Diskuze k článku


  • humbru • 22. března 2015

    Jak blízké si naše národy a jak rozdílně pojímaná historie

  • fajt • 22. března 2015

    http://www.ulozto.cz/xyAxyobD/mesto-44-miasto-44-pol-2014-avi – poslední polský válečný film, který pojednává o waršavském povstání očima mladých dobrovolníků – kdo má rád válečné story, bude udiven reálností bojových scén, ostatní si to mohou pustit po první výstřel ( sami poláci zde ukazují, jak jejich zemská armáda, i po brutální okupaci fašisty stále nevěřila sovětské armádě a to na takové úrovni, že si sama připravila jatka ) , pak je to kanonenfuter a hezky z blízka. ..)

  • fajt • 22. března 2015

    http://www.novarepublika.cz/2015/03/banksteri-v-detroitu-odrezali-obcany-od.html – Kevyn Orr zavedl do Detroitu přímou diktaturu banksterů a odřezal od rozhodování volené orgány města, aktivity a občanské organizace, které se ve zbankrotovaném městě snažily udržet normální život. Není to jediné velké město v USA, které umírá a kapitalisti na něm mrchožroutsky hodují – tohle co nevidět příjde i do západní Evropy a to přes východní americké kolonie.

  • Béda • 22. března 2015

    http://www.hlavnespravy.sk/counterpunch-„americky-kluc-k-uspechu-rozdeluj-a-panuj/583563

    Stále viac európskych a zaoceánskych politikov, analytikov a médií začínajú chápať, kde je sever a v čom príčina väčšiny svetových konfliktov. Postupne prichádzajú na to, kto financuje a cvičí teroristov a snaží sa rozoštvať EÚ a Rusko…

  • Béda • 22. března 2015

    http://cz.sputniknews.com/svet/20150322/142378.html

    …krajina dostává miliardy jako pomoc ze Západu, náhradou ale nedává nic, píše zpravodaj listu Die Welt Eduard Steiner.

    Ukrajina prosí stále více peněz ze Západu a dostává je. V odpověď se Kyjev vzdává reforem a už prohlašuje, že pravděpodobně nebude moci dluhy zaplatit“, podotýká novinář.

    Po „oranžové revoluci“ z r. 2004 byla naděje, že Ukrajinu čekají „základní přeměny“, výsledky však byly neradostné, píše Steiner: po deseti letech zůstává v zemi z hlediska systému všechno při starém.

    Mj. oligarchie nejenže nebyla likvidována, ale vystoupila na kvalitativně novou úroveň. Jak příklad uvádí Steiner Igora Kolomojského, jednoho z nejbohatších lidí země, který se stal loni gubernátorem, a kontroluje nyní politicky nejméně dva regiony Ukrajiny…

  • Irena • 22. března 2015

    Psaki bude mít očividně „důstojnou“ náhradu
    http://politikus.ru/video/46194-psaki-otdyhaet-chelovek-kotoryy-ee-zamenil-porazil-dazhe-byvalyh-zhurnalistov.html

  • mirror • 22. března 2015

    Tady Polák vysvětluje, co se jim nelíbí na Rusech
    http://www.ntv.ru/peredacha/Spisok_Norkina/m43043/o316497/
    V kostce, oni si stěžují, že si po osvobození nemohli vybrat politicky režim, který by jim nebyl vnucen. Třeba by chtěli režim, který by jim umožnil začít pracovat na válce s Ruskem.

  • peter. • 22. března 2015

    Irena napsal

    Psaki bude mít očividně „důstojnou“ náhradu
    http://politikus.ru/video/46194-psaki-otdyhaet-chelovek-kotoryy-ee-zamenil-porazil-dazhe-byvalyh-zhurnalistov.html

    To je dobre,že tam dali tohoto človeka.Viacej sa toho dozvieme.Je naivný a málo ostražitý.Novinári si ho budú vychutnávať podobne ako Psaki.
    Nechcem byť vtieravý ale zase sem dám video ktoré považujem za veľmi dôležité pre pochopenie toho,čo USA sledujú.Friedman je hlavným stratégom USA politiky.Preto prikladám jeho slovám veľkú váhu. :
    https://www.youtube.com/watch?v=8tD71d6wcwY#t=270

  • Sio • 22. března 2015

    @Irena: z diskuse :-) :
    ↑ №2 vovk Вчера, 22:28 верните нам Псаки!иначе введем санкции на КАКА-КОЛУ!!!!

  • peter. • 22. března 2015

    No. Sranda musí byť aj keby otca vešali,ako sa hovorí.No bude chýbať.Jej hlúposť bola očarujúca.

  • hudryper • 22. března 2015

    peter. napsal
    Nechcem byť vtieravý ale zase sem dám video ktoré považujem za veľmi dôležité pre pochopenie toho,čo USA sledujú.Friedman je hlavným stratégom USA politiky

    Vážený Peter , tohle video by si měl poslechnout každý člověk,který se u nás pouští do politiky a
    jemuž v případě,že povyroste na nějakou limitní úroveň budou učiněny první „přátelské“nabídky.
    Pokud má takový člověk rozum a úctu alespoň sám k sobě,zejména zdánlivě přátelské nabídky na
    cokoli spojené s prvními částkami v hotovosti zásadně odmítne. Nebude ve své politické kariéře
    protlačován,velmi pravděpodobně se mu nepodaří zaujmout vyšší pozici,bude ale klidně spát a
    až se poměry zase zvrátí,nebude muset chodit do práce kanálama. Ten Friedman je dokonalým
    prototypem válečného zločince s bílým límečkem.Ke svému auditoriu mluví s výrazem pohrdání
    lidmi koaličních spojenců v NATO. Je to zřetelný obraz pýchy,která předchází pád. Výborné je,že
    si ho mohou poslechnout na youtube Němci .

  • peter. • 22. března 2015

    Vyjadril ste to presne.Ríša,nadradenosť…hnus.

  • Sio • 22. března 2015

    Říká se, že přinejmenším mnozí Němci, cítí vinu a stud za fašistickou minulost Německa, za to, jak se nechali jejich předkové zmanipulovat a způsobit takové hrůzy, jaké lidstvo zažilo ve 2. světové válce. A příčina? Nacionalismus, nebo lépe snad nacismus. Zblbnutý národ dal volnou ruku nejhorší zběři, která v něm byla. Sadistům a psychopatům všeho druhu. Přesně to se teď děje na Ukrajině, mírnější variantu vidíme v Polsku. Přinejmenším na Ukrajině je jasné, že tento nacismus nerozdmýchávají ukrajinští vlastenci, ale kyjevská banda, jak je nazývá Pjakin, přímo řízená z USA. Kdo to nevidí, je jednoduše slepý. Kyjevská banda bude „vlastenecky“ bojovat proti Rusům až do posledního Ukrajince, tak moc mají Ukrajince rádi. Proto mají tak málo času, proto Putin odmítá řešit problém jakoukoli invazí. Národ, který nejpozději do roka zjistí, že umírá hlady a zimou, že přichází o své muže ať už tím, že zahynuli ve válce nebo se schovali buď do EU nebo do Ruska před mobilizací, zcela neodvratně vystřízliví. Co se stane pak, je vcelku zřejmé. Nejspíše se nas… a pověsí tu část kyjevské bandy, co nestine zdrhnout, na kandelábry. A následovat bude strašlivá kocovina. Protože tento národ bude muset jít prosit ty, které chtěl povraždit, o chleba.
    Méně nápadné, ale po hlubším vhledu stejně jasné je to v případě Polska, ale i Slovenska a dokonce i těch bojovníků za Zemi moravskou.
    Jednou, nevím za jak dlouho, se za své nacisty budou stydět nejen Ukrajinci a Poláci, ale i Slováci. Všem dojde, že bez Rusů by ani Ukrajina ani Polsko neexistovalo. A také to, že bez Československa by nebylo ani Slovensko ani Morava. A ani samotné Česko ne. Až toto jednou našim potomkům dojde, budou nacionalisty považovat za nemorální hlupáky.

