Sametový podvod

Státy se prý udržují tradicemi na kterých vznikly. V českém státě se staly takovouto tradicí každoroční oslavy výročí 17. listopadu jako dne, kdy začala revoluce, která přinesla lidem demokracii a svobodu.

Úvodem bych přičinil  poznámku, že podle mého mínění termín revoluce označuje proces, který přináší novou (která zde ještě nebyla) kvalitu společenských (výrobních, obecně ekonomických, právních, morálních, sociálních, pracovních… vztahů). 17. listopad nic takového nepřinesl – přinesl naopak dávno překonané vztahy dřevního kapitalismu, charakterizované existencí právní džungle, prostředí krádeží a loupeží bez postihu, nelítostného konkurenčního boje a subjektivního zisku bez ohledu na ostatní za jakoukoliv cenu. Sametová společenská změna  z tohoto pohledu neznamená novou kvalitu, ale naopak kvalitativní návrat do dávné minulosti.

A nyní již k 17. listopadu. Za pozornost stojí tyto otázky: Kdo byl tváří – vůdcem „revoluce“ 17. listopadu? Jaký byl jeho revoluční program?

Když okleštíme „revoluci“ na samotný 17. listopad, tak v něm žádné revoluční ideje, snad s výjimkou protestu vůči předešlému režimu ani dominantního  revolučního vůdce nenajdeme. Nehledě na to, že spouštěčem společenských změn se stala fiktivní smrt „studenta Šmída“, ve skutečnosti agenta STB Ludvíka Zifčáka. Za revolučního vůdce sametového převratu je oficiálně považován Václav Havel, kterého společenské změny vynesly do politického popředí a nakonec i do funkce prezidenta nového státu. Kdo byl Václav Havel – revolucionář – a jaký byl jeho revoluční program?

Zde bych chtěl vzpomenout, že v době společenského převratu byl kritik společenských poměrů V.Havel v širším společenském povědomí  víceméně neznámou postavou. Jako dramatika jej téměř nikdo do té doby v zemi neznal (nutno podotknout že ani do dnešní doby nezná) a režimní propagandě se vcelku úspěšně dařilo minimalizovat  veřejnou znalost jeho politického protestu. Dění 17. listopadu se jako osobnost fyzicky neúčastnil – do celého procesu společenských změn se zapojil až v následujících dnech.

Jaký byl revoluční program V. Havla, co lidem ve dnech po 17. listopadu 1989 sliboval? V koncentrované podobě revoluční program tohoto „revolučního vůdce“ najdeme v jeho projevu zveřejněném kupř. zde.

V projevu vidíme, že cílem „revoluce“ nebyla ani restaurace kapitalismu, natožpak existence nezaměstnanosti, že šlo o zlepšení životní úrovně obyvatel, o posílení sociálních jistot (tyto prý mají být větší než za předchozího systému tzv. reálného socialismu),  o posílení lidskosti, o zlepšení životního postavení důchodců, sociálně slabých, o odstranění privilegií a výsad mocných, zabránění vzniku sociálních otřesů, inflace a zdražování, odstranění sociálních rozdílů. Havel sliboval, že nový stát již nikdy do žádných vojenských spolků nevstoupí, že nový stát nebude šetřit na investicích do školství, že chce být prezidentem pouze na jedno volební období…

