Slovo k povinné maturitě z matematiky na gymnáziích

Uvedu k problému příklad studenta, kterého jsem velmi dobře znal, protože jsem jím byl já sám. Byl ve většině předmětů žákem průměrným, jedním z nejhorších však v matematice, kterou od kvinty prolézal se čtyřkou a nepropadal z ní jen proto, že jinak to s ním víceméně šlo. V češtině občas napsal kompozici na jedna, taky další jazyky (latina, ruština a angličtina) byly jak takž, ale kupodivu nejlepší ve třídě byl na biologii. V hodinách, které vyučující a současně i ředitel školy Dr. Štěpánek organizoval jako otvírání biologických záhad, jež měli žáci s pomocí dříve nabytých poznatků řešit, si ziskal u uvedeného vyučujícího neobyčejnou přízeň, když dokázal odkrýt, jak je možné, že ženy disponují stejnou inteligencí jako muži, třebaže mají méně hmotný mozek, či když vysvětlil, proč člověk dokáže (fyzicky) fungovat ve vzpřímeném postoji, třebaže malá plocha jeho chodidel by spíš napovídala pádu. Tyto jeho úspěchy, vycházející možná víc ze zvýšené sensibility než zvýšeného intelektu, měly pak ten následek, že jej biolog doporučil na studium medicíny, a to jako jediného z pěti zájemců o toto studium, kteří ve třídě byli, a to s tímto dobrozdáním: „Vřele doporučuji pro studium lékařství“.

Další čtyři zájemci od Dr. Štěpánka doporučení na studium medicíny nedostali, a z nouze nejvyšší se uchýlili na veterinu. Onen student, o kterém píši, nakonec vzdor uvedené výjimečnosti v odkrývání biologických tajemství na medicinu nenastoupil, protože z celé republiky skákal v dorostenecké kategorii nejdál do dálky, a třídní profesorka, shodou okolností randící tehdy s tělocvikářem, usoudila, že tak nadějný atlet by měl studovat tělesnou výchovu (jen tak to prý může dotáhnout až na olympiádu), ho během hodiny filozofické propedeutiky přemluvila, aby medicinu ve své přihlášce na vysokou školu škrtl a namísto ní tam napsal TV.

Maturitou tenhle hoch prošel jedině proto (bylo to v roce 1949), že maturita z matematiky nebyla pro žáky tehdejší tzv. humanitní větve na gymnáziích povinná, povinná zato byla latina. Kdyby tomu bylo naopak, onen hoch by se na vysokou školu nedostal, a jen Bůh ví, co by ve svých dalších letech dělal a čím vším by se protloukal.

To je všechno, celý příběh.

A co jsem jím chtěl říct? To už nechávám na čtenářích a na lidech, kteří o povinné maturitě na gymanáziích dnes debatují a rozhodují.

Stanův komentář: Současná státní maturita z matematiky je na takové úrovni, že by jí v době, kdy jsem chodil do školy, složil i absolvent základní školy, který měl z matematiky trojky. Na druhou stranu, po mých zkušenostech se současným českým školstvím, by asi nejlepším řešením bylo veškeré maturity „en bloc“ zrušit.

22
Komentujte

Chcete-li přidat komentář, přihlaste se viz Přihlášení.
19 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Autoři komentářů
Alešcerti2PPKpeter.Stan Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dolmen
Člen
Dolmen

Soudě podle vzrušených diskusí kolem maturity z matematiky, má křehká česká demokracie tři nebezpečné a zavilé nepřátele – komunisty, Putina a…. MATEMATIKU.

peter.
Člen

U nás gymnazisti maturujú zo 4 predmetov.Dva sú povinné(slovenčina a cudzí jazyk) a dva sú voliteľné. Maturant by mal mať možnosť vybrať si dva voliteľné predmety tak,aby sa zhodovali s predmetmi z ktorých bude robiť prijímačky na VŠ.Ak chce študovať mat.-fyz.fakultu,je logické,že si vyberie matiku a fyziku.Ak chce byť lekárom,tak biológiu a chémiu.Na veterine som nepotreboval ani analytickú geometriu,ani derivácie a ani som nepotreboval počítať objem rotačných telies pomocou integrálu. Z tohoto pohľadu je podľa mňa dôležité pre maturanta aby si mohol vybrať z voliteľných predmetov tie,znalosti ktorých bude potrebovať pri svojom vysokoškolskom štúdiu.

