Je-li inkluze dobrá pro školu, zaveďme ji všude

Jistě, proč by měl tento užasný vynález, určený zatím jen školnímu vzdělávání a spočívající v myšlence, že kantoři nemají učit jen ve třídách, v nichž je mentální a vzdělanostní úroveň žáků co možná nejvyrovnanější, jak to až dodneška coby nejzákladnější podmínku vzdělávacího úspěchu vyžadovala pedagogická věda, ale teď tedy (nově), mají působit i v čemsi přesně opačném. Totiž ve třídách, složených ze žáků úplně všech úrovní, včetně žáků s lehčím mentálním postižením, rovnajícím se lehké debilitě. Tak se to teď od nich nejnověji vyžaduje a tak to též hlásají experti České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). A dodávají, že toto tzv. inkluzní vzdělávání je prý v demokratické společnosti nezbytné, je pro ni zásadní a nedá se zastavit.

Dobře, když se to nedá zastavit, tak se to nedá zastavit, to se nedá nic dělat. Ale vlastně – proč by se to taky zastavovalo? Je-li to dobré pro školu, jistě se to osvědčí i jinde. Např. ve sportu. Tak třeba z našeho druhého mužstva Meteoru, které teď hraje divizi, odebereme celou záložní řadu, a místo ní tam strčíme dva nejslabší hráče z rezervy a ještě někoho ze starých pánů, nejraději takového, co kulhá. Uvidíme, co to s mužstvem udělá. My nejsme žádní páprdové a jsme novým myšlenkám otevření.

Anebo u nás v kolínském orchestru. Řekněte mi, prosím vás, proč by tam roky měli hrát pořád ti stejní. Proč ji nedoplnit třeba pár kluky z druhého ročníku hudebky. Já vím, hrají většinou tak, že to rve uši, ale právě tohle možná dodá orchestru osvěžující zvuk. Věřte tomu, tohle dopředu nikdy nedokážete odhadnout.

Anebo kuchaři u nás v Alcronu. Jistě, říká se, že je to evropská špička. Ale dejte mi pokoj se špičkami, já bych tam dal radši pár holek z hospodářské, co se zrovna učí vařit. Bylo by to nové, nezvyklé, Pražáci by si zvykli, a zahraniční hosté? Čert je vem, ať si zvykají taky. Mají žaludky jako my.

Poslouchali tyhle řeči svých představených trenér Meteoru, šéfdirigent kolínského orchestru a šéfkuchař hotelu Alccron, a přál bych vám vidět, jak během nich kroutili očima, protahovali obličeje a brunátněli. A najednou vám z nich jako jedním dechem i duchem vyrazilo, že jestli se tyhle strašidelné capiny, co si právě vyslechli, míní vážně, okamžitě a na místě podávají všichni tři výpověď.

No vidíte, ale kantoři ne, ti se zachovají jinak, ti to skousnou, jak skousávali až dosud vše, co jim vrchnost přikazovala, a s nimi to skousne i veřejnost. A víte proč? Protože co je prosím vás taková prkotina, jako je úroveň vzdělanosti národa, proti takovým důležitým záležitostem, jako jsou sportovní úroveň klubu Meteor, umělecká úroveň kolínského orchestru a dobrá chuť jídel v hotelu Alcron?

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
26 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
M.C.
29. 2. 2016 8:48

Velmi hezky a po lopatě ukázáno. S učiteli je ten problém, že jejich zaměstnavatelem je v drtivé většině státní instituce a není moc možností to změnit. Soukromých škol je jenom pár (ponechávám stranou jestli je to dobře nebo špatně) a jenom ve větších městech, takže remcavý kantor je dost existenčně ohrožený. Taky se mi stalo, že mě nevzali do firmy ačkoliv jsem jinak na výbornou prošel výběrovkou. Po pár dnech mi personalistka sdělila, že bych se názorově neshodl s vedením. Kde to vzali nevím, asi jsem se díky svojí dřívější aktivitě ocitl v nějaké databázi. Ale v našem oboru tohle… Číst vice »

aram
aram
29. 2. 2016 9:16

Včera jsem po dlouhé době věnovala trochu času zprávám v našívaší TV a zrovna do nás nalévali, jak je ta inkluze potřebná a že se není čeho bát. Součástí byla reportáž z jakési zakládní školy, tuším v Ústí nad Labem, kde to už probíhá a dokonce pí ředitelka dostala jakýsi diplom, kde byla oceněna. A světe div se, kdo ji ten diplom předával? Velvyslanec USA Shapiro. Takže odtud vítr vane. Je dostatečně známo jakou úroveň mají am. statní základní školy a je zřejmě nezbytné, aby se i ty naše dostaly na podobně vysokou úroveň. Na zmíněný orchestr bych aplikovala způsob… Číst vice »

