Maxim Ševčenko: Ukrajinští oligarchové se vyděsili a budou se mstít

Lidé se na chvíli cítili (což je hlavní „zločin“ z hlediska oligarchické byrokracie) těmi, kdo mohou bojovat za svůj lepší osud, a nejsou na kolenou před Jefremovem, Achmetovem, Kolomojským nebo Porošenkem.

Nabízíme zkrácený překlad rozhovoru s novinářem Maximem Ševčenkem. Doplňujeme kontext o několik důležitých souvislostí. Tento rok bude pro Ukrajinu hodně důležitý, protože EU bude muset námi iniciovaný rozpad státu řešit, a nakonec i platit.

V posledním rozhovoru asi před rokem a půl, když na Donbasu začala „ATO – antiterostická operace“, jste předpovídal že to skončí „krvavou lázní“. Podle OSN na Ukrajině zemřelo asi devět tisíc lidí. Bohužel, vaše předpověď se splnila. Kdo je na vině?

Myslím, že lidí zemřelo víc. Devět tisíc, to je oficiální údaj. Ale i tak je to obrovské, monstrózní, vlastně je to za dva měsíce války. Je to srovnatelné se ztrátami v období nejintenzivnějších bojů, které vedla americká armáda ve Vietnamu. Ukrajinská armáda, lidé z Ukrajiny, Donbas utrpěli obrovské lidské, humanitární, psychologické, duchovní ztráty, které nezacelily. Jel jsem v srpnu roku 2014 přes Ilovajsk, přes frontové pole a srdce mi usedalo, bolelo to. Necítím žádnou nenávist k nešťastným ukrajinským vojákům, které nutila jejich zločinná vláda do uniforem, vehnala do záhuby na smrt. Díval jsem se na video, jak tito vojáci prchali z Ilovajského kotle od jisté smrti. To bylo hrozné, protože to nejsou cizí lidé, a není jejich vina, že je poslali zabíjet vlastní lidi.

Vedlo k tomu šílenství ukrajinských orgánů, které se rozhodly za pomoci tanků řešit politické otázky. Stále jsem přesvědčen, že viníkem za zmařené životy je vláda Ukrajiny. Místo jednání, místo toho, aby okamžitě začalo něco podobného Мinsku, rozhodli se „dohodnout“ s Donbasem a vyhrát silou.

Zajímalo by mě, jestli kdyby ukrajinští představitelé věděli, jak to dopadne, udělali by to samé? A obyvatelé, občané Donbasu? Jim snad „svoboda“ získaná za tuto cenu také není třeba.

Tak zvané „obyvatelstvo“ vůbec není pojem, s kterým je možné analyzovat politickou situaci. Je za všech okolností rozděleno na dvě kategorie. Na ty, kteří mají v hlavách myšlenky a v jejich srdcích je duch hrdinů a bojovníků, a na ty, kteří chtějí potichoučku žít, a je úplně jedno pod jakou vládou. V každém občanské válce je ten podíl aktivních bojovníků asi 2 % z obou stran. No, jako v letech 1918-1921 v Rusku. Ale stále je hlavním subjektem takové války národ. To je na této válce to strašlivé: utrpení lidí z Ukrajiny.

Za co se bojovalo? Ano, jsem přesvědčen, že v Donbasu to byly tehdy prvky samosprávy a spravedlivější sociální uspořádání. Rozhodoval se problém vícejazyčnosti, což není jen používání ruského a ukrajinského jazyka. Pro někoho je toto zásadní, na vlastním mluvit a cítit po svém. Je jich mnoho na různých místech, zejména v blízkosti Mariupolu.

Byli lidé, kteří do toho šli s národoveckými ideály buditelé národa: Andrej Purgin, Alexej Mozgovoj a Pavel Dremov. Ale jak víme, Mozgovoj a Dremov už byli zavražděni, Purgin je zbaven moci. Moskva spolu s Kyjevem zničila všechny výhonky lidové samosprávy a republiky se vrátily k autoritářskému vedení s imitací národovectví.

Vůdci, představitelé, kteří mohli představovat nějakou konkurenci současným manažerům, ti už byli zabiti. V Lugansku vládne Plotnický, člověk Jefremova a Kralevské oligarchické skupiny, která zabrala Luhanskou oblast, s výjimkou Stachanova a Alčevska, které jim přímo nepatří. To vědí všichni. To byl tedy konflikt mezi Stachanovskem a Luganskem, který skončil vraždou příznivců „lidové myšlenky“.

Pro oligarchickou moc není důležité, zda je ruská nebo ukrajinská. Její zájmy jsou stejné. Ze svého hlediska ucítila hrozbu a začala věci vést vlastní cestou. Zastavilo se osvobození Donbasu, došlo k zavraždění národních vůdců a celé regiony byly předány pod netransparentní kontrolu rusko-ukrajinských oligarchických struktur.

