ŘSD pokračuje v organizaci okrádání řidičů na dálnicích

Reklama


Praha, 21. leden 2016 – Kverulant.org nedávno upozornil na okrádání řidičů na dálnicích.  Ředitelství silnic a dálnic rozdělilo dálnice na několik úseků a pro každý z nich podepsalo smlouvu s odtahovou službou, která má pro daný úsek od ŘSD zajištěn faktický monopol. Problém spočívá v tom, že tyto odtahovky jsou výrazně předražené. Kverulant.org také kritizoval skutečnost, že tyto firmy nebyly vybrány ve výběrovém řízení. ŘSD ho nyní vypsalo, ale podle Kverulanta je připraveno jen pro dvě předem vybrané firmy. Okrádání řidičů tak bude nejspíš pokračovat.
ŘSD rozdělilo dálnice na několik úseků a pro každý z nich podepsalo smlouvu s odtahovou službou, která má pro daný úsek od ŘSD zajištěn faktický monopol. Problém spočívá v tom, že tyto odtahovky jsou výrazně předražené. Jak by také nebyly, když mají v daném úseku monopol a jejich ceny neprošly bojem ve výběrovém řízení, protože s nimi ŘSD uzavřelo smlouvy z ruky. A tak musejí řidiči, kteří mají havarijní pojištění nebo asistenční služby v ceně povinného ručení, v některých případech platit část nákladů ze svého. Například vyproštění, naložení a odtažení do servisu s nájezdem 50 kilometrů totiž u zmíněných firem stojí 10 tisíc korun, zatímco asistenční služba garantovaná pojišťovnou požaduje za tutéž službu 3 500 korun. Rozdíl pak musí zaplatit nešťastný motorista. Pojišťovny zpravidla zjistí, že faktura je předražená, rozdíl obou částek prostě nezaplatí a odtahová služba ho pak požaduje po motoristovi.

Po Kverulantově odhalení ŘSD v polovině prosince 2015 vypsalo veřejnou soutěž s názvem  „Odstraňování překážek provozu na dálnicích a rychlostních silnicích“. Vypsání tendru Kverulant.org považuje za úspěch, výběrové řízení samo ale budí značné rozpaky. Ředitel Kverulanta Vojtěch Razima vysvětluje proč: „Vše nasvědčuje tomu, že tendr byl napsán na míru pouze dvěma firmám. Přestože naprostá většina dálničních nehod jsou nehody osobních automobilů, požaduje ŘSD opravdu velkou techniku. Kdo nemá dva odtahové speciály na podvozku 8×4, autojeřáb s nosností ramene min. 50 t a s navijákem 50 t, a minibus pro přepravu 8 osob, nemá šanci se do soutěže přihlásit. ŘSD požaduje techniku ve vícenásobném množství, než je reálná využitelnost takového vybavení. Vítěz tendru musí mít 2 nízkoložné návěsy, 2 kolové nakladače, 3 kontejnerová vozidla, 2 soupravy signalizačního světelného zařízení. Podezření, že je zakázka psána na míru společnostem PRETOL HB, s.r.o., a JEREX, a.s., vzbuzuje také požadavek na velikost odstavné plochy pro havarovaná vozidla o velikosti 4000 m2. S ohledem na pravděpodobný průměrný počet havarovaných vozidel, která se na odstavné ploše mohou reálně nacházet, lze považovat za dostatečnou plochu o velikosti do 2000 m2. Podivně působí i požadavek, aby minimálně tři pracovníci dispečinku měli alespoň středoškolské vzdělání ukončené maturitní zkouškou.“

Další informace jsou k dispozici v Kverulantově kauze DÁLNIČNÍ LOVCI NEHOD.

Přejít do diskuze k článku