  • Alena • 22. března 2015

    pozor na český nacismus

  • Sio • 22. března 2015

    K povýšeneckému nacionalismu – nacismu. Jistěže vznikl na něčem podobném kmenové soudržnosti, která byla podmínkou přežití. Ale jak byla podmínkou přežití národa integrace do kmenů, tak byla podmínkou i integrace do státních celků. Problém nastává, když si třeba Polák začne myslet, že je lepší, než Rus a Čech že je lepší, než Slovák. Nebo naopak. Když se vynoří skupiny lidí, které začnou národem manipulovat a založí svou moc nad ním hlásáním jeho vyjímečnosti (s plným vědomím, že je to podvod) a snaží ho nasměrovat proti jinému národu. To je nacismus. Rozdělení lidstva na lidi, pololidi a třeba nelidi na základě nacionálního, rasového nebo jiného kódu vedoucí k ovládnutí nejen těch nelidí a pololidí, ale (a to především) těch „vyjímečných“. Řekněte hloupému a zakomplexovanému, duchovně malému člověku, že je kvalitnější, lepší, krásnější a chytřejší než „tamti“. Nejen že ho pak snadno přesvědčíte, aby je šel zabíjet a riskoval pro vás život. Bude vám žrát z ruky, líbat žiť a olizovat holínky. Protože se přitom všem bude cítit VYJÍMEČNÝM. A bude vám vděčný, proto že to VY jste mu pomohl najít jeho vyjímečnost, to VY jste ten nejlepší – VŮDCE.

  • Alena • 22. března 2015

    takové vyhraněné prostředí přispívající k nacismu doprovází nejprve okřikování a zesměšňování lidí s jinými názory, pak autocenzura, následně cenzura, pak pálení knih atd.

  • PPK • 22. března 2015

    Ad RO a též poslední Pjakin – tentokrát téměř souhlasím se vším, co říkal. Nejednota politické strategie nadnárodních a finančních elit USA (Obama, demokraté, AIPAC) a amerických nacio elit (republikáni, Biden, Cheney, McCain, Nulandová, Bushové, ale též i Clintonová) orientovaných především násilně vojensko velmocensky. Tam je evidentně problém, protože válčit s cizími státy nelze bez neomezeného dostatku peněz na ty války – a o tom rozhodují židovští finančníci, nikoliv vojáci – mentálně jednoduší kovbojové. A tak ti mohou nyní tak akorát dělat cvičení a demonstrovat sílu ježděním podél hranic s Ruskem a po evropských státech nyní už zdrženlivých a méně pro politiku válek NATO poslušných. A proč zřejmě finančníci vojáky brzdí? IMHO proto, že současný poměr v měření sil USA a Ruska spolu s Čínou by pro USA ziskový globální byznys nerozjel, ale naopak zastavil. Jinými slovy – US sionisté vědí, že ovládat jiné je výhodné, ale válčit s nimi osobně znamená ztráty a nulové zisky. Reakcí však je plíživá politická výmarizace Ameriky a tendence růstu fašizace nacionalistických elit USA => ty se snaží uzavřený kruh sporu rozetnout ještě víc fašizující propagandou, kterou by rádi přivedli do války globální, podobně jako u nacistů a u Hitlera, což by ale byla velmi nebezpečná situace pro celý svět … Důsledek pro vztah Evropy versus USA: Jestliže nějaká (US) velmoc dlouhodobě „přátelsky“ okupuje nějaké jiné státy, pak ty státy se pak nakonec tiše připraví k opuštění „lodě“ okupanta, až přijde čas. Udička válečníků USA byla proto hozena i do Polska a na Ukrajinu a oba tyto jejich establishmenty úspěšně návnady spolkli a háčky z USA v jejich pusinkách jsou úspěšně zaseknuty. Zatím. Putin jim bude ještě někdy dobrý, aby jim je opatrně vyjmul, ale pár facek od něj je to bude stát.

  • peter. • 22. března 2015

    Sio napsal
    Méně nápadné, ale po hlubším vhledu stejně jasné je to v případě Polska, ale i Slovenska a dokonce i těch bojovníků za Zemi moravskou.

    Sio
    Porovnávať ukrajinský nacionalizmus so slovenským alebo moravským je veľmi eufeministicky povedané-nepatričné.Na Slovensku som sa za posledných povedzme 15 rokov nestretol ani s náznakom animozity k Čechom.Takže sa nedá povedať ani to,že nejaký,hoci latentný odpor k nim je u Slovákov prítomný.To isté sa dá povedať o Moravákoch.V oboch prípadoch sa žiadalo iba o rešpekt k národnostným právam a citlivejší prístup k nim od tzv.staršieho brata,Čechov.Dnes je všeobecne známe,že k rozdeleniu našich národov nedošlo z vôle týchto národov,ale že to bolo v záujme a pláne niekoho, podobne ako tomu bolo v Juhoslávii alebo dnes na Ukrajine. Slováci sa jednoducho necítili byť Čechmi od ktorých sa líšili len dialektom,ako to presadzovala Masarykova teória o jednotnom československom národe.Po tej revolúcii to niekto účelovo vytiahol,pripomenul Clevelandskú a Pittsburgskú dohodu,pár ľudí rozfúkalo z toho oheň(podotýkam,že tí ľudia boli z oboch strán),dvaja zmrdi si sadli a bez pýtania sa na názor ľudu ,republiku rozdelili.Ale to vy dobre viete a preto sa čudujem,že sa uchyľujete k takejto rétorike.

  • mirror • 22. března 2015

    Sio napsal
    Národ, který nejpozději do roka zjistí, že umírá hlady a zimou, že přichází o své muže ať už tím, že zahynuli ve válce nebo se schovali buď do EU nebo do Ruska před mobilizací, zcela neodvratně vystřízliví.

    Sio, vy máte s Ruskem zkušenosti. Navštívil jste nějakou domácnost na ukrajinské vesnici a viděl jste, co mají při hostině na stole? Ukrajinci přetrpí léta a vládu nepoloží. V městech místní panstvo bude s národem zacházet velmi opatrně.

  • Sio • 22. března 2015

    @Mirror: Za Sovětů v 80-tých na Ukrajině rozhodně nikdo hladem netrpěl. Nevím, jak opatrně, kde nic není ani čert nebere. Však uvidíme.

  • mirror • 22. března 2015

    Sio napsal

    @Mirror: Za Sovětů v 80-tých na Ukrajině rozhodně nikdo hladem netrpěl. Nevím, jak opatrně, kde nic není ani čert nebere. Však uvidíme.

    Netvrdím, že měli hlad. Na stole byl chléb, zelenina, ryby a různě barevné tekutiny.

  • mirror • 22. března 2015

    Sio, proč nemluví ukrajinsky?
    https://www.youtube.com/watch?v=Pqi3rR_k5sg&t=666
    Co říkáte moderátorce?

  • Sio • 22. března 2015

    @Peter: Abychom si porozuměli. Nacionalismus – stupeň zblbnutí národa elitami v naci smyslu. Na stupnici 1 – 10 je ukrajinský nacionalismus momentálně na 10, polský na 7, český na 2, moravský asi taky na 2, Slovenský možná také. Nicméně v době dělení republiky byl Slovenský na nejméně 5 (vzpomeňte na podporu Mečiara, pomlčkové války atd.) a český a moravský tak na 3. Byl by výše, tak se to celé posune nahoru a byli bychom v sobě.
    Není to vina ani méněcennost Slováků, prostě vaše elity v té době nutně rozdělení potřebovaly (kvůli sobě), Klaus pochopil, že mají dostatečně zblbnutý národ za sebou a raději to vzdal. Myslím si, že velkou roli (i ve vzniku Slovenského štátu) hrála katolická církev, která má na Slovensku velký vliv.
    Masaryk to vymyslel dobře. Neměli být Češi, Slováci, Němci a Poláci, ale nový národ – Čechoslováci. Tak by byli všichni příslušníky stejného národa. Ať už by mluvili, česky, slovensky, maďarsky, brněnsky nebo ostravsky, byli by si z tohoto hlediska rovni. Jenže tak jako těch pár moravských „vlastenců“ se i na Slovensku našli podobní zmrdi a začali Slováky přesvědčovat, že jsou něco jiného a že jsou utlačováni atd. Slovensko bylo hstoricky s životní úrovní pozadu už od R-U, to se za pár desítek let srovnat nedá, no tak se to svedlo na Čehúny. Na Maďary a tisíciletou porobu Slováků se jaksi pozapomnělo.
    Nu což, život si vybírá své cesty, co se stalo, stalo se. Ale za všechno se musí platit a já jsem přesvědčen, že za to už platíme, jen si to neuvědomujeme. Rozděl a panuj. Jsme rozděleni a tím i více opanováni.

