Diskuze k článku


  • Dana • 12. srpna 2018

    Pan Umlauf si vysvetluje graf zkrze ideologicke bryle :-)
    Nejdulezitejsi bod v grafu je oznaceni, kolik si stat odebira na zbrojeni dle ekonomickeho rozpoctu, v procentech. To je ta mrizka s GDP.(GDP je celkova domaci produkce, dle ni se take odviji -ridi zdanovani. )
    Pocitat sumy ruznych statu v dolarech zpusobi, ze to dela dojem, ze Rusko vydava mene, ale je to podminene tim, ze rubl k dolaru ma mensi h0odnotu. . Vojenske boty stoji v USA 100 dolaru, ale v Rusku, placeno rubly, ty boty stoji (dle dolaroveho kurzu) 10 dolaru. Proto ty mensi vydaje..
    Dle meho porozumeni je nejvetsim zbrojirem Saudska Arabie, vydava dle GDP rozpoctu na zbrojeni celych 10%.
    Nasleduje Ruska Federace, ktera vynaklada celych 4,3% na zbrojeni. Kolik je to rublu neni podstatne v grafu, ktery je zalozen na kursu dolaru. Kdy pujde rubl k dolaru jeste vice „dolu“, pak budou vydaje Ruska na zbrojeni (prepocitane na dolary) jeste mensi. :-)

    Ale i tak, Spojene Staty nejsou moc pozadu ve zbrojeni, dle tohoto grafu se z vynosu GDP odebira 3,1%.. Ja to povazuji za dobrou investici.

    Cesi by mohli platit do NATO aspon ty 2% ze statniho rozpoctu, k cemu se zavazali.

  • John Powder • 13. srpna 2018

    Jenomže, to byste musel(a), mimo jiné, to GDP očistit např. od tzv. post-industriální ekonomiky služeb, která ve skutečnosti nemá žádný reálný ekonomický přínos, a pak teprve rozvíjet vaše úžasné teorie… Btw, ono to není jen o přepočtech na dolary – stačí se podívat kolik stojí např. jeden kus Su-35S, a kolik (kdoví jestli) srovnatelně výkonný F-35. Zda je to způsobeno neefektivitou amerického zbrojního průmyslu, nebo (opět) nehoráznými zisky zbrojařů, není až tak důležité…

  • Dana • 13. srpna 2018

    Postindustrialni ekonomika sluzeb, myslim, zvysuje domaci produkci, protoze vsechny sluzby pouzivaji nejake vyrobky. Nevim nakolik je realny prinos, nejsem ekonom. Ale i tak, jiste i cast ruske ekonomiky nema realny profit ze sluzeb, takze by se musel GDP probirat jedno k jednomu. O tom ale clanek neni.
    Prepocty na dolary jsou vetsinou vyhodne pro ekonomiku zalozenou na dolarech, treba proto do nedavna, mozna jeste ted, pouzivaly Spojene Staty kosmicke motory k pristupu na Internacionalni stanici v orbitu.
    Jinak statni vydaje na zbrojeni se zverejnuji v rozpoctu USA, pocitam, ze spodek v rozpoctu se vyrovnava v Americe dalsimi pujckami, v Rusku zase plati obcan hned, kde ho ruska vlada nuti „utahovat si jeste vice opasek“. Objektivne. ani jedno reseni neni idealni.

  • racek • 13. srpna 2018

    Milá Dano, zkuste si porovnat kolik nových tanků, letadel či lodí staví ročně Rusko … Víte to? třeba moderních strategických bombardérů má … no 16. Letos si pořídili jeden. USA má 100 B1 a tuším 30 B2. A letadlových lodí? Jednu, v současnosti na 5 let v rekostrukci. Má přitom třetinu letadel jako jakákoliv z 12 amerických. Poslední velké torpédoborce jsou ještě se sovětské éry. Má jich dnes méně jak 15. Proti cca 100 americkým. No a Stihaček kupuje ročně cca 30 – 40 … No, možná těch bot má víc. To asi jo. Potřebuje boty i pro Sibiř. Je tam zima.