Hovoří dokonce o tom, že na Donbas se vrátí Janukovyč. Pro oligarchy, kteří sedí v Kyjevě, je jednodušší domluvit se s ním, než s vedoucími samozvaných republik.

To je bláznivý nápad. Donbas nenávidí Janukovyče, jeho vlastní ho mají za zrádce. I u něj doma, v Jenakijevu, jsou k němu dost protichůdné postoje. Pokud by se během války ukázal na místě a něco sám udělal, tak možná. Ale ani jeho, ani jeho syna tam nikdo neviděl.

Samozřejmě, že „vyčištěno“ může být cokoliv a kdokoliv. Ale návrat Janukovyče by podle mne zničil všechno, za co Donbas trvale bojoval. A to zaručeně nebyly zájmy Janukovyče. Oni bojovali za lidovou republiku, za národoveckou sociální myšlenku proti oligarchům, i když zde přímo nebylo heslo „všechno zabrat a rozdělit“. Například, nikdo nehovořil proti Achmetovovi, který Donbasu během války opravdu pomáhal. A mimochodem: ti, kdo řídili jeho fond, nerozkrádali humanitární pomoc. Na rozdíl od správy těch dodávek, které přišly z Ruska.

Vzpomínám si na rozhovor s Dremovem, který říkal, že netrvají na znárodnění, pokud majitelé podniků budou adekvátně pracovat, přerozdělovat příjmy ve prospěch sociálního rozvoje. Oni jen chtěli, aby samosprávu vedli lidé z místa, lidé pracující ve zdejších městech, a ne ti jmenovaní Stranou regionů a oligarchové z Kyjeva. Bohužel, tato revoluce prohrála. Ale toto byl pátý rok, pak je možné, že za ním ještě přijde možná revoluční sedmnáctý. Musíme se naučit dělat správné závěry.

Ale dokud revoluce prohrála. Možná bude „sedmnáctý rok“, ale to je ve hvězdách. Lid už neurčuje, co a jak bude dál. A kdo to určuje? A co si myslíte, že se stane?

Celistvost Ukrajiny je dnes pryč, zemi řídí několik lidí. Západ a Zakarpatí řídí Baloga, střed země Porošenko, jih patří Kolomojskému, Achmetov má Doněcký region. Achmetov ztratil hodně v průběhu války. Podle mého názoru zastával poměrně slušnou pozici, snažil se udržet podnikání a nezaprodal lid, ze kterého on sám vyšel. Nyní prostě pár lidí vlastní Ukrajinu jako privátní léno. Zájmy se šíří napříč bojovými frontami a jdou přes hranice. Jak se mezi sebou domluví na schůzce někde v Nice, tak bude rozdělena Ukrajina. Opravdu nepochopitelné? Ani banderovci, ani opolčenci nejsou schopni dosáhnout stejné úrovně shody jako oligarchové, kterým je podřízena jak mocenská struktura, tak i ta zločinecká.

Ale zároveň otázka Ukrajiny a Donbasu není problém jen vnitrostátní. Je to otázka dohody mezi RF a EU. Obecně si myslím, že je nejdůležitější dosáhnout fungování dohod Minsk-2. A poprvé v Evropě bylo mírové dohody dosaženo bez přímé účasti Američanů.

Jestli se lidi tak zvaně „uzamknou“ na Ukrajině, nebo vypustí jako emigranti do světa, to už je jen otázka obchodu. Samozřejmě, že ne se Zacharčenkem a s Plotnickým, ale velmi pravděpodobně s Kolomojským, Achmetovem, Deripaskou, Porošenkem. Porošenkovy zájmy, továrny na území Ruska, o těch se nikdo nikdy nezmínil, a on je má dodnes.

Hodnotit všechno z jednoho úhlu pohledu, to rozhodně nejde. Jde o tajnou dohodu oligarchicko-byrokratické třídy, která je v rozporu se zájmy lidu. Z hlediska národa dojde k transformaci v pouhé nevzdělance, kterým je přidělena role spotřebitelů a výrobců. Úzká skupina elit bude rozhodovat o osudu desítek milionů lidí.

A přesto, pokud budeme mluvit o formální stránce problematiky, tak o nezávislých republikách Donbasu už řeč nebude?

Tato pravděpodobnost je velmi malá. Co bude s těmito územími, to je otázka dohody a záruky ze strany EU. Dnes vidíme, že i na Západě se debatuje zvláštní role Donbasu tak, že určitě budou existovat tzv. „specifické oblasti“. Bohužel, nepodařilo se vytvořit plnohodnotné veřejné vzdělávání. Zcela jasně se to stalo po svržení předsedy parlamentu DNR Purgina, který byl ideologem doněcké suverenity. Krásná vize svobody byla opět poražena v kolizi s velkými systémy. Doněcká a Luganská oblast s počtem obyvatel 6-7 milionů a výkonnou infrastrukturou si samozřejmě zaslouží nezávislost úplně stejně jako Česká republika nebo Slovensko. Ale lidé nerozhodují o svém národním osudu, rozhodují ti, kdo s lidmi „obchodují“. Například 40 milionům Kurdů neumožňují vytvořit svůj stát a prodávají si je navzájem z ruky do ruky. Donbas by byl bohatší než zbytek Ukrajiny, pokud by mu bylo umožněno stát se suverénním územím.