  • Sio • 23. března 2015

    @Peter: Žádný Moravák, který je při smyslech, nenazve Čechy staršími bratry. Mimo jiné i proto, že Morava je starší, než Čechy. Ale hlavně, nikdo se tu jako mladší bratr necítí. Slováci to občas udělají ba i Češi to někdy řeknou o Slovácích, ale je to nesprávně. Jsme víc, než bratři, jsme jeden národ, vlády, elity a hajzlíci všeho druhu nás stále přesvědčují, že ne. O rozdíly v řeči nejde, některé moravské dialekty jsou od češtiny dál, než slovenština. Mentalita sice není 100% stejná, ale podobná je. Copak se třeba jihočeši neliší od severočechů? Mentalitou, jazykem – jistě se dost rozdílů najde. Ale také hodně společného. Držme se toho. Mluvit o mladších bratřích je nesmysl. Mindrák, se kterým se Slováci musejí vyrovnat. A bez nacionalistů. Dělám v mezinárodním týmu. Slovák, Běloruska, ruský napůl Žid, dva Češi a dva Moraváci. Ve vztazích to nehraje absolutně žádnou roli. Možná byste nevěřil, ale přesvědčil jsem se o tom na vlastní oči. Když se jeden dostane do problémů, platí jeden za všechny, všichni za jednoho. A pak že jsou IŤáci namyšlení individualisti. Někdy, možná, ale generalizovat se nemá.

  • Béda • 23. března 2015

    Alena napsal

    pozor na český nacismus

    Alena,

    jaký český nacismus máte na mysli? Někdo se nadřazuje nad Moraváky, upírá jim politická práva, vnucuje jim své zájmy, upírá jim možnost rozhodovat na „svém“ (Češi mají taky „své“ území a přispěli k tomu rukou nerozdílnou moravští i čeští politici) území o sobě, potlačuje jejich jazyk, kulturu, přepisuje a překrucuje jejich historii, páchá na nich genocidu? O čem to sakra mluvíte? Kdo jsou Sobotka, Langer, Nečas, Němcová, Čunek, Škromach, Palas, Zeman, Topolánek…? Nejsou to snad Moraváci? Když vám ke štěstí chybí pouze zemské zřízení tak si ho prosaďte třeba skrz stranu pana Hýska. Co bude pak? Hvězdička, pomlčka…? Jsem přesvědčen, že chleba pro lid obecný kvůli tomu ani v tzv. českých zemích ani v tzv. moravských stejně levnější nebude. Skorát pak nastanou třenice mezi severní Moravou a religiozním jihem… a pokoj stejně nikdy nebude.

    Jedno však mějme na paměti. Čím menší státoprávní celek a čím rozhádanější, tím slabší a ovladatelnější. Vládnoucím elitám nejvíc překáží, když jsou lidi soudržní a mají společný program, dokáží se shodnout na společném jmenovateli svých zájmů. Čím větší a stmelenější je takovýto celek, tím větší je naděje, že dokáže tyto zájmy prosadit a odolat tlakům.

  • Béda • 23. března 2015

    Alena,

    ještě něco. Nezdá se vám, že v poslední době se stupňují pokusy o překreslování historie jak Čechů tak Moravanů, že někdo hází z nějakého důvodu záměrně vidle mezi Čechy a Moravany, že se někdo snaží záměrně přepsat „DNA“ – slovanské kořeny a kulturní identitu, sebepojetí a hodnotové rámce slovanů a postavit je vzájemně proti sobě? Co jiného jsou multikulturalizace, záměrné spouštění migračních vln radikálů (ať islamistických, tak nacistických), napouštění éteru válečným „humanismem“, kultem peněz, násilí, promiskuitního sexismu, obohacování jazyka cizími novotvary, vaření žáby pro válečný kanonenfutr, smířlivost v „vatikánskou“ a „sudetoněmeckou“ restitucí, z Čechů se plíživě stávají viníci 2.SV (z Rusů okupanti horší nacistů)…?

  • Béda • 23. března 2015

    http://www.zvedavec.org/vezkratce/10112/

    Úsporná opatření: Chudí ztratili 86 % příjmů, bohatí 17-20 %

    Řecko: Důsledky úsporných opatření:
    Chudí ztratili 86 % příjmů, bohatí 17-20 %.
    Daně vzrostly chudým o 337 %, bohatým o 9 %.

    To je výsledek studie, která analyzovala na 260.000 datových záznamů o příjmech a daních od roku 2008 do roku 2012.

  • zajoch • 23. března 2015

    Jenom připomenu. Autor prvního článku o nevděku Poláků k Rusku není Rus, ale běloruský historik, žijící v Minsku.

  • Béda • 23. března 2015

    zajoch napsal

    Jenom připomenu. Autor prvního článku o nevděku Poláků k Rusku není Rus, ale běloruský historik, žijící v Minsku.

    Polský stát, polští politici vždycky byli a zůstali „kapitolou sami pro sebe“. Čeští politici by měli pečlivě vážit nkolik jsou zájmy polského státu totožné se zájmy českého státu – jeho bezpečnosti, územní svrchovanosti etc..

  • Béda • 23. března 2015

    Na ten zjevný kontrast ve vztahu Polska k Německu a k Rusku po tom co v historii mezi Polskem a oběma sousedy proběhlo jsem v minulosti upozorňoval mnohokrát.

  • Béda • 23. března 2015

    Alena,

    kdoví jestli by moravské zemi zůstala v rámci Velkoněmecké říše nějaká samosprávní hvězdička po naplnění konečného řešení české otázky, kdy by již na území protektorátu nežili žádní Češi ni Moravané ergo žádní slované.

  • fajt • 23. března 2015

    Koukám všude sama Morava :-) , škoda, že už tady za krátko nebude – už dnes je to země, která sobě nevládne a lidé jsou k zemskému osudu a dobrým tradicím neteční, skuteční moraváci, kteří měli fištróna zemi ( přímo kokotlinu ) opustili a realizují se jinde, zůstala masa, která se moravsky sebevědomě nenajde, i lidsky je to dost bída, natož aby tady proběhla nějaká kolektivní opravdová spolupráce ( sounáležitost ) za tvořením důstojné budoucnosti. ..)

  • Admirál • 23. března 2015

    Irena napsal

    Psaki bude mít očividně „důstojnou“ náhradu
    http://politikus.ru/video/46194-psaki-otdyhaet-chelovek-kotoryy-ee-zamenil-porazil-dazhe-byvalyh-zhurnalistov.html

    Psaki – to je ta horákyně, co se chtěla vylodit v Bělorusku?

    Ta je dobrá, a je jasné, že její náhrada musí mít minimálně její úroveň.

    Je to sice zábavné, ale jen potud, dokud si člověk neuvědomí, že na moci mají podíl lidé podobné úrovně.

