Michail Veličko: Rozmluvy o životě VII

Srovnání fašismu a liberalismu * Kdo potřebuje teorii řízení * Kybernetika a Maimonides * Výhoda neurčitosti vědeckých textů * Mrtvá voda * Aplikované teorie řízení * Dostatečně všeobecná teorie řízení * Supersystém * Plná funkce řízení * Etapy řízení * Generální koncepce řízení * Efekt Baby Jagy * Rozdělení odpovědnosti, pravomocí a zdrojů * Stonky a kořínky * Předvídat znamená řídit * Zpětná vazba * Vektory řízení

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
40 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jh111
jh111
5. 5. 2015 4:40

Bacha na bludičky. Lákají do bažin a tůní, mihotajícím světlem. Např. o fašismu pán pouze mlží. Fašismus na rozdíl od demokracie, neuznává diskusi, potlačuje opoziční názory. Viz Kalouskova vláda opoziční názory ani nebrala na vědomí a prosazovala svou asociální politiku. Také teorie řízení je zamlžována. Např. chcete li zavřít dveře. Máte cíl řízení. Musíte vstát, obrátit se směrem ke dveřím a jít k nim. Pořád musíte korigovat cestu, aby jste dveře neminul. Takže používáte kontrolu a zpětnou vazbu. Předpoklady správného řízení jsou, že můžete dělat korekci dráhy na obě strany. Takže si např. nezakážete korekci směru doleva, protože jste pravičák.… Číst vice »

Hox
Hox
5. 5. 2015 4:48

„Fašismus na rozdíl od demokracie, neuznává diskusi, potlačuje opoziční názory.“
– liberálové snad uznávají opoziční názory? :) Sám mlžíš.

jh111
jh111
5. 5. 2015 5:24

Jak jsi z ničehož nic přišel na liberály?
O nich jsem se nezmiňoval.
Demokracii jsem bral podle její ideální definice.
Nikdy jsem taky nepsal, že jsem ji potkal.

Hox
Hox
5. 5. 2015 5:29

tak: liberalizmus je formou fašizmu.

Sio
Sio
5. 5. 2015 19:56

Především, Ireno, excelentní překlad na takto složitou tématiku. Sám bych to takto nedokázal, i když se to hodně pohybovalo v těch mantinelech, které jsem studoval a to v ruštině. Veličko – vskutku velmi inteligentní člověk, ekonom, sociolog, vyzná se v kybernetice, uvádí technické příklady, aby prodemonstroval řízení, které ne každý pochytí, troufám si tvrdit, že z ekonomů nebo sociologů ne více, než 5% lidí. Ujasnil jsem si vazbu DOTU na KSB. DOTU existuje nezávisle na KSB, je to univerzální nástroj, KSB odpovídá prvnímu stupni plné funkce řízení – koncepčnímu. Tedy co vlastně řídit, co chceme změnit, jaké to bude mít… Číst vice »

Sio
Sio
5. 5. 2015 20:03

jh111: Zaprvé, s vaší definicí fašismu nesouhlasím ani v nejmenším, je špatná a vede k vývodu, že komunismus byl druh fašismu, o což vám zřejmě jde. Zdejšímu auditoriu je jasné, že taková definice fašismu je z pozic liberalismu. No a zadruhé, přednáška není o fašismu, to je jen epizodický příklad.
Dále pak váš příklad co se týče cíle řízení je simplicitní. Pokud se chcete zavřít dveře, je prostředkem zajít k nim a zavřít je. Koordinace vašeho pohybu je řízena na nižší vrstvě řízení, předpokládá se, že vaše tělo je schopno koordinovaně dojít ke dveřím a zavřít je.

jh111
jh111
5. 5. 2015 21:06

Sio: Jak by ste tedy definoval fašismus? Fašismus a nacismus byly státní politikou. Takže podle vás snesl nějakou opozici a kritiku? Není stejně tak potírána opozice a kritika na Ukrajině? Právě tyto znaky jsou nejviditelnější. Zaplétat se do hodnocení lidí, je pouze bludičkou pro zmatení pojmů. U nás se bojuje proti symbolům fašismu, svastice atd. Ale fašismus bují nepoznán. O komunismu jsem nehovořil, to je snaha obrátit debatu jinam. Že v reálném socialismu byla demokracie potlačována je také věc jiná. Copak je nyní demokracie v pořádku? Dále vaše představa o řízení je jaká? A nezavádějte věc jinam. Na příklad řízení… Číst vice »

Hox
Hox
5. 5. 2015 21:23

jh:
„Např. o fašismu pán pouze mlží.“
Jaká je tedy tvoje definice fašizmus? Ať je o čem mluvit.