Sio
Sio
29. 2. 2016 9:30

Myslím, že jádro pudla je v kázni ve škole. A to jak s inkluzí, tak bez ní. Od toho se odvíjí úroveň školství. Samozřejmě, jsou tu obavy, že právě toto se rapidně zhorší.
Jinak že by musel učitel řídit výuku podle nejslabšího žáka je jen myšlenkový konstrukt. Nikdy jsem něco podobného nezažil. Učitelé šli podle osnov a žáku, ber nebo nech být, vyzkouším tě a dostaneš známku. Jistě, na těm nejslabším je mírnější stupnice (známka má motivovat) pro ty nejlepší poněkud náročnější.
Po nejslabších 2-3 žácích se vyžadovala hlavně snaha a ukázněné chování.

zedd
zedd
29. 2. 2016 13:19

@Sio, ano, přesně takový dojem mám ze základní školy v letech 81 – 89. Velmi podobně to fungovalo i na SPŠ Chemické v následujících čtyřech letech – alespoň po prvním filtračním ročníku, kde byl odpad tak 5 – 10 %. Sám jsem zářným příkladem, protože matematiku jsem prostě nezvládal a vskutku bych si rok za rokem zasloužil propadnout. Nicméně blb jsem prokazatelně nebyl a přes poměrně vážný handicap v samotném základu jsem dobře zvládal navazující myšlenkové konstrukce. K základnímu pochopení většiny systémů zkrátka nepotřebujete nijak vyspělý matematický aparát. Nicméně jsem se dostal do mnoha situací, kdy jsem si se selským… Číst vice »

zedd
zedd
29. 2. 2016 13:25

Obecně tuhle debatu moc nesleduju, tak nevím, jaký panuje pohled na problematiku dětského kolektivu, kde se z ničeho nic ocitne někdo „jiný“. Z vlastní zkušenosti vím, že reakcí bývá častěji exkluze než inkluze. Jistě to neplatí zcela obecně, ale je to reálný problém, který v současné situaci upadající kázně může vyvrcholit něčím hodně ošklivým.

Béda
29. 2. 2016 14:06

Všude se žvaní o konkurenceschopnosti, o upadajícím českém školství v mezinárodních srovnáních. Inkluze zřejmě přispěje ke zlepšení konkurenceschopnosti českého školství a zlepší perspektivu konkurence české ekonomiky. Holt kapitalismus má další problém. Supí konkureční systém a na něj narážející humanitu.

Pro Sio. Možná se pletu ale za socíku zde existovaly pro pomalejší žáky tzv. zvláštní školy. Krom toho existovala poměrně rozvinutá síť středního učňovského školství pro ty, kteří zrovna neexcelovali v duševní tvořivosti a byli praktičtějšího zaměření .

zedd
zedd
29. 2. 2016 17:13

Mimo mísu: Zrovna jsem doposlechnul rozhovor se současným vrchnostou Obchodní komory a jedním z architektů našeho hladkého úpadku do kapitalismu panem V. Dlouhým. Poslední téma byl exportní charakter naší ekonomiky a fakt její 80% provázanosti s ekonomikami zemí EU. Pan exministr připustil, že možnosti expanze na exotické trhy tu bezpochyby je. Sám byl nedávno v Havaně a tam má prý značka Jawa stále vynikající zvuk.

Když sem to slyšel, nevěděl sem, jestli se řechtat, brečet, mlátit hlavou do zdi. Ten chlap si z nás evidentně dělá prdel.

Clair
29. 2. 2016 19:57

Tak to jsem si skutečně nikdy nemyslela, že Češi mohou tuto ubohost adoptovat, zejména proto, že české školství se podle mě co znám ze západu řadilo k jedněm z nejlepších na světě. Holt časy se mění. Jelikož jsme tímto procházeli s našimi hochy v Kanadě, kde tento systém také Kanada adoptovala od svých jižních sousedů, mohu vás ujistit, že to bude pro všechny děti i rodiče noční můra. Nemohu vám ani popsat, jak jsme s manželem vzpomínali na české školství a zoufale hledali nějakou přijatelnou alternativu. Dokonce jsme zvažovali děti poslat do Česka. Toto je totální katastrofa, protože učitel, který… Číst vice »

Clair
29. 2. 2016 20:38

Ještě jsem chtěla dodat, že jsme toto velmi těžce nesli a také naše děti když přestoupily potom na střední školu, byly velmi pozadu a museli jsme se s nima učit, na odborné předměty najmout soukromého učitele, aby měly vůběc nějaké šance v životě. Vím ale od svých známých, že dělavali to samé, rodiče si neustále stěžovali, že je škola nepřipravila na vyšší vzdělání a znám mnoho případů, když se potom tito jedinci dostali na VŠ, látku nezvládli a museli jít zpátky do střední školy posledního ročníku a dobrovolně si ho zopakovat, nebo najmout soukromého učitele. Privátní školy jsou zase o… Číst vice »