    Žijeme velmi nebezpečně

  • peter. • 23. března 2015

    Sio napsal
    Masaryk to vymyslel dobře

    A kto sa opýtal Slovákov či to bolo dobre?
    1915 -Clevelandská dohoda -federatívne usporiadanie.(Ojeb)
    1918 – Pittsburgská dohoda – autonómia pre Slovensko (Ojeb)
    1945 – Košický vládny program – opustenie čechoslovakizmu,uznanie svojbytnosti Slovenska,vzťah Čechov a Slovákov na princípoch rovný s rovným (Ojeb)
    1946 – voľby vyhrala KSČ,na Slovensku Demokratická strana.
    1948 – po februári paternalistický prístup zo strany Českých elít k Slovensku(Novotného vyjadrenia o Slovensku)
    1990 – mediálna masáž o peňazovodoch z Čiech na Slovensko,kto na koho doplácal,ať si jdou a z druhej strany -dosť bolo Čechov atď.Likvidácia zbrojárenskej výroby na Slovensku,privatizácia – čsl.námorná flotila,čsl aerolínie,Čedok,spor o vlajku…….
    O paternalistickom a nadradenom vzťahu Čechov ku Slovákom by vám mohli porozprávať bývalí riadiaci pracovníci z podnikov,ktoré mali svoje generálne riaditeľstvá v Prahe.Chýbal rešpekt k historickým reáliám a cit pre národné povedomie, historické tradície a túžbu po svojbytnosti Slovákov.
    Sio!
    Nechce sa mi veriť,že si neuvedomujete fakt,že o niečom takom ako je rozdelenie štátu bolo rozhodnuté dávno pred tým,ako si bývalý podnikový,diaľkovo vyštudovaný právnik z Nemšovej(dedina pri Trenčíne) Mečiar, sadol za jeden stôl s bývalým bezvýznamným úradníkom z Prognostického ústavu Klausom.Celkom isto viem,že to nebolo prianie našich národov.Strach a obavy z panslavizmu pretrvávajú a boj proti nemu bude ešte silnieť.Aj o tom je to video s Friedmanom.

  • fajt • 23. března 2015

    Kdysi jsem byl přesvědčený, že slováci budou následovat osud čechů, ale musím říci, že přeci jenom tento národ má tužší kořínek, a to ne politickou reprezentací ( i když ta je taky trochu jinde), ale hlavně na základní elementární úrovni, rodinou ( i když taky dostávali a dostávají globalizačně a kapitalisticky na frak). ..)

  • Alena • 23. března 2015

    taktéž mi připadá, že dobrý vítr vane z východu. Češi jsou nejpragmatičtější, nejméně vlastenečtí, obávám se, zda nejdřív jako Slované nezaniknou

  • Aleš • 23. března 2015

    “ Piskorski je přesvědčen, že pro Varšavu musí být důležitější těžké postavení polských zemědělců vyvolané snížením vývozu do Ruska, než události na Ukrajině.“ To je zásadní omyl, na kterém se politika stavět nedá. Těžké postavení polských zemědělců velice souvisí s událostmi na Ukrajině. Jen ty události mají jinou kauzalitu, než prezentuje polská propaganda. Pokud dnes jsou Polákům lhostejné osudy lidí na Ukrajině, zítra budou lhostejné ve světě osudy lidí v Polsku. Nepoučitelný to národ.

  • hudryper • 23. března 2015

    Alena napsal
    Alena • 23. Březen 2015

    taktéž mi připadá, že dobrý vítr vane z východu. Češi jsou nejpragmatičtější, nejméně vlastenečtí, obávám se, zda nejdřív jako Slované nezaniknou

    AlenaCitovat

    Pokud se už,paní Aleno,tak nestalo ! Co přežilo z předbělohorského českého etnika po třicetileté
    válce ? 30 % ? A přežili ti co se nedali a bojovali,nebo ti,kteří se za ně schovali a pak kolaborovali ?
    Národní obrození cosi dohnalo,ale světová válka a hlavně kdo na ni v české kotlince vydělal,vrhla
    české vlastenectví zase zpět.Nástup fašismu spojený s emigrací těch Čechů,kteří šli bojovat a ne se
    jenom ulejt se svýma prachama ,řady skutečných českých hrdinů zředil a co nedokázali Němci,o to
    se postarali vyšetřovatelé STB po válce. V 60.létech zase vystoupalo národní povědomí a solidarita
    natruc místním satrapům řízených z Moskvy a zase konec po 21.srpnu 1968. Od té doby už jenom
    normalizace ducha,až dodnes.Jediná změna je,že nám „vládnou“ satrapové řízení z us.ambasády.
    Velmi mne potěšil článek Honzy Schneidera v Parlamentních listech. Tak má vypadat pravdivý a
    poctivě vyjádřený postoj k tomu,co se na tom našem kocourkovském politickém hnojišti odehrává.

  • lomikel • 23. března 2015

    slovaci narodne uvedomeli, no aspon podekovat by bylo slusne, prvni republika vas vytahla z uher, po druha valce jste se stali z porazeneho statu vyteznim, to jste se predtim take jen „oddelili“ .

    jo nebyla fererace dotazena, nebyla ani za komunistu kde vase nejlepsi kadrove reservi spoludelali z Prahy mormalizaci ( ktera byla prehnanou a neadekvatni reakci po stabilizaci situace silou), si rikam ze nebyla dotazena protoze vedeli jak by to dopladlo jak propojene bylo hnuti za rozdeleni s cizi moci.

    Slovensku bylo pomozeno konstitucne i ekonomicky, mohlo si vyspet v zavetrni Ceskoslovenska (ne v zavetrci cechu ale v zavetri statu ), misto podekovani jeste dnes slyset keci jak jste upeli pod cehuny. Co na to rici, snad jen, trnete si nohou!

    Polakum se tu divite ze nejsou vdecni rusum, se kterymi po veky bojovali , a tohle vam prijde normalni ?

  • Alena • 23. března 2015

    lomikel- to je ten český nacismus, co předvádíte

  • lomikel • 23. března 2015

    alena tu reje do cechu ze nejsou dost vlastenecti, na druhe strane ze nepodporuji vlastnecke snahy moravani.cz( neplest s Moravany ..).

    To budte spise rada, vlastenecti ukrajinci v to Donbasu podporuji o sto sest ….

    Jde o rovnovahu, nalezeni toho co prinasi neco vsem. Rovnovahu mezi vnimani sebe sama jako clena nejake sociokultini skupiny, vnimanim sebe same jako soucast statu.

    Pokud je celkova linii diskursu u moraven.cz vedena ve smeru zly cesi utlacuji moravany a nedovoli jim aby se rozvinuly tak se neni o cem bavit. Pokud si hledate zastupny duvod vasi osobni ci spolecenske mizerie tak resenin od nej odvozene je stejne validni jako jeho vyse uvedena psychologicko/intelektualni berlicka.

  • aram • 23. března 2015

    Alena – myslím, že zase přeháníte.

  • peter. • 23. března 2015

    lomikel napsal
    spon podekovat by bylo slusne, prvni republika vas vytahla z uher, po druha valce jste se stali z porazeneho statu vyteznim, to jste se predtim take jen „oddelili“ .

    Tak po prvé – Bez Slovenska by nebolo ani Česko.
    po druhé – nikto nepopiera výraznú pomoc Čechov Slovensku a Podkarpatiu v začiatkoch existencie spoločného štátu.
    po tretie – slovákštát vznikol rozhodnutím Hitlera a keby nevznikol,tak by si jeho územie rozobrali Maďari s Poliakmi
    a po štvrté – tomu druhému rozdeleniu napomohli aj také názory,aké ste tu práve odprezentovali.

  • peter. • 23. března 2015

    peter. napsal
    Tak po prvé – Bez Slovenska by nebolo ani Česko.
    po druhé – nikto nepopiera výraznú pomoc Čechov Slovensku a Podkarpatiu v začiatkoch existencie spoločného štátu.
    po tretie – slovákštát vznikol rozhodnutím Hitlera a keby nevznikol,tak by si jeho územie rozobrali Maďari s Poliakmi
    a po štvrté –tomu druhému rozdeleniu napomohli aj také názory,aké ste tu práve odprezentovali.

    Pre doplnenie – K mobilizáciám pred Mníchovom pristúpili Slováci s rovnakým odhodlaním brániť spoločnú vlasť ako Česi.

  • lomikel • 23. března 2015

    alena – vazne ?:), zacinam mit dojem ze diskuse s vami ma asi takovy smysl jako s pany z Kyjeva.

    a ted vazne, podekovani je vec slusnosti, k nicemu nezavazuje, jen nastavuje dobre vztahy. Neni to podekovani me ale tem kteri, bez rozdilu narodnosti a jazyka pracovali a umirali za to aby dnes existovalo vyjadreni statnosti na uzemi Cech, Moravy, Slezka a Sovenska.

