Retro: Proč nejsem antikomunistou

Vše nové je jen dokonale zapomenuté staré. Článek je z 11. 3. 2008 a zahajuji jím nový seriál Retro, v němž znova opublikuji články, u nichž si myslím, že mají co říci i dnes.

Dvacet let po pádu totality obchází Evropu „strašidlo komunismu“. Železná opona je dávno stržena, tankové divize sešrotovány, na věčnost nebo do ústraní odešla celá jedna generace komunistických vládců. Varšavská smlouva i RVHP byly rozpuštěny a většina postkomunistických zemí je členem NATO a EU. Ekonomika i státní správa jsou přímo či nepřímo ovládány mocnými nadnárodními korporacemi, u nichž navíc nelze zjistit skutečné vlastníky.

V této situaci povstali noví antikomunističtí bojovníci. Sami většinou pocházejí z prominentních komunistických rodin, mají za sebou komunistickou, svazáckou či režimně-propagandistickou kariéru. Spoléhají se na naši špatnou paměť. Velmi dobře ovládají manipulativní techniky a pravidla propagandy. Nemají žádné morální zábrany.

Jaká je jejich motivace k tomu, aby rezignovali na skutečné problémy a výzvy doby a bojovali ve válce, která již byla dávno ukončena kolapsem zemí „reálného socialismu“? Je to nutnost zastřít vlastní chyby a nedostatky, odvrátit pozornost od své vlastní minulosti a odvést pozornost od loupeživé formy kapitalismu, na jejímž zavádění v postkomunistických zemích profitují. Noví „antikomunisté“ v ČR ovládají vládu, Senát, kraje, radnice většiny velkých měst. Na jejich straně jsou veřejno-právní i většina komerčních médií.

Antikomunistickou rétoriku používá prezident a jeho poradci, poslanci stran vládní koalice i vedení sociální demokracie. Zařídili a prosadili si svůj vlastní „Ústav paměti národa“, který dodává informace pro selektivní dehonestaci a vydírání bývalých komunistů, příslušníků STB, skutečných i domnělých konfidentů minulého režimu. „Antikomunistický“ premiér oceňuje odznáčkem jako hrdiny bratry Mašínovy a Milana Paumera, kteří se o svých obětech vyjadřují způsobem, z nějž jde mráz po zádech.

Korunu všemu nasazují naše „svobodná média“, která se změnila v hlásné trouby této nové „ideologie“. Čím dále častěji můžeme vidět, slyšet, nebo číst propagandistické perly, za něž by se nemuselo stydět ani Rudé právo padesátých či sedmdesátých let minulého století. Forma je totiž stejná, pouze obsah má obrácené znaménko. Stoupá také tlak na uzákonění kroků, které kriminalizují odlišné názory a diskriminují jejich nositele.

Kritik současného stavu bývá zpravidla označen za bolševika, potenciálního teroristu či jeho ochránce, rusofila (pozor, Václave Klausi!), anarchistu nebo naopak nacistu, antisemitu, ekoteroristu apod. Do budoucna se takový člověk může těšit na trestní postih, štvavou kampaň v médiích či diskriminaci v zaměstnání. To všechno je totiž jednodušší, než bojovat proti komunismu a jiným totalitním tendencím důslednou, čestnou a pravdivou politikou demokratických stran, dodržováním zákonů, respektováním oprávněných zájmů „dolních deseti milionů“ českých občanů. Je to jednodušší, než se zbavovat korupce a bránit tunelování ekonomiky.

Můžeme to však chtít od bývalých estébáků, komunistů, prominentních svazáků, režimních pisálků a cenzorů, kteří jsou dnes nalezlí ve všech politických stranách bez rozdílu? Můžeme to očekávat od bývalých veksláků a pasáků, kteří z předlistopadové „černé ekonomiky“ skočili rovnýma nohama do privatizačního šílenství devadesátých let, vyzbrojeni nelegálně získanými finančními prostředky a konexemi? Můžeme to čekat od bývalých komunistických ředitelů, ekonomů a kádrových rezerv ve státních podnicích, kteří měli kontakty na ministerstvech a exkluzivní přístup k potřebným informacím?

Má odpověď na předchozí otázky zní ne. A proto nejsem antikomunistou. Úplně mi totiž stačí být nekomunistou.