Sio
Sio
29. 2. 2016 21:26

Béda napsal Všude se žvaní o konkurenceschopnosti, o upadajícím českém školství v mezinárodních srovnáních. Inkluze zřejmě přispěje ke zlepšení konkurenceschopnosti českého školství a zlepší perspektivu konkurence české ekonomiky. Holt kapitalismus má další problém. Supí konkureční systém a na něj narážející humanitu. Pro Sio. Možná se pletu ale za socíku zde existovaly pro pomalejší žáky tzv. zvláštní školy. Krom toho existovala poměrně rozvinutá síť středního učňovského školství pro ty, kteří zrovna neexcelovali v duševní tvořivosti a byli praktičtějšího zaměření . Samozřejmě. Ale já nemyslel ty nejpomalejší, co šli do zvláštních škol. Já myslel ty pomalejší, kteří na těch základkách zůstaly. Normálně… Číst vice »

Clair
29. 2. 2016 22:11

Bedo a vite co ta inkluze ještě znamená, že se budou upravovat také známky z jednotlivých předmětů. V těchto školách nikdo nepropadá, byla by to ostuda školy takhle ponižovat žáka, který by propadl, nehledě na to jak by byl tímto psychologicky poškozen. Vlastně by mu škola dala na vědomí, že ho vyřazuje a že tam nepatří a v tom případě mu učitel musí dát takovou známku, aby každý rok procházel. Jako další ovšem je, že se snižuje kvalita výuky pro ostatní žáky, nebo dokonce látka se ani celá neprobere v jednom ročníku, ale všichni dostanou dobrou znamku a jde se… Číst vice »

hudryper
hudryper
1. 3. 2016 0:02

Clair napsal V těchto školách nikdo nepropadá, byla by to ostuda školy takhle ponižovat žáka, který by propadl, nehledě na to jak by byl tímto psychologicky poškozen. Osobní zkušenost Clair se základním a středním školstvím v Kanadě je pro naši diskusi velice cenná. Jedna věc je o inkluzi akademicky polemizovat z pozice pozorovatele i se zkušenostmí z pedagogického procesu a něco jiného mít tři nadané děti,které trpí ve škole nudou a na něž tato instituce působí ohlupovacím systémem. Rozdílné předpoklady pro vzdělání jsou u dětí normální a ještě za socialismu s jeho silně rovnostářskými tendencemi tento fakt byl do značné… Číst vice »

Aleš
Aleš
1. 3. 2016 7:05

Tohle jsem posílal včera po jiném vlákně: Já jsem chodil na šestileté gymnázium s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných oborů (při osmileté základní školní docházce) a mám s tím dobré zkušenosti. Přijímačky jsem s přehledem udělal i o rok dřív na klasické gymnázium, ale cítím, že ten rok na základce (byť ve výběrové třídě) byl pozitivní. 2 roky jsou tak akorát na změnu přístupu z 1. stupně základní školy na přechod na střední. Víc už je pro studenty ztráta. Myslím, že to poflakování se od 7. do 9. třídy pak degraduje i studenty průmyslovek. Zářný příklad je moje sestra. Nikdy… Číst vice »

Sio
Sio
1. 3. 2016 7:28

hudryper napsal Osobní zkušenost Clair se základním a středním školstvím v Kanadě je pro naši diskusi velice cenná. Jedna věc je o inkluzi akademicky polemizovat z pozice pozorovatele i se zkušenostmí z pedagogického procesu a něco jiného mít tři nadané děti,které trpí ve škole nudou a na něž tato instituce působí ohlupovacím systémem. Rozdílné předpoklady pro vzdělání jsou u dětí normální a ještě za socialismu s jeho silně rovnostářskými tendencemi tento fakt byl do značné míry uznáván. Jednak institut zvláštních škol a pro zajímavost také neoficiální existence výběrových škol. V Praze bylo několik gymnázií o rozdílné úrovni jejich renomé,ovšem gympl… Číst vice »

Sio
Sio
1. 3. 2016 7:38

Inkluze je krásný ideál. Jistě, proč neumožnit těm, co jsou pozadu, aby se trochu dotáhli? Jenže praxe je opravdu poněkud jinde, zvláště ve školství, které tu reálně máme. Dá se to zvládnout, ale v současných podmínkách ne.