– Uváděná teorie řízení také o ní nemluví
nepravda, tvoje neznalost.

mirror
mirror
5. 5. 2015 21:41

Zase tady někoho zklamu. Doporučuji Velička nepřeceňovat. Jeho filozofování není ničím objevným. První zaznamenaný pokus řídit automaticky je Wattův roztěžník, který byl vymyšlen na konci 18. století. Před koncem 19. století řešil Slovák Aurel Stodola na technice v Curychu automatickou regulaci parních turbín. Ve 20. století už se automatická regulace používala běžně. V raketě V2 byl řízen vektor tahu podle údajů gyroskopu. Veličko neví, čím byl Wiener zajímavý a co vlastně objevil. Je to statisticky optimální filtrace, predikce a řízení, což Veličkovi podle jeho výkladu nic neříká. Za druhé světové války byly Wienerovy práce utajeny. Vázaly se do žlutých desek… Číst vice »

Sio
Sio
5. 5. 2015 22:01

@jh111: Jak by ste tedy definoval fašismus? S: Ten pojem je natolik široký, že jednoznačná jednoduchá definice neexistuje. Nicméně se pokusím vzpomenout nejdůležitější prvky. Nacionalismus – stát=národ. Co je ve státě mimo hlavní národ, pryč. Vyhnat nebo vyhubit. – jediný vůdce s absolutními pravomocemi – jiné státy a národy jsou nepřátelé – internacionalismus neexistuje, vyjímky – účelové spojenectví – rasismus – jiné národy podlidi, které možno zabíjet Pravicový darwinismus – mladí, zdraví, silní vpřed, bojovat, vládnout převyšovat – nemocní, staří do bídy a ústraní, někam schovat nemít děti Expanze – ekonomická nezbytnost válek pro kontinuální růst a zlepšení podmínek národa… Číst vice »

Sio
Sio
5. 5. 2015 22:03


A zpětná vazba občanů na řízení státu neexisuje.

S: Samozřejmě, že existuje. Spousta vazeb. Pokud je stát řízen špatně, má to katastrofické následky. Někdo občany použije jako beranidlo v revoluci. Viz Ukrajina. Nedáte lidem vzdělání nebo vyženete vzdělané – máte ekonomicky zaostalý stát. Jak byste ho chtěl uřídit, když nemáte kým?

Uváděná teorie řízení také o ní nemluví.
S: Mluví, jen ji neznáte

jh111
jh111
5. 5. 2015 22:09

pro Hox přečtěte si mé příspěvky dokola psát o fašismu nebudu. Viděl jsi video u článku? Ve které minutě se hovoří o zpětné vazbě občanů na řízení státu? pro mirror Na řízení se dívám z hlediska kybernetiky. Tedy modelování řídících procesů s pomocí derivačních a integračních článků. Např. Dosažení skokové změny stavu (můžeme si představit jako pravoúhlý impuls) je nedosažitelné… Museli bychom dodat nekonečnou energii. Takže skokové impulsy nejsou ideálně pravoúhlé. Derivační články obdobně matematickým derivacím reagují na okamžité změny. Integrační články reagují na kumulaci energie. Ještě odporové články mění amplitudu. S těmito regulačními články si vystačíme pro modelování regulačních… Číst vice »

Sio
Sio
5. 5. 2015 22:11

: Jestli myslíte mě, tak ani ne. Porovnával jsem jeho vědomosti s průměrným sociologem nebo ekonomem, ne se specialistou v oboru řízení nějakých speciálních procesů, kterého to živí, myslel jsem, že je to jasné. Zedník taky obvykle postaví rovnější zeď a rychleji, než architekt, který ji nakreslil, tak už to se specializací je. Přesto netvrdíme, že zedník je tedy schopnější, než architekt.
Pravdou je, že je tu určitá zátěž ve smyslu, „ať jste vynalezli cokoli, v Rusku jsme na to přišli dřív“. Ale tenhle cimrmanovský aspekt mě nějak nezajímal.
Jinak informace ve vašem příspěvku zajímavé.