A jaké bylo praktické naplnění oněch ideálů revoluce? Přesně opačné. Podle nich by se dalo konstatovat, že ikona revoluce a její vůdce lidu své země v „revolučních“ dnech bezostyšně lhal. V protikladu s prohlášením Václava Havla byl restaurován kapitalismus, vznikla nezaměstnanost lidí v produktivním veku (oficiálně se pohybuje v řádu 7-8 % tj. cca 600.000 lidí, ve skutečnosti je mnohem vyšší), životní úroveň díky čachrům s měnou šla prudce dolů, nastala vlna opakovaného zdražování a vysávání úspor obyvatel, mnoho z nich upadlo do dluhové pasti a do lichvářských exekucí. Sociální jistoty jsou postupně odbourávány spolu se sociálním státem, prohlubuje se propast mezi bohatými a chudými – vznikají dva nesouměřitelné sociální světy, privilegia a výsady mocných ve srovnání se sociálně slabými jsou přímo nebetyčná. Havel se přímo podílel a podproval vstup ČR do spolku NATO, osobně hájil všechny jeho války a zapojení ČR v nich, jako bytostný „pacifista“ dokonce přispěl k obohacení politologického slovníku termínem „humanitární bombardování“, jako kdyby nevěděl, že oběti bombardování jsou z velké části civilní osoby, mezi nimi děti, ženy a staří lidé, stát je postupně demontován,  označován za škůdce, státní výdaje na cokoliv kromě válek (včetně školství) považovány za škodlivé, uvažuje se o zavedení školného, Václav Havel kandidoval v rozporu se svými prohlášeními na prezidenta celkem třikrát, z toho jednou musel být účelově zbaven poslaneckých práv poslanec Sládek, aby mohl být ambiciozní „revolucionář“ opět zvolen prezidentem.

Tolik k tradici 17. listopadu a ikoně „revoluce“, na kterých „pevně“ stojí původně československý, nyní již jenom český stát. Když to takto půjde dál, lze v průběhu příštích dvou desetiletí očekávat, že česká státnost, drcena bruselským diktátem a neoliberalismem, (který diktuje odstraňovat státy, vliv národních parlamentů, minimalizovat vliv národních vlád … jako překážku univerzální vlády nadnárodních korporací a oligarchie), zcela zanikne. Dá se říct, že revoluční simulákrum, ve kterém byl český lid svými vůdci tradičně podveden, bylo začátkem rozpadu a postupného zániku původně suverénní a svébytné země.

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
29 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
leho
leho
24. 11. 2014 4:18

Já bych se ale zeptal takhle: co se změnilo po 17. listopadu roku 1989? Já bych řekl, že změny byly naprosto zásadní. Především zmizely dráty na hranicích. Poté přestalo být nebezpečné poslouchat a provozovat jistý druh hudby. Rovněž se totéž dá říci o literatuře. Nejenom že na trhu jsou k dostání i banány, ale i další zboží denní potřeby, které bylo často nedostatkové. Jako například toaletní papír a dámské vložky, což bylo zboží jehož nedostatek se dotýkal důstojnosti drtivé většiny obyvatelstva. A tak dále… PS: Mě nejvíc vadilo zadrátování republiky a že jsem nemohl poslouchat co chci a číst co… Číst vice »

orinoko
24. 11. 2014 4:35

Njn, to jsou starosti.

Béda
24. 11. 2014 5:42

leho napsal Já bych se ale zeptal takhle: co se změnilo po 17. listopadu roku 1989? Já bych řekl, že změny byly naprosto zásadní. Především zmizely dráty na hranicích. Poté přestalo být nebezpečné poslouchat a provozovat jistý druh hudby. Rovněž se totéž dá říci o literatuře. Nejenom že na trhu jsou k dostání i banány, ale i další zboží denní potřeby, které bylo často nedostatkové. Jako například toaletní papír a dámské vložky, což bylo zboží jehož nedostatek se dotýkal důstojnosti drtivé většiny obyvatelstva. A tak dále… PS: Mě nejvíc vadilo zadrátování republiky a že jsem nemohl poslouchat co chci a… Číst vice »

fajt
24. 11. 2014 7:45

už Československo bylo umělým útvarem ( někdo říká , že od srdce tatíčka Masaryka, ale čert ví , čí zájem a který valoun zlata převážil a pak historie se stala výnosným obchodem ) a čezko ( a Slovensko ) se stalo zájmovým projektem dvou zlodějů, který nakonec vyhovoval i emerické říši – ale než k tomu došli, byl tady ještě jeden státní puč – 89 – někdo říká, že to bylo v rámci akce Golgota, někdo, že socialismus se vyžil a kapitalismus zase našel lásku v otrockých duších a někdo to vidí jako výhodnou obchodní transakci, která nakonec může pohřbít… Číst vice »

fajt
24. 11. 2014 8:29

Béda napsal

!!! http://pravyprostor.cz/vox-populi-jak-se-zije-v-ceskych-montovnach/

a bude hůř, vysát , vydojit a pohodit, jenom ta hrouda se počítá….čezký otrok nemá žádnou cenu, nakonec i překáží. ..)