PPK
Člen
PPK

Maturita z matematiky na gymnáziích by měla být bez diskuse povinná, protože je to předstupeň VŠECH vysokých škol. Ale jinde? K čemu např. potřebuje derivace a integrály dispečer, lesník, zdravotní sestra, nebo zootechnik? Proč v ČR vznikly ty idiotské americké papírovací výmysly typu povinné autoevaluace, nekonkrétních rámcových vzdělávacích plánů (a zrušení osvědčených osnov), anebo povinná inkluze mentálů a nadaných dětí ve společných třídách? Odpověď je jednoduchá: Protože (nejen) školství řídí nekompetentní „dez-organizátoři“ našich životů s jediným cílem: Politická a ekonomická kolonizace ČR cizími elitami a vzdělanostní debilizace obyvatelstva pod „genitálně ekonomickým“ heslem jistého pana (dnes už profesora) Matějů: „Peněz povinně… Číst vice »

Admirál
Člen
Admirál

Mat. zkouška z matiky na gymnáziích a technických středních školách by měla být samozřejmostí. Jinak souhlas se Stanem. Nároky na znalosti matematiky klesly. A nejen matematiky. Nemohu posoudit dnešní stav v porovnání se stavem v roce 49. Ale mohu posoudit náročnost v roce 80, kdy jsem maturoval já a v roce 07, kdy maturovala moje dcera. Co je to za systém, který si dá za cíl vyprodukovat více středoškoláků a vysokoškoláků a jako prostředek si k tomu zvolí snížení nároků? Úroveň dnešního bakaláře nedosahuje dřívějšího maturanta. Kladu si otázku, k čemu užitečnému to může posloužit? Jakou přidanou hodnotu to má… Číst vice »

M.C.
Člen

Já ze své pozice člověka, který z matematiky maturoval a absolvoval technickou VŠ to vidím asi takto: Maturita z matematiky má svoje místo na středních školách s technickým zaměřením a na gymplech, ale ne jako povinný maturitní předmět. Jinde nemá smysl vůbec. Protože středoškolská matematika, to už nejsou kupecké počty, to jsou věci, které člověk mimo technické obory, tj. stavební, strojařské, elektro apod., už v praxi na nic nepoužije. Nevím jak teď, za mě byla maturita z matematiky povinná pro každého, kdo se hlásil na VŠ v těchto oborech, protože bez ní tam neměl co dělat. I tak v prvních… Číst vice »

peter.
Člen

Ak má byť matematika povinným maturitným predmetom,tak potom aj množstvo vyučovacích hodín matematiky,rozsah a kvalita jej výučby by mali byť rovnaké na všetkých stredných školách,lebo aj testy z matiky budú rovnaké pre všetky stredné školy.A ja viem,že v tomto ohľade to tak nie je.Že mnoho stredných odborných škôl jednoducho v tomto ohľade zaostáva za gymnáziami.Gymnazista celkom isto absolvuje viac hodín matematiky ako maturant na strednej zdravotníckej škole.Aj v minulosti bolo tomu tak,že gymnazisti boli na VŠ lepšie pripravení z matiky ako priemyslovkári.Takže kvôli objektivite bude potrebné prispôsobiť maturitný test z matiky tejto skutočnosti.Pre gymnazistu bude potom povinná maturita z matiky… Číst vice »