Ale to se jim nedovolí, proto musí bojovat za svou autonomii uvnitř Ukrajiny. Nesmí se sami mezi sebou rozdělit a nesmí rozpustit vojenské jednotky. Plotnickému není co věřit, ale Zacharčenko je statečný člověk. On a Chodakovskij jako tajemník hejtmana doněckého kraje si musí uvědomit, že i přes všechno, co jim Ukrajinci a oligarchové slíbili, je čeká osud Mozgovoje a Dremova, i když půjdou na velké ústupky. Jim neodpustí ani Iljovajsk, ani Doněcké letiště. Zabijí je všechny. Oligarchové jsou velmi mstivý gang a budou se mstít každému, kdo je i na jedinou sekundu zarazil v jejich rozletu. A loni v létě měli opravdový strach, když si mysleli, že se lidové povstání vymklo kontrole.

Mimochodem, na Ukrajině to bude stejné. Pokud se Majdan domnívá, že bude vládnout a že mu všechno zapomenou, to je hluboký omyl. Lidé, stisknutí rukou Porošenkovou a Kolomojského, zničí svobodného ducha. Koupí si státní zástupce a politiky a víko se zaklapne.

Pak ještě jednou zeptám: ukazuje se, že všechno bylo marné? Nemluvím o zájmu oligarchů, ani o geopolitických ruských nebo amerických zájmech. Lidem-národu to nepřineslo nic.

Lidu to dalo pocit vlastní hodnoty. A to je důležitější než sociální a jiné statky. Lidé se na chvíli cítili (což je hlavní „zločin“ z hlediska oligarchické byrokracie) těmi, kdo mohou bojovat za svůj lepší osud, a nejsou na kolenou před Jefremovem, Achmetovem, Kolomojským nebo Porošenkem. To je nejdůležitější. Lid se cítil tvůrcem historie, i když jen na velmi krátkou dobu. Trvalo to asi 2 — 2,5 měsíce. Ale oni nezapomenou, i když vládnoucí elity udělají vše pro to, aby se jim z hlavy vyrazily vzpomínky na léto roku 2014.

Rozhovor: Alexander Krivenkov (Кривенков)

Rozhovor v Rosbaltu najdete zde .


Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč
Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde , nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
68 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
peter.
20. 1. 2016 6:54

Ševčenko ma utvrdil v tom,že moje úvahy o situácii na Donbase sa v podstate uberali správnym smerom.Len pre upresnenie dodávam,že za RF bol kontrolou a riadením vývoja na Donbase poverený hlavný Putinov poradca – Vladislav Surkov,človek spájaný s ruskými oligarchami.Z toho vyplýva,že Putin bol o tom,čo sa deje na Donbase informovaný veľmi dobre.Aj o tých vraždách vlastenecky cítiacich veliteľov.

fajt
20. 1. 2016 7:40

čert ví, co Putin buduje v Sýrii, ale nic hezkého to ve finále taky nebude. ..)

abx
abx
20. 1. 2016 9:05

vyborny clanok, aj ked niektore veci su hodnotene emotivne. projekt ludoveho Donecka a Luhanska je stale aktualny napriek vrazdam ludovych vodcov, z ktorych su teraz v ociach ludi hrdinovia. take silne myslienky terorom nie je jednoduche znicit, na to treba desatrocia propagandy…

abx
abx
20. 1. 2016 9:13

Peter,
mozno z toho vyplyva presne opacne tvrdenie…

Sio
Sio
20. 1. 2016 9:58

No, Putin není všemocný a myslím, že oligarchové na něj mají stále velký vliv. Podle tvrzení západních médií je sám oligarchou, kdo ví, jak to opravdu je?
Propojení mezi ruskými a ukrajinskými oligarchy tu bude. V Donbasu a Lugansku těžko dnes může vzniknout socialistický stát, to je snad jasné každému. Ostatně, kdo asi brání spojení těchto oblastí?

