ŘSD organizuje okrádání řidičů na dálnicích

Reklama


Tisková zpráva Kverulant.org

Praha, 20. října 2015 – Kverulant.org svojí kauzou SUPOVÉ HL. M. PRAHA významně přispěl k omezení řádění lovců nehod ve velkých městech. Nyní se snaží o totéž na dálnicích, kde je hlavním organizátorem okrádání řidičů v nouzi Ředitelství silnic a dálnic.  

ŘSD rozdělilo dálnice na 42 úseků a pro každý z nich podepsalo smlouvu s odtahovou službou, která má pro daný úsek od ŘSD zajištěn faktický monopol. Problém spočívá v tom, že tyto odtahovky jsou výrazně předražené. Jak by také nebyly, když mají v daném úseku monopol a jejich ceny neprošly bojem ve výběrovém řízení, protože smlouvy s nimi ŘSD uzavřelo z ruky. A tak řidiči, kteří mají havarijní pojištění nebo asistenční služby v ceně povinného ručení, musejí v některých případech platit část nákladů ze svého. Například vyproštění, naložení a odtažení do servisu s nájezdem 50 kilometrů totiž u zmíněných firem stojí 10 tisíc korun, zatímco asistenční služba garantovaná pojišťovnou požaduje za tutéž službu 3 500 korun. Rozdíl pak musí zaplatit nešťastný motorista. Pojišťovny zpravidla zjistí, že faktura je předražená, rozdíl obou částek prostě nezaplatí a odtahová služba ho pak požaduje po motoristovi.

Ani tím to však nekončí. Pokud je řidič viníkem nehody, při níž došlo k poškození dálnice, zaplatí v podstatě tolik, kolik si ŘSD, resp. odtahové služby za opravu řeknou. Řečené firmy, totiž na základě stejných nevysoutěžených a monopolních smluv provádějí i stavební práce související s likvidací následků dopravních nehod. Takže pokud řidič na dálnici například ohne svodidla, jejich narovnání může stát v zásadě libovolně vysokou částku. Pojišťovna, ale z povinného ručení za opravu svodidel libovolně velkou sumu nezaplatí a rozdíl poplyne opět z motoristovy kapsy.

ŘSD za stavební práce související s likvidací následků dopravních nehod vyfakturuje řidičům ročně přibližně 40 milionů korun bez DPH, to vše na základě časově neomezených rámcových smluv s odtahovkami. Zákon sice připouští uzavření rámcové smlouvy na opakující se stavební práce, avšak předpokládá její platnost po dobu určitou. Z dalších ustanovení zákona lze dovodit, že touto dobou by měly být maximálně 4 roky. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky by podle tohoto výpočtu činila 160 milionů korun bez DPH. S touto cenou by se jednalo o nadlimitní veřejnou zakázku, kterou měl zadavatel, tedy ŘSD, povinnost zadat v otevřeném, případně užším řízení. A protože tak ŘDS neučinilo, porušilo zákon a dostalo za to od Úřadu na ochranu hospodářské soutěže pravomocnou pokutu.

Ředitel Kverulanta Vojtěch Razima dodává: „Na místě je otázka, jaký má ŘSD prospěch z porušování zákona. Podle smluv ŘSD z toho, že odtahovkám dohazuje ‚kšeft‘, nic nemá. Jedno z mála rozumných vysvětlení je takové, že provize a odměny od dálničních supů kasírují ‚manažeři‘ ŘDS, kteří jim zajištují práci a udržují celý propracovaný systém v chodu. Dnes jsme se také dopisem obrátili na ministra dopravy Daniela Ťoka. Žádáme ho, aby se osobně zasadil o změnu systému, který parazituje na dálničních nehodách. Náprava tohoto stavu jistě nepřijde ze dne na den, ale kverulantskou vytrvalostí a nasazením se to může podařit, jako se to Kverulantovi povedlo v kauze SUPOVÉ HL. M. PRAHA. Tam bylo cílem Kverulanta upozornit veřejnost na nekalé praktiky lovců nehod. To se podařilo a Česká kancelář pojistitelů začala situaci konečně řešit a zřídila bezplatnou linku pomoci řidičům 1224, aby je ochránila před lovci nehod. Volat na tuto linku doporučujeme i v případě problémů na dálnicích.“

Další informace jsou k dispozici v Kverulantově kauze DÁLNIČNÍ LOVCI NEHOD.
Rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže jsou k dispozici zde: I. instance II. instance.

Přejít do diskuze k článku 1 komentář