Diskuze k článku


  • Aleš • 10. února 2017

    ŠMAJS, Josef. Pro přežití potřebujeme biofilní kulturu i vzdělávání. In Kulturní noviny. Brno: Kulturní noviny – vydavatelské a mediální družstvo, 2017. s. nestránkováno. ISSN 1804-8897.

  • Aleš • 10. února 2017

    http://www.ustavazeme.cz/

  • Aleš • 10. února 2017

    A poslední námět k nezbytnostem je moje vytrvalé:
    Jiné šance z toho není, jde o NATO rozpuštění.

  • Martin (už bez taky m) • 10. února 2017

    http://www.tarak.cz/jak-si-povidaji-stromy/

  • Aleš • 10. února 2017

    Je to tak, les je víc než jen součet organismů a jejich prostředí….

  • peter. • 10. února 2017

    Niektorí „humanisti“sa pohoršujú nad výrazom „preľudnenosť“.Vraj v mysliach ľudí toto slovo evokuje niečo,čo sa premnožilo a čo treba hubiť.Argumentujú,že na 90 % povrchu zeme nežijú žiadni ľudia a že osídlená ľuďmi je len 1/3 zemskej súše.Poukazujú na to,že keby sa všetci Indovia a Číňania presťahovali na územie Severnej Ameriky,tak by tam hustota obyvateľstva bola ešte stále nižšia ako v Anglicku alebo v Holandsku.Zabúdajú však na to,že riešením preľudnenosti nespočíva v hustote zaľudnenia,ale v počte obyvateľov v pomere ku dostupnosti a kapacite zdrojov ktoré udržujú priemer kvalitného každodenného života.Z tohoto pohľadu je Zem jednoznačne preľudnená a z toho podľa vedcov vyplývajú tieto hlavné nebezpečenstvá:
    Nedostatok potravy,pitnej vody a konzumácia podradných,nekvalitných potravín.
    V dôsledku toho:
    Vysoká chorobnosť a zakrpatený vzrast včítane mozgu.
    Úbytok neobnoviteľných zdrojov,okupácia priestoru pre zvieratá a zrútenie ekosystému čo povedie ku všeobecnému kolapsu.
    Situácia je skutočne alarmujúca a východísk z nej veľa niet.

  • Bety • 10. února 2017

    Já bych řekla, že to spadá pod : Vystrašme ty debily co nejvíc, budou potom náležitě poslušní a udělají, co budeme chtít.
    Že je nás příliš mnoho? Přece v Evropě máme málo dětí a tak nás musí kulturně i jinak obohatit masová imigrace. Tady přelidnění tedy nehrozí?
    Nebo – ta Čína je příšerně přelidněná, představuje tím nebezpečí pro celý svět! A hned nato – Čína se rozhodla omezit svou populaci politikou jednoho dítěte, to se jim musí zarazit, protože to porušuje lidská práva! No vyberte si!
    Petere, máte pravdu, že současné potraviny jsou přechemizované a nekvalitní. Ale není to tak dlouho, kdy jsme byli potravinově bez problémů soběstační a potraviny byly kvalitní. To se přece nezměnilo kvůli počtu lidí, ale tím, že jsme byli přesvědčováni o tom, že hezký kvalitní obal zaručuje kvalitní obsah. Na Rusko byly uvaleny sankce a ejhle – Rusko se klidně uživí i bez dovozu, dokonce je schopno potraviny vyvážet. Na Kubu byly také uvaleny sankce, takže tam mají polovinu úrodné půdy ladem, protože ta zbylá polovina jim k zásobení své populace stačí.
    S vodou je toto samé v bleděmodrém – není jí málo a špatné kvůli počtu lidí, ale kvůli špatné hospodářské a vodohospodářské politice.
    Je mnoho i dost lidnatých států, kde se půda místo k pěstování něčeho užitečného využívá k pěstování drog a jistě by se našlo dost dalších příkladů.
    A že jsou všude hory odpadků, které často zabírají úrodnou půdu? No kam také dát tu spoustu „kvalitních“ obalů? Kam dát ty haldy techniky, která má kvůli závodům ve spotřebě a kurvítkům tak nízkou životnost?
    Tohle a mnoho dalšího se prostě pomine a za všechno mohou lidé, protože se neumí ovládnout a množí se. Pryč s nimi, planeta si to žádá!!!

