TOPlist

Ukrajina: Blokáda kolejí a destrukce hospodářské politiky státu

Reklama


 

Na Ukrajině už mnoho let vláda něco říká, něco dělá, a něco nikdy nedělá. Výsledek je vidět, rozval hospodářství, bída obyvatel a mrtví v nekonečné občanské válce.


Blokáda železničních tratí začala v prosinci 2016. Mezi iniciátory jsou poslanci Semjon Semjončenko, Vladimír Parasjuk a zakladatel praporu Аjdar Valentin Licholit zvaný „Baťa“.

Jsou blokovány výjezdy ze vzbouřeneckých oblastí, aby se nemohlo obchodovat s uhlím. Psali jsme o tom v článku Na Donbase začala palebná příprava na poslední boj Porošenka. Pokud i tento poslední vývoj prezident ustojí, bude to pro Ukrajince hodně drahý život. Na železniční trať Jasynuvata (30 tis. obyvatel) – Kosťantynivka (86 tis. obyvatel) je u stanice Fenolnaja Azovci zablokována cesta ve směru na Toreck (35 tis. obyvatel). Pokus o odblokování za účasti šéfa krajské policie Vjačeslava Аvrоskina úspěch nepřinesl. V bezvýchodné situaci se ocitl nejenom prezident Porošenko, ale i celá vláda.

Blokáda je katalyzátor, který by měl vést ke změně situace. Blokádníci tlačí na oligarchy, blokují jejich podniky a způsobují nepřímé škody odstavením výroby. Ti samozřejmě tlačí na politické představitele Ukrajiny. Buď pojede i nadále obchod stejně jako dříve, nebo změníme pravidla. Země stojí na rozcestí, co dál dělat s Donbasem. Vláda a Porošenko zatím nerozhodli.

Čistě politicky existují tři řešení

První alternativa
Odseknout hospodářské vztahy se vzbouřeneckou oblastí DNR a LNR. Celý Donbas je však navzájem provázán. Oddělit část podniků na jedné straně znamená, že v druhé oblasti, například v Mariupolu, přijdou o práci tisíce lidí v navazujících zpracovatelských závodech.

Toto bude mít tvrdý dopad na vztahy s Ruskou federací, a to na léta. DNR a LNR vystoupí proti Ruské federaci a vyhlásí nezávislost. To jim dá možnost okamžitě znárodnit všechny podniky v oblasti. Rinat Achmetov se sice propadne v žebříčku nejbohatších podle magazínu Forbes, ale zisky z podniků zůstanou v regionu a lidé budou moci přežít. Vliv podnikatele Achmetova na politku RF vůči Ukrajině bude dlouhodobý. DNR a LNR nemají jinou možnost, protože integraci do RF už Ukrajina nepřekousne. Dohoda podobná té o Krymu není pro Ukrajinu přijatelná.

Druhá alternativa
Domluvit se s blokádníky. Lze je ignorovat a přesměrovat zásilky na alternativní trasy. Lze je uplatit a zkusit obnovit omezený provoz z humanitárních důvodů. Tato varianta nastane jen tehdy, pokud s ní bude souhlasit Kolomojskyj, donátor blokádníků.

Třetí alternativa
Potlačit blokády silou. V tomto případě to znamená obvinění nacionálně smýšlejících sil a jejich trestní stíhání. I šéfovi policie Vjačeslavu Аvrоskinovi je jasné, že obvinit v předvečer výročí slavného Majdanu dobrovolníky skandující „Gerojam slava“ není úplně nejlepší nápad. Právo se bude prosazovat až poté, co se rozhodne, že se bude prosazovat. Až k dohodě dojde, jistě bude informován i šéf policie a pak už bude konat.

Kdo je v ukrajinské vládě blokádou poškozen a kdo na ní možná vydělá

Na přímou otázku ve znění, čí zájmy jsou blokádníky nejvíce poškozovány, sami blokádníci říkají, že firma Rinata Achmetova ДТЭК- DTEK. Je jediným podnikem, který těží antracitové uhlí ve svých dolech na novoruské straně fronty a pak ho používá ve svých uhelných elektrárnách na ukrajinské straně. A navíc potřebuje investovat nejméně miliardu hřiven do modernizace svých elektráren, aby mohl spalovat uhlí ze západní Ukrajiny. Předělání spalovacích kotlů něco stojí. DTEK patří všechny antracitové doly v Luhanské oblasti a části Doněcké oblasti.

Uhlí na Ukrajinu dodávají z blokovaných republik jen tři firmy. Jedna je Achmetovova a další dvě jsou kontrolovány vládou, a v každém rozhovoru na toto téma zní jméno Igor Kononěnko. A když už by se někomu mohlo zdát, že tomu trochu rozumí, tak ho tento pán vyvede z omylu.