aram
aram
24. 11. 2014 8:48

Je to trošku OT, ale co je dneska OT, že?
http://www.nwoo.org/2014/11/22/vyzkum-duvery-v-prezidenta-z-rukou-jeho-odpurcu-nemuze-byt-objektivni/
„Včera proběhla českými masmédii zpráva, že v listopadu důvěra v prezidenta Zemana strmě klesla. Informace vyšla z Centra pro výzkum veřejného mínění. Ve zprávě o studii, která tuto informaci uvádí, stojí, že ji zpracoval Daniel Kunštát – vedoucí katedry politologie a mezinárodních vztahů na CEVRO institutu, kde působí mj. Alexandr Vondra.“

r.m.
r.m.
24. 11. 2014 10:26

Estébáky a nejvyššími Svazáky připravené divadlo, pod patronátem laskavé KGB. PPF nepodniká mohutně v Rusku náhodou.
Estébácká mafie rejžuje dodnes i ve sportu, znáte jména Černošek? Tady je na fotce s Chládkem – http://zpravy.aktualne.cz/domaci/ministr-chladek-vyplati-podezrele-dotace-kritice-navzdory/r~9df576dc6ffa11e4b0c4002590604f2e/

Béda
24. 11. 2014 10:41

r.m. napsal

Estébáky a nejvyššími Svazáky připravené divadlo, pod patronátem laskavé KGB. PPF nepodniká mohutně v Rusku náhodou.
Estébácká mafie rejžuje dodnes i ve sportu, znáte jména Černošek? Tady je na fotce s Chládkem – http://zpravy.aktualne.cz/domaci/ministr-chladek-vyplati-podezrele-dotace-kritice-navzdory/r~9df576dc6ffa11e4b0c4002590604f2e/

a taky CIA, Svobodnou Evropou, různými zahraničnými „neziskovkami“, které pravidelně posílaly do ČR peníze a materiály…. Pravděpodobně šlo o jediné harmonické období v poválečných dějinách, kdy družně spolupracoval Západ s Východem na společném cíli.

fajt
24. 11. 2014 10:59

jednou kolonie, vždycky kolonie, jednou otrok, navždy otrok – všechny významné změny v kokotlině byly iniciované z venku, tady snad naposledy opravdu z vůle místních proběhlo ( tedy větší a významná akce) vyvraždění Slavíkovců Přemyslovci a pak asi všechno ve vleku větších, silnějších a odhodlanějších sousedů ( Husitství nevyjímaje) a později méně bolestivěji pro malošlechtu ( pro žebrotu a pleb ne) za třicet stříbrných…a to až do dnes. ..)

r.m.
r.m.
24. 11. 2014 11:02

pravdu díš Bédo
pěkně se spolu dohodli, dohodu plnili a svorně spolu utahovali čecháčkům opasek a ti jim tleskali … ta doba je pryč, není co už sežrat, není třeba nic plnit.
Divím se, že to vydrželo tak dlouho, musela to být monstrózní zlodějna planetárních rozměrů.

r.m.
r.m.
24. 11. 2014 11:06

fajt napsal jednou kolonie, vždycky kolonie, jednou otrok,navždy otrok – všechny významné změny v kokotlině byly iniciované z venku, tady snad naposledy opravdu z vůle místních proběhlo ( tedy větší a významná akce) vyvraždění Slavíkovců Přemyslovci a pak asi všechno ve vleku větších, silnějších a odhodlanějších sousedů ( Husitství nevyjímaje) a později méně bolestivěji pro malošlechtu ( pro žebrotu a pleb ne) za třicet stříbrných…a to až do dnes. ..) Z husitstvím se pleteš. Že Hus četl Johna Wiklefa a inspiroval se jím mimo jiné, podle tebé že u nás následnou revoluci řídili Angláni? Nebo když se Martin Luther inspiroval… Číst vice »

