
    Z toho zbytku nekvalifikované práce, co zatím nelze automatizovat, je velká část vyvezena kupříkladu do Asie.
    Další část nekvalifikované práce, co nejde automatizovat a ani vyvézt zastanou nelegální imigranti z východu.
    Určitá část obyvatelstva, nevím 20%? nebo 30%? není schopna zastávat jinou, než ne příliš kvalifikovanou činnost.
    A teď, jako na konci každé správné úlohy, mám otázku?
    Co s tím? Nějaké návrhy?

  • Sio • 3. listopadu 2014

    Aleš napsal

    Zdravím kolegové. Orwell by z vás měl radost. Od oriho není sice diplomatické ani uctivé to zkoušet přes urážky. To zkoušejí kchódlující či jódlující hitlerjugends a bezúspěšně. Úspěch mají jen v tom, že rozeštvou osazenstvo om proti sobě. Pokud to bylo jejich práce, pak byli úspěšní…
    Nicméně kolegové v přesile se chytli do pasti. Čo bolo, to bolo, terazky bychom měli řešit, to co je. Nostalgie nám nepomůže. A obzvlášť, když ne všechno, co bylo, bylo zrovna ideální. Béda dal gól, paní Ireno, ale nejsem si jist, zda nepadl do vlastní brány. Odrazem je i současná podoba KSČM. Výjimkou potvrzující pravidlo je patrně ostravská buňka, která právě s v Ostravě reformovanou ČSSD a hnutím naštvaných občanů budou vládnout 350 tisícovému městu ovládajícím milionový region. To sice na jednu stranu částečně vyvrací myšlenku nereformovatelnosti komunistické strany u nás, ale zároveň potvrzuje i to, že skutečným problémemnejsou jen nepříznivé okolnosti, ale i vnitřní problém členské základny včetně vedení strany. A když to jde v menším, proč by to nemělo jít ve větším? Myslíte, že by nás za to humanitárně zbombardovali?
    Obávám se, že Ori má pravdu a tohle není na pořadu dne, protože strana o to nestojí. To už by se mezi nimi pravděpodobně našlo více kandidátů (Kalouskovy) Národní fronty, ochotných kolaborovat se systémem.
    Kontrolní otázka na závěr. Proč myslíte, že v Rusku nevládnou komunisté?

    Patrně proto, že jim většina obyvatelstva nevěří?

  • Béda • 3. listopadu 2014

    Jinak, mezi námi, Putin byl na „120%“ taky komunista. Třeba se poučil a ví, že zvyšování životní úrovně všech, soudržnost společnosti a sociální smír jsou nejlepší zárukou, že nedojde k revoluci nespokojených lidí. A třeba je to v jeho mentalitě. Někdo to má prostě v sobě – cit, elementární smysl pro spravedlnost, pochopení že lidské společenství je vzájemně propojeno a navzájem závislé…Osobně jej považuji za velice inteligentního tvora, aby takové triviality na rozdíl třeba od svých omezených amerických protějšků nechápal.

  • Alena • 3. listopadu 2014

    Sio napsal
    Já vlastně nejsem s vámi ve při, co se týče toho, že Amazon je těžce vykořisťovatelská firma, že dře za zaměstnanců kůži a porušuje možná i zákony. A že to není dobrý trend.
    Jen si myslím, že když ji tu pustíme, je to lepší než nic. A pak, pokud je to opravdu tak nesnesitelné, nechť se tedy pracující poučí a hledají způsoby, jak proti tomu bojovat. V případě překračování zákonů by to zase nemělo být tak složité. Jde ale o to, aby se ti lidé dokázali spojit a domluvit. Možná je právě toto ta správná škola, nevím.
    Dám příklad, který bych připodobnil k rovnici o více neznámých.
    Postupuje nám tady a nejen v ČR samozřejmě automatizace.
    Ztrácí se nabídka nekvalifikované práce.
    Z toho zbytku nekvalifikované práce, co zatím nelze automatizovat, je velká část vyvezena kupříkladu do Asie.
    Další část nekvalifikované práce, co nejde automatizovat a ani vyvézt zastanou nelegální imigranti z východu.
    Určitá část obyvatelstva, nevím 20%? nebo 30%? není schopna zastávat jinou, než ne příliš kvalifikovanou činnost.
    A teď, jako na konci každé správné úlohy, mám otázku?
    Co s tím? Nějaké návrhy?

    ano, a to obnovení potravinové soběstačnosti. V podmínkách EU nereálné, ale jedině možné řešení

  • Béda • 3. listopadu 2014

    Sio,

    myslím, že ta otázka je špatně směřovaná. Podobným problémem jsem se zaobíral již kdysi v několika svých článcích zde na OM (myslím, že jeden z nich měl názerv „Zjednodušený příklad“) Já nejsem architektem ani obhájcem neoliberálního modelu ani kapitalismu jako systému. Naopak vidím přímo v základech tohoto systému nelogičnost kterou jste právě popsal. Ne že by byla jedinou nelogičností.

    Pokud jde o náš problém, tak bych jej zjednodušil asi takto. Cílem předpřevratového systému bylo za zajištěných základních potřeb všech obyvatel, postupně zlepšovat životní podmínky a úroveň všech lidí až na úroveň komunistického „ráje“. Cílem dnešní společnosti je zisk za jakoukoliv cenu – ne zlepšování životních podmínek všech lidí. To může být a nemusí. V tomto systému jsou stát a jeho pomocná ruka odbourávány a každý je ponechán pouze sám na sebe. Musí neustále soutěžit, (konkurovat) ať se podmínky kolem mění jakkoliv. Ať je konjunktura, krize, válka, ať je mladý, starý, invalid, postižený, ať jeho firma krachuje, společnost se zadlužuje, vytunelují mu důchodový fond, rozkradou anebo znehodnotí úspory, změní podmínky spoření, hypotéky, daně, ať sedne na lep podvodníkům… Když neobstojí v této dravé konkurenci, končí na ulici a ppostupně bankrotující společnost se jej začne štítit.

  • Béda • 3. listopadu 2014

    Ještě k Amazonu (TTIP): http://www.stripkyzesveta.cz/cz/media/905/mike-whitney-reseto-americkeho-snu-rezavi