  • Stan • 10. února 2017

    Maltuziánství je dle mého názoru pokus svést vinu za současný stav světa z nenažraných bohatých na hladové chudé. Země v pohodě uživí 10 miliard skromných a racionálně uvažujících lidí, ale v žádném případě neuživí miliardu chamtivých bezmozků.

  • peter. • 10. února 2017

    Bety napsal
    Petere, máte pravdu, že současné potraviny jsou přechemizované a nekvalitní. Ale není to tak dlouho, kdy jsme byli potravinově bez problémů soběstační a potraviny byly kvalitní.

    Bety:
    Veď áno!To ja viem,ale ja mám na mysli Zem.Ako to vydrží,keď v moriach a oceánoch je už teraz kriticky málo rýb,keď sa kvôli poľnohospodárskej pôde a zisku rúbu tropické pralesy,keď väčšina vojen na Blízkom východe sa odohralo kvôli pitnej vode(rieka Jordán),keď na púšťiach sa žiť nedá a keď ako to Stan odhaduje,Zem môže uživiť okolo 10 miliárd ľudí a toľko ľudí bude na Zemi už o 20 rokov.Štatistiky hovoria,že už dnes na Zemi hladuje 5 miliárd ľudí.5 miliárd ľudí nemá dostatok potravy a tá ktorú občas dostáva je nekvalitná a kaloricky deficitná.To má samozrejme nie len zdravotné následky ale vedie to aj k degradácii intelektuálnych schopností hladujúcej populácie.Ľudia vytláčajú z ekosystému zvieratá a je len otázkou času,kedy celý ekosystém skolabuje.Na maltuziánstvo možno mať rôzne názory no to,že ľudia sa rozmnožujú geometrickým radom postupnosti a potravinové zdroje rastú aritmeticky je faktom,ktorý je potrebné brať do úvahy.10 miliárd ľudí bude na Zemi v kratšej dobe než nám je milé a ja som sa ešte nestretol s takým návrhom riešenia tohoto problému,ktorý by ho pri akceptovaní všetkých humanistických ideálov a zabezpečení ľudsko – právnej agendy dokázal naozaj vyriešiť.Ja tu už určite nebudem,keď si príroda začne riešiť preľudnenosť prirodzeným výberom.To znamená,že sýti a silní prežijú a slabí a hladní zahynú.A tak mi prišiel na um názov Jakubiskovho filmu:Je lepšie byť zdravý a bohatý ako chudobný a chorý.Napokon som aj rád,že sa tej doby nedožijem.

  • peter. • 10. února 2017

    Stan napsal
    v žádném případě neuživí miliardu chamtivých bezmozků.

    Ja som presvedčený,že keby sa problém s miliardou bohatých bezmozgov radikálnym spôsobom vyriešil hneď zajtra,keby sa podarilo zavrieť nožnice medzi bohatými a chudobnými,tak aj tak by to problém s preľudnením len odsunulo o niekoľko desaťročí.Už je nás priveľa a príliš dlho sme Zem drancovali a nivočili aby sme od nej mohli očakávať,že nás všetkých uživí.

  • leho • 10. února 2017

    Nikoho nenapadlo, že všechny liberální demokracie mají zápornou porodnost? Pokud tedy by chtěl někdo snížit populaci, tak ať nastolí svobodné volby a rovnoprávnost žen. Pokud ženy si budou moci svobodně zvolit buď rodinu nebo práci, tak u většiny zvítězí práce a populace bude klesat. Nejlepší antikoncepce je tedy zrovnoprávnění žen ve svobodné společnosti, což je fakt, který nikdo nemůže popřít. Neuvěřitelné, že nejenom zde tu máme tolik inteligentních diskutérů a nikdo nepřišel na tak jednoduché řešení…

