Ve jménu padlých: ANO dialogu a míru, NE hrozbám a válce

Při osvobozování Československa padlo před sedmdesáti lety podle oficiálních zdrojů celkem 140.034 spojeneckých vojáků, z toho 139.918 příslušníků Rudé armády, také však 116 Američanů. Číslo týkající se raněných přesáhlo čtyři sta tisíc.

Nechci ty oběti relativizovat a ve chvíli, kdy se veřejné mínění poltí na „ruskou“ a „americkou“ stranu, nechci ani rozebírat důvody nepoměru těch čísel. Každý lidský život má hodnotu, sovětská a americká armáda byly armády spojenců, všichni ti muži a ženy, které válka takto poznamenala, padli v boji proti společnému nepříteli, který chtěl zotročit celý svět.

Téma zotročení je bohužel znovu na stole. Za měsíc se bude schylovat k oslavám konce války. Dokážeme v této zemi bez ideologické zaslepenosti a předpojatosti vzpomenout skutečně všech lidí, kteří v té válce padli či jí byli poznamenáni i proto, aby nás zbavili jha? Nebo se necháme prodejnými médii manipulovat tak, abychom zásluhy přičítali jen té straně, s níž moc v zemi aktuálně kolaboruje?

Bylo tomu tak za vlády komunistů, kdy bylo Československo nekompromisně „osvobozeno sovětskou armádou“ a o té americké se nesmělo mluvit. Je tomu tak bohužel i nyní, kdy je nesmazatelný fakt obětí sovětských vojáků dehonestován odporným tvrzením, že šlo ve skutečnosti o dobyvatele…

Vzepřeme se?

Každý z těch lidí si zaslouží bez ohledu na svou armádní příslušnost náš vděk a úctu a projevit bychom ji neměli jen my, obyčejní lidé, ale i naše politické reprezentace.

Majestát smrti ve válce je v sedmdesátileté poválečné historii poněkud vybledlý a pozapomenutý. Svět je znovu na hraně války, která se neohlíží na minulé mrtvé ani na současné živé. Ale my máme možnost tu situaci zvrátit. My můžeme mocným své země a velmocí na pozadí hrobů padlých připomenout nejen jejich odpovědnost, ale i stav ohrožení, ve kterém se jejich předchůdci dokázali přes různá východiska a rozpory domluvit na tom nejdůležitějším.

Můžeme! Můžeme svým zástupcům, velvyslancům i prezidentům donést poselství mrtvých a zeptat se jejich jménem – zemřeli jsme snad nadarmo? Chceme, abyste byli znovu spojenci proti zlu! Chceme, abyste spolu jednali, dokázali si naslouchat a spolupracovat na tom, aby náš svět byl přátelský a bezpečný!

Postavme hráz skandální rusofobii, nestrkejme také všechny Američany do jednoho pytle. Nechť americká vlajka vlaje důsledně vedle vlajky ruské, ať se to jedněm či druhým jestřábům líbí nebo nelíbí! Ať Američané, Rusové, Britové či Francouzi, Češi a další Evropané, jsme Lidé. Nenechme se stavět do vzájemně nepřátelských šiků! Postavme naopak na pranýř ty, kteří nás k tomu manipulují či nám k tomu dokonce velí.

Je to na nás. Můžeme!

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
34 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jura
Jura
23. 3. 2015 17:27

Milane, nádherný článek. Děkuji.

mirror
mirror
23. 3. 2015 17:59

Na jižní Moravě bojovali a umírali Rumuni. Na tyto vojáky autor zapomněl.

peter.
23. 3. 2015 18:02

Jura napsal
Můžeme! Můžeme svým zástupcům, velvyslancům i prezidentům donést poselství mrtvých a zeptat se jejich jménem – zemřeli jsme snad nadarmo?

To môžeme.Ale nemyslím,že nás vypočujú a vyhovejú nášmu apelu.A to preto,že naši zástupcovia,veľvyslanci a prezidenti boli našimi len do vtedy,kým sme si ich nezvolili.Potom prešli do žoldu tých čo tie vojny produkujú.

Béda
23. 3. 2015 19:05

http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/365049-americky-armadni-konvoj-je-uz-v-polsku.html „… Na území České republiky vstoupí americké jednotky ve třech samostatných kolonách od polských hranic směrem k Praze. V úterý 31. března se kolony setkají v Praze-Ruzyni, kde vojáky čeká den volna a příprava vozidel na další přesun. Následující den se celý konvoj opět v rozestupech přesune do Plzně, kde by armáda chtěla uctít americké vojáky, kteří padli při osvobozování Československa. Cílem konvoje je americká armádní základna u bavorského Vilsecku, který leží asi 65 kilometrů od českých hranic.“ Bude to pocta humanitárnímu bombardérovi, signatářovi zvacího listu č.2. Asi proto ta zastávka na Ruzyni. V Plzni by mohli uctit taky… Číst vice »

K. J.
K. J.
23. 3. 2015 20:21

Béda napsal

teď trochu pravdoláskařské „demokracie“ http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Sefredaktorka-k-podpore-Putina-u-nas-Rusove-tu-rozsirili-virus-Policie-musi-setrit-trestne-ciny-rozvraceni-republiky-Nemocne-ruskou-epidemii-je-treba-izolovat-367546

A zde to je přímo, ona stránka:

http://www.ozbrojeneslozky.cz/clanek/provedlo-rusko-v-cr-utok-chemickou-ci-biologickou-zbrani

Docela mě zaráží, že stránka se jmenuje: STÁTNÍ OZBROJENÉ A BEZPEČNOSTNÍ SLOŽKY
Nějak jsem z daného vebu nepochopil, jestli ho provozuje opravdu nějaká státní instituce, mající něco společného s bezpečnostními složkami.

Pokud je toto placeno z peněz daňových poplatníků, tak nemám slov ale pouze zvratky.

Bety
Bety
23. 3. 2015 20:34

No, Bédo
ta šéfredaktorka, to je tedy síla, jak zjevem, tak projevem. Tak tedy podle ní je třetina národa psychicky nemocná, třetina úplně blbá a ona patří do té třetiny, která ví všechno nejlíp. Jen by mne zajímalo, jak chce v praxi provést izolaci třetiny národa a nejlépe i té tupé části, která je ohrožena nákazou. Dva na jednoho, to pro takové akce není nejlepší předpoklad.

leho
leho
23. 3. 2015 20:37

Z článku: Při osvobozování Československa padlo před sedmdesáti lety podle oficiálních zdrojů celkem 140.034 spojeneckých vojáků, z toho 139.918 příslušníků Rudé armády, také však 116 Američanů.

Pokud jsou čísla pravdivá, tak při osvobozování Československa padlo 116 vojáků. Rudá armáda nepřišla Československo osvobodit, ale zabrat, takže tito padlí by se měli počítat spíše jako oběti nejzrůdnějšího režimu všech dob lidské historie než jako životy položené za osvobození.

fajt
23. 3. 2015 20:48

