Diskuze k článku


  • QQ • 4. června 2018

    S Indií to není zatím tak, jak s Ruskem, Čínou, Iránen, Sevrení Koreou a jiných o kterých se, když už je zmínka z jakýchkoliv důvodů nevyhnutelná, píše a mluví jen a jenom špatně a to i za cenu Goebbelsovských i prostých, očividných lží. O Indii se zatím jen za západem postavenou informační železnou oponou, pomocí které nás udržují v pocitech jakési korektně civilizační a rádoby tolerantní nadřazenosti, zatímco opak začíná být pomalu, ale čím dál víc pravdou, tak o Indii se zatím jen a pouze vyčkávavě nemluví.
    Přesto to neznamená, že v Indii nedochází k nebývalému procesu modernizace. Aby Indie nejen udržela krok, ale mohla i směle soutěžit s moderníma asijskýma ekonomikama, jako Čína, Japonsko, Jižní Korea, Singapur, Malajsie, potřebuje Indie masivně investovat, což mediálně skryto našim zrakům, v nebývalém měřítku a zejména poslední desetiletí již poměrně úspěšně probíhá.
    Indický rozvoj se bohužel drží spíš anglosaskeho modelu ekonomiky ve kterém se na rozdíl od čínskěho ekonomického modelu příjmové núžky stále více rozevírají a kdy na vině múže být částečně i tamnější kastovní systém.
    -pokračování-

  • QQ • 4. června 2018

    -pokračování-
    Za účelem dostat se mezi výše uvedené, vedoucí ekonominky nejen v Asii, ale i ve světě, investuje Indie v neuvěřitelném měřítku a nejen do fyzické, ale i digitální a technologické infrastruktury. Za zmínku možná stojí už jen i projekty, kterě sice patří v rámci vynaložených prostředků mezi ty menší a týkají se jen města Mumbaj. V zemi s rostoucím bohatsvím a kupní silou obyvatelstva vzrůstá i poptávka po leteckém cestování a tak nepřekvapí, že jedním z mega projektú za 2 miliardy EUR je zahájená výstavba nového letiště Navi v Mumbaji, které má mít kapacitu odbavení 90 miliónů pasažerů ročně a zařadí se tak mezi 5 největších letišť na světě. (Rekordní odbavení prozápadního pupku světa na letišti v Praze-Ruzyni činí pro srovnání 15.4 mil. pasažérů, což na druhou stranu pro jednomiliónové+ město možná nezní tak špatně.) Zároveň s letištěm probíhá v Mumbaji výstavba moderního mrakodrapového centra, které má přetransformovat město v globální metropoli s 45 miliony obyvatel v roce 2050 a rozsáhlý projekt vize pro Mombaj začal vlastně již z občanské iniciativy v roce 2003. Za zmínku možná stojí již před 9 lety dokončený projekt, kdy zatímco ve vyspělém prozápadním pupku světa byl problém položení 50km dálnice a kde zvolna již padají i mosty a kde úspěšnost rozvoje se měří délkou cyklostezek, postavila Indie v nákladu čtvrt miliardy EUR a pomocí vlastních inženýrů 5.6 km dlouhý, 40 m široký a 125 m vysoký most Bandra-Worli přes zátoku Mahim v Mumbaji, který se svymi 4 proudy vozovky v každém směru zkrátil vzdálenost mezi čtvrtí Bandra a čtvrtí Worli. která ve špičce zabrala 60-90 minut na pouhých 10 min. Most přepravil již v prvním roce svého otevření v prúměru 37500 aut denně.

  • Martin (už bez taky m) • 4. června 2018

    S ohledem na „skvělou“ diplomacii USA nejspíš dle posledních zpráv ztratily i Pákistán. Jednu z „nejmladších zemí Asie“ s více jak 200 mil. obyvatel…
    V Pákistánu (který disponuje JZ stejně jako Indie která nedávno úspěšně vyzkoušela mezikontinentální balistickou raketu vysoké nosnosti) přibývá 3,5 – 4 mil obyvatel ročně – tj. za cca 3 roky jde o počet obyvatel ČR…
    Jde rovněž o extrémně rychle se rozvíjející zemi spolupracující „ve všech azimutech“- svého velkého souseda Írán naprosto nevyjímaje.
    V Asii to vůbec všeobecně vypadá na „úprk k modernitě“, a množství obřích projektů tam v různých oblastech exponenciálně narůstá. Příznačné je, že USA v nich hrají čím dál marginálnější roli – a ztrácejí své pozice i coby hlavní „zbrojnoš“ oblasti…
    EU nezbývá nežli hájit a prosazovat pro Evropu samostatnou politiku – chce-li v tomto „rozjetém vlaku“ obsadit investicemi a rychle mizejícím technologickým náskokem „alespoň několik kupé v posledních vagonech“. Pokud se totiž rozhodne podřídit diktátu „Washingtonské bažiny“, budou pro ni již všude postupně svítit jen „červená koncová světla“…
    Jednou z mála oblastí kde dosud Evropa může úspěšně konkurovat je oblast životního prostředí a ekologizace i ochrany přírody. Napsat totiž že „mega-projekty“ v Asii dělají „vrásky“ na čele ochránců přírody a ekologů je skutečně málo. Země Asie si ale velmi rychle uvědomují, že čistá voda, ovzduší a zachování přírody je pro ně stejně důležité, jako ekonomický rozvoj obyvatelstva, které „v denní konfrontaci smartphonů a internetu“ již nechce dále přežívat ve slumech bez vody a elektřiny…
    Velmi výhodným obchodním artiklem například RF se nyní stává nejen její rostoucí potravinová produkce, ale též moderní výkonné zemědělské stroje a schopnost pomoci v zajištění energie rostoucím zemím.

  • Martin (už bez taky m) • 7. června 2018

    Přímá linka s Prezidentem RF V. V. Putinem 2018, záznam přímého přenosu
    НТВ, ПРЯМАЯ ЛИНИЯ С ПУТИНЫМ 2018. ПРЯМОЙ ЭФИР
    https://www.youtube.com/watch?v=ZFrhnDlLWH4