    Presne opacne vztahy nastavuje neustale lamentovani nad cechy a utlacovanim slovaku. Dnes uz nejde o nic jen o ty vztahy. Pripomina mi to jak dnesni elity stale hazeji vse na komunisty ktery byly formalne odstaveni od moci v 90 roce.

  • lomikel • 23. března 2015

    peter
    – bez slovenska by nebyl Ceskoslovensko 😉
    – slovensky stat nebyl oficialne ustaven Hitlerem ale :

    Po jednání Jozefa Tisa a Ferdinanda Ďurčanského dne 13. března 1939 v Berlíně, které si povolal Adolf Hitler, byla Slovenským sněmem vyhlášena samostatnost a 14. března 1939 vznikl samostatný Slovenský stát jako politický a vojenský spojenec nacistického Německa, který v listopadu 1940 přistoupil k Ose Berlín-Řím-Tokio. Za pohnutku ke spojenectví ze strany slovenského státu bývá uváděn strach, že si jejich území rozdělí Polsko a Maďarsko.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%A1_republika_%281939%E2%80%931945%29

    – ale hlave, nevidim zandy duvod si nechat libit to ze me bude nekdo neustale predhazovat jak jsme cesi zli bily na slovaky, to je vec osobni dustojnosti rici NE takovym povidackam ( je to ostatne vec i vasi dustojnosti, kterou ale neresim). Ano bylo to neco za neco, bylo to VZAJEME vyhodne, to Ceskoslovensko. Ano souhlasim s tim ze Federace Cechy, Morava, Slovensko mohla ledacos vyresit, ale to ze nenastale zdaleka neni problem jen tehdejsi politikce representace puvodem z Cech a VUBC TO NENI PROBLEM MUJ NEBO LIDI KTERI SEM PISI.

  • orinoko • 23. března 2015

    Lomikel neni zrovna salek meho caje, ale zkuste s nim, soudruzko Aleno, polemizovat.Zatim mate jen moravka hesla. A admin ultraskvely pocin pro narodnostni trenice.

  • orinoko • 23. března 2015

    Řekl bych to takto: Až se zase jaksi omylem podaří moravské sionské protokoly vymazat , tak někdy v okurkové sezoně , bych doporučil násobilkové vyvěšení téhož svěžího dílka. Diskuse bude opět velmi výživná, a moravská soudružka, dýňová poradkyně, která v době daňových přiznání , má spoustu času na „moravskou“ otázku, tak zajisté vydá mnohou novou moravskou reklamaci.
    Máme , co admin několikanásobně demograticky zasel. Slovenský problém je zpět. O Moraváky jde až někde v předposlední brázdě asi 300 metrů od vedlejší polní cesty.

  • aram • 23. března 2015

    Navrhuji nechat těch žabomyších sporů ohledně Moravy atd.
    Ozbrojené síly Ukrajiny zahájily palbu podél celé linii fronty
    https://poznamkypanabavora.wordpress.com/

  • Sio • 23. března 2015

    Alena napsal
    Sio

    Nejsem zastáncem cenzury a tím, že jsem tu vystavil nějaké hodnocení článku i vašich příspěvků vás nechci rozhodně okřikovat. Moc jsem z uvedení článku radost neměl, obsah se mi hrubě nelíbí. Na druhé straně, dost jsem se dozvěděl o tom, jak různí lidé o tomto tématu různě uvažují. Klidně si stůjte za svým, já budu stát zase za svým. Myslím, že v mnoha jiných věcech bychom se shodli, kdybychom se znali blíž.

  • Sio • 23. března 2015

    peter. napsal
    A kto sa opýtal Slovákov či to bolo dobre?
    1915 -Clevelandská dohoda -federatívne usporiadanie.(Ojeb)
    1918 – Pittsburgská dohoda –autonómia pre Slovensko (Ojeb)
    1945 – Košický vládny program – opustenie čechoslovakizmu,uznanie svojbytnosti Slovenska,vzťah Čechov a Slovákov na princípoch rovný s rovným (Ojeb)
    1946 – voľby vyhrala KSČ,na Slovensku Demokratická strana.
    1948 – po februári paternalistický prístup zo strany Českých elít k Slovensku(Novotného vyjadrenia o Slovensku)
    1990 – mediálna masáž o peňazovodoch z Čiech na Slovensko,kto na koho doplácal,ať si jdou a z druhej strany -dosť bolo Čechov atď.Likvidácia zbrojárenskej výroby na Slovensku,privatizácia – čsl.námorná flotila,čsl aerolínie,Čedok,spor o vlajku…….
    O paternalistickom a nadradenom vzťahu Čechov ku Slovákom by vám mohli porozprávať bývalí riadiaci pracovníci z podnikov,ktoré mali svoje generálne riaditeľstvá v Prahe.Chýbal rešpekt k historickým reáliám a cit pre národné povedomie, historické tradície a túžbu po svojbytnosti Slovákov.
    Sio!
    Nechce sa mi veriť,že si neuvedomujete fakt,že o niečom takom ako je rozdelenie štátu bolo rozhodnuté dávno pred tým,ako si bývalý podnikový,diaľkovo vyštudovaný právnik z Nemšovej(dedina pri Trenčíne) Mečiar, sadol za jeden stôl s bývalým bezvýznamným úradníkom z Prognostického ústavu Klausom.Celkom isto viem,že to nebolo prianie našich národov.Strach a obavy z panslavizmu pretrvávajú a boj proti nemu bude ešte silnieť.Aj o tom je to video s Friedmanom.

    Možná. Ale je to škoda. Jen jsem si zafilosofoval, to se snad smí. Jasněže na to bylo založeno už předtím. Jak říkám, škoda. Mimochodem, některé koncernové podniky měli generální ředitelství i na Slovensku. Ale to je jedno.
    Nejhloupější, co bychom mohli udělat by bylo vyjmenovávat si domnělé křivdy. To je přesně to, proti čemu tady vystupuji. Chci se zabývat tím, co nás spojuje, ne tím, co nás rozděluje. Nezavírám před tím oči. Ale rozhodně nechci aby kterákoli ze stran místo spolupráce podléhala ublíženosti nebo nějakému komplexu, není k tomu důvod. A to platí i pro Moraváky.
    Pro Československo pracovali a žili ve své většině Češi, Moraváci i Slováci. Jen některým to zkrátka nebylo vhod. A ti vyhráli. Tedy ve vztahu Česko – Slovensko. S Moravou se jim chválabohu zatím moc nedaří.

  • Sio • 23. března 2015

    @Peter: Jen ještě dodám. Nevím jak kde, ale já jsem odmalička neslyšel nic o tom, že by Češi byli něco víc než Moraváci nebo Slováci. Ani jednou. V dospělosti pak jen nějaké kecy o pragocentrismu, ty jsou populární, i když hloupé. V každém státě má hlavní město podobnou roli. Praha se zase od naší vesnice tolik neliší, jako třeba Moskva od ruské vesnice nebo New York či Washington od té americké. A život v Čechách nebyl a snad ani není o tolik jiný, než na Slovensku. Jasně, nějaké ovládání z centra bylo a jinak to ani nejde, pokud má stát být pohromadě. Ale třeba na Zakarpatské Ukrajině prý mnozí vzpomínají v dobrém na to, co se tam pro lidi za 1. republiky udělalo, i když bych to také neidealizoval.

  • peter. • 23. března 2015

    Sio
    Ja vás mám celkom rád,takže navrhujem aby sme sa už na túto tému nebavili.Je to kontraproduktívne a nič dobré to zo sebou nenesie.