Janus
Janus
24. 11. 2014 11:53

Dovolte pár připomínek: 1. Havel – od roku 1988 se v sobotní příloze Rudeho Práva objevila dvojstrana ktrá velmi obšírně referovala o člověku jménem Václav Havel, známého tehdy pouze skupině StB řízené tzv. Chartě 77. v průběhu celého roku a to až do srpna 1989 byl Havel zmiňován jako předstvitel oposice a tak nikoho nepřekvapilo když se zčista jasna ocitl v čele OF(17.11.1989 v Praze z bezpečnostních důvodů nebyl aby snad neutrpěl od neinformovaných příslušníků VB úhonu). Bylo nutné odstranit z politického vlivu A.Dubčeka. Ten byl následně při fingované autonehodě zlikvidován. Při vyprošťování jeho vozu byly efektivně zničeny veškré důkazy… Číst vice »

Aleš
Aleš
24. 11. 2014 12:24

leho má výjimečně, sic nevědomky, pravdu. Skutečně se změnily dráty na hranicích. Tak, že se posunuly pár set kilometrů na východ. Žijeme pořád za dráty, byť momentálně nejsme hraničním pásmem.
r.m: jméno Černošek je mi dost povědomé, už jsem ho na om zmiňoval.

r.m.
r.m.
24. 11. 2014 12:38

leho napsal
r.m.

dráty, hudba, literatura, banány? to je celý váš duševní obzor? takovým lidem se dařilo právě za tupého přestárlého bolšána, leho tys ho zažil jen jako malej smrad.

fajt
24. 11. 2014 13:07

r.m. napsal Z husitstvím se pleteš. Že Hus četl Johna Wiklefa a inspiroval se jím mimo jiné, podle tebé že u nás následnou revoluci řídili Angláni? Nebo když se Martin Luther inspiroval Husovými spisy, tak protestantismus vznikl v zájmu Čechů? Klídek, nejni to s náma zas tak hrozný. Blbý, to jo, ale hrozný ne. myslel jsem následné Husitství v čechách – Hus šel do Kostnice hlavně kvůli K církvi, která v těch dobách měla až tři papeže ( a nikdo z nich se seriozně o K víru nezajímal, pouze o svůj úřad a výnosy z něj), a kterou chtěl…no těžko… Číst vice »

Béda
24. 11. 2014 14:45

http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3257320

„Ivan Hoffman: Oslavy 17.listopadu na mě působily jako propagandistický kýč
„Dnešní elita nemůže lidem nabídnout skvělou budoucnost, tak jim nabízí hroznou minulost…“ (Český rozhlas)

idiotronic
24. 11. 2014 15:21

Autor dělá chybu,když pro mocenský zvrat používá newspeakový výraz ,,revoluce“. Šlo o pouhou restauraci již jednou (demokraticky prohravšího) zřízení a majetkovou restituci. Kapitalismus tu zanechal tak nepříznivý dojem, že zprostředkovatelé (Havel) si netroufali tohoto výrazu vůbec použít. Majetkové pohledávky zahraničních firem byly vypořádány roku 1982 při navracení měnového zlata, které bylo ,,dočasně umístěno“ mimo ČSSR. Tím byl program změny zcela vyčerpán , majetek,pro který nebyl restituent (většina majetku vznikla za socialismu) byl cíleně zničen.V Jugoslávii musel být tento proces urychlen bombardováním. Jestliže majetek, peníze otevírají prostor k ovládání společnosti, byl to racionální způsob, jak odejmout moc lidem uvnitř a ovládat… Číst vice »

Béda
24. 11. 2014 15:28

idiotronic,

autor v tomto určitě nedělá chybu. Autor hned v úvodu vysvětluje, proč tento politický převrat není možno považovat za revoluci v pravém slova smyslu a proč V.Havel symbol této „revoluce“ není revolucionář ale … doplňte si sám podle sebe.