  • fajt • 10. února 2017

    peter. napsal
    Ja som presvedčený,že keby sa problém s miliardou bohatých bezmozgov radikálnym spôsobom vyriešil hneď zajtra,keby sa podarilo zavrieť nožnice medzi bohatými a chudobnými,tak aj tak by to problém s preľudnením len odsunulo o niekoľko desaťročí.Už je nás priveľa a príliš dlho sme Zem drancovali a nivočili aby sme od nej mohli očakávať,že nás všetkých uživí.

    možná, kdyby se problém s arogantními a neskutečně chamtivými psychopaty radikálně řešil před pár desítkami tisíce let, tak bychom dnes mohli být někde jinde ( i kdyby nás byly miliardy ), ale po tak ošklivých letech a epochách , kdy šedá kůra mozková dostala pořádně zabrat a ve většině atrofovala na úroveň základních pudů je náprava ( hlavně zevnitř) dost nerealistická ( už vůbec nepřichází v úvahu od darwinovsky majetnických). ..)

  • peter. • 10. února 2017

    Keď som už spomenul tie moria a oceány,tak toto tiež nepomôže pri zabezpečovaní potravy z nich:
    https://tech.sme.sk/c/20079544/do-roku-2050-bude-v-mori-viac-plastu-ako-ryb.html?ref=av-center

  • idiotronic • 11. února 2017

    LEHO: Problém se nám tedy smrštil na otázku, jak nastolit ve slovenské osadě negramotných, kde otec nedokáže ani vyjmenovat své děti, liberální demokracii, podobně jako třeba v Bangladéši , kde minimální intervence státu jsou již tradicí. Asi bychom ani v té osadě (na rozdíl od zbytku Slovenska) , ani v Bangladéši liberální demokracii nehledali.Tam totiž přírůstky počtu obyvatel neodpovídají ani současným hospodářským možnostem, ani těm budoucím, které budou realizovat současné děti.
    I když zrovna ze zmíněné slovenské osady jsou doloženy volby a starosta( za něhož část přísahy přečetla státní úřednice), myslím, že liberální demokracii tam nastolit demokratickými postupy nelze. Čeká nás návrat k hranicím, obraně osvědčených postupů při předávání mezigenerační zkušenosti (současné školství v naší zemi tomu neodpovídá) a tam, kde nelze prosadit udržitelný vývoj, neintervenovat, jinak se zničíme . Altruismus, obrácený proti příliš velké skupině obyvatelstva, ztrácí smysl.(pozvání migrantů je toho příkladem)
    Malthusovy postřehy jsou již staré, jeho radu, aby chudí lidé neměli děti nikdo neposlechne , ale nikdo si netroufá stagnaci počtu obyvatel vyhlásit jako rozumnou alternativu. A co chcete předat příští generaci , když ne aktuální zkušenost, vzdělání?
    Dluhopisy? Děkuji, z jejich výnosů si přilepšujeme od doby, co jsme za ně vyměnili měnové zlato. Mimochodem, kolik nám to vlastně momentálně nese?

  • Aleš • 11. února 2017

    Souhlasím se Stanem.

  • peter. • 11. února 2017

    Aleš napsal

    Souhlasím se Stanem.

    Aleš:
    Tak vinníkov už poznáme.je to 1 miliarda bohatých bezmozgov.Na tom sa zhodneme všetci.Že hladných ľudí na svete neustále pribúda,je potvrdený fakt,podobne ako to,že tento stav je neudržateľný,pokiaľ sa okamžite neprijmú také opatrenia,ktoré neostanú len na papieri alebo vo forme vyhlásení a deklarácií,ale okamžite začnú ten problém riešiť.To,že do Európy niekto naženie milióny chudobných bude mať za následok len to,že všetci sa staneme chudobnými.Strany „zelených“namiesto toho aby boli v čele tých ktorí sa snažia na problém poukázať,uprednostňujú vo svojej agende ochranu práv LGBTI komunít,feminizmus,práva pedofilov a genderovú agendu.
    Aleš!Čo navrhujete,aby sa problém s nedostatkom potravín,s vyčerpávaním neobnoviteľných zdrojov a preľudnenosťou začal okamžite(!!!) riešiť?