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
40 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Béda
12. 4. 2015 13:51

No já nevím. Místy to již pozbývá aktuálnosti (Topolánek…) a pak se mi nelíbí to paušalizování, jako kdyby dnešní antikomunisti byli pouze bývalí komunisti. Přitom je mezi nimi taky hromada nekomunistů, emigrantů, disidentů, členů jiných stran (Národní fronty).

Béda
12. 4. 2015 13:55

Jinak to popsání motivace a charakteru bývalých taky komunistů dnešních antikomunistů sedí přesně.

peter.
12. 4. 2015 14:10

Kľudne sa pod ten článok podpíšem,lebo je do posledného písmena a bodky pravdivý.
Bédo:Vaša výtka je porovnateľná s výrokmi :“nehádžte nás do jedného vreca!Všetci nie sme takí!Nepaušalizujte!“Tieto výroky sú častou obhajobou skupín ľudí,ktorí svojou činnosťou odpudzujú väčšinu občanov.

Béda
12. 4. 2015 14:24

peter. napsal Kľudne sa pod ten článok podpíšem,lebo je do posledného písmena a bodky pravdivý. Bédo:Vaša výtka je porovnateľná s výrokmi :“nehádžte nás do jedného vreca!Všetci nie sme takí!Nepaušalizujte!“Tieto výroky sú častou obhajobou skupín ľudí,ktorí svojou činnosťou odpudzujú väčšinu občanov. Já s ním taky vcelku souhlasím až na uvedené detaily. (Mezitím se změnil obsazení vlády a prezidenta – myslím, že Zeman který přijal Bohumínské usnesení a všestranný umělec Sobotka nejsou vyhranění antikomunisti jako byli ti před nimi) Jsou to pragmatici, pro které byla KSČM konkurencí. Jinak bych sivůbec netroufal stanovit jaký podíl mezi antikomunisty a korupčníky, tuneláři… tvoří bývalí komunisté.… Číst vice »

peter.
12. 4. 2015 14:34

Stan napsal
zaprodaly tuto republiku

Aj po smrti spolu :
comment image

Béda
12. 4. 2015 14:57

Jinak pokud jde o momentální parlamentní levici, resp. kázilevici, netajím se, že ČSSD je pro mně mrtva a jsou mi mnohem sympatičtější komunisti, kteří se alespoň neskompromitovali podílem na neoliberálních opatřeních a podpoře oligarchů, rozkrádačkách, ničení státu, kteří jsou konzistentní v názoru na vystoupení z NATO a ukončení účasti na jeho válkách a podpoře převratů, kritizují TTIP a podobně. Samozřejmě, kdyby vznikla alternativní protisystémová strana vedená lidmi kterých si lze vážit nejdou pouze po osobním profitu, určitě bych uvažoval o tom, že budu volit ji.

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
12. 4. 2015 16:03

Bédo, nechci Vám brát iluze. Jenže když se podívám, jaké aktivity členové KSČM provozují mimo parlamentní lavice, kde jsou vždy už z principu spolehlivě přehlasováni, tak jsem přesvědčen, že před každými parlamentními volbami jejich jindy vždy usměvavému předsedovi ten úsměv mizí a v noci se budívá hrůzou ze spaní při představě, že ty volby vyhráli. Ovšem jako symbolické gesto je taková volba vhodná.

J. Hruška
J. Hruška
12. 4. 2015 16:19

Ve výčtu povedených antikomunistů mi chybí lidi, kteří se nestali komunisty proto, že byli takoví šupáci, že je ani ti normalizační komunisti mezi sebe nechtěli.

Bushman
Bushman
12. 4. 2015 16:51

Tak jako je pro mne mrtvá socdem, je pro mne stejně mrtvá KSČM reprezentovaná takovými salónními týpky jako je Filip, Kováčik, Dolejš … Vcelku souhlasím s Georgiusem z Raduně. Těží jenom ze své pozice v parlamentu, jinak jsou stejně ideově i personálně vyprázdnění jako všechny ostatní strany bez rozdílu.

leho
leho
12. 4. 2015 16:54

Nebýt antikomunistou je to samé jako nebýt antinacistou. Obojí jsou genocidní ideologie, které mohou v reálu existovat pouze na základě masového utlačování obyvatelstva pomocí propracovaného policejního systému udavačů a pracovních táborů včetně milionů trpících ubožáků převychovávaných v nelidských podmínkách komunistických či nacistických koncentráků. Veřejné chlubení komunisty je umožněno tím, že společnost dosud nezúčtovala se svou ostudnou a brutální komunistickou minulostí stejně jako v Německu po pádu nacismu a následně po sjednocení a pádu NDR. Možná ale by se tak v Německu nestalo bez spojeneckého diktátu, který byl v tomto procesu zásadní. Ale na druhou stranu Česko je malá země a… Číst vice »