  • Pawell • 23. března 2015

    Sio napsal

    Říká se, že přinejmenším mnozí Němci, cítí vinu a stud za fašistickou minulost Německa, za to, jak se nechali jejich předkové zmanipulovat a způsobit takové hrůzy, jaké lidstvo zažilo ve 2. světové válce. A příčina? Nacionalismus, nebo lépe snad nacismus. Zblbnutý národ dal volnou ruku nejhorší zběři, která v něm byla. Sadistům a psychopatům všeho druhu. Přesně to se teď děje na Ukrajině, mírnější variantu vidíme v Polsku. Přinejmenším na Ukrajině je jasné, že tento nacismus nerozdmýchávají ukrajinští vlastenci, ale kyjevská banda, jak je nazývá Pjakin, přímo řízená z USA. Kdo to nevidí, je jednoduše slepý. Kyjevská banda bude „vlastenecky“ bojovat proti Rusům až do posledního Ukrajince, tak moc mají Ukrajince rádi. Proto mají tak málo času, proto Putin odmítá řešit problém jakoukoli invazí. Národ, který nejpozději do roka zjistí, že umírá hlady a zimou, že přichází o své muže ať už tím, že zahynuli ve válce nebo se schovali buď do EU nebo do Ruska před mobilizací, zcela neodvratně vystřízliví. Co se stane pak, je vcelku zřejmé. Nejspíše se nas… a pověsí tu část kyjevské bandy, co nestine zdrhnout, na kandelábry. A následovat bude strašlivá kocovina. Protože tento národ bude muset jít prosit ty, které chtěl povraždit, o chleba.
    Méně nápadné, ale po hlubším vhledu stejně jasné je to v případě Polska, ale i Slovenska a dokonce i těch bojovníků za Zemi moravskou.
    Jednou, nevím za jak dlouho, se za své nacisty budou stydět nejen Ukrajinci a Poláci, ale i Slováci. Všem dojde, že bez Rusů by ani Ukrajina ani Polsko neexistovalo. A také to, že bez Československa by nebylo ani Slovensko ani Morava. A ani samotné Česko ne. Až toto jednou našim potomkům dojde,budou nacionalisty považovat za nemorální hlupáky.

    „Méně nápadné, ale po hlubším vhledu stejně jasné je to v případě Polska, ale i Slovenska a dokonce i těch bojovníků za Zemi moravskou. “
    S tou Moravou, to bylo hodně nevkusné. Chápu, že část společnosti stále věří v to, se uchylovati tu k dubisku, tu k lípě. Já bych se spíše uchyloval k moravskému uzenému a vínu.

  • peter. • 23. března 2015

    Sio
    Nedá mi,tak sa ešte vrátim k téme,sľubujem,že posledný raz.
    Keď som bol študent prvého ročníka VŠ,tak sme sa povinne zúčastnili zemiakovej brigády v Podolínci.Boli tam aj študenti z Brnenskej veteriny a Česi z nejakej Pražskej výšky.Táto brigáda patrí k mojim najkrajším spomienkam.Raz večer prišli na pretras aj národnostné otázky.Padali tam také urážky,za ktoré by v 90 – tom roku pravdepodobne došlo k ťažkým vzájomným inzultáciám.V tom Podolínci sme sa na tom bavili a smiali z toho.A bolo to husté,to mi verte.Napr.blbej Slovák,vyserem se na práci ať delají Slováci,Švédi,cirkusanti,no bolo toho požehnane.Zaujímavé na tom bolo to,že tieto prestrelky boli len medzi Čechmi a Slovákmi.Do Moravákov sa nepúšťal nikto a ešte zaujímavejšie bolo,že títo Moraváci sa vždy zastali Slovákov.Ostalo mi v pamäti ako sa jeden Pražák opýtal nás Slovákov :Víte ako vznikol Slovák?A hneď aj odpovedal :Na Moravě se narodilo debilní dítě,tak ho hodili přes hranice.Ani sme nestačili patrične zareagovať,keď sa ozvala jedna Brňáčka :No jo,to je pravda,jenomže ta hranice byla západní.Ale nebola tam ani stopa po nejakej nevraživosti,len veľa zábavy srandy a všetkého čo k mladosti patrí.Aj preto neverím,že príčinou toho rozchodu bola nenávisť a nacionalistické vášne.Nacionalizmus sa preukázateľne snažil niekto rozdúchať ale hlavná príčina musela byť v niekom inom.V niekom,kto nebol ani Slovák,ani Moravák a ani Čech.

  • Georgius z Raduně • 23. března 2015

    Peter, s tím rozpoutáváním nacionalismu a nenávisti máte pravdu. S mým otcem, jenž byl ze Slovácka a základní školu vychodil v Brodském, což je na slovenské straně řeky Moravy, jsem přijel za jeho spolužáky a manželka jednoho z nich i hostitelka současně při společném obědě mínila, že: „Klausa i Mečiara do vreca a to vreco do Moravy!“ A co se týká vztahu Moraváků se Slováky, tak s nimi jsme si byli a ještě i jsme velice – dnes pro mnohé až neuvěřitelně – blízcí. Můj bratranec se po vojně musel přiženit do Martina. Svatba se však konala na Slovácku – v rodné vsi mého otce. Ráno, před cestou do kostela se podával guláš a celou dobu svatebčané z obou stran vyprávěli vtipy. Soutěžilo se o ten nejlepší. Když mne nevěstini svatebčané asi tak po hodině požádali, abych nemlčel a dal také něco k lepšímu, odhodlal jsem se ke vtipu vysvětlujícím průběh federalizace státu v Bratislavě. Tam straničtí činitelé uložili propagačnímu oddělení, aby jazykem jednoduchým a lidu srozumitelným vyjádřilo výhody nového správního uspořádání. Proto se na zdi pod bratislavským hradem – dnes už je zbouraná – objevil veliký nápis: FEDERALIZÁCIA = SLOVÁKOM VŠETKO – ČEHÚNOM PÍČU! Ráno upozorňuje Fero Jana: „Jano, hen sa pozri! Čehúnom zasa to nejkrajšie!“
    Slováci se až za břicho popadali a byl jsem vítěz. Už jsem nic nemusel vyprávět, abych nepokazil dojem. Navrhuji proto, aby každý debatér sem povinně napsal alespoň jeden vtip na téma národnostních vztahů mezi Slováky, Čechy a jinými národy tohoto státu ještě spíš, než se v těchto nesmiřitelných žabomyších třenicích začneme opravdu nenávidět.

  • lomikel • 23. března 2015

    pamove vase nejapne ftipy, bez ohledu na koho jdou mirene me opravdu nezajimaji a uz vubec ne jako platforma opilecke druzby …, pardon :)

    http://www.ceskenarodnilisty.cz/clanky/Slovenska.htm
    za sebe uzaviram tema timto obsahlim rozborem ktery se autorovy IMHO povedl

  • Georgius z Raduně • 24. března 2015

    lomikel napsal

    pamove vase nejapne ftipy, bez ohledu na koho jdou mirene me opravdu nezajimaji a uz vubec ne jako platforma opilecke druzby …, pardon

    http://www.ceskenarodnilisty.cz/clanky/Slovenska.htm
    za sebe uzaviram tema timto obsahlim rozborem ktery se autorovy IMHO povedl

    V tom případě byste se měl nad sebou vážně zamyslet a dát si sklenku dobrého moravského nebo slovenského vína. Jak je už ze starého Říma známo – ve víně je pravda, poněvadž jeho konzumace zbavuje člověka přetvářky. Z tohoto úhlu pohledu jsou Vaše „nejapné vtipy“ i „platforma opilecké družby“ cenným informačním materiálem, jenž byl, bohužel, autorem Vámi doporučeného rozboru zcela opomenut. Omluvit by Vás za nezájem mohl pouze fakt, že jste si vědom své hašteřivé nebo dokonce agresivní opice. Pokud je příčinou Vašeho odmítnutí pouze těžká trudomyslnost, tak ta by se dala pravidelnou sklenkou mléka starců úspěšně léčit. Jak začíná konečně tvrdit lékařská věda i jistý politik: Nejhorší jsou notoričtí abstinenti!

  • peter. • 24. března 2015

    lomikel
    Skúste ešte Husáka.Možno sa vám uľaví.