Eric Jade
Eric Jade
1. 3. 2016 8:14

Drobná poznámka – v české verzi se uvádí, že ta progresivní metoda je čínského původu. A v anglických verzích po netu, že jde o progresivní dánský systém. Jak je to v ruském originále nevím, ale čínská výuka je o řády drsnější kafe, než to co se popisuje. Skóre pod 93 ze 100 = „neschopný blbec“. Zvlášť taková zkouška na vysokou (gaokao) je jiný kalibr než přijímačky na západě. Jedna a pro všechny školy – takže spíše než, že si žáci vybírají školy si prestižní školy v důsledku vybírají žáky.

aram
aram
1. 3. 2016 14:47

V předcházejícím vláknu k článku na OM o inkluzi byla zmíněna učitelka Štěpánová a její vyjádření k v pořadu Máte slovo. http://video.aktualne.cz/dvtv/ucitelce-vyhrozuji-zabitim-kvuli-protiruskym-nazorum-je-to-h/r~b60e3e72dfb411e59d7b0025900fea04/ Abychom si udělali ucelený obrázek o tom, co je ta paní zač dávám pokračování. Kolik je té ženské let? 40? Kolik toho pamatuje ze socialismu nemluvě z „komunismu“? Jak se odvažuje tvrdit, že děti na prvním stupni vědí o čem je řeč? Patří něco takového do škol , nemluvě o prvním stupni? A ještě si dovoluje tvrdit, že s tím děti přišly samy. Nemám slov. Slušných podotýkám. Mmch video, které bylo součástí prvního článku a kde byl její… Číst vice »

Sio
Sio
1. 3. 2016 15:54

aram napsal V předcházejícím vláknu k článku na OM o inkluzi byla zmíněna učitelka Štěpánová a její vyjádření k v pořadu Máte slovo. http://video.aktualne.cz/dvtv/ucitelce-vyhrozuji-zabitim-kvuli-protiruskym-nazorum-je-to-h/r~b60e3e72dfb411e59d7b0025900fea04/ Abychom si udělali ucelený obrázek o tom, co je ta paní zač dávám pokračování. Kolik je té ženské let? 40? Kolik toho pamatuje ze socialismu nemluvě z „komunismu“? Jak se odvažuje tvrdit, že děti na prvním stupni vědí o čem je řeč? Patří něco takového do škol , nemluvě o prvním stupni? A ještě si dovoluje tvrdit, že s tím děti přišly samy. Nemám slov. Slušných podotýkám. Mmch video, které bylo součástí prvního článku a kde… Číst vice »

aram
aram
1. 3. 2016 16:58

Béda napsal

Sio,

http://www.petra2010.cz/informace-petra-stepanova/

Je to zřejmě paní (také nebo především?) podnikatelka. Zájmy má opravdu široké. Stačí si rozkliknout. Učí od roku 2012, to by mně zajímalo na jakém místě v pořadí jejích zájmů škola je. Tady ji máme v Máte slovo 28.2.2013, kde obhajuje církevní restituce. Sama na to na svých stránkách upozorňuje.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/213563230800007/
Podle mého názoru v té škole je buď proto, aby měla nějaký stabilní příjem nebo loví dušičky. Mluví cca od 8 min.

Béda
1. 3. 2016 17:05

V roce 2010 ukončuje magisterské studium na Masarykově univerzitě v Brně obor učitelství pro 1. stupeň, kde obhájila diplomovou práci s názvem „Antické a biblické pojetí krásy jako základ evropské kultury“. Podle CV je to velice zbožná a umělecky „ne“ ziskově zaměřená žena, která vystudovala učitelství na Zlatuškově (to je ten TOP manažer sedící na školském výboru sněmovny) „Masarykově“ instituci. Sic sama asi o době komunismu neví ze zkušenosti zhola nic ale jak je vidět úspěšně indoktrinuje nejmenší antikomunismem a ještě se veřejně zaštiťuje nejmenšími ve svém antikomunistickém zápalu. Její historické exkurzy do dějin 2.SV to je skutečná kuriozita. Myslím,… Číst vice »

Sio
Sio
1. 3. 2016 17:16

Béda napsal

http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/396388-v-aquaparku-v-nemecku-napadli-migranti-z-afghanistanu-dve-divky.html

Nec neočekávaného, že. Kombinace kulturních zvyklostí, islámských pravidel a nadrženosti.

Sio
Sio
1. 3. 2016 17:19

aram napsal Je to zřejmě paní (také nebo především?) podnikatelka. Zájmy má opravdu široké. Stačí si rozkliknout. Učí od roku 2012, to by mně zajímalo na jakém místě v pořadí jejích zájmů škola je. Tady ji máme v Máte slovo 28.2.2013, kde obhajuje církevní restituce. Sama na to na svých stránkách upozorňuje. http://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/213563230800007/ Podle mého názoru v té škole je buď proto, aby měla nějaký stabilní příjem nebo loví dušičky. Mluví cca od 8 min. Jasně, už jsem se díval. spousta různých stáží, otázka za čí peníze, možná z církevních restitucí. Učitelka až nakonec. Cítím mocnou protekci. Kolik asi lidí… Číst vice »