Ukrajina: Ošklivá pravda

 

Americké ministerstvo zahraničí podpořilo vojenskou operaci, kterou podnikl Kyjev na Donbasu. Jen Psaki, mluvčí tohoto ministerstva, prohlásila, že Kyjev má právo zajistit pořádek a mír na svém teritoriu.

Jak ukrajinské autority zajišťují pořádek a mír, by se Jen Psaki měla zeptat lidí v Donbasu. Západní žurnalisté ovšem preferují nekomunikaci s lidmi, žijícími ve válečné zóně. Vyhýbají se jakémukoliv výroku, který by zpochybnil politiku Kyjeva.

Ovšem na druhé straně se snadno spoléhají na oficiální ukrajinské zdroje a opakují jejich lživé v kancelářích zpracované „zprávy“ o ruské agresi a o rebelech, kteří zabíjejí vlastní obyvatelstvo. Třebaže pouze duševně choří by zabíjeli ty, kteří jim dávají potravu a jinou podporu, důležitou pro donbaské gerily, přesto je mýtus o rebelech, vraždících své vlastní rodiny, stále živý.

Pokud by Západ mohl vidět, co se skutečně děje na Donbasu, viděl by zcela jiný obrázek. Na různých webových stránkách je možno vidět videa s mrtvými civilisty, zabitými ukrajinským dělostřelectvem nebo leteckými nálety. Na těchto záběrech ti, kteří přežili, jasně říkají, že jejich lidé jsou zabíjeni Ukrajinci z Kyjeva a nikoli rebely. Ovšem prokyjevská média a jejich západní spojenci jsou vůči tomuto utrpení hluší.

Poté, co byla budova Luganského magistrátu 2. června bombardovaná ukrajinským letadlem, bylo jasné, že prozápadní vláda v Kyjevě je ochotná překročit červenou linii. Tady je video, pořízené ihned po bombardování. Mezi oběťmi je několik žen a video je ukazuje ještě živé, ale se smrtelnými zraněními.

Po bombardování Gorlovky 27. července leželo na ulicích asi 30 mrtvol. Mezi nimi i třiadvacetiletá matka, ještě objímající svou malou holčičku, což dokladuje toto video. A zde můžete vidět následky ukrajinského bombardování civilních čtvrtí v Lugansku z 15. srpna: dvě staré dámy s roztrhanými těly kyjevskými bombami. Jejich přítel řekla kameramanovi podrobnosti: Ženy se nestihly včas dostat do sklepa, kde se místní skrývali před ukrajinskými osvoboditeli “ukrajinskými osvoboditeli”.

O čtyři dni později se udál podobný incident: Nejméně pět obyvatel Makejevky u Doněcku bylo zabito Ukrajinským bombardováním. A tady jsou oběti ukrajinského bombardování městečka Zugres, v doněcké oblasti: dodávka plná mrtvol dodávvka plná mrtvol včetně pětiletého dítěte. A tady je výsledek jiného bombardování v Doněcku: Obvyklými oběťmi ukrajinské armády jsou ženy a děti.

Takové události jsou součástí každodenního života obyvatel Donbasu. Nezávislí kameramani se snaží zobrazit pravdu Ukrajincům i obyvatelům na Západě, ale není to jednoduché.

Především je velice obtížné publikovat taková videa, protože internetové spojení je nyní na Donbasu vzácné. Ukrajinská armáda zničila nejen elektrárny, ale i vodovody a plynovody.

Dále ukrajinské ozbrojené síly vězní novináře a vůbec osoby, které natáčejí videa a zacházejí s nimi jako s kriminálníky. Kyjev vede skutečnou válku proti svobodě slova. Jakékoliv video nebo text, kritizující ukrajinskou vládu, je považován „za podporu teroristů z Donbasu“. Natáčením riskujete svůj život nebo svobodu.

To platí i pro novináře mimo Donbas. Ukrajinská bezpečnost (ekvivalent americké FBI) pravidelně sleduje nezávislé novináře a bez okolků je zavírá do vězení. Nedávno navštívili i můj prázdný byt v Kirovogradu. Měl jsem štěstí, že jsem utekl do Ruska, ale alespoň vyzpovídali moje sousedy.