  • Sio • 24. března 2015

    peter. napsal

    Sio
    Nedá mi,tak sa ešte vrátim k téme,sľubujem,že posledný raz.
    Keď som bol študent prvého ročníka VŠ,tak sme sa povinne zúčastnili zemiakovej brigády v Podolínci.Boli tam aj študenti z Brnenskej veteriny a Česi z nejakej Pražskej výšky.Táto brigáda patrí k mojim najkrajším spomienkam.Raz večer prišli na pretras aj národnostné otázky.Padali tam také urážky,za ktoré by v 90 – tom roku pravdepodobne došlo k ťažkým vzájomným inzultáciám.V tom Podolínci sme sa na tom bavili a smiali z toho.A bolo to husté,to mi verte.Napr.blbej Slovák,vyserem se na práci ať delají Slováci,Švédi,cirkusanti,no bolo toho požehnane.Zaujímavé na tom bolo to,že tieto prestrelky boli len medzi Čechmi a Slovákmi.Do Moravákov sa nepúšťal nikto a ešte zaujímavejšie bolo,že títo Moraváci sa vždy zastali Slovákov.Ostalo mi v pamäti ako sa jeden Pražák opýtal nás Slovákov :Víte ako vznikol Slovák?A hneď aj odpovedal :Na Moravě se narodilo debilní dítě,tak ho hodili přes hranice.Ani sme nestačili patrične zareagovať,keď sa ozvala jedna Brňáčka :No jo,to je pravda,jenomže ta hranice byla západní.Ale nebola tam ani stopa po nejakej nevraživosti,len veľa zábavy srandy a všetkého čo k mladosti patrí.Aj preto neverím,že príčinou toho rozchodu bola nenávisť a nacionalistické vášne.Nacionalizmus sa preukázateľne snažil niekto rozdúchať ale hlavná príčina musela byť v niekom inom.V niekom,kto nebol ani Slovák,ani Moravák a ani Čech.

    Dobře, necháme toho. Jen řeknu, že bych se v takovém případě také postavil na stranu Slováků. Je to hnus. Možná to bylo více v Čechách, než na severní Moravě.
    Když jsem byl v Rusku, měl jsem kamarády jak Slováky, tak Čechy a tímto jsme se fakt nebavili. Nikdo to nijak nerozlišoval. Docela se dalo mluvit s východními Němci, Maďaři (ti z Maďarska, se Slovenskými Maďary to bylo v pohodě) měli lepší kontakty se Západem, tak se cítili o něco víc, s Poláky jsme se nebavili, žili jaksi uzavřeně. Na brigádě na Sibiři bylo pár polských holek, ty byly v pohodě.

  • Sio • 24. března 2015

    Georgius z Raduně napsal

    Peter, s tím rozpoutáváním nacionalismu a nenávisti máte pravdu. S mým otcem, jenž byl ze Slovácka a základní školu vychodil v Brodském, což je na slovenské straně řeky Moravy, jsem přijel za jeho spolužáky a manželka jednoho z nich i hostitelka současně při společném obědě mínila, že: „Klausa i Mečiara do vreca a to vreco do Moravy!“ A co se týká vztahu Moraváků se Slováky, tak s nimi jsme si byli a ještě i jsme velice –dnes pro mnohé až neuvěřitelně – blízcí. Můj bratranec se po vojně musel přiženit do Martina. Svatba se však konala na Slovácku – v rodné vsi mého otce. Ráno, před cestou do kostela se podával guláš a celou dobu svatebčané z obou stran vyprávěli vtipy. Soutěžilo se o ten nejlepší. Když mne nevěstini svatebčané asi tak po hodině požádali, abych nemlčel a dal také něco k lepšímu, odhodlal jsem se ke vtipu vysvětlujícím průběh federalizace státu v Bratislavě. Tam straničtí činitelé uložili propagačnímu oddělení, aby jazykem jednoduchým a lidu srozumitelným vyjádřilo výhody nového správního uspořádání. Proto se na zdi pod bratislavským hradem – dnes už je zbouraná – objevil veliký nápis: FEDERALIZÁCIA = SLOVÁKOM VŠETKO – ČEHÚNOM PÍČU! Ráno upozorňuje Fero Jana: „Jano, hen sa pozri! Čehúnom zasa to nejkrajšie!“
    Slováci se až za břicho popadali a byl jsem vítěz. Už jsem nic nemusel vyprávět, abych nepokazil dojem. Navrhuji proto, aby každý debatér sem povinně napsal alespoň jeden vtip na téma národnostních vztahů mezi Slováky, Čechy a jinými národy tohoto státu ještě spíš, než se v těchto nesmiřitelných žabomyších třenicích začneme opravdu nenávidět.

    Vlastně jsem jeden slyšel od kamaráda na gymplu, ale vím pozitivně, že to bral pouze jako blbý vtip, nijak jsme to nerozebírali. Říkal tomu dvojitě rasistický. Omlouvám se, pokud zkomolím slovenštinu.
    Příjde černoch do pražského hotelu a ptá se:
    „Nemáte volnú izbu?“
    „Ne!!!“, odsekne rezolutně recepční.
    „Naozaj nič nemáte?“
    „Ne, ne, ne!!!“
    Černoch vidí, že nic nepořídí a odejde.
    Načež recepční zhnuseně zafuní.
    „Tfuj, černoch. A ještě k tomu Slovák!“

  • peter. • 24. března 2015

    Sio napsal
    Tfuj, černoch. A ještě k tomu Slovák!“

    Dobrý!
    Prežili sme spolu v jednom štáte dlhé roky a nech spomínam ako spomínam,stále mi prídu na um len tie pozitívne skúsenosti.Vojenčil som v Čechách,často som tam chodieval pracovne a keď tak o tom rozmýšľam,neviem si spomenúť na nič čo by ma nútilo mať k Čechom alebo Moravákom iný ako priateľský vzťah.Celkom iste som vo svojom produktívnom živote stretol viac svíň medzi Slovákmi.A keďže som už viac ako rok na dôchodku a do Čiech sa už veľmi nechystám(na Moravu skôr),tak ten vzťah už asi nezmení ani lomikel.

  • abx • 24. března 2015

    Nech citam ako citam, chybaju vecne a objektivne pripomienky, hodnotenia vztahov medzi nasimi narodmi – cechmi, moravakmi, slezanmi a slovakmi. Je tu medzi nami niekto, kto sa neustale potrebuje povysovat nad tych druhych, pestovat si svoje povysenectvo (komplex z nemcov). Nebudem menovat – kazdy vie o koho sa jedna.

  • Béda • 24. března 2015

    abx napsal

    Nech citam ako citam, chybaju vecne a objektivne pripomienky, hodnotenia vztahov medzi nasimi narodmi – cechmi, moravakmi, slezanmi a slovakmi. Je tu medzi nami niekto, kto sa neustale potrebuje povysovat nad tych druhych, pestovat si svoje povysenectvo (komplex z nemcov). Nebudem menovat – kazdy vie o koho sa jedna.

    Zachování statu quo a nehledání zbytečných blech, (protože nikdy nevíte jak to může dopadnout – i cesty do pekel bývají dlážděny původně dobře se tvářícími úmysly) to je podle vás povyšování? Podle vás pane abx existují nějaké nároky sudetských Němců anebo neexistují? Až nebudou existovat, až z německé strany nikdo nebude vznášet nějaké nároky, teprve pak nastane doba aby neexistoval „komplex z Nemcov“.

  • Béda • 24. března 2015

    Béda napsal
    Zachování statu quo a nehledání zbytečných blech, (protože nikdy nevíte jak to může dopadnout – i cesty do pekel bývají dlážděny původně dobře se tvářícími úmysly) to je podle vás povyšování? Podle vás pane abx existují nějaké nároky sudetských Němců anebo neexistují? Až nebudou existovat, až z německé strany nikdo nebude vznášet nějaké nároky, teprve pak nastane doba aby neexistoval „komplex z Nemcov“.

    Jinak takové archaické nároky, ať již vykonstruované anebo odůvodněné bych vůbec nepodceňoval. Kvůli takovým vznikají mezi státy dost často války – někdy i světové.

  • abx • 24. března 2015

    Beda, nemozte naraz varit, prat, zehlit a este aj vymienat na aute palivovy filter.

  • peter. • 24. března 2015

    Sio napsal
    Nikdo to nijak nerozlišoval

    Sio
    Ja som naposledy počul Slovákov vyjadrovať sa o Čechoch,že sú to debili nedávno.A musím priznať,že som sa k tým nadávkam pridal tiež.Išlo o toto:V posledných X rokoch sú najčastejšími obeťami Vysokých Tatier práve Česi.Možno náhoda,možno nie…nehodnotil som to.Potom ale tatranská Horská služba zverejnila prípad skupiny mladých Čechov,boli medzi nimi aj dievčatá,ktorí prenocovali v stanoch,postavených v teréne extrémne ohrozenom lavínami.Vedeli o tomto nebezpečenstve a napriek tomu to urobili,vraj kvôli adrenalínu.Tak ako nazvať takýchto ľudí?