Bety
Bety
20. 1. 2016 12:26

Když lidé zvednou hlavy a pocítí svou sílu, tak už jim to žádný oligarcha z hlavy nevymaže. A i kdyby zlikvidovali i Zacharčenka, najdou se jiní.
Beznaděj, která je v podtextu tohoto článku, jen oligarchům nahrává. Těch pár bohatých se vždycky domluví, ale jak je vidět, stále jim v tom nějaké síly brání, ne?
A odpor proti nim roste, a to že jsou zdiskreditovaní je snad už zřejmé skoro každému Ukrajinci.

peter.
20. 1. 2016 13:54

Tabuľka ukazuje,kto koho v bývalom ZSSR živil . horný žltý riadok udáva produkciu na hlavu a rok v tisíc dolároch,spodný tmavší riadok udáva spotrebu na hlavu
comment image

Bety
Bety
20. 1. 2016 14:30

Zajímavá tabulka. Zvlášť křiklavý je nepoměr u tzv. pobaltských států. Zřejmě tam u nich fakt neplatí – koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Asi tam mají heslo- Dej sem co máš a já tě pak za to nakopu do zadku. Takže když se tyhle státy tak hrnou do západní Evropy, tak se není co divit – svůj k svému.

Sio
Sio
20. 1. 2016 15:38

Mě víc zaujala spotřeba Gruzie a Arménie. Trochu mám pochybnosti, jak to počítali. Azerbajdžán je producent ropy a Kazachstán také vykvetl na uhlovodících.
Co je dnes v Gruzii a Arménii, to nevím. Pobaltské státy krachují, to je vidět.

orinoko
20. 1. 2016 15:42

No vite, asi tu zase budu pusobit jako cizorody prvek … Nehodlam delat chytreho, obzvlast v situaci, kterou znam z mediiiiiii … byt i tech alternativnich. Muzeme si leccos namlouvat , leccos lakovat , ale nemeli bychom presahovat vlastni obzory a svety. – Coz je fakticka domena soudruha fajta alias TOZ vulgo TECKA. Jan Zizka na husitskem snemu v Caslavi – uz volba mista byla neuveritelne symbolicka – daleko vice poslouchal , nez sam mluvil. A prvni, co udelal , kdyz se vratil do jiznich Cech, ze vymlatil Adamity na hrade Pribenice. – Nebo nechal vymlatit … skutecny dej nelze… Číst vice »

Sio
Sio
20. 1. 2016 15:57

peter. napsal

Tabuľka ukazuje,kto koho v bývalom ZSSR živil . horný žltý riadok udáva produkciu na hlavu a rok v tisíc dolároch,spodný tmavší riadok udáva spotrebu na hlavu
comment image

Pro srovnání, údaje z roku 2011:
RSF 21 246
Bělorusko 14 938
Ukrajina 7 208
Kazachstán 13 001
Uzbekistán 3 273
Litva 19 100
Azerbajdžán 10 200
Gruzie 5 500
Turkmenistán 18 255
Lotyšsko 14 552
Estonsko 19 234
Kyrgystán 2 399
Moldavsko 3 400
Arménie 6 345
Tadžikistán 2 324

fajt
20. 1. 2016 16:16

orinoko napsal
orinoko

mě tady nemít, tak si snad ani nepokecáš, svou osobnost nerozvineš :-)
hele, barde, kontrolní otázka, odkud mlátíš tím žižkocepem, že by z Oster rajchu ?
doufám, že to stihneš, až to v kotlině pukne a kališníci budou akutně potřebovat tvůj palcát v akci. ..)

peter.
20. 1. 2016 18:17

Sio napsal No, Putin není všemocný a myslím, že oligarchové na něj mají stále velký vliv. Podle tvrzení západních médií je sám oligarchou, kdo ví, jak to opravdu je? Propojení mezi ruskými a ukrajinskými oligarchy tu bude. V Donbasu a Lugansku těžko dnes může vzniknout socialistický stát, to je snad jasné každému. Ostatně, kdo asi brání spojení těchto oblastí? Sio: Nerozmýšľali ste niekedy nad tým,ako sa za posledných cca 10-12 rokov prudko vyvíja zbrojárenský priemysel v Rusku? A to nielen čo do kvantity ale aj do kvality.Nové lietadlá 5 generácie,zbraňové systémy elektronické zbrane,rakety,to všetko tak supermoderné,že američania s otvorenými ústami… Číst vice »

abx
abx
20. 1. 2016 18:59

zaujimave temy. zidia maju to, comu sa hovori obchodny instinkt. hned prve zhromazdenie obcanov po 17. novembri v bratislavskej Umelke bolo zidovske na 80 az 90%. oni to VYCITILI a tak jeden druheho obtelefonovali a isli do toho s plnym nasadenim hned na druhy den. keby sa im do toho nezacal miesat taky Vladimir Meciar (prezyvany Dzusberry), dnes nemame trojvrsie s krizom, ale Davidovu hviezdu… hlavne ruske zbrojarske firmy su statne, to nestacili oligarchovia rozkradnut, preto maju vynikajuce vysledky v pomere k cenam. tiez ruska technicka inteligencia je nepomerne na vyssej urovni ako americka, aj ked aj tam je pokrok,… Číst vice »