Touha potlačit jakýkoliv druh odporu se pro ukrajinské úřady stalo obsesí. Vyhlášení, učiněné nedávno předsedou Ukrajinských odborů státních zaměstnanců Jevgenijem Lupakovem, kde řekl, že chce pověsit„donbaské teroristy“, hovoří samo za sebe.

Vrátí se mír na Ukrajinu? Budou Ukrajinci opět moci vyjadřovat svobodně své názory? To nám poví budoucnost.

Vladislav Gulevič je ukrajinský novinář a politolog, který nedávno uprchl do Ruska. Kontakt na něj je kwonltd@rambler.ru

Překlad: onlooker

Foto: Petr Ďoubalík, www.douba.cz

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
17 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rado Miko
6. 9. 2014 21:25

Příměří není dodržováno 6.9.23:00
https://www.youtube.com/watch?v=r0Ti1h_6ZVY

Béda
7. 9. 2014 3:00

http://www.novarepublika.cz/2014/09/zdroj-z-donecka-ukrajinska-vojska.html

„Ukrajinská vojska nedodržují zastavení palby, pokračují v dělostřelecké palbě na Doněck a na pozice milice Doněcké republiky u Mariupolu, řekl v sobotu Itar-Tass spolupředseda politického hnutí Lidová fronta Novorossie Konstantin Dolgov.Žádné z příměří uzavřených s Porošenkem nebylo nikdy dodrženo…“

Béda
7. 9. 2014 6:45

http://www.freepub.cz/2014/ceska-televize-opet-selhala-pri-informovani-ukrajine/ Na facebookové stránce ČT24 administrátor facebookové stránky informoval o ohledně náhledové fotografie: „na fotce by mělo jít o Semyona Semyonchenka, jednoho z velitelů separatistů v Donbasu.“ Administrátor FB stránky ČT24 se však naprosto zmýlil. Pokud by administrátor použil Internet, nebo tam místo něho byl někdo, kdo tématu rozumí, nenapsal by takovou hloupost. Semyon Semyonchenko (v angličtině obvykle označovaný jako Semen Semenchenko) zakladatel a vůdce batalionu Donbas. Nejde však o separatistu či separatistický batalion, ale naopak batalion, který proti separatistům či povstalcům bojuje. Zodpovědné osoba se tedy mýlí – za naše peníze (povinné koncesionářské poplatky). O případu informovala facebooková stránka… Číst vice »

aram
aram
7. 9. 2014 7:22

Tak tohle je zase hned po ránu perla z Aktuálně. „Pokud se podaří udržet klid zbraní, vzroste naděje Moskvy na to, že se vyhne novým sankcím Evropské unie. Podle některých představitelů EU však jejich případné zrušení závisí na dlouhodobějším přístupu Kremlu k situaci na Ukrajině.“ Překlad: Vážení přátele vítězíme, Kreml je v háji, mele z posledního a pokud neprojeví ten správný přístup, tak se budou dít věci. P.S. Všímám si, že ze všech medíí se stále víc vytrácejí proruští separatisté a jsou nahrazováni ruskými vojáky nebo přímo Putinem. Nebude zřejmě trvat dlouho a budeme slyšet, že ruská armáda na Ukrajině… Číst vice »

aram
aram
7. 9. 2014 7:36

Na webu OBSE byl zveřejněn protokol z Minska, podle něhož získávají DLR a LLR zvláštní status s právem uspořádat mimořádné místní volby.
http://czech.ruvr.ru/news/2014_09_07/Donecka-a-Luhanska-oblast-ziskaly-zvlastni-status-a-pravo-na-usporadani-mimoradnych-voleb-8105/

aram
aram
7. 9. 2014 7:40

„Souhlas LLR a DLR s návrhem Kyjeva přijmout zákon o zvláštním statusu neznamená, že se zříkají nezávislosti, avšak kvůli míru jsou republiky ochotny přistoupit na kompromisy.“
http://czech.ruvr.ru/news/2014_09_07/LLR-a-DLR-jsou-kvuli-miru-ochotny-pristoupit-na-kompromisy-s-Kyjevem-6290/
ale
Má za to (Plotnickij), že Národní garda a ukrajinská armáda se nacházejí v Donbasu nezákonně a je třeba objasnit, co má Kyjev v minském protokolu na mysli pod pojmem „nezákonné ozbrojené útvary“.