Martin (už bez taky m)
5. 5. 2015 22:14

mirror: Veličko se pokouší laikům podat základy obec. teorie, koncepce. Nejde mu o technické aplikace. Vaše informace jsou zajímavé, ale pro smysl toho co se posluchačům Veličko snaží vysvětlit jsou zcela nepodstatné, podružné. Působily by kontraproduktivně- snižovaly by pozornost a koncentraci, odváděly pozornost „mimo osu sdělovaného“. Veličko se zaměřuje na podstatu, principy. Paní Ireno, před Vaší prací smekám, toto už není „snadná, běžná ruština“, najít přesný (ne kterýkoliv) významově odpovídající ekvivalent v češtině a nenarušit ucelenost podání vůbec není snadné, resp. ne každý to vůbec dokáže. Ano, mohl volit jiné technické příklady, ale nevolí špatně, ten vrtulník je myslím si… Číst vice »

jh111
jh111
5. 5. 2015 22:23

pro sio: takže máte mezery nacismus jedna rasa je vyvolená a nad všechny. Určena k vládnutí ostatním. jediný vůdce diktátor kritika se nepřipouštěla byl důsledek????? čeho???? S: Jistě – zavřel jsem dveře a co vidím – zavřené dveře. Mám zpětnou vazbu. Vidím i jestli je zavírám nebo otevírám. Viděl jste to celé? Ale úplně vám tím pozorováním vypadl ten řídící proces. To korigování zda bylo požadovaného stavu dosaženo. A vo tom přece celé řízení je. Bez toho ztrácí řízení celé své kouzlo. Jen pozorovat a chtít, aby to udělal někdo jiný. Je filosofie parazitů a autora přednášky a to mi… Číst vice »

mirror
mirror
5. 5. 2015 22:28

Přednáška je o řízení technických systémů a ne společenských. V řízené společnosti/objektu existují vnitřní zpětné vazby, ale vláda, což je regulátor/kontrolér, žádnou zpětnou vazbu nepotřebuje, aspoň od řádových občanů. Dělá si, co chce, vládne bez zpětné vazby. Jejich úhlavním nepřítelem je referendum, což by mohla být vysněna zpětná vazba.

jh111
jh111
5. 5. 2015 22:31

Pro Martin
Fašismus jsem dával jen jako ukázku z videa.
Abych dokázal, že přednášející mlží.
Bohužel nemám ve zvyku hodnotit přednášky podle
toho jak přednášející vystupuje a jestli mu slušela kravata.
Jsem technický typ a jsem zaměřený na racionálnost projevu.
Z tohoto hlediska je to samá omáčka, střihnutá reklamou.
Viz nejlepší reklama je knihu zakázat.
Potom se čte sama. ;-)

mirror
mirror
5. 5. 2015 22:33

jh111 napsal
Tedy modelování řídících procesů s pomocí derivačních a integračních článků.
Např.
Dosažení skokové změny stavu (můžeme si představit jako pravoúhlý impuls) je nedosažitelné…
Museli bychom dodat nekonečnou energii.
Takže skokové impulsy nejsou ideálně pravoúhlé.
Derivační články obdobně matematickým derivacím reagují na okamžité změny.
Integrační články reagují na kumulaci energie.

Doporučuji používat v myšlénkových experimentech s krajní opatrností.

mirror
mirror
5. 5. 2015 22:38

Nechci odrazovat od prezentace takových přednášek na OM. Můj názor je určen pro okouzlené posluchače, kteří padají překvapením na zadek.