Sio
Sio
20. 1. 2016 19:32

Tak nějak v mikro to vidíme u nás. Pandury, Grippeny … hlavně, že je kšeft, zda a jak to funguje, to až na druhém místě. Prostě mají Rusové podstatně lepší poměr cena/výkon.

hudryper
hudryper
20. 1. 2016 21:54

peter. napsal Nové lietadlá 5 generácie,zbraňové systémy elektronické zbrane,rakety,to všetko tak supermoderné,že američania s otvorenými ústami bezradne pozerajú na to,čo Rusi predvádzajú aj teraz v Sýrii.Možno by to nebolo divné,keby RF vydávala na zbrojenie toľko dolárov ako USA.Skutočnosť je ale taká,že RF vydala v r.2007 len 35,2 miliard ,čo ju zaradilo až na 7.miesto,ešte aj za Nemecko.( Ono to opravdu představuje zázrak. I já se domnívám, že naprosto nové a původní elektronické zbraně čistě obranného charakteru nevznikly jen tak jako výsledek koníčků ruských podnikatelů. Vždyť ještě v roce konfliktu s Gruzií nemělo ruské letectvo v používání systém náš-jejich a došlo… Číst vice »

Bety
Bety
21. 1. 2016 7:20

Hudrypere, Jelcinovo Rusko se chovalo k vojákům hnusně, ještě hůř než k obyčejným občanům.
Já si myslím, že ty inovace ve vojenských ruských trezorech už byly, ale nikdo z věrchušky o ně nestál a také vojáci že měli dost rozumu na to, aby se o nich před podpindosníky nešířili. Za Putina nastal v nazírání na vojáky i na jejich podporu kardinální obrat.
Ruští vojáci nezapomínají tak snadno na II. světovou, ani na závody ve zbrojení, které následovaly.
Neříkám, že nemohli využít i cizí poznatky, ale myslím si, že je podceňujete.

Sio
Sio
21. 1. 2016 7:20

hudryper napsal Ono to opravdu představuje zázrak. I já se domnívám, že naprosto nové a původní elektronické zbraně čistě obranného charakteru nevznikly jen tak jako výsledek koníčků ruských podnikatelů. Vždyť ještě v roce konfliktu s Gruzií nemělo ruské letectvo v používání systém náš-jejich a došlo k sestřelení vlastního letadla.O pár let později deklasuje SU24 hypermoderní křižník USA us.Cook v Černém moři ! Myslím,že jak začalo být zjevné,že neoconi se rozhodli pro válku s Ruskem , dostali Rusové k dispozici několik zásadních vědeckých poznatků,které se staly zárukou,že si to šílenci ve Washingtonu rozmyslí a když ne oni,že jim to vojáci nedovolí,protože… Číst vice »

abx
abx
21. 1. 2016 8:35

nie kazdy to vie – je velky rozdiel medzi technickou inteligenciou v amerike a v rusku. potrebujete nejaku schemu? potrebujete diskusiu o nejakej zavade na motore? potrebujete opravit pokazeny mobil? vsetkou najdete na ruskych webovych strankach – a zdarma, podotykam. na americkych najdete akurat, ze staci zaplatit mierny poplatok $25 a poslu vam vsetko co potrebujete v style, ze musite dbat na bezpecnost pri praci a pouzivat rukavice a schvalene elektricke pristroje :))) – cize tie technicke riesenia nie su ani neboli v ruskych trezoroch, ale skor v tych ruskych hlavickach…

Aleš
Aleš
21. 1. 2016 9:02

A domácí reprezentace tam tenkrát utrpěla těžký debakl, který „odčinili“ v historickém souboji o 11. místo se Švédskem v den Velkého vítězství. Ruské zhýčkané hvězdy NHL tenkrát byli schopni porazit právě jen Švédy, využívající stejné, jak říká bety podpindosí, nouhau. A historie se v menším zopakovala ještě jednou. OH v Soči. Poslední den her byl očekáván zápas, který se z podobných příčin nekonal. Tady ovšem ruská duše ukázala svoji sílu a v posledním individuálním závodu her, běh na lyžích 50 km, zcela nečekaně triumfovali získáním všech medailí. (Však taky u médiíí byl kolem toho rozruch) Jeden nesportovní střípek. Rodiče jednoho… Číst vice »

peter.
21. 1. 2016 9:16

Bety napsal

Když lidé zvednou hlavy a pocítí svou sílu, tak už jim to žádný oligarcha z hlavy nevymaže. A i kdyby zlikvidovali i Zacharčenka, najdou se jiní.
Beznaděj, která je v podtextu tohoto článku, jen oligarchům nahrává. Těch pár bohatých se vždycky domluví, ale jak je vidět, stále jim v tom nějaké síly brání, ne?
A odpor proti nim roste, a to že jsou zdiskreditovaní je snad už zřejmé skoro každému Ukrajinci.