  • Dana • 13. srpna 2018

    No, Rus ma celkem efektivni armadu, ovsem armadni vybavu ma omezenou. Syrie taky neco spotrebovala. Za to ale se snazi prosazovat strategii v poli, kde ma dlouholetou zkusenost. Vyzkum a testovani raket s neomezenym doletem, ruzne balisticke rakety. Vzdy si vsimnu, kdyz se zase Putin holedba o nejake zazracne mezikontinentalni rakete s jadernym pohonem. Posledne opet hrozil, ze jakykoliv utok na RF se setka s tvrdou odvetou, jeho Burevestnik si najde agresory vsude na svete:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Burevestnik_(missile)
    Americky Pentagon na to nic moc, jako ze se to Spojenych Statu netyka, protoze Amerika stejne neplanuje napadnout Rusko. . Pro mne to znamena, ze to nebude s ruskymi balistickymi raketami tak horke, asi nejsou jeste plne vykonne, a taky, ze Pentagon uz stejne ma obrannou strategii.

  • Botičky od Diora • 14. srpna 2018

    Ruska se bát určitě nemusíme, ale zato můžeme mít náramnou srandu ze zaúkolovaných mediálních mopslíků jako je nastrčený „LGBT-trollík „dana“. Je tedy jisté, že Camusovu esej Mýtus o Oidipovi pokládá za návod na výměnu elektrické pojistky. To se mnoha tvorům, fyzicky podobným člověku, avšak mentálně prvokem, stává. V běžném životě tento typ neomalenců dostane přes tlamu.
    USA je pro mne synonymem genocidy a jednoznačně nejzločinečtější zemí v dějinách lidstva. Začalo to genocidou indiánů. Těch povraždili více než deset milionů. Pokračovalo zotročením milionů Afričanů, občanská válka vykazuje též genocidní prvky, Koreou, Vietnamem, Irákem, Afghánistánem, Libyí, Sýrií… Vlastně všechny imperialistické výboje USA vykazují stejný scénář: začne to démonizací, agresívní propagandou útočící na vládce přepadeného území, pokračuje provokacemi CIA, tajných služeb, demokratizačních a lidskoprávních organizací. Ideologická příprava pokračuje vojenskou intervencí, přímým vražděním obyvatel, likvidací ekonomiky. Zbylé obyvatelstvo je zdegradováno na pouhá zvířata, následně kolonizováno a zotročeno.
    Údaje o takzvaném americkém růstu… jsou čistý podvod a lež, nic jiného. Manipuluje se s údaji o CPI, manipuluje se se statistikami nezaměstnanosti na řecký způsob. Jak může země, která má roční schodek obchodní bilance jen s Čínou 300 mld usd hovořit o nějakém růstu? Řečeno výrazivem kolegů primitivů pravičáků, „jsou to socky žijící z cizí práce“.
    Pak se nelze divit, když Valné shromáždění OSN schválilo navrženou Ruskem rezoluci proti heroizaci nacismu, tak „Pro“ hlasovalo 130 států. Proti jen 3: USA, Kanada a Palau. V rezoluci je vyjádřeno vážné znepokojení ohledně vzestupu extremistických hnutí a stran propagujících rasismus, etnocentrismus, xenofobii a šířících ideologii fašismu.