  • peter. • 11. února 2017

    peter. napsal
    To,že do Európy niekto naženie milióny chudobných bude mať za následok len to,že všetci sa staneme chudobnými

    A tá miliarda bohatých bezmozgov zbohatne ešte viac

  • fajt • 11. února 2017

    peter. napsal
    A tá miliarda bohatých bezmozgov zbohatne ešte viac

    evidentně jde o žábu na prameni, takže pryč s ní. ..)

  • fra • 11. února 2017

    Dovoluji si doplnit to co napsal Peter v tom smyslu, že přelidněnost neznamená jen nedostatek zdrojů které jsou k dispozici, ale také značnou nadprodukci odpadků všeho druhu. Jsou odpadky s dlouhou dobou rozpadu které musí být dlouhodobě uloženy na skládkách. Nastává nejen problém najít vhodná místa k jejich uložení, hrozí nebezpečí pronikání nebezpečných látek do spodních vod a tím kvalitní pitné vody. Jinak nepochybuji o tom, že lze uživit i více lidí za předpokladu dalšího kácení deštných pralesů a využití takto získané půdy pro zemědělství či pastevectví, další chemizací zemědělství a „pomocí“ Monsanta s jejich geneticky modifikovanými potravinami a produkcí pesticidů a hnojiv. Jenže to je cesta do pekel. Navíc jsou zde další problémy jako je migrace obyvatel Afriky z důvodu, že jejich půda ztrácí vlivem nedostatku vláhy úrodnost a oni se z toho důvodu nejsou schopni uživit. A do toho všeho ještě vstoupí další činitel o kterém se zatím taktně mlčí a nikoho to nezajímá. Není to nic menšího než masivní nástup robotů do téměř všech výrobních procesů. Ti budou makat bez remcání třeba i 24 hodin denně, nebudou mít žádné nároky na jídlo, odpočinek, bydlení, zábavu a tudíž i na mzdu. Přímým následkem bude naprostý nedostatek práce pro mnohem menší populaci, než která v současné době obývá tuto zuboženou planetu. Podle studie která se touto problematikou zabývá nástup robotů nejvíce ohrožuje zaměstnanost na Slovensku a v ČR. Je to dáno právě tím, že průmysl se v daných zemí podílí na ekonomice téměř50%, což je více jak v Německu. Více zde:
    http://a2larm.cz/2017/02/zrusme-praci-roboti-prichazeji/

  • Martin (už bez taky m) • 11. února 2017

    Peter, pokud je mi známo, ani Aleš nepatří a nikdy nepatřil k „zeleným“ stranám.
    My je nejenže neovládáme, ale máme nulový vliv na jejich činnost…
    Jejich neschopné – či naopak všehoschopné vedení – viz příklon „zelených“ za dovnitř dosazeného Brursíka a spol. k „pravici“ (de facto všehoschopným kalouskoidům jejichž základním úkolem bylo v třetí etapě po 1. Klausoidech a jejich vykradení podstaty ČR, 2.rozbití Československa za 3. prosazení nivelizace budoucnosti hlubokým rozdělením národa pomocí tzv. „církevních restitucí“) dělalo vždy všechno pro to aby prakticky zdiskreditovalo postupně celou agendu jakéhokoliv pokusu o alternativu který mohl vzniknout…
    Toto vedení se především vždy snažilo o snížení vlivu „zelenějších realos s hlubokým sociálním cítěním a povědomím o nutné soudržnosti občanů dané země“ (chcete-li – „národa“) -jak by se to např. dalo označit – na skutečné dění v zemi!
    Proto pokud se tito řídce různě roztroušení v celém spektru politiky (de facto většinou zcela mimo „politické strany“) po několika letech začali postupně organizovat do malých skupin bylo zahájeno jejich ničení prostřednictvím diskreditace těchto skupin v různých sdruženích občanů.
    Společnost začala být rozeštvávána ještě hloub a více ve smyslu nálepek o „ekoteroristech“, „bláhových snílcích“, „nerealistických idealistech“, atd…
    To nejlepší co v občanech zůstalo – a dokazovalo nejednou smysluplnost i nosnost námětů a myšlenek – bylo házeno přes palubu ZA AKTIVNÍ PODPORY ZDEBILIZOVANÉHO OBČANSTVA…
    …zpitého tehdy ještě konzumem doslova do němoty (začátek příchodu „falešného Topola“)…
    Dnes lidé kteří byli a jsou odborně mnohem kompetentnější než vedení mnohých „státních“ institucí živoří někde na okraji společnosti, která se bezmála zcela rozpadla, a rezignovala na budoucnost.

