Retro: O tom, co neradi řešíme

Zdá se velice pohodlné odkládat řešení problémů, vždyť ono to nějak dopadne. Mohla bych psát o takových věcech, jako nesplácené půjčky, dávné křivdy nebo škoda, kterou jsme někomu způsobili a radši si do dotyčného ještě kopneme, jen aby byl někde, kde nám nebude na očích.

Mám však na mysli zcela jiné téma, které mne v poslední době potkává. Dotýká se věcí konečných a nevratných. Dotýká se osamělosti, v níž je nutné setrvat, protože zdánlivě nic jiného nezbývá.

Když vyslechnete stesk starého člověka, který by tak rád promluvil se svým jediným dítětem, co se nabízí? Mohl by za ním zajet, mohli byste ho dovézt, jenže… Jenže on už ani do taxíku nasednout nemůže, sotva dýchá, jenom v těch smutných očích zůstala silná touha a stesk.

„Řekněte, že všechno je pryč, že chci jenom něco říct, vidět ho, rozloučit se.“

Co s tím? Buď se zkusíte známému mezi řečí o tom zmínit, nebo pokrčíte rameny a necháte to být. Jenže pokud jste od starého člověka s tak úpěnlivým pohledem požádáni o pomoc, není úniku. Dostanete se do soukolí starých nevraživostí a křivd, do příliš silných slov, která se vryla do paměti tak, že jsou dodnes platným důkazním materiálem. Zabřednete do bažiny, ze které není úniku. Minulost prý totiž nelze překonat a nenávistný člověk se nezmění, kdyby smrt na jazyku měl. Samozřejmě si ten doprošovaný už celá léta nepamatuje, že vyřkl cosi podobně hnusného jako bezmocný provinilec – nebo ještě horšího. Pokud však někdo připustí, že ano, potom byl jistě v právu, ale ON si dovolil říci mnohem strašnější věc, pochopte, dokonce až TOHLE vyslovil on!

A tak na jedné straně zhasíná člověk, kterému chybí smíření s tímto světem, na druhé straně chodí světem druhý, který čeká, až se problém nějak vyřeší. Maluje si své právo na klid a věří, že když kdysi druhému popřál chcípnout opuštěně, jenom dodrží slovo. Co na tom, že se kdesi v nemocnici, ve vadnoucí mysli, objevují obrazy caparta při prvních krůčcích, strachy z dětských horeček, obavy z pubertálních výstřelků a part? Někdy i moudrost stáří, nový úhel pohledu a hlavně odpuštění, protože včera ještě divoký potomek platí dnes za váženého, pracovitého člověka.

Tahle pohádka má oba druhy konce. Dobrý i špatný. Soucitná nemoc může zahalit rozum do mlh a nenechat přetrvat bolest a hořkost z odmítnutí všech proseb a vzkazů. Je to stejně dobré, jako kdyby došlo ke smíření a třeba očistnému pláči?

Je dokonce možné, že zásadový potomek bude překvapen nějakým dědictvím, které bylo jmenovitě pro něj schraňováno a rozhojňováno. Vyseděl si ho v klidu, v teple, bez psychických úrazů. Jé, ten se má! Který konec je ale dobrý, a pro koho? Má jím být snad jakési poslední zadostiučinění, matná naděje, že snad, za pár let, dojde k zamyšlení, k pochopení a vděku obdarovaného? V románech k tomu dochází. Avšak jenom tam, protože čtenářstvo má rádo katarzi a sladce růžové konce.

Druhý příběh osamělosti je také o dlouhém odloučení od všech. Rodina se rozešla před patnácti, dvaceti nebo více roky. Vy víte, že v tomhle, nebo jiném koutě na Zemi žije kdosi s podobným jménem, a snad měl nějaké rodinné vazby na vás. Kontaktujete a sháníte známé, dolujete na světlo polozapomenuté informace, někdy i jejich pouhé stíny. Ozvou se příbuzní ze vzdálené větve, projeví zájem zdvořilý, nebo nejen vlažný. Když se ozve přímý potomek, je někdy vyhráno. Dokonce má jakousi informaci, že starý pán stejně napůl neví, která bije. Poradí se s rodiči a možná přijede, když se tedy nemocný dědeček rozpomněl. Jenže tady se ukáže síla vyklíčeného semene sváru: Starým lidem se neodpouští, protože sami kdysi zradili – nebo bylo maminkou a tatínkem řečeno, že se k nim zachovali strašlivě, příšerně a hotovo.