  • Martin (už bez taky m) • 14. srpna 2018

    Botičky od Diora napsal

    Ruska se bát určitě nemusíme, ale zato můžeme mít náramnou srandu ze zaúkolovaných mediálních mopslíků jako je nastrčený „LGBT-trollík „dana“. Je tedy jisté, že Camusovu esej Mýtus o Oidipovi pokládá za návod na výměnu elektrické pojistky. To se mnoha tvorům, fyzicky podobným člověku, avšak mentálně prvokem, stává. V běžném životě tento typ neomalenců dostane přes tlamu.
    USA je pro mne synonymem genocidy a jednoznačně nejzločinečtější zemí v dějinách lidstva. Začalo to genocidou indiánů. Těch povraždili více než deset milionů. Pokračovalo zotročením milionů Afričanů, občanská válka vykazuje též genocidní prvky, Koreou, Vietnamem, Irákem, Afghánistánem, Libyí, Sýrií… Vlastně všechny imperialistické výboje USA vykazují stejný scénář: začne to démonizací, agresívní propagandou útočící na vládce přepadeného území, pokračuje provokacemi CIA, tajných služeb, demokratizačních a lidskoprávních organizací. Ideologická příprava pokračuje vojenskou intervencí, přímým vražděním obyvatel, likvidací ekonomiky. Zbylé obyvatelstvo je zdegradováno na pouhá zvířata, následně kolonizováno a zotročeno.
    Údaje o takzvaném americkém růstu… jsou čistý podvod a lež, nic jiného. Manipuluje se s údaji o CPI, manipuluje se se statistikami nezaměstnanosti na řecký způsob. Jak může země, která má roční schodek obchodní bilance jen s Čínou 300 mld usd hovořit o nějakém růstu? Řečeno výrazivem kolegů primitivů pravičáků, „jsou to socky žijící z cizí práce“.
    Pak se nelze divit, když Valné shromáždění OSN schválilo navrženou Ruskem rezoluci proti heroizaci nacismu, tak „Pro“ hlasovalo 130 států. Proti jen 3: USA, Kanada a Palau. V rezoluci je vyjádřeno vážné znepokojení ohledně vzestupu extremistických hnutí a stran propagujících rasismus, etnocentrismus, xenofobii a šířících ideologii fašismu.

    Souhlas.
    Kázání o „mravnosti, morálce a úctě“ od někoho jako jsou politici USA zní opravdu až groteskně.
    Pořád mají někteří pocit, že pokud nebudou tvrdit že Rusko je totéž co USA „v bleděmodrém – či naopak narudlém“ budeme držet „jednotnou linii strany“…
    Že mnohdy srovnávají mnohde nesrovnatelné jim nedochází.
    Například takový Salvador, Guatemala, Filipíny a další by mohly povídat…
    Západ má ale větší problém: PROHOSPODAŘIL DŮVĚRU kterou mu po r. 1989 u nás a po 1990 v Evropě nekriticky dalo hodně národů střední a Východní Evropy.
    Ta důvěra je pryč.
    NAVSEGDA…
    A „Západ“ má problém: nemůže za to ani Ruský soubor neviditelných hackerů, ani „zlotřilý zloduch“ Putin…
    :-)
    Ani trollíci s tím nic nenadělají, byť se budou „seriózně“ snažit napsat a dále předávat své „po(TL)učení z krizového vývoje“…

  • Irena • 14. srpna 2018

    Martin (už bez taky m) napsal
    Souhlas.
    Kázání o „mravnosti, morálce a úctě“ od někoho jako jsou politici USA zní opravdu až groteskně.
    Pořád mají někteří pocit, že pokud nebudou tvrdit že Rusko je totéž co USA „v bleděmodrém – či naopak narudlém“ budeme držet „jednotnou linii strany“…
    Že mnohdy srovnávají mnohde nesrovnatelné jim nedochází.
    Například takový Salvador, Guatemala, Filipíny a další by mohly povídat…
    Západ má ale větší problém: PROHOSPODAŘIL DŮVĚRU kterou mu po r. 1989 u nás a po 1990 v Evropě nekriticky dalo hodně národů střední a Východní Evropy.
    Ta důvěra je pryč.
    NAVSEGDA…
    A „Západ“ má problém: nemůže za to ani Ruský soubor neviditelných hackerů, ani „zlotřilý zloduch“ Putin…

    Ani trollíci s tím nic nenadělají, byť se budou „seriózně“ snažit napsat a dále předávat své „po(TL)učení z krizového vývoje“…

    Pěkně jste to napsal Martine.

  • Gatta • 14. srpna 2018

    Onehdá mě tak napadlo … k tomu Trumpuvu sloganu „America first! “ …

    Tváří se to velmi sebevědomě a také hodně arogantně a hodně agresivně, stejně jako zamýšlené zvýšené výdaje na zbrojení, ale …
    Rusku se vyčítá, že to je „chuďas s atomovou bombou“, že nebýt jeho zbrojního arzenálu, tak je to takřka bezvýznamná země – tedy významná snad jen svými surovinami – tedy určená k drancování.