Béda
12. 4. 2015 17:05

leho, jenom bych doplnil. Nacismus je ideologií elitářství (vlastní výjimečnosti a nadřazenosti nad jiné národy, státy, etnika…) . Dnes tuto ideologii v praxi prezentují zejména politici USA a Ukrajiny (= ti, kdo byli hlavní odmítači protinacistické rezoluce v OSN). Ti ji taky v praxi uplatňují – USA v tzv. „třetím světě“, Ukrajina ve východních teritoriích, kde provádí genocidu ruskojazyčního obyvatelstva. Dalšími adepty jsou pobaltské země s pochody neonacistů a druhořadým postavením ruskojazyčního obyvatelstva. Zjisté není bez zajímavosti, že právě ve dnech výročí osvobození od nacismu dochází k přepisování dějin 2.SV, nacisté jsou rehabilitováni, nacisté podporovaní tradičně Západem opět vystrkují hlavy,… Číst vice »

Alena
Alena
12. 4. 2015 17:06

ideově a personálně vyprázdnění komunisté? to zavání frází. Já to vidím jinak. 1.Kontinuálně jsou v parlamentu od roku 89, jejich strana by proto neprocházela min. dvouletým nováčkovským přešlapováním jako ty nové, tak rychle vznikající a zanikající 2. Jejich program jim velí, vybudovat národní banku a znárodnit klíčový průmysl, pokud by měli většinu v parlamentu. Toho ostatní strany nejsou schopny, byli by okamžitě nálepkováni jako „komunisti“ , což může být komunistům jedno 3. Pouze takový program by začal produkovat finance, které by se vracely zpět do státu, a mohly podpořit technologický rozvoj, tak potřebný pro naši zem 4. Dobré vztahy s… Číst vice »

Béda
12. 4. 2015 17:10

Souhlasím taky v tom, že dnešní parlamentní „systémoví“ komunisté, ke kterým nepatřím jsou moc umírnění, liberální a ve skutečnosti nenabízejí řešení systémové krize kapitalismu. Budeme si muset počkat na zrod nějaké skutečně levicové strany, která přijde s vizí jak dále, aby všichni mohli vést důstojný život a ochrání slabé a bezbranné aby se nemohli stát lehkou kořistí predátorů. Prozatím pro levicově založeného člověka jsou asi komunisté nejlepším možným řešením z toho co v parlamentním systému lze nalézt, minimálně kvůli těm specifikům, kterými se odlišují od ostatních stran, které jsem popsal.

Béda
12. 4. 2015 17:28

Dovětek – alternativní protisystémová strana = taková která změní ekonomickou podstatu systému, který umožňuje nadvládu spekulace, lichvy, parazitismu nad reálnou ekonomikou, ubírá stále víc „kyslíku“ k žití řadovým občanům postupným utahováním šroubů a tento v neomezeném množství převádí na stranu početně velmi omezené skupiny vyvolených.

bmw525i
bmw525i
12. 4. 2015 19:45

Béda napsal Dovětek – alternativní protisystémová strana = taková která změní ekonomickou podstatu systému, který umožňuje nadvládu spekulace, lichvy, parazitismu nad reálnou ekonomikou, ubírá stále víc „kyslíku“ k žitířadovým občanům postupným utahováním šroubů a tento v neomezeném množství převádí na stranu početně velmi omezené skupiny vyvolených. Milý pane Bédo, dnešní skupina lidí sedících na ÚV KSČM a nejbližším okolí jsou partou, které tento stav nesmírně vyhovuje a pravděpodobně ani nemají zájem ho měnit. 25 let jsou v opozici (neopomenou říkat konstruktivní) a vědí, že i kdyby nakrásně získali ne 14, ale 40% i tak by nemohli sestavit vládu, protože by… Číst vice »