M.C.
Člen

Peter: Souhlasím, že zvládnutí středoškolské matematiky závisí z velké části na učiteli, protože to jsou už dost abstraktní věci a bez výkladu to pochopí málokdo. Přijímací zkoušky na VŠ a matematika v prvním semestru navazovala na matematiku z gymplu, takže průmyslováci, kteří jí měli méně hodin s tím dost bojovali. My jsme například skončili jednoduchými derivacemi, integrovat jsme se na průmce už neučili. Gympláci byli zase vyděšení z deskriptivy, protože to nikdy neviděli, což taky nikoho nezajímalo. A tak jsme se doučovali navzájem. Souhlasím také s tím, že aby mohla být jednotná maturita z matematiky, tak by jako nutný předpoklad… Číst vice »

vdp
Člen
vdp

Pan učitel potká svého bývalého žáka a ptá se:
„Jak se vede Déžo?“
„Dobře pane učiteli, podnikám.“
„Prosím Tě, vždy ť neumíš počítat.“
„Ale pne učiteli, za korunu koupím, za dvě prodám,
a z toho jednoho procenta si dobře žiju.“

PPK
Člen
PPK

vdp – dobrý vtip! Jaká je historie vzdělávání za ta léta budování kapitalismu v Čechách a na Moravě? Inu, všechno je to jen o ideologii a ta je jen o penězích. Nejprve tu byla politika privatizace škol. Pak ve zbylém státním (veřejném) školství přišla akce, že „státní dotační peníze půjdou za žákem“ (podobně ve zdravotnictví „za pacientem“). Státní školy byly masivně „prodávány“ a vznikly desítky až stovky soukromých SŠ a VŠ, přičemž propaganda říká majitelům „provozovatelé“. Zrušena učiliště a vzniklo množství nejneuvěřitelnějších vzdělávacích oborů typu gender studies či kulturní antropologie s tichým trendem JEN NÉÉÉÉ TECHNIKU a MATEMATIKU! Přitom vedle… Číst vice »

Bety
Člen
Bety

Plošná maturita z matematiky i v těch oborech, které ji nepotřebují využívat, povede zákonitě k dalšímu snížení nároků na matematiku i tam, kde nutně potřebná je.
Ach jak bude naše ministerstvo školství pyšné, až dosáhneme té americké úrovně, jak nám už před lety předvedl americký vzdělávací program pro naše střední školy. Argumentace, proč je nutné ovládat matematiku spočívala v tom, že kdo ji neovládá, může být u každé pokladny při placení okraden. Nepochybně od těchto vysokých nároků od té doby již ustoupili, neboť před tímto neblahým osudem Američany ochránili masovým použitím platebních karet.

Aleš
Člen
Aleš

Škoda, že diskuse na om k tomuto tématu povede ke známému „rozděl a panuj“. Mám námět, kde vzít časovou dotaci na zlepšení výuky matematiky, aniž by se to dotklo odborných předmětů. K čemu nám budou žáci, kteří ve třetí třídě základní školy nebudou umět lautr nic, dokonce ani mluvit a psát česky, ale o tom nic budou umět dlouho žvatlat anglicky?
Trend výroby vzdělaných ale přesto idiotů se musí zastavit. A ten se nezastaví pouhým odchodem Sorose do nebytí a zastavením těch experimentálních blbostí typu exkluzivní inkluze…

Dolmen
Člen
Dolmen

PPK napsal
K čemu např. potřebuje derivace a integrály dispečer, lesník, zdravotní sestra, nebo zootechnik?

Nedovolil bych si tvrdit, že zmíněné profese budou potřebovat znalosti o diferenciálním počtu, ale budu tvrdit, že i tito budou občas potřebovat obyčejnou trojčlenku. Už jsem se setkal s absolventem z(d/r)eformovaného demokratického školství…a byl to absolvent technické VŠ, který nikdy neslyšel právě o trojčlence a ani nevěděl k čemu by mu taková vysoká matematika byla dobrá.