aram
aram
7. 9. 2014 8:07

http://novorus.info/news/vmire/27606-ssha-sponsory-genocida-v-donbasse.html
USA poskytnou pomoc MO Ukrajiny, pohraniční službě a Národní gardě ve výši 60 milionů dolarů.Oznámil to na svém Twitteru velvyslanec na Ukrajině Jeffrey Payette.
Budou dodány individuální porce potravin,neprůstřelné vesty,radiostanice, automobily, termovize, léky, roboti-ženisté?, oděvy a osobní ochranné pomůcky. Budou také spolupracovat na modernozaci obranných struktur, počítačové obrany a logistice.

Humanitární pomoc ala USA?

Jáchym
Jáchym
7. 9. 2014 8:18

Jsou to všechno zajímavé myšlenky a postřehy. Netvrdím, že souhlasím se vším….,ale i když (přiznám se) jsem zpočátku byl i pro vojenskou intervenci Ruska, tak teď si myslím, že povstání na východě Ukrajiny danou situaci jen zhoršilo. Ale nekamenujte mě :-). Vracím se ke své přirozené duchovnosti a i když chápu, že se zlem se nemůže bojovat jen stylem „ťuťu-ňuňu to nesmíš, to nedělej“, tak přesto…řada věcí začíná u nás samých, proto se i já sám vracím k sobě samému, k práci na tom, abych byl lepším člověkem, než jsem teď :-). Možná se více pomůže člověku návratem k přírodě… Číst vice »

Béda
7. 9. 2014 8:26

Jáchym,

no já nevím, jestli zrovna duchovnost je tím nejlepším lékem na „filtrování podlidí“ různými nácky (těm je jedno jestli „filtrují“ duchovně založené anebo nezaložené subjekty (ty ani jako lidi nevnímají), pro takové, kteří chtějí na druhé, které nemají rádi anebo nesnášejí rovnou plošně použít jaderné bomby, neostýchají se používat zakázanou munici s plošnými účinky, upalovat, bombardovat civilní zástavbu a neštítí se žádné lži. Třeba by vám nakonec byli za váš postoj i vděčni. Lehčeji a bez odporu by vás „anihilovali“, obrali o váš majetek, půdu, jazyk…

Jáchym
Jáchym
7. 9. 2014 13:19

Béda, nemyslel jsem to úplně tak doslovně….používám dost abstraktní způsob uvažování :-). Nicméně je fakt, že ono v současné chvíli jim bojovat nezbývá, prostě to tak je. Pokud by si to nechali líbit a nevzbouřili by se, tak v rámci realizace záměrů Západu na Východě je inženýrskými a neinženýrskými metodami zdecimovat (respektive snížit objem populace) a i jinak zpracovat kolonizované území. Abych jakoby neblábolil, tak na vysvětlenou. Absolvoval jsem jistou vysokou školu zaměřenou na životní prostředí……a to studium bylo mnohaoborové (od každého oboru kousek) a teprve nedávno jsem pochopil (cca 14 let po ukončení) co vlastně mám a k čemu… Číst vice »

Jáchym
Jáchym
7. 9. 2014 13:32

Béda, píši trochu kostrbatě, ale snad si alespoň trochu rozumíme.:-) Ještě k mé předešlé reakci. V oboru životního prostředí jsem nepracoval – nepustili mě k tomu :-). Takže jsem se živil všelijak a teď pracuji v něčem čemu se říká „pomáhající povolání“. Osobně nesnižuji hrdinný odpor obránců na Donbasu, jen si myslím, že pokud by to nechali běžet – bez ozbrojeného odporu, tak by to na samém začátku možná bylo dokonce lepší. Teď už se z toho rozjetého vlaku nedá vystoupit. Na tom se shodneme. Připadá mi to teď, jak ten, tuším perský král – Pyrrhus, řekl: „Ještě jedno takové… Číst vice »

Jáchym
Jáchym
7. 9. 2014 21:46

Béďa,
vlastně je to tak. Na vychode Ukrajiny místní jen reagovali na útoky z Kijeva a teprve pak vznikala domobrana. Máte pravdu. Děkuji! Jáchym