Zabili ho pre jeho názory :
https://www.youtube.com/watch?v=_-sYqNVKlpE

Viky
Viky
21. 1. 2016 10:18

„“hudryper napsal Ono to opravdu představuje zázrak. I já se domnívám, že naprosto nové a původní elektronické zbraně čistě obranného charakteru nevznikly jen tak jako výsledek koníčků ruských podnikatelů.““ Zázrak, jo? Tak nejdřív oddělte výzkum a vývoj od výroby. Protože výzkum a vývoj zůstal, potýkal se sice s penězi, ale mozkový potenciál zůstal a pracoval. Tyto věci jsou z principu věci neveřejné a tak pod rouškou přítmí. A pak je zde výroba, a ta opravdu dostávala tvrdě na kabát. Jednoduše nebyly dostatečné objemy peněz vydělené na výrobu. Což budí dojem totálního rozvratu. Výroba měla tendenci při přivřených kanálech peněz „zůstávat… Číst vice »

Bety
Bety
21. 1. 2016 10:24

Peter, Mozgového je mi opravdu moc líto a je ho velká škoda, velká.
Ale dopadl by tak jak dopadl, kdyby místní věnovali jeho slovům víc pozornosti?
Co říkal? Na prvním místě je národ a vlast. Když volíte své zástupce, musí to být lidé čestní, pro které je vlast na prvním místě!
Zase se nechali oblbnout a myslíte, že teď nevidí, že pochybili?
Však ono se to těm hajzlům, co ho nechali zabít, nakonec krutě vymstí. Já v to aspoň doufám.

peter.
21. 1. 2016 10:34

Bety napsal Peter, Mozgového je mi opravdu moc líto a je ho velká škoda, velká. Ale dopadl by tak jak dopadl, kdyby místní věnovali jeho slovům víc pozornosti? Co říkal? Na prvním místě je národ a vlast. Když volíte své zástupce, musí to být lidé čestní, pro které je vlast na prvním místě! Zase se nechali oblbnout a myslíte, že teď nevidí, že pochybili? Však ono se to těm hajzlům, co ho nechali zabít, nakonec krutě vymstí. Já v to aspoň doufám. Bety: A ja sa zase,vyložene z ľudského hľadiska,neviem stotožniť s praktikami tých,čo dali vyvraždiť ľudí s takými názormi… Číst vice »

peter.
21. 1. 2016 10:59

Pripomeniem:
1 – Za éry Gorbačova a Jeľcina sa američania dôkladne oboznámili s rozpracovanými projektami VPK RF,mnohé z nich si osvojili a najlepšie ruské mozgy pretiahli na svoju stranu.
2 – RF za posledných 10 rokov nevydala na zbrojenie ani toľko finančných prostriedkov ako vynakladá USA za 1 rok.

fajt
21. 1. 2016 11:11

prostě kladná angažovanost v širokém veřejném zájmu se nevyplácí ani v putinovém Rusku – ale jestli někdy budu hovořit s nějakým ruským oligarchou ( stát se může všechno ), tak za Moravu bych stejně zaloboval. ..)

Bety
Bety
21. 1. 2016 11:42

peter. napsal za posledných 10 rokov nevydala na zbrojenie ani toľko finančných prostriedkov ako vynakladá USA za 1 rok. Peter, vy máte nereálné požadavky. Co se za Gorbačova a Jelcina dalo rozkrást, to se rozkradlo. Co se nedalo rozkrást, bylo poničeno. Co slovenský zbrojní průmysl, kdyby jste ho teď chtěli obnovit, jak myslíte, že by to při nedostatku prostředků šlo? Bydlela jsem v městě, kde byla kasárna, takže mezi své známé jsem počítala i vojáky z povolání. Pamatuji se, jak byl jeden z nich nadšen, když jim byly ze Slovenska dovezeny nové tanky. Asi o nich mluvit neměl, ale byl… Číst vice »

Irena
21. 1. 2016 11:44

peter. napsal

Pripomeniem:
1 – Za éry Gorbačova a Jeľcina sa američania dôkladne oboznámili s rozpracovanými projektami VPK RF,mnohé z nich si osvojili a najlepšie ruské mozgy pretiahli na svoju stranu.
2 – RF za posledných 10 rokov nevydala na zbrojenie ani toľko finančných prostriedkov ako vynakladá USA za 1 rok.

