Diskuze k článku


  • Béda • 22. srpna 2014

    S pohledem p. Kadubce se ztotožňuji. Zatímco „inťoši“ žvaní a utápějí se v neplodných diskusích, „selský“ rozum podvědomě vycítí o co jde. A podle mého mínění to vycítil i v r. 1989, kdy byl vývoj opět tažen světovými událostmi a jejich odrazem v pražském a bratislavském divadle.

  • fajt • 22. srpna 2014

    …ostatní obyvatelé dědiny jsou zbyteční, přebyteční. Ve městě je nechtějí. Co s nima? – musí do světa ( si nakrást ) a nebo po vzoru afgánských rolníků s pomocí boží, tedy cia začít pěstovat plodiny, o které má americký žoldák zájem, nemůže jim odolat…hold středověk postižený americkou mocenskou brutalitou, kde pohádková popaganda vždy ( zatím) zvítězila nad pravdou ( selský rozum je i u vidláků – natož u intošů – dávno kaput). ..

  • Gatta • 22. srpna 2014

    S článkem souhlas, jen doplním.

    V roce 1968 ten kapitalismus byl přeci ještě poněkud jiný.
    Zuřila studená válka, západ vřel nepokoji, silné odbory, dolar byla ještě měna navázaná na zlato … … …

    Kdyby tedy „tehdy“ a jen „my – Československo“, tak ten náš život v kapitalismu mohl vypadat mnohem lépe, než po roce 1989, kdy jsme nastupovali do už úplně jiného vlaku.

  • Sugar Ray • 22. srpna 2014

    USTR institúšn a CEVRO Entertainment
    Za podpory EU fondů pro rozvoj kultury
    Tvůrčí skupina Vondra – Langer uvádějí – present
    Vysoko rozpočtový film :
    Jak se z hloupého vidláka Honzy stal neoliberální asociál bez schopnosti empatie co by si přál aby všichni pochcípaly pod mostem .
    Jsem si vzpoměl na tenhle legendary nick co měl jeden člověk ještě na starym Outsideru 😀
    Vesničani byly vždycky flexibilnější jak by řekl správnej CEVRAK – DURAK .
    Nepotřebujou studovat na CEVRU .

  • Irena • 22. srpna 2014

    Gatta napsal
    Kdyby tedy „tehdy“ a jen „my – Československo“, tak ten náš život v kapitalismu mohl vypadat mnohem lépe, než po roce 1989, kdy jsme nastupovali do už úplně jiného vlaku.

    No to nevím. Mě mamka říkala, že tehdy stačili napodepisovat spoustu „výhodných“ smluv se západními pány kapitalisty, takže pár let docházelo k deficitům zboží, když se muselo (předpokládám, že za babku) vyvážet na základě těch smluv, které ti zatracení komouši samozřejmě dodrželi. Možná si měli zřídit socialistický arbitrážní soud, kde by ty kapitalisty odsoudili za podvody. Ovšem vejvar by z něho neviděli, protože by jejich rozsudky určitě na západě demokraticky neuznali. Na druhou stranu je možné, že by se lidé začali vzpamatovávat poněkud rychleji než teď. To se ovšem posuzuje dost těžko.

  • petr • 22. srpna 2014

    Nevíte někdo, zda byl pořízen videozáznam ze včerejší akce „RUSKO včera – dnes – zítra“ (O. Krejčí, T. Spencerová, I. Švihlíková, R. Valenčík, P. Žantovský) konané v Jazzové sekci, a kde je možno ho zhlédnout?

  • Gatta • 22. srpna 2014

    Re Irena
    Nedělám si iluze, ale tehdy se ten kapitalismus opravdu jevil jako lepší – i pro normální lidi a spoustu dnešních problémů neměl v Evropě tak vyostřených. A navíc by nás západ potřeboval jako ukázkovou zemi.
    Majetkově a ekonomicky by nás pochopitelně sežrali tak jako po 89 a do postavení takového Rakouska bychom se stějně nikdy nedostali.

    Jiná myšlenka – při poslechu americké hudby:
    Celý ten americký sen, a je jedno do jaké míry je klamný či nesplnitelný, tak ten americký sen o způsobu života – ty pláže, hudba, nekonečné cesty, svoboda volby … tento model je ohromně přitažlivý.
    Uvolňuje to totiž lidskou individuální energii !! A to je „život“.

    Tohle soudruzi podcenili – neumožnili lidem uvolnit jejich energii, ale oni ji v nich dusili. Otázkou je co nabízí lidem dnešní Rusko? Jestli má třeba jinou nosnou ideu – třeba v duchu Skandinávie?