Martin (už bez taky m)
5. 5. 2015 22:38

mirrore nebudu se s Vámi přít na téma do jaké míry je DOTU aplikovatelná na technické systémy. Asi do určité roviny obecně ano. I na to Veličko naráží tím poukazem na „potřebu sdílené výkladové, pojmoslovné platformy“ jednotlivých oborových věd. Přednáška je podle mne o osvětlení základny, východisek vzniku teorie řízení společenských supersystémů – ne o technických detailech a premisách ať již z kybernetiky či technologií. Rozumím příkladům vztažených na praxi a zkušenosti techniků, ale o tom primérně DOTU opravdu není. PS: k „jh111“ a zpětné vazbě: do určité míry to tam má, ale přímo temto dnes již dost zprofanovaný výraz… Číst vice »

Martin (už bez taky m)
5. 5. 2015 22:46

ještě k „jh111“ jste podle mne buď mimo mísu, nebo odvádíte úmyslně pozornost od tématu. Přít se s vámi nebudu. Nemám zájem. Racionálnost projevu nezáleží na kravatách, na způsobu podání a přednesu ale ano. Obávám se že jste až příliš technik. Svět se ale skládá i z živých tvorů a ti nikdy nebudou -NEDOKONALÉ STROJE. Jako biologické systémy ale dokonalí bezesporu jsme. Tady s KOB a DOTU trochu nesouhlasím s tím výkladem o „nižší“ úrovni zvířat a rostlin. SPÍŠE JSOU JINÍ a v řádu planety a vesmíru MAJÍ SVÉ MÍSTO. Najděte si prosím – či uvědomte „to své“ a přestaňte… Číst vice »

jh111
jh111
5. 5. 2015 22:53

No pro mne je vaše debata příliš odborně alchymistická. Pro nezasvěceného viz. Scotta: Vzácný dobrodinče můj… Rudolf II.: Jeronýme Alessandro Scotto, mluv, co je s elixírem mládí? Scotta: Snad géniové zodia káli, snad osmapadesátá vyšší inteligence spikli se proti ubohému starci… Rudolf II.: Na to se tě neptáme. Scotta: Možná, že zmýlil jsem se v planetární klasifikaci považuje drchničku a zazichu za rostlinu Saturnovu, kterou je bezesporu fenykl. Rudolf II.: Odpovídej, na co jsme se ptali. Co je s elixírem? Scotta: Třeba se v nepřátelském znamení Štíra střetl mikrokosmos s makrokosmem. Zkrátka, elixír se ne a nedaří. Rudolf II.: A… Číst vice »

mirror
mirror
5. 5. 2015 22:56

Podstata automatické regulace nebo řízení uniká i studentům specializace technická kybernetika. Až v doktorandském studiu přiznají, že se jim rozsvítilo. Přednáška nahoře by vyžadovala příklady s animací a grafy nebo budíky pro měření veličin. Student by se mohl naučit něco u zkoušky odříkat, ale nerozuměl by tomu.

jh111
jh111
5. 5. 2015 23:19

mirrore
Úroveň školství má zřejmě sestupnou tendenci. I s logarytmickými pravítky se dokázaly divy.
Podstata technické kybernetiky spočívá ve zjednodušení problému a jeho zakreslení v blokovém schematu.
V modelování pak náhrada derivačního prvku cívkou,
integračního prvku kondenzátorem a odporového prvku potenciometrem.
Nakreslení regulačního obvodu je jednoduché.
Stačí obdélník do něhož vede šipka (regulovaná veličina)
a z obdelníku vychází šipka znázorňující výsledná hodnota po regulaci.
Zpětnou vazbu vyjádříme zavedením části výstupní veličiny na vstup pro kontrolu požadovaného stavu.

