Diskuze k článku


  • fajt • 19. srpna 2016

    jistě, že mučit … neocony určitě. ..)

  • Jura11 • 19. srpna 2016

    Otázka mučení je Systémem postavena záměrně špatně.

    Když ti lump při vyšetřování lže a jedna dobře mířená ho přesvědčí, aby se probral a začal spolupracovat, nejde z hlediska definice o mučení, ale o použití násilí – možná přiměřeného, možná nepřiměřeného.

    Mučením je však dlouhodobé použití fyzického a psychického strádání za účelem rozpadu osobnosti. Mučený se díky němu příliš často „přiznává“ k předem připraveným formulacím, které jsou následně použity režimem k odůvodnění záměrů s účelem ovládnutí celé společnosti (výpovědi jsou „recitovány“ v soudní síni – často veřejně)

    Nebo snad věříte, že po Evropě lítalo na koštěti milion čarodějů a čarodějnic (většinově se přiznali)?
    Že komunističtí pohlaváři připravovali sionistická spiknutí proti socialismu či k čemu se to vlastně přiznávali?
    Přiznání teroristy (po dvouletém waterbordingu) z organizování teroristického útoku, který proběhl v době, kdy byl již několik měsiců pod zámkem (ale k předání mučiteli z jiného vězení došlo až s ročním spožděním po zatčení- organizační chybka při vytváření přiznání).

    Mimochodem jsou známy zdokladované případy, kdy mučený své výpovědi vytvořené pod dlouhodobým rozpadem reality z tohoto mučení opravdu uvěří.

    Film Mandžuský kandidát (s fikcí blížící se realitě o tom, jak mohou být použiti mučení lidé) jste snad viděli.

  • karpi • 19. srpna 2016

    Jestli mučit?
    Je to jednoduché? Prostě, rychlé a účinné řešení? Odvrhnout nemístný soucit a zbytnělý moralismus?
    Jenže lituji. „Ano“ totiž není odpověď. Tím „ano“ jenom zapleteme sami sebe do sítě ještě horších otázek.
    Protože:
    Koho všechno? Ale kam až zajít ?

    Dobře vylíčeno například v tomto filmu, doporučuji shlédnout:
    http://www.csfd.cz/film/206423-odpocitavani/prehled/

  • Nerevar • 19. srpna 2016

    Obávám se, že s tou „morální“ převahou to nebude tak horké. Tím hůř pro nás.

    (Ačkoli, někde jsem četl, že morálních vítězů jsou hřbitovy plné.)

  • Sio • 19. srpna 2016

    Morálně odsouzeníhodné je mučení pro mučení, z nenávisti nebo sadismu. Tady jsem proti. Co se týče mučení za účelem rychlého získání informací o plánech protivníka, který zabíjí civilisty, tady je naopak morálně odsouzeníhodné neudělat nic. Ale moderní věda má možná i humánější a efektivnější způsoby jak někomu rychle rozvázat jazyk. Nebo ne?

  • Gatta • 19. srpna 2016

    Re Sio – souhlas.

  • karpi • 19. srpna 2016

    @Sio
    „rychlého získání informací o plánech protivníka“
    To je mýtus. Mrkněte na ten film.
    Krom toho, že takto jednoduše formulovaná otázka vede k absolutní odpovědi. A absolutní odpovědi jsou už z principu nesmysl.

    Když jste si odpověděl, že tentokrát „ano“, tentokrát je naprosdo v „trochu“ pořádku mučit…
    Ono se ukáže, že to je málo, že je třeba přitvrdit. Odpovíte si zase ano?
    A ještě více přitvrdit.
    Ano?
    Nakonec promluví. A uvede komplice. Taky je budete mučit? Ano?
    A ti uvedou další, snad komplice,…
    Ano?
    Budete nakonec mučit celé město?

    Směřuje to k extrému – to proto, že to je generálně, absolutně formulovaná otázka.

    A co teprve potom!
    Potom, co zjistíte, že je něco ještě mučivějšího.. Něco, co teď už konečně zabere… Že je ještě horší utrpení, než pomalé odřezávání a upalování těla kousek po kousku…
    Že opravdové mučení začíná tam, když vyslýchaný vidí jak mučíte jeho blízké a nejbližší…

    Ano Sio?

  • bbb • 19. srpna 2016

    Jednu pojistka proti mučení si lze představit. Vyšetřující použije mučení, protože chápe důležitost zachránit lidi. Následně ale musí opustit své (třeba i, v některé zemi) dobře placené místo, být sesazen. Po několika letech se snad zase vrátí.

  • merlin • 19. srpna 2016

    Gatta napsal

    Re Sio – souhlas.

    Vy máte oba na mysli zřejmě tzv. ,,drogy pravdy,,? Každý jsme jiný a účinky jsou tudíž individuální a nespolehlivé :-) A myslím si, že zničit někomu osobnost a vyluxovat mozek přece jen nějakou dobu trvá. Kdyby se dalo na výsledky spolehnout, nepotřeboval by nikdo waterboarding.
    P.S. Jinak znovu doporučuju z nejrůznějších důvodů film od Pontecorva Bitva o alžír https://www.ulozto.sk/!1nv2uTbDi/bitva-o-alzir-la-battaglia-di-algeri-the-battle-of-algiers-1966-cz-tit-mkv
    v jedné z hlavních rolí je možno zhlédnout Jacefa Saadího, jedno z vůdcí Fronty národního osvobození Alžíru, který se na filmu podílel i jako poradce. Moc dobré. Nic se nezměnilo :-)