PPK
Člen
PPK

Dolmen napsal
Nedovolil bych si tvrdit, že zmíněné profese budou potřebovat znalosti o diferenciálním počtu, ale budu tvrdit, že i tito budou občas potřebovat obyčejnou trojčlenku

Naprosto souhlasím. Je skutečností, že středoškolští studenti mají v prvním ročníku potíže např. se zlomky, nebo s pochopením smyslu abstraktního algebraického vyjádření a řešení výrazů typu (a+b).(c+d), natož cokoliv o smyslu, sestavení a výpočtu Vámi zmíněné trojčlenky. Že to svědčí o základních nedostatcích ve výuce matematiky už na soudobých ZŠ, je právě z takových věcí očividně jasné.

PPK
Člen
PPK

Stan napsal Státní maturity by měly smysl za několika předpokladů: 1) Kdyby současně sloužily jako příjimací zkoušky na VŠ a žáci si volili maturitní předměty podle charakteru VŠ, na níž se hlásí. 2) Kdyby jim předcházela státní zkouška před ukončením ZŠ. 3) Kdyby školy nebyly placeny pouze podle počtu žáků, ale i podle „přidané hodnoty“, tzn. o kolik za 4 roky vylepšily „kompetence“ svých žáků. 4) Kdyby na jejich výsledek brali zřetel zaměstnavatelé při přijímání absolventů středních škol. Ani jeden z těchto předpokladů neplatí, z čehož plyne, že se tady opět nezačal stavět dům od základů, ale od prostředka. Účelem… Číst vice »

peter.
Člen

Na Slovensku prebieha na túto tému tiež diskusia.A zdá sa mi,že k povinnej maturitnej skúške sa u nás pristupuje „rozvážnejšie“ ako v ČR.Myslím,že sa odborná diskusia o probléme „povinná maturitná skúška z matematiky“sa uberá správnym smerom.
https://aktualne.atlas.sk/slovensko/skolstvo/povinna-maturita-z-matematiky-vysoke-skoly-vitaju-ministerstvo-vaha.html

PPK
Člen
PPK

Aleš napsal Škoda, že diskuse na om k tomuto tématu povede ke známému „rozděl a panuj“. Mám námět, kde vzít časovou dotaci na zlepšení výuky matematiky, aniž by se to dotklo odborných předmětů. K čemu nám budou žáci, kteří ve třetí třídě základní školy nebudou umět lautr nic, dokonce ani mluvit a psát česky, ale o tom nic budou umět dlouho žvatlat anglicky? Trend výroby vzdělaných ale přesto idiotů se musí zastavit. A ten se nezastaví pouhým odchodem Sorose do nebytí a zastavením těch experimentálních blbostí typu exkluzivní inkluze… Sorry jako, :-) ale není mi jasné, proč by dnešní diskuse… Číst vice »

Aleš
Člen
Aleš

Žel bohu nemám, proto jsem si rád vyslechl názory erudovanějších a zkušenějších. Volitelnost některých předmětů nemusí nutně znamenat pokles kvality. Naopak, o to účelnější a praktičtější je požadovat vynikající či aspoň dobré výsledky pro zvládnutí maturitní zkoušky toho či onoho předmětu.

certi2
Člen
certi2

Je smutné číst diskusi o matematice a vynechat ty ostatní „povinné“ předměty. Proč vlastně je povinný ČJ a „Jazyk“ ??? K čemu je kterémukoliv technikovi či IT ČJ když je vše psáno v jazyce „1/0“. Proč se neustále prosazuje nějaká „literatura“ když sám pojem je někdy dost diskutabilní. Nebylo by vlastně správné zrušit všechno povinné a zavést pouze volitelnost ? Můj názor je že NIKDY ! ČJ nutí studenta k rozvoji paměti a schopnosti porozumět komunikaci a Matematika ho nutí k schopnosti si logicky poskládat a uspořádat cokoliv. Vše ostatní jsou odvozeniny. Škola v podstatě má podporovat rozvoj myšlení a… Číst vice »