    Problém pochopitelně je nalézt správnou hranici, kdy uvolněná individuální životní energie motivuje lidi k radosti a tvorbě a přitom nepůsobí na společnost destruktivně, jako je děje na západě nyní.

  • Irena • 22. srpna 2014

    Re Gatta No, jenže v roce 89, ten kapitalizmus zrovna tak neměl ty problémy tak vyostřené. To, že to tam jde teď od desíti k pěti, by se nejspíš úplně stejně dělo i po roce 68, pokud by jim to vyšlo již tenkrát. Prostě by padl systém, se kterým museli např. v sociální oblasti soutěžit, zrovna jako se to stalo po roce 89. Jediné pozitivum vidím v tom, že lidé měli tenkrát přece jenom lepší historickou paměť, více svěží. To mohlo pomoci, ale také nemuselo. Jo tím vzorovým státem jsme se jen tak mimochodem utěšovali s mámou v 89. Doufali jsme, že bychom se jím mohli stát – dost rozvinutí a přitom dost malí, aby neproinvestovali. To byla chudá útěcha. Když se podíváme, jak jsou jim přímo v Americe ukradení vlastní občané, tak to nebylo nic než plané iluze. A že jsme se drželi více při zemi než zápaďáci? No my jsme nikdy neměli peněz nazbyt, protože jsme nevysávali žádné kolonie, my si je museli vydělat! To je sakra znát. Druhá věc byla, že se jim povedlo nás pěkně odříznout od zbytku světa, to jsme si neměli nechat líbit a ten petrodolar jsme si neměli nechat líbit, respektive lídři SSSR si to neměli nechat líbit.

  • Gatta • 22. srpna 2014

    Re Irena – už jen krátce.
    V podstatě to vidíme stejně. To by v tom 68 musela nastat změna jen u nás, což jak jsme viděli možné nebylo.

    Někdy do konce 70. roků se ten západní kapitalismus zdál docela v pohodě. Stoupala životní úroveň i běžných pracujících, rozvíjela se osobní svoboda jedince … i když k ideálu to mělo pochopitelně daleko.
    V roce 89 bylo už dávno všechno jinak, i na západě. Tam už dávno probíhala postupná globalizace a rozevírání nůžek mezi chudými a elitou, ten sociální kapitalismus už hodně dlouho jen dojížděl. Navíc ostblock padl celý najednou a kapitál ztratil důvody k jakýmkoliv ohledům. Do toho Číňané uvolnili stovky milionů lidí na ten globální trh práce a všechny tvrdé měny od roku 1971 nekryté zlatem, začaly v 80. letech nezřízený inflační růst. Takže ze všech burz CP a akciových investic se stala jen bublinová ruleta.

    Prostě mezi rokem 68 a 89 se toho na západě stalo moc a moc, jen u nás o tom tehdy nikdo nic nevěděl.

  • Gatta • 22. srpna 2014

    PS Irena

    V roce 89 stále jěště byla jakás takás „železná opona“ a hlavně … nebyl internet. Budiž nám to omluvou.

    To ale nebyla a není situace Ukrajinců na Majdanu.
    Jo, jo – lidský optimismus hraničí občas s debilitou … a může být velmi tragický.

  • Béda • 22. srpna 2014

    http://www.nezavisli.blogspot.cz/
    Bez komentára: Spomienka na 21.august 1968 (Košice, 2014)

  • Bety • 22. srpna 2014

    V roce 68 mi bylo 21 let. Můj otec a mí dva starší bratři se neustále hádali o politice. Jen něco málo z toho, co si pamatuji: Jako obyvatele pohraničí – Karlovy Vary – nás dost vyvedl z míry pořad v televizi, kde předák Sudetoněmeckého landsmanšaftu hovořil za souhlasného přikyvování moderátora, že by bylo třeba dosídlit naše pohraničí třistatisíci Němci, kteří by prý pozvedli naše hospodářství. Vzhledem k tomu, že přes všechnu snahu našeho vedení po roce 89 trvalo přes dvacet let, než se jim podařilo všechno rozkrást či zlikvidovat, myslím si, že si naše hospodářství vedlo docela dobře. Také souhlasím s tím, že jelikož se tenkrát evidentně drali k moci stejní, nebo titíž lidé, stačili svými smlouvami za jeden rok udělat v hospodářství docela slušný bordel (nedostatek některých druhů masa, uhlí a dalších věcí).
    Proto si myslím, že bychom nedopadli o nic lépe než po roce 89.

  • mirror • 23. srpna 2014

    Pan Kadubec popsal události roku 1968 mnohem pravdivěji než desítky zaměstnanců ÚSTR. Ti se hádají, kdo zveřejní nejsenzačnější odhalení o komunistech. Brzy se slavnostně dozvíme, že komunisti jedli děti.