PPK
PPK
6. 5. 2015 2:51

Vážení, s potěšením sleduji vaši různorodost úhlů pohledů na tutéž věc. Pohledů daných nejen oborovou specializací a profesí každého z vás, ale určených i vaším respektem k dokonalosti přírodních zákonů a biosystémů a mám při tom fajn pocit, ža vlastně každý máte svým způsobem pravdu. Kde je tedy problém? IMHO v tom, že zatímco vědci a technici ve svém myšlení pracují se systémy, obsahujícími řád a vnitřní kázeň a kdy i oni sami ctí logiku a pokoru před přírodou, tak (nejen) dnešní manažéři a politikové tohle vůbec neřeší. Ti naopak ve svých činnostech politických a společenských jsou jako ryby ve… Číst vice »

Alena
Alena
6. 5. 2015 4:14

pane jh, koukla jsem se na Vaši harmonii, ale žádnou teorii řízení jsem tam nenašla. Máte prostor stvořit něco podle svého nejlepšího přesvědčení, ráda si to přečtu. Ruská teorie řízení je postavena na konzultacích, hledání omylů a nových řešeních .Je sympatické, že je otevřena pro všechny. Jsem teprve v polovině přednášky, postupuji velmi pomalu. Taky způsob, jak ze života odbourat elevizi

Béda
6. 5. 2015 4:40

Sio, jh bhužel nemám moc času takže k otázce fašismu a nacismu, potažmo komunismu. Fašismus je vždycky militantní vládou korporátního kapitálu a oligarchie (viz Itálie, Německo, Chile, Ukrajina a patrně i USA. Nacismus je fašismus vyšponovaný extrémním nacionalismem (viz Německo, dnes Ukrajina a patrně taky USA – „my Američané jsme národem vyvoleným, musíme zkrotuti ruce …“. K fašismu a nacismu sahá korporátní kapitál když mu teče do bot. Není vyloučeno (viz 3.říše) že nacismus – fašismus zavede prvky sociálního státu. Podstatné je že majetkové vztahy s panstvím korporátního kapitálu a oligarchie zůstanou netknuty. Komunismus = vždycky odtranění moci korporátního kapitálu… Číst vice »

jh111
jh111
6. 5. 2015 6:05

Pro Alenu Na úvodní stránce http://harmonie111.webnode.cz/ jsou uvedeny základní body, není to uvedeno bod nějakým společným názvem teorie řízení. Vycházím z chyb reálné demokracie. Na rozdíl od ideální demokracie je potlačována opozice, nebo vůbec neexistuje. Takže rozhodnutí nejsou společenským kompromisem. Přestože hádek je plno, zejména o vlastních platech. Také ať je člověk jaká chce osobnost. Moc korumpuje a absolutní moc korumpuje absolutně . Není na Zemi člověk ten, aby se zavděčil lidem všem. Základními předpoklady harmonie jsou: Dualita (plus mínus, muž a žena, vláda a stínová vláda se stejnými pravomocemi) Neustálé napětí mezi názory dialektika (tam kde všichni mají stejný… Číst vice »

Martin (už bez taky m)
6. 5. 2015 6:51

pro „jh111“ a další doporučuji:
Ekologická stabilita, Igor Míchal, Veronica BRNO 1994.
Možná jsou již i modernější vydání.
Na s. 25 a dále se např. řeší „mechanismy ustalování dynamické rovnováhy (podněty kybernetiky)“, vč. rozboru zpětných vazeb

Sio
Sio
6. 5. 2015 7:30

@jh111: A co třeba rovnou si přiznat, že reálná demokracie je mýtus? Kdy a kde v nějaké společnosti existovala? Co se týče teorie řízení, je tu povícero lidí, kteří jsou na tom se znalostmi lépe nebo na stejné úrovni jako vy. Počítám, že mirror, PPK, ideotronic se v tom slušně vyznají. Skromně přidám i sebe, jeden PID na bázi analogové elektroniky jsem měl také čest nakreslit a postavit. Jenže, tady jde o DOSTATEČNĚ OBECNOU teorii řízení a ty termíny tam nejsou navíc. Veličko dobře vysvětluje, proč tam jsou. K těm dveřím. Máme objekt řízení (poloha dveří), proces – zavírání/otevírání a… Číst vice »

jh111
jh111
6. 5. 2015 7:36

Pro Sio
už jen mimo řečí
fašismus by se dal také definovat jako poslední stadium demokracie, kdy je opozice potlačována.
Pak nastává diktatura v čele s diktátorem.
Očekáváno na ukrajině.