Občas se něco penězi zaplatit nedá Peter. Každý člověk v míře svých možností může něco udělat. Pokud je to vědec a má v hlavě mozek, tak ho může používat i na něco jiného než jen vědecké bádání. Občas mu stačí rozhlédnout se okolo sebe.

peter.
21. 1. 2016 11:54

Bety napsal
Peter, vy máte nereálné požadavky

Milá Bety:
Ja nemám na nikoho vôbec žiadne požiadavky.To,čo som napísal je len vyjadrenie mojich názorov a mojich pocitov.Nič od nikoho nežiadam,len sedím doma na zadku(popoludní si odskočím na hodinku,dve posedieť s kamarátmi) a občas napíšem niečo k tomu čo ma zaujalo na OM,alebo niekde inde.Moje predstavy nemožno stotožňovať s mojimi požiadavkami.

Bety
Bety
21. 1. 2016 12:36

Peter, vždyť já vím, že jste dobrý člověk.
Také vás nikdo nenutí, abyste Putinovi věnoval absolutní důvěru. Jen mě trochu mrzí, že si myslíte, že ten dotyčný je všemocný. Všechno se přece nikomu podařit nemůže, a já mu jen přeju, aby se mu toho podařilo co nejvíc.

hudryper
hudryper
21. 1. 2016 13:36

Aleš napsal
Hudrypere, Stane, pane Miko: Co Vy byste doporučovali Donbasu a Rusku?

Nejspíš se má rada nebude líbit,ale já bych na jejich místě posiloval osobní vztahy na co nejblíže
posazené figury Putinovi. Čas silně pracuje i pro ně a myslím,že je čekají velké úkoly na celé Ukrajině,tak jak to tvrdil Pjakin.Návrat Ukrajiny do ruského světa povede k změnám úlohy zemí
východní a střední Evropy mezi Ruskem + Čína a západní Evropou.Stanou se oblíbeným „mostem“
(ve skutečnosti ale pufrační zónou) do té doby,dokud bude v Evropě rozkazovat Washington.

Sio
Sio
21. 1. 2016 14:26

hudryper napsal Nejspíš se má rada nebude líbit,ale já bych na jejich místě posiloval osobní vztahy na co nejblíže posazené figury Putinovi. Čas silně pracuje i pro ně a myslím,že je čekají velké úkoly na celé Ukrajině,tak jak to tvrdil Pjakin.Návrat Ukrajiny do ruského světa povede k změnám úlohy zemí východní a střední Evropy mezi Ruskem + Čínaa západní Evropou.Stanou se oblíbeným „mostem“ (ve skutečnosti ale pufrační zónou) do té doby,dokud bude v Evropě rozkazovat Washington. Co nechat decentně zlikvidovat některé oligarchy? Tak 2-3 by možná stačilo. Přikrýt to Zacharčenkem nebo Kadyrovem nebo někým neznámým. Stín Putina by se asi… Číst vice »

orinoko
21. 1. 2016 14:31

Souhlasim s Bety. Vite , ja jsem totiz ateista. Coz znamena , ze neverim na nejakeho kolozubeho dedka na lehkotonaznim oblacku … ale zaroven ani na GP. Grand Prix alias Globalni prediktor. – To neni tuplak meho nefiltrovaneho. A britska kralovska rodina? Mira deGENERACE toho symbolu kolonialismu pripomina lues ve velmi pokrocilem stadiu. – Sovetske politbyro v poslednim tazeni. Rozpulena zada hola a jeste ke vsemu s poradnymi jebaky. Mame ted trochu tuzsi zimu. Znate to? Trochu pridate plyn … a vuz /tak zasadne auto oznacuji Prazaci/ si jede, kam chce. A hned za vsechno muze cestar Putin. – Bez… Číst vice »

orinoko
21. 1. 2016 14:35

Viky, take dobry. Zdravim.

orinoko
21. 1. 2016 14:44

Ty vole, to je hlina! … ISIL v Adidasu. Nechapu. Radeji ani nedomyslim , jestli I-silaci nemaji napytelnik z emericke vlajky.
Take se mi libi nekonecna muzska burka I-silaku.
I jejich smysl pro lekraci je jaksi zapadni. To kdyz vyrabeji reklamu sami na sebe.

orinoko
21. 1. 2016 15:13

A ted uz budu uplne mimo.
Skvela zalezitost na E-republice. A pokud se nekdo nasejri, tak at jde do perdeale.
Proto jiz nikdy vice zadne Cesko-Slovensko.

fajt
21. 1. 2016 15:41

https://russian.rt.com/article/143411 – že by nakonec byl zaveden pevný kurz rubl-dollar. ..)

http://www.tvc.ru/news/show/id/84968 – no sranda, i na německého špicla došlo. ..)

Irena
21. 1. 2016 15:51

Sio napsal
Co nechat decentně zlikvidovat některé oligarchy? Tak 2-3 by možná stačilo. Přikrýt to Zacharčenkem nebo Kadyrovem nebo někým neznámým. Stín Putina by se asi nad tím vznášel, ale kdo to dokáže?
Západní média by se z toho po.. a to ve velkém. Ale kdo jim dnes ještě věří?