Kolaps v energetice v důsledku nedostatku antracitového uhlí se předpokládá do jednoho měsíce. Vláda předpokládá výpadky elektřiny v sedmi oblastech: Kyjevské, Dněpropetrovské, Charkovské, Černigovské, Sumské, Záporožské a Čerkaské. Nejprve dojde k odpojení průmyslových odběratelů, pak obyvatelstva. Bude velmi těžké udržet síť v provozu, riziko totálního výpadku při spálení transformátorů je značné. Zabezpečit velká města nelze, spotřebitelé zůstanou ve tmě podle scénářů vývoje od dvou do osmi hodin.

Souběžně bude v energetice zaveden nouzový režim. Ten na spotřebitele nemá prakticky dopad. Tento režim byl aktivován nejméně čtyřikrát v posledních třech letech. Zachránit situaci je hypoteticky možné, přehozením systémů na antracitové uhlí z Ruska. Na jeho dodávky je však potřeba čas.

Blokada Donbass 2

Za vlastencké slogany se zatím úspěšně schovával Igor Kolomojskyj. Platil si své „добробаты“ a blokádu organizují právě dobrovolníci z praporů Donabas a Azov. Pokud dojde úplnému odstavení od uhlí, otevírá se pro něj monopol v energetickém sektoru. Je potřeba podotknout, že při přechodu elektráren z uhlí na topný olej se náklady na kilowatt elektrické energie výrazně zvýší. Bude potřeba rozšířit výrobu topného oleje a modernizovat zařízení tepláren a elektráren úpravou technologie pro toto palivo. A přičinlivý oligarcha se může spolehnout na téměř jistou státní dotaci. Ukrajinský spotřebitel to zaplatí a EU prostřednictvím svých rozvojových fondů také jistě přispěje.

Alčevskij hutní kombinát ukončil provoz z důvodu blokády Donbasu, protože vznikl akutní nedostatek v dodávkách surovin. Stalo se to kvůli dlouhodobému zablokování železniční tratě. Koho zajímají novinky z oblasti, může se podívat zde.

Ukrajinská vláda vyhlásila výjimečný stav v energetice v souvislosti s pokračující blokádami vlaků. Rozhodnutí bylo přijato na mimořádném zasedání vlády ve středu (15.2.2017). V průběhu zasedání šéf ukrajinské vlády Vladimír Grojsman řekl, že současný nedostatek uhlí je vytvořen uměle a jmenný seznam lidí, kteří to udělali, zná celá Ukrajina. Podle jeho slov může pokračování blokády nejen narušit teplárenství a energetiku, ale také vést k odstávce hutních podniků v zemi.

V ocelárnách a navazujících provozech pracuje 300 tisíc lidí. To, že země nebude prodávat do zahraničí, znamená snížení všech devizových příjmů státu o 20 %. Je to rozval ekonomiky a sabotáž, řekl premiér.

Účastníci blokády Donbasu nainstalovali první blokpost na mariopulském směru v oblasti obce Novotrojickoje v části Doněcké oblasti kontrolovaném Kyjevem.

Posádku tvoří „dobrovolníci„-veteráni praporů Donbass, Ajdar a „společenští aktivisté“, jak sami sebe nazývají. Úkol posádky: Rozdělení obvytelstva, zastavení obchodování a toku zboží ve směru Doněck – Mariuopol. V hlavním štábu přitvrdili a plánují dále rozšiřovat síť blokpostů.

Život v okolí koksovny Avdějevka je velmi těžký. Od 26. února, 7 hodin ráno byly přerušeny centralizované dodávky elektřiny. Zásobování teplem ve městě, kde žije asi 22 tisíc lidí, se provádí zatím prostřednictvím centrálního rozvodu z koksárenského závodu. Zásobování vodou je zatím v provozu. Větší opravy infrastruktury v oblasti bojů nejsou možné, riziko zabití montérů je příliš velké.

Stav v okolí frontové linie je neudržitelný. Je celkem jedno, co premiér na vládě řekl. Na Ukrajině už mnoho let vláda něco říká, něco dělá a něco nikdy nedělá. Výsledek je vidět: Rozval hospodářství, bída obyvatel a mrtví v nekonečné občanské válce. Peníze z EU zatím vždy došly, ale kdo je poslal a proč, tak na to se v EU zatím nikdo pořádně nezeptal.

Zdroje:
Гройсман: Альтернативы донбасскому углю у Украины нет
Почему блокада стала тупиком для Порошенко и когда нам отключат свет
СМИ: Алчевский меткомбинат прекратил работу из-за блокады Донбасса
Kabinet Ukrajiny vyhlásil výjimečný stav v oblasti energetiky


Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč
Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!

Převzato z e-republika.cz

Přejít do diskuze k článku 6 komentářů