Vždyť už ten staroch stejně nic nepamatuje, neví, nemá smysl za ním jít. Co by se stalo? Nic moc. Přišel by, přešlapoval u postele, nějaká cizí osoba by na něj koukala, možná by nedala dohromady souvislou větu. A ještě by asi nakonec bylo nutné hradit pohřeb nebo někomu platit za ošetřování. Nastupuje staré známé mlčení a starý člověk skutečně zapomene, že se chtěl ještě potěšit, že se vůbec i chviličku směl těšit. Neví proč, ale zesmutní a slábne, až jenom leží a jenom veliké oči ve vyhublé tváři občas nechápavě přejedou po příchozím. Kdo je ten cizí?

Jsou lidé, kteří si dovedou pomoci sami, kteří stále ještě velmi aktivně tvoří pohádku svého života. Hledají nové začátky, další způsoby, jak nebýt sám. Nevadí jim sedm, osm, ba ani devět křížků. Zkoušejí soužití s dávnými přáteli, okouzleni technikou studují půvaby internetu, hledají nové známosti nebo dokonce sami nacházejí staré kontakty na webových stránkách pro bývalé spolužáky.

Jenže právě tady často opatrnosti nezbývá, starší lidé sami nevědí a neumějí sdělit skutečnosti tak zásadní, jako je třeba život v podnájmu. „Přihlásím tě k sobě, dostaneš taky dekret, společně budeme platit polovinu každý,“ malují si přátelé společný život. Naštěstí tam, kde se nadšený nový nájemník nestydí zeptat přátel, snadno zjistí, jak ošemetné by bylo opustit vlastní teploučké bydlo třeba kvůli lesku velkého města.

Opačná nabídka, aby se přestěhoval druhý, nepadá v úvahu, protože „svoje město“ přece opustí jen blázen. A tak i mezi znovunalezenými přáteli mohou narůst hradby z toho, co si jeden z nich myslí, že chtěl ten druhý, ošemetné úvahy o šizení, odrbání o peníze a pasti na důvěřivce. Bylo by nepříjemné se ptát na taková podezření. Bylo by ještě horší zjistit, že uvažujeme správně. A tak se kontakty odmlčí, nechají vyšumět do ztracena. Obejdeme nepříjemnost a radši se nechceme víc dozvědět. Tak, jak se to podařilo i za mlada, jak se to děje okolo pořád.

Co je to s námi?! Proč se dokážeme stále urážet, malovat si o tom druhém nejhorší nesmysly a zahazovat byť jenom pomyšlení, že se dá jít dál? Že můžeme najít nové cestičky, že možná stačí spáchat pár milých okamžiků pro člověka, kterému se líp zavřou oči.

Proč věci poslední, splnění maličkých přání, pár minut rozpaků – proč to všechno zahazujeme a vymlouváme se na kvapem ubíhající čas? Nemáme-li ho my pro naše blízké, kdo si ho jednou najde pro nás?

Prý platí, že se nám jednou všechno vrátí a nakonec můžeme od života dostat právě to, co jsme chtěli – ale tak, že bychom o to vlastně nikdy nechtěli stát. Když se neodvážíme polknout pár starých křivd, které možná až příliš narostly v našich očích, když se naše zásadovost projeví právě v neodpouštění, promine někdy někdo jednou cokoliv také nám?

Stále ještě máme dlouhé zimní večery, za nichž se prý dobře rozjímá a přemýšlí o podstatě lecčeho. Najde se chvilka na úvahy o věcech bolavých a nepříjemných, odkládaných a zapomenutých, které užuž mohou skončit bez nápravy? Jak se říká, smrt je konečná. Ani sebelépe nazdobený hrob neutiší vnitřní neklid a hryzající svědomí.

Vzpomeňte někdy na své neuspořádané vztahy. I kdyby vaše pokusy vyjít někomu vstříc neskončily v dobrém, přece jenom se každým činem zažehne naděje. Naděje příkladu a dobré oplátky. Jednou se možná někdo pokusí přijít s podobně podanou rukou i k vám. Což za ten dnešní risk určitě stojí.