Hox
Hox
6. 5. 2015 9:50

jh: nemám na mysli jen tuto jednu přednášku, která není informačním modulem sama o sobě, ale dává si za cíl „polopaticky“ v 10-15 dílech přiblížit základy toho, co obsahuje několik knih. DVTR se zpětnou vazbou samozřejmě pracuje, i v širším smyslu než v běžných specializovaných teoriích řízení. Co se týká fašizmu, obecně přijatá definice, pravděpodobně i vaše (nenašel jsem ji) je jen speciálním přípapem, omezeným, fašizmus jako takový může nabývat mnoha forem, pokud vás zajímá definice fašizmu jako jevu v jeho nejobecnější podobě viz http://leva-net.webnode.cz/products/fasizujici-antifasizmus-liberalu-1-/ . Parametry typu potlačování kritiky, násilí, kult práce, spojení kapitálu a státu apod. nejsou dostatečné.… Číst vice »

Béda
6. 5. 2015 11:56

Ještě jedna připomínka stran fašismu. Fašismus v jakékoliv své modifikaci má vždycky podporu korporací a oligarchie tedy velkého soukromého kapitálu. Komunismus naproti tomu je nepřítelem korporátního kapitálu a oligarchie a ta se ho snaží jakýmkoliv způsobem potlačit, odstranit, vymýtit.

jh111
jh111
6. 5. 2015 13:26

pro Martina viz starší příspěvek PS: k „jh111″ a zpětné vazbě: do určité míry to tam má, ale přímo temto dnes již dost zprofanovaný výraz neužívá. Významově to tam ale řečeno bylo. Zprofanovaný výraz zpětná vazba? Dobrá tedy, jak byl zprofanován? Samotným životem, člověk se nerozmnožuje sám. Potřebuje zpětnou vazbu ze svého okolí, opačného pohlaví. Ve všech pohádkách král prozře, když se poradí s chůvou, nebo se svým bláznem, nebo šaškem apod. Tedy získá zpětnou vazbu na své řízení. Zkste odstranit termostat tedy zpětnou vazbu vašeho topení, nebo ledničky. Bez zpětné vazby to nebude ono. Pochopení zpětné vazby pro lidstvo… Číst vice »

orinoko
6. 5. 2015 14:05

Začíná tu být sofistikovaně nasráno absolutně mimochodnými kydy jako za soudruha Bimba-Fagana. A opět se tu lepí tzv. levicoví srdcaři na lemroucha v hávu zasvěcenosti.
Bože můj, už zase průser, a furt dokola. Levičáci?!?! Králíci na pravicové střelnici. S takovým matrošem mám být pohromadě a nestydět se? Kriste pane.

Martin (už bez taky m)
6. 5. 2015 14:15

Orinoko klid, píšeme nejen pro toho kdo se zeptá.
Mimochodem – pro mne už se „odhalil“.
Já vím, „další v řadě“…
Ale můžeme je taky občas použít k tomu co chceme sdělit jiným – ne?

orinoko
6. 5. 2015 15:20

Takměř filosofické pojednání o zmrdech.

http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2001011201

Béda
6. 5. 2015 16:06

jh111 napsal

Pro Sio
už jen mimo řečí
fašismus by se dal také definovat jako poslední stadium demokracie, kdy je opozice potlačována.
Pak nastává diktatura v čele s diktátorem.
Očekáváno na ukrajině.

Na Ukrajině fašismus není očekáván – tam je fašismus realitou již od Majdanu. Viz Banderovci, vláda místní oligarchie s podporou mezinárodní oligarchie a korporací, viz Pravý sektor, viz Jaceňuk a „podlidi“, viz hákové kříže, pronásledování levicové opozice, viz nacismus s pronásledováním ruskojazyčního obyvatelstva, viz „válečné hospodářství“ atd…

jh111
jh111
6. 5. 2015 18:19

Pro Béda
Samozřejmě máte pravdu.
Já jsem nezdůraznil, že se očekává diktatura v čele s diktátorem.
Ale kdo jím bude?
Porošenko zas tak silný není.
Možná Turčinov, nebo Parubij.
Ti na to mají vzhled.