    No a teď si představme … za několik roků … USA bez té „first“ armády … a se všemi jejími vnitřními ekonomickými a společenskými problémy a biliónovými nesplatitelnými dluhy, které drží nad vodou jen „celosvětový “ dolar.
    Co by znamenalo USA bez armády ???

    Tedy ta hrdá „America first! “ může být nakonec jen „ramenatý“ poslední pokus o udržení systému v USA – dokud je to ještě možné a dokud tomu bude okolní svět je schopen ještě věřit.
    Vše by se mohlo velice rychle změnit a v USA to možná někteří lidé moc dobře ví.

  • Martin (už bez taky m) • 14. srpna 2018

    Irena napsal
    Pěkně jste to napsal Martine.

    Jen nevím, jestli si to ta „kachna Karolínská“ „vezme k srdci“…
    :-)
    P.S.: PR techniky mnoha „Zapadniků“ mi přijdou jako vrcholné stadium politruků s jednotným stranickým myšlením.
    Připomíná mi to starší vtip o tom, že se do podniků budou kupovat průhledné záchodové mísy – to aby bylo vidět jestli se.eme rovně (jak se sluší a patří) – nebo „na Stranu“…

  • Martin (už bez taky m) • 14. srpna 2018

    Gatta napsal

    Onehdá mě tak napadlo … k tomu Trumpuvu sloganu „America first! “ …

    Tváří se to velmi sebevědomě a také hodně arogantně a hodně agresivně, stejně jako zamýšlené zvýšené výdaje na zbrojení, ale …
    Rusku se vyčítá, že to je „chuďas s atomovou bombou“, že nebýt jeho zbrojního arzenálu, tak je to takřka bezvýznamná země – tedy významná snad jen svými surovinami – tedy určená k drancování.

    No a teď si představme … za několik roků … USA bez té „first“ armády … a se všemi jejími vnitřními ekonomickými a společenskými problémy a biliónovými nesplatitelnými dluhy, které drží nad vodou jen „celosvětový “ dolar.
    Co by znamenalo USA bez armády ???

    Tedy ta hrdá„America first! “ může být nakonec jen „ramenatý“ poslední pokus o udržení systému v USA – dokud je to ještě možné a dokud tomu bude okolní svět je schopenještě věřit.
    Vše by se mohlo velice rychle změnit a v USA to možná někteří lidé moc dobře ví.

    Souhlas, a jednou se změní.
    Někteří skuteční světoví státníci (nebudu raději uvádět jméno abych neporušil jinou „linii strany“) se proto snaží, aby ta „řacha“ nezabila všechny…
    To že „Západ“ Ruskem pohrdá na základě svého „materiálně-nenažraneckého principu lidojedských a do extrému vypjatých individualistických práv“ že Rusové prostě nějak nemají pochopení „užít si svou Pepsi…“ svědčí o tom, že centrum kultury Evropy nikdy nebylo ani v Berlíně, ani v Paříži.
    To již i ta naše „matička stověžatá“ k tomu má blíže…
    Suverenita a sebevědomí „Západu“ je jen „papírový čert“ a nemá dnes již žádný reálný základ. Kromě haldy základních a mnoho desetiletí přehlížených a neřešených problémů. Ty teda představují dost „festovní grunt“- ovšem pro to, co jaxi středovýchod Evropy přestává mít ochotu „sdílet“…

  • racek • 15. srpna 2018

    Rusko je schopné se agresi bránit, ale ubránit se nemůže. Ani žádnou trochu větší agresi spáchat nemůže, ani nemá zdroje na okupační správu, která jak víte je mnohokrát dražší než sama agrese.. Sýrie byla jen omezená akce, za podpory režimu a většiny obyvatelstva země (ano, Asada podporuje většina Syřanů), takže se mohla povést. Je ovšem schopno zaručit agresorovo zničení. Které by ovšem bylo vzájemné. Dnešní postup NATO se ovšem spoléhá na to, že ani v případě agrese jadernou sílu nenasadí. Což je docela možné. Takže další obkličování Ruska pokračuje. Válku USA a NATO připravují, ne že ne. Tady v evropě už to ví řada lidí … No, jsem už stařec a snad se toho nedožiji.