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
5 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Svoboda
Svoboda
3. 3. 2016 8:21

Svobodu opět smazat : Kvalitě článku by prospělo zkrácení aspoň o třetinu. Myšlenka by zůstala zachována, úroveň by se zvedla. Teď k samotnému obsahu. Ano, i mi se tohle téma občas v ozvěnách vrací, protože nerozhádanou rodinu má málokdo a kdyby se všechny podrazy mých přátel ( či spíše známých ), i dalších lidí, proměnily v cihly, tak už mám dost materiálu na menší domek. Takže nesporně je cosi shnilého ve společenství lidském a nezdá se mi, že by míra toho jevu časem nějak samovolně klesala. Spíše naopak. Zejména v éře „pravdy a lásky“. Kapitalismus s ďábelskou vypočítavostí sází na… Číst vice »

iri
iri
3. 3. 2016 12:55

Smutná bilance… Někde je zakopaný pes. O dobré vztahy se snažím od narození, jenže jsem si nějak nevšimla, že jde hlavně o boj. A to dokonce s lidmi , od kterých bych to nečekala. Dnes to vidím tak, že předcházející generace prošla bojem o život a jaksi to na ní zanechalo stopy. Bohužel, nic lepšího jsem nepoznala. Nevyřešenosti překročily generace a jdou dál s všeobecným souhlasem společnosti. Dokonce ten boj je nyní silnější a agresivnější. Jen Xindl-X zpívá: Celej můj život plave na vodě, mám vítr z lidí, co furt jen závoděj a záviděj….. A ještě poznámka: nesprávnosti a ublížení… Číst vice »

peter.
4. 3. 2016 16:40

Hovorí sa,že človek by mal žiť a prežiť svoj život tak,aby sa nikdy nemusel ospravedlňovať blízkemu človeku.Zriedka kedy sa to podarí.Starý človek je málokedy schopný pochopiť,že život sa zmenil,zrýchlil a nabral dynamiku,ktorú on už nestíha pochopiť.Naopak,mladý človek je nútený prispôsobovať sa nemilosrdnému životnému tempu.Z toho vznikajú medzigeneračné konflikty,častejšie medzi otcom a synom ako medzi matkou a dcérou..Padnú tvrdé slová,ktoré môžu spôsobiť aj dlhoročné odcudzenie a odlúčenosť.Kým mladý človek je plne zamestnaný každodenným bojom o zabezpečenie nejakého životného štandardu pre seba a svoju rodinu,tak ten starý svoj život už len bilancuje a spomína na minulosť.Na to dobré,aj zlé čo mu život… Číst vice »

hudryper
hudryper
4. 3. 2016 22:07

peter. napsal Ak si máme v niečom brať príklad od Rómov,tak je to v tom,akú úctu a rešpekt oni prejavujú svojim rodičom a najmä starým rodičom. Já bych jako lepší příklad mezigenerační lásky uvedl Číňany. Když se bohatí Číňané chystali do USA předtím,než Britská koruna vrátila Honk-kong Číně,protože se báli čínských komunistů,koupili v oblasti Los Angeles snad nejdražší půdu široko daleko a tam zřídili důstojný hřbitov,do něhož s pietou přemístili kosti svých rodičů,prarodičů . Pevná vícegenerační rodina to dotáhne vždycky dál,než jednogenerační. Ta musí začínat z nuly,nebo nějakého kapitálového začátku,který ovšem má nezkušený „podnikatel“ velkou šanci ztratit a nemít nic.… Číst vice »

peter.
5. 3. 2016 6:30

hudryper napsal A to je přesně oním cílem. Do toho pár milionů z Afriky a BV a je lektvar s IQ 89 uvařen ! Medzi tým,čo sa „Frontex“,potentáti z Bruselu,Nemecka,Francúzska a rôzni aktivisti pre ľudské práva vzájomne kritizujú a napádajú,priplávalo do Grécka v tomto roku už viac ako sto tisíc migrantov-„Sýrčanov“samozrejme.Podivné ticho je v médiách okolo afrických migrantov.Už rok čítame a počúvame len o „Sýrčanoch“ a Grécku.O Taliansku a „plavcoch“ z Afriky sa mlčí. Tak ešte chvíľu počkajme a dočkáme sa toho,že migrantský kotol na Balkáne sa prehreje a vybuchne takým spôsobom,že sa z toho pose..e celá Európa aj s… Číst vice »