  • Béda • 24. března 2015

    abx napsal

    Beda, nemozte naraz varit, prat, zehlit a este aj vymienat na aute palivovy filter.

    Víte, pane abx, v čase kdy vznikl kosovský precedent (jenom pár jednotlivců – skromně se přiznám, že jsem byl mezi nimi – upozorňovalo na to, že mezinárodní právo buďto platí pro všechny anebo pro nikoho a že kosovský precedent je zápalnou sirkou u ohniště) si to většina politiků a lidí ani neuvědomovala. Mnozí to různým způsobem omlouvali, zlehčovali a vzpomenuli si na něj až tehdy, kdy s odvoláním na tento precedent začali postupovat i ostatní a podílníkům na kosovském „řešení“ se to tuze nelíbilo.

    Podobné to bylo v dobách, kdy s podporou 3. říše začali vznášet a posléze stupňovat své požadavky vůči ČSR. Někteří „řešitelé“ (třeba takový Chamberlain) si dokonce mysleli, že zachránili mír. Nerad bych se dožil aby pod rouškou požadavku zemské správy, autonomie, federace anebo bůhví čeho najednou vyrašily taky požadavky šlechty, sudetských Němců a bůhví koho ještě.

  • Sio • 24. března 2015

    peter. napsal
    Sio
    Ja som naposledy počul Slovákov vyjadrovať sa o Čechoch,že sú to debili nedávno.A musím priznať,že som sa k tým nadávkam pridal tiež.Išlo o toto:V posledných X rokoch sú najčastejšími obeťami Vysokých Tatier práve Česi.Možno náhoda,možno nie…nehodnotil som to.Potom ale tatranská Horská služba zverejnila prípad skupiny mladých Čechov,boli medzi nimi aj dievčatá,ktorí prenocovali v stanoch,postavených v teréne extrémne ohrozenom lavínami.Vedeli o tomto nebezpečenstve a napriek tomu to urobili,vraj kvôli adrenalínu.Tak ako nazvať takýchto ľudí?

    Peter, tohle není nic nacionálního, každý, kdo to říká sám cítí, že nemluví o národě jako takovém, ale o nějaké jeho části. Sám jsem měl kamaráda, opravdu nadprůměrně chytrý kluk, možná trochu vytěsněný z kolektivu stejného věku, jak už to u hodně inteligentních lidí bývá. Otec utekl od rodiny, když byl malý a objevil se jen občas. Takový střízlík s machistickými koníčky, bojové sporty, ženské a tak. Kluk byl ve věku mého syna a bavili jsme se o knížkách filmech, filosofii a tak. Asi jsem mu trochu toho otce nahrazoval.
    No a v 21 letech zůstal pod lavinou v Tatrách. Prostě se snažil vyrovnat svému otci, takže velmi dobře lyžoval a měl rád (v tom věku normální) adrenalin.
    Takže, velmi dobře chápu ty, co to kritizují, oni prostě znají ta rizika, možná ho mohli zastavit, ale nepovedlo se. A chápu i ty kluky, plno energie a na testosteronu, sám jsem nebyl lepší. Prostě osud. Některé zkušenosti se prostě mladým lidem jen tak předat nedá.

  • abx • 24. března 2015

    Bedo, pozerate na sucasnost podla analogie k politickym udalostiam spred 70 rokov. V tom case Ceskoslovensko nedokazalo celit hitlerovskej expanzii, lebo nebolo vnutorne jednotne, bol presadzovany projekt jednotneho ceskoslovenskeho naroda, ktory onehda (svojho casu) mal svoje opodstatnenie ale realite rokov 1938, 1939 nevyhovoval. Tu istu chybu robi dnes Cesko vo vztahu k moravakom a slezanom, ktori su sice ticho, ale ked sa nieco zacne diat, naskocia na vlnu. Lepsie by bolo si to s nimi vydiskutovat kym je mier a nic sa nedeje. To vsak ako sledujem prazsku politicku scenu nie je mozne. Poliaci vyhrabali stareho Pilsudskeho sny o Velkom Polsku, o ulohe Polska ako politickeho a mocenskeho lidra v strednej Europe a budu sa to s pomocou americanov snazit uskutocnovat. Zabranit tomu by mohlo napriklad aj tiche spojenectvo Cechy – Madarsko – Slovensko, len sa obavam, ze na ceskej strane moderovanej cervenokaretnikmi k tomu nebude politicka vola, alebo to odsabotuju.

  • Béda • 24. března 2015

    abx,

    chtěl bych znovu připomenout, že větší se velkému snáz ubrání než rozkouskovaná země. Československo by patrně nemělo problém s Maďarskem a dokázalo by snáz ochránit územní suverenitu Slovenska než nyní Slovensko samo v případě vznášení územních požadavků Maďarska odvolávajíc se na historické skutečnosti.

    Je něco jiného, když nějaká národnostní, etnická entita začně násilím potlačovat anebo upírat politická práva menšině, provádět vůči ní genocidu, upírat ji občanská práva, možnost používat vlastní jazyk, potlačuje její kulturní zvyklosti a tradice. Toto se v našem případě vůbec neděje.

    Existuje předpoklad, že na vlně umělého rozeštvávání dvou blízkých entit pod vcelku nevinně se tvářící záminkou vůči sobě navzájem se chce restitučně „sklouznout“ třetí, případně čtvrtý, který má své zájmy a dosud stojí bokem.

    I když bych Morovanům vcelku přál po čem jim srdece touží, jsem si zcela jist, že to nevyřeší žádný problém. Snad jenom, že by se pragocentrici rozdělili na dva „národovecké proudy“. Dokonce si myslím, že v případě „přirozeného tradičního“ zemského uspořádání by zjistili, že jim vládnou podobné neřkuli totožné kreatury jako nyní a že z Bruntálu do Brna, případně z Opavy do Brna to mají rovněž daleko a že brnocentrismus je jim na obtíž stejně jako pragocentrismus. O dalších aspektech vzrůstajícího „bruselocentrismu, washingtoncentrismu…“ již byla řeč na jiném místě.

  • peter. • 24. března 2015

    Sio napsal
    Prostě osud.

    Som už nejako zostarol alebo čo.Každý zdravý živý tvor sa riadi vrodeným pudom sebezáchovy a bežne sa stáva,že ani ten vždy nepomôže a jedinec skončí smrťou.Tomu hovorím nešťastie,náhoda, osud.Ak sa ale niekto úmyselne vystavuje nebezpečenstvu smrti,bez nejakého ušľachtilého cieľa a jeho jedinou pohnútkou je zvýšená hladina adrenalínu,to pochopiť neviem.Podobne ako neviem pochopiť pohnútky sprejera nastriekať na novú čerstvo omietnutú a nabielenú stenu nezrozumiteľné ohyzdné kliky – háky príp.dobre známy kosoštvorec s čiarkou uprostred.A to som vychoval troch synov,ktorí tiež neboli žiadnymi anjelmi.

  • Sio • 24. března 2015

    @Peter: Nic k pochopení na tom není. Lidé prostě dělají spoustu iracionálních věcí. Třeba berou drogy. Do káží si to zdůvodnit. Jezdí v autě jako šílenci. Je toho spousta. Někteří chlapi se i ožení.

  • Dating for Seniors free downloads • 26. března 2015

    Dating for Seniors free downloads

    Dating is something that everyone wants to do if theyre single and seniors are not different at all. In fact, these days there are more seniors dating than ever before. The book Dating for Seniors is filled with tips and advice to help you get back int…

  • Beyond Brisket: Modern Kosher Cooking free downloads

    Kosher doesnt have to be boring. These days, theres no reason you cant enjoy anything from a nice Parve Thanksgiving Dressing to a Pesach friendly Beef and Guinness Style Stew to Kosher Game Day Sausage Balls.