Zní to lákavě, ale je to cesta do pekel. Jedna z věcí, proč se Putin udržel nahoře tak dlouho, je ta, že tohle nepraktikuje a všichni to vědí.

fajt
21. 1. 2016 15:56

http://www.dailysmi.net/news/588030/ – je hezké, že ví o dollaru tolik špatných věcí, jen nevím, jak chtějí dollar vyrazit psychoušům z pracek, jenom slovy a politikou to asi nepůjde, to pochopili i v Číně, která ameriku drží ekonomicky za koule a přesto jim je to prd platný. ..)

peter.
21. 1. 2016 16:06

orinoko napsal
Proto jiz nikdy vice zadne Cesko-Slovensko.

comment image?oh=e35166052871e1de90a914419dab6a8e&oe=56B2E075

Sio
Sio
21. 1. 2016 17:21

Irena napsal
Zní to lákavě, ale je to cesta do pekel. Jedna z věcí, proč se Putin udržel nahoře tak dlouho, je ta, že tohle nepraktikuje a všichni to vědí.

Máte pravdu, jen jsem si s tou myšlenkou pohrál. Britové prý dokázali, že Putin dal příkaz k zavraždění Litviněnka. To jóó.. :-)

Sio
Sio
21. 1. 2016 17:27

fajt napsal

http://www.dailysmi.net/news/588030/ – je hezké, že ví o dollaru tolik špatných věcí,jen nevím, jak chtějí dollar vyrazit psychoušům z pracek, jenom slovy a politikou to asi nepůjde, to pochopili i v Číně, která ameriku drží ekonomicky za koule a přesto jim je to prd platný. ..)

Jen ať se ještě chvíli drží, z jeho pádu bychom měli mít obavu všichni. Ale čím déle se podrží, tím větší bude výška z které spadne.

Viky
Viky
21. 1. 2016 18:41

to: Sio- „“Britové prý dokázali, že Putin dal příkaz k zavraždění Litviněnka. To jóó.. „“ Takže se můžeme začít ptát – Copak se to děje, že je potřeba vytáhnout podobnou kartu na formování toho „jedině správného“ veřejného mínění? co zase nevychází? Ukrajina? – ta asi ne, ta není pro Brity tak zajímavá. Sýrie?… asi. Asi se blíží nějaký zlom. (Bože, to jsou spojenci! Britové uskuteční do deseti náletů, část průserových, a frantíci přijedou s letadlovým „Dlouhým Čárlím“ /s velkou slávou/ a zase po pár náletech odjedou /bez velké slávy/. Ale jejich činnost zásadně podlomila financování ISIL….) [Když se někdo propadne… Číst vice »

Irena
21. 1. 2016 19:49

Sio napsal
Máte pravdu, jen jsem si s tou myšlenkou pohrál.

Vždyť jsem napsala, že to zní lákavě. V mých očích je Vladimir svatý, protože aby někdo postupoval tak jako on krůček za krůčkem, a cestou musel vydržet to co on, musí mít hodně speciální náturu a když říkám hodně, tak myslím opravdu hodně. Já bych to například nevydržela, okolo mě by to padalo jako kuželky. Ale jsem opravdu ráda, že není jako já :-) protože pak by nedokázal to, co už dokázal, a co doufám ještě dokáže.

Sio
Sio
21. 1. 2016 20:08

Viky napsal to: Sio- „“Britové prý dokázali, že Putin dal příkaz k zavraždění Litviněnka. To jóó.. „“ Takže se můžeme začít ptát – Copak se to děje, že je potřeba vytáhnout podobnou kartu na formování toho „jedině správného“ veřejného mínění? co zase nevychází? Ukrajina? – ta asi ne, ta není pro Brity tak zajímavá. Sýrie?… asi. Asi se blíží nějaký zlom. (Bože, to jsou spojenci! Britové uskuteční do deseti náletů, část průserových, a frantíci přijedou s letadlovým „Dlouhým Čárlím“ /s velkou slávou/ a zase po pár náletech odjedou /bez velké slávy/.Ale jejich činnost zásadně podlomila financování ISIL….) [Když se někdo… Číst vice »

Sio
Sio
21. 1. 2016 20:10

Irena napsal
Vždyť jsem napsala, že to zní lákavě. V mých očích je Vladimir svatý, protože aby někdo postupoval tak jako on krůček za krůčkem, a cestou musel vydržet to co on, musí mít hodně speciální náturu a když říkám hodně, tak myslím opravdu hodně. Já bych to například nevydržela, okolo mě by to padalo jako kuželky. Ale jsem opravdu ráda, že není jako já protože pak by nedokázal to, co už dokázal, a co doufám ještě dokáže.

No, je skutečně velmi, velmi inteligentní a to všestraně. Možná, že jeho jmenováním udělal Jelcin aspoň něco dobrého … byť asi nechtěně.