leho
leho
12. 4. 2015 19:46

Béda: Nacismus je ideologií elitářství (vlastní výjimečnosti a nadřazenosti nad jiné národy, státy, etnika…) . Dnes tuto ideologii v praxi prezentují … To jsou právě komunisti, kdo se nadřazují více, než kdokoliv jiný. Během doby, kdy byli u moci, se jednalo o nadvládu stupidních elit, mezi nimiž se uplatňovalo měřítko podřízenosti ideologii, velkému vůdci (Stalinovi, SSSR, ÚV, atd.) a měřítko vydíratelnosti. Skutečně chytří a vůdčí osobnosti vždy, když ne rovnou posláni do Gulagu a fyzicky zlikvidováni, topili v kotelnách, kde přemýšleli nad nesmrtelností chrousta a pokud měli štěstí, mohli alespoň založit Chartu 77 místo aby byli profesoři na univerzitách nebo… Číst vice »

mirror
mirror
12. 4. 2015 19:52

Uveřejnit lze cokoliv, i vyloženou hloupost. V textu jsou použita slova: „… kolapsem zemí „reálného socialismu“?“ Reálný socialismus jsme měli do prosince roku 1989. Od začátku roku 1990 v Československu nevládli komunisté. Byl zrušen ústavní článek o vedoucí úloze komunistické strany. Kádrovou práci začaly vykonávat občanská fóra a proto členové těchto ad hoc sestavených a nikým nevolených orgánů vzali na sebe veškerou zodpovědnost za další vývoj státu a jeho hospodářství. Už v prosinci začaly masové čistky. Komunisté, kteří obrátili operativně kabát, se ve funkcích udrželi. Je ne-fér spojovat tyto nové lidi s komunisty. V prosinci 1989 se kolaps reálného socialismu… Číst vice »

Béda
12. 4. 2015 20:10

leho napsal Béda: Nacismus je ideologií elitářství (vlastní výjimečnosti a nadřazenosti nad jiné národy, státy, etnika…) . Dnes tuto ideologii v praxi prezentují … To jsou právě komunisti, kdo se nadřazují více, než kdokoliv jiný. Během doby, kdy byli u moci, se jednalo o nadvládu stupidních elit, mezi nimiž se uplatňovalo měřítko podřízenosti ideologii, velkému vůdci (Stalinovi, SSSR, ÚV, atd.) a měřítko vydíratelnosti. Skutečně chytří a vůdčí osobnosti vždy, když ne rovnou posláni do Gulagu a fyzicky zlikvidováni, topili v kotelnách, kde přemýšleli nad nesmrtelností chrousta a pokud měli štěstí, mohli alespoň založit Chartu 77 místo aby byli profesoři na… Číst vice »

Béda
12. 4. 2015 20:20

dovětek: mezi oběti kapíku (českého) by nebylo marné zahrnout taky oběti v neoimperiálních válkách v cizích zemích do kterých byla ČR bratry v „míru“ v roli vazalů natlačena. Protože údaje o obětech českých vojáků oficiálně neexistují, asi by se to muselo vypočítat proporcionálně.

K. J.
K. J.
12. 4. 2015 20:32

Jsem ne-komunistou a zároveň ne-antikomunistou. Anti-antikomunistou být nemůžu, protože bych byl tím pádem komunistou a tím bych nemohl být ne-komunistou. Ale v podstatě stačí být pouze a pouze člověkem. To je v podstatě nejdůležitější základ…

Krátká filozofická úvaha na dobrou noc:
https://www.youtube.com/watch?v=z8x60nrpy4M

mirror
mirror
12. 4. 2015 20:35

bmw525i napsal Já jsem byl členem KSČ od roku 1956 do 1990. Do této nové partaje jsem již neměl zájem vstoupit. Čistě z osobních důvodů, ale vůbec toho nelituji. Dle mého názoru, bylo chybou, že v roce 1990 nezměnili název. Kdyby se přejmenovali například na nějakou „Stranu demokratické levice“, nebo něco podobného, mohli se dostat do koalice třeba se Soc.dem., nebo s někým jiným. Otázkou by ale bylo, zda by dostávali těch svých 12-14 procent, protože odhaduji, minimálně 40% z jejich voličů jsou bývalí komunisti orientovaní na „stalinismus“ a těm by asi nový název nebyl po chuti. Pane kolego, změna… Číst vice »

brtník v brlohu
brtník v brlohu
13. 4. 2015 7:34

Několik poznámek pro některé diskutující: Proč se zvedne přímo olbřímí štvanice na každého z ksčm který by mohl reálně něco ovlivnit (pozitivně)? Při vámi uváděné bezvýznamnosti to přece nemá smysl. :) Jaká jsou zlatá pravidla komunikace – kdo a proč to říká — tedy proč se namáháte a šoupete klávesnici když je to strana která je k ničemu a nic neprosadí – není pak přesvědčovat ostatní o její bezvýznamnosti bezpředmětné?? Proč se ta mantra o „strejcích“ atp objeví pokaždé když někdo dokládá fakty že v současné době jsou třešňaři jedinou reálnou silou kterou i při všech jejich nedostatcích má význam… Číst vice »