  • peter. • 11. února 2017

    Martin (už bez taky m) napsal
    Peter, pokud je mi známo, ani Aleš nepatří

    To som ani netvrdil a o „zelených“ pol. stranách som písal všeobecne.To,že robím rozdiel medzi tzv.“zelenými“ a skutočnými ochranármi medzi ktorých som zaradil aj vás p.Martin a ktorí sú vo väčšine apolitickí som vám asi pred 10 dňami napísal dosť obsiahly príspevok.

  • Martin (už bez taky m) • 11. února 2017

    Dokud existuje povědomí a zbylé „kádry“ pamatující si minulost i možnost jiného uspořádání společnosti je naděje.
    Každý má svou úlohu a roli.
    Nelze chtít po vyčerpaných obhájcích zbytku stabilních ostrůvků krajiny drcených v bídě tupým konzumerismem většiny ve jménu jejího „životního standartu“ aby šla za tuto tlupu na barikády…
    Můžou, ale jejich role – či kompetence – chcete-li je jinde.
    Je třeba využít poznatků i zkušeností a schopností pro zájmy celé společnosti a ne 1% – které má sotva pár desítek miliónů všehoschopných, a za pomoci cca 200 mil. všehoschopných bezmozků a sluhů násilí typu Banderovských ukronácků a ovládaných merdií předstírá že jsou „většinou“…
    Řešení je v dosazení, výběru, zvolení,….KOMPETENTNÍCH na místo nutně odvolaných NEKOMPETENTNÍCH, změna nelidí za LIDI na rozhodovacích postech ve všech oblastech společnosti, jejich rozumná ale soustavná občanská kontrola a odvolatelnost.
    Každý musí udělat to své, splnit svou roli.
    Hořekování nám nikomu nepomůže, a divím se mu u lidí, kteří měli v životě tu píli a štěstí a mají děti.
    Měli by chtít a usilovat o jejich BUDOUCNOST.
    Je možné říci, že dnešní stavař nic neumí, je možné plakat „nad nedopečenými houskami“, ale pokud chceme změnu, musí přijít od uvědomělých lidí „dole“ (tj. středních vrstev) a nikdo nám ji nezařídí, nepřinese, neprodá „na stříbrném tácu“.
    Lidé snad již nejsou ve většině tak „do bezvědomí“ zpití konzumem, „virtuální realita“ dosáhla výšin, že jim stačí sedět doma u PC…
    To vše jsou nejen hrozby ale i možnosti, pokud se správně uchopí.
    Ano, již to zde opakovaně mnozí psali ono „Kádry řeší vše…“-ale kádry nezpité mocí, neodtržené a neatrofující odtrženě od reality života a potřeb lidí – konkrétního jednotlivce i společnosti.
    Každý se maximálně snažit na své pozici, pomáhat si.