Béda
24. 11. 2014 15:31

idiotronic napsal Autor dělá chybu,když promocenskýzvratpoužívánewspeakový výraz ,,revoluce“.Šlo o pouhourestauraci již jednou (demokraticky prohravšího) zřízení amajetkovourestituci. Kapitalismus tu zanechaltak nepříznivýdojem, žezprostředkovatelé (Havel) sinetroufali tohotovýrazuvůbecpoužít. Majetkové pohledávky zahraničníchfirem byly vypořádány roku1982při navraceníměnovéhozlata, kterébylo,,dočasně umístěno“mimoČSSR. Tímbylprogram změnyzcelavyčerpán , majetek,pro kterýnebylrestituent (většina majetkuvzniklaza socialismu) bylcílenězničen.VJugosláviimusel býttentoprocesurychlenbombardováním. Jestližemajetek,penízeotevírajíprostor k ovládáníspolečnosti,byl toracionálnízpůsob,jakodejmout moclidemuvnitřaovládatje dálkově. V lidech zanechalanormalizace (nikolisocialismusjakocelek) pocit,že do nějakéPoldi neboČKDjimnic není, hlavně kdyžbudoupeníze anikdojimnepolezedosoukromí. Vyrostlagenerace lidí,kteří simyslí, žezbožívzniká v regálechobchodů, popřípadě vtipnou spekulací.Za,,reálnéhosocialismu“ titolidévítali nedostatek toaletníhopapíru, protožeto byla jejich příležitostkespolečenskému vzestupu, když mohli rozhodovat o tom,komunedostatkovézboží prodají a komune.Přizáplavách 1997 zasepodobní , tentokrát v roliprovozovatelůpenzionů a hotelůse prozradilitím,že měsíceneobjednávalitoaletnípapíržádný, protože sipřidělili tenzhumanitárních sbírek….ZatímcoČeskoslovensko… Číst vice »

idiotronic
24. 11. 2014 16:19

A ještě něco.
Dějiny neskončily, jak můžeme vidět. Ty analýzy minulosti jsou jistě dobrá věc,
ale budoucnost se rodí v novém nápadu . Ze starých chyb žádnými nátěry a převypravováním nic nového nevznikne. Dokud máme příležitost, je třeba konat chyby nové.

Béda
24. 11. 2014 19:23

Trochu OT: Dvě třetiny Britů, kteří si našli novou práci, berou méně než existenční minimum http://www.blisty.cz/art/75588.html

Béda
24. 11. 2014 19:25

Extremní bohatství škodí také extremně bohatým lidem
http://www.blisty.cz/art/75590.html

leho
leho
25. 11. 2014 0:14

Béda: „… Holt každý jsme nějaký. Ano, každý jsme jiný. Asi hodně lidem je buřt jestli je republika zadrátovaná, protože jim je fuk co je za dráty, stejně tam nikoho neznají, je jim jedno jestli si mohou přečíst co chtějí, když nic stejně nečtou, jestli mohou poslouchat hudbu jakou chtějí, protože stejně nic neposlouchají nebo poslouchají nezakázanou dechovku, atd, atd…No já nevím, jsou takoví lidé vůbec lidmi? Já si nikoho takového nedovedu vůbec představit, ale připouštím, že v Čechách možná je jich dokonce většina. Že se lidé sametem cítí podvedeni bude také určitě tím, jak socialismus pokřivil všeobecnou morálku. Nejenom… Číst vice »

Béda
25. 11. 2014 2:36

leho, žvaníte, až se vám jako obvykle práší od huby. Otázka není vůbec v tom, že by ti vámi opovrhovaní druzí nechtěli netadrátované hranicem, poslouchat zakázasnou hudbu, číst co je napadne, hlavnéí otázka je co je pro koho životně důležité, co je pro koho prvořadé a co sruhořadé. Zatímco pro vás je zřejmě fatální aby byly nezadrátované hranice, abyste mohl cokoliv poslouchat, abyste mohl cokoliv číst pro vaše oponenty je mnohem důležitější aby měli stabilní práci a příjem, jistý dlchod, zajuištěné bezpečí a nízkou kriminalitu (ne jako ve vašich milovaných USA), aby jejich země žila v míru s jinými zeměmi,… Číst vice »

vovka
vovka
25. 11. 2014 20:54

Názory jsou různé-dle profese?Zajímalo by mne z čeho žije „leho“ a co dělá,že má starosti jen o svobodu ,nikoli o lidi a jejich osudy a těžkosti.Tipl bych si rentiér,dobře zajištěný.