Svoboda
Svoboda
13. 4. 2015 8:29

„novou stranu typu Syrizy“…

Jo, čekám na ni už nějakých 10 let. Divím se, že se už dávno nějaké „akčnější“ křídlo ze stávajících stran netrhlo a neutvořilo ji. Myslím, že poptávka po ní je. Ale nabídka zaspala… Tady trh asi nezafungoval :-)

mirror
mirror
13. 4. 2015 8:42

brtník v brlohu napsal Vy kritici – máte něco lepšího – tady a teď?? Znám šéfy, kteří si stěžují na neschopnost podřízených. Občas se objeví vlna stížností na hloupé pracovníky školství, zejména univerzit. Vždy odpovídám, najděte na ulici někoho, kdo má vysoké IQ a půjde učit za nabízené peníze a hlavně kdo bude ochoten se pořád zabývat studiem nových poznatků a celý život se doučovat, na co nebyl za studia čas, protože se to do osnov nevešlo. Klienty politického systému, kteří volají po nové straně mi připadají jako chlapi, kteří utečou z jakžtakž fungujicího manželství, aby si našli semetriku, která… Číst vice »

J. Hruška
J. Hruška
13. 4. 2015 8:50

brtník v brlohu napsal Několik poznámek pro některé diskutující: Proč se zvedne přímo olbřímí štvanice na každého z ksčm který by mohl reálně něco ovlivnit (pozitivně)? Při vámi uváděné bezvýznamnosti to přece nemá smysl. Jaká jsou zlatá pravidla komunikace – kdo a proč to říká — tedy proč se namáháte a šoupete klávesnici když je to strana která je k ničemu a nic neprosadí – není pak přesvědčovat ostatní o její bezvýznamnosti bezpředmětné?? Proč se ta mantra o „strejcích“ atp objeví pokaždé když někdo dokládá fakty že v současné době jsou třešňaři jedinou reálnou silou kterou i při všech jejich… Číst vice »

orinoko
13. 4. 2015 9:09

Kryl aktualne: Zaujimame postoje misto abychom stali.

mirror
mirror
13. 4. 2015 9:18

mirror napsal
Znám šéfy, kteří si stěžují na neschopnost podřízených. Občas se objeví vlna stížností na hloupé pracovníky školství, zejména univerzit.

Zapomněl jsem dodat, že dobrý šéf nebo politik umí ukroutit z hovna bič a k tomu zapráskat z jakéhokoliv materiálu, který je k dispozici, například já a orinoko, k tomu hudryper, Sio a PPK s brtníkem v brlohu. Paní zajoch je mimo, protože se nehádá.

orinoko
13. 4. 2015 9:47

Ja jsem nikdy komunista nebyl, ale mistoprisezne muzu prohlasit, ze oproti ceske pravicove indulone maji komunisti smysl pro humor. Pravicovy dobytek, ktery se bere smrtelne vazne, necim takovym nedisponuje ani nahodou s vyjimkou nekterych progresivnich ozralu, jako je Kalousek. Uz jen tato okolnost doklada, ze ceska pravice jsou fasouni. Mezi ne nepocitam narodovce a jine blizke odnoze. Ceska pravice – to jsou McCocainovi hulibrci.

Honza999
Honza999
13. 4. 2015 11:13

Žádní dnešní povstalí antikomunističtí bojovníci nepocházejí z prominentních komunistických rodin. Už sama idea komunismu vylučuje existenci prominentů. Jednalo se tedy o parazity za komunisty se jen vydávající.

Bety
Bety
13. 4. 2015 11:23

Mirror- souhlasím s vámi.