  • Martin (už bez taky m) • 11. února 2017

    Především je nutné ony „kádry“ zachránit, udržet a rozvinout. Ně že budou hloupě nuceny „soutěžit“ mezi sebou aby vůbec přežily, a likvidovat se navzájem…
    Každá společnost obsahuje různé typy lidí, lidí- někteří jdou spíše v proudu a dělají svou práci dobře a záslužně, jsou lidé „objevitelského a průkopnického ducha“, jsou lidé extrémně pilní, lidé extrémně laskaví, lidé extrémně agresivní, lidé houževnatí a extrémně precizní, lidé povrchnější ale s nebývalým rozhledem…
    Jako ty stromy ve skutečném lese se znovu musíme naučit kooperovat, ne jen bezohledně „soutěžit“ (termín používaný vrchností k sebelikvidaci kádrů). Ano i soutěžit, ale NEJENOM…
    Jsem jen prostý člověk, ale téhle zemi jsem jako mnoho jiných dával dlouho rád vše, a čekal že něco taky dostanu zpět – prostor pro důstojný život.
    Řešením svízelné situace mnohých lidí není útěk někam, ale opětovná „restrukturalizace“ společnosti ZEVNITŘ, pro JEJÍ POTŘEBY, ne nařízením „osvícených“ z vnějšku.
    Jak to to říkají i ti Rusové – parafráze- („postavit vsjo na svajo mjesto“).
    Nemá smysl se sebeobětovat, ale nelze žít z milodarů a uchovat si důstojnost, když je člověk ve svém oboru stále schopen pro společnost i planetu příznivých prací, vlivů, etc.
    Jakési „hnutí uvědomělých zdola“ ke všeobecnému prospěchu, sebeorganizované, vědomé si rozdílů mezi lidmi, ale využívající jich PRO SPOLEČNÉ BLAHO, alespoň v nezbytně minimální míře, a bude-li vůle, lze to rozvíjet dál, lidé sami si řeknou kam až.
    Pokud bychom každý na svém místě uvěřili, že DŮSLEDNÝM A HOUŽEVNATÝM PROSAZOVÁNÍM změn k lepšímu, kompetentních na jejich místo a vše rozumně kontrolovali, je možné stále mnohé zlepšit.
    Možná i díky internetu který dnes ve většině slouží k rozeštvávání lidí máme šanci se naopak propojovat, šířit myšlenky i pozitivní příklady

  • peter. • 11. února 2017

    To nie je žiadne riešenie,lebo problém je akútny a vyžaduje urgentné riešenie.Váš návrh je momentálne neuskutočniteľný a keby sa mal realizovať,tak len v horizonte niekoľkých desaťročí.

  • Martin (už bez taky m) • 11. února 2017

    Každý máme okamžiky slabosti, chvíle beznaděje, zoufalství, nikoho z nás nevyjímaje…
    Každý máme chyby, někteří z nás jich máme velikou hromadu, jiní menší…
    Ale ZÍTRA ZASE VYJDE SLUNCE…
    A svítí nám všem bez rozdílu…
    Začátek máme všichni stejný,
    i „konec“ máme všichni stejný a jistý…
    Ale může být úžasně životaschopná a pestrá paleta toho, co tady „po nás“ zůstane, co předáme „těm po nás“… jako své SPOLEČNÉ pokračování…
    Třeba si mnozí v procházkách zimní krajinou- ať již kdekoliv – uvědomíme, kolik věcí, radostí i trápení je pro nás skutečně nezbytných, a naopak kolik je těch opravdu zbytných…
    Svět kolem nás máme společný a sdílíme jej všichni dohromady bez ohledu na majetek, vzdělání, národnost či propůjčené schopnosti na xy desítek let…
    Každý den je NOVÝ,
    může být Koncem,
    ale i Začátkem…
    Lepšího našeho, i společně sdíleného…
    Není beznaděj, je jen nedostatek naděje…
    Není bezmoc, je jen nedostatek vědomí moci,
    maličké i velké…
    v každém z nás…
    Krásnou zimu VŠEM.

  • Martin (už bez taky m) • 11. února 2017

    peter. napsal

    To nie je žiadne riešenie,lebo problém je akútny a vyžaduje urgentné riešenie.Váš návrh je momentálne neuskutočniteľný a keby sa mal realizovať,tak len v horizonte niekoľkých desaťročí.

    Jen jsem „opisoval“ od myšlenkově povolanějších,
    akutní problémy si samozřejmě zasluhují jinou dynamiku a jiná řešení.
    A tady snad nejsme ve sporu…