Sio
Sio
13. 4. 2015 11:35

Říkat „komunista“ je asi jako říkat třeba „američan“. Já jsem komunista byl, nezapírám to a nestydím se za to. A navíc z přesvědčení. Řeknu k tomu asi toto. Být komunistou z přesvědčení bylo i tenkrát těžké. Znamenalo to spoustu a často nevděčné práce navíc a k tomu zadarmo. Snadnější bylo být nekomunistou. Člověk ušetřil spoustu času, nervů i námahy. Něco jiného bylo být „komunistou“ pro kariéru a získání výhod. Dalo se takto, stejně jako dnes, dobře týt z obecného majetku. Komunista z přesvědčení toho ale nemohl zneužít, styděl by se za to. Když v 89 (a později) národ vyjádřil svou… Číst vice »

mirror
mirror
13. 4. 2015 11:51

Sio, dám vám úkol. Já jsem zatím zaneprázdněn naléhavým úkolem. Vypište prosím, jak zabíraly funkce komunistovi čas a o co připravil rodinu. Večer to zkontroluji a opravím.

Profesor Šamalík tvrdil, že převrat osvobodil i komunisty. Já jsem to pocítil tak, že jsem najednou měl tolik volného času, že jsem se nudil. V mém případě se později ukázalo, že moje osvobození bylo větší než jsem si představoval a začalo mi vadit, takže jsem začal pracovat pro sebe s výhledem mnoha let.

Gatta
Gatta
13. 4. 2015 12:09

Obecná – jen zdánlivě lingvistická úvaha …

Být „anti – cokoliv“ je pouhý projev negace a nevypovídá o hodnotách nositele tohoto (sebe)označení prakticky nic. Jen to že je negátor něčeho, či někoho.
Tedy antikomunista, stejně jako antifašista, může být muž či žena, katolík či muslim, republikán, roayalista, anarchista, sadista či jiný úchyl, tedy naprosto kdokoliv.
Být „anti“ je tedy takový jednoprogramový postoj a jeho nositel se projevuje mnohdy myšlenkově poněkud „jednozávitově“.

Ovšem „negace není program“.
Vždy je potřeba tedy sledovat, nejen co „anti“ odmítají, ale prvořadě to, co chtějí prosadit.

orinoko
13. 4. 2015 12:16

Budu za vlastizradce, oportunistu, rudomilce, SRPna a kladiva milovnik … presto mi to neda. I s velmi presvedcenymi … kovanymi i odlevanymi …. svazaky jsme se dokazali sjednotit na tom, ze je treba zenskym prohanet falde. A se zenskymi zase … ze souloz na stojaka za recnickym pultem ma v sobe mnohy adrenalin. Akorat jsme nevedeli,co a jak s mikrofony. Na komunistech jsem ocenoval jejich nehynouci smysl pro normalni zivotni roupy. Ostatne … lze to docela snadno dohledat v literature. Podivejme se na dnesni pravicove svazaky. Neumeji cesky /pravopis radeji nerozebiram/ , k cemu maji kulicha tusi jen velmi matne,… Číst vice »

Sio
Sio
13. 4. 2015 12:50

mirror napsal Sio, dám vám úkol. Já jsem zatím zaneprázdněn naléhavým úkolem. Vypište prosím, jak zabíraly funkce komunistovi čas a o co připravil rodinu. Večer to zkontroluji a opravím. Profesor Šamalík tvrdil, že převrat osvobodil i komunisty. Já jsem to pocítil tak, že jsem najednou měl tolik volného času, že jsem se nudil. V mém případě se později ukázalo, že moje osvobození bylo větší než jsem si představoval a začalo mi vadit, takže jsem začal pracovat pro sebe s výhledem mnoha let. Nejsme ve škole, mirrore. Také to, co jsem psal, se netýkalo jen mě. Dělal jsem hodně přesčasy a… Číst vice »

Petrpavel
Petrpavel
14. 4. 2015 5:06

Proč volím komunisty? Třeba proto … Kdopak nám to píše o pianistce nezaobaleně, otiskuje její slova, nojo, jako vždy … ještě že máme svobodný a nezávislý mainstream pánů Bakaly a Babiše a Dvořáka  „ … Na straně druhé jsem obyčejný člověk – dcera, matka, manželka. A tento obyčejný člověk musel pozorovat, jak se země mého narození a dětství, mé první lásky, naklání do propasti. Děti umírají při bombardování, staří lidé hladem, lidi jsou podpalováni zaživa. Začala jsem vést stránku na Twitteru po názvem »Podukrajinka« – jako odpověď ukrajinskému premiérovi, který nazval ruskojazyčné občany z východu Ukrajiny podlidmi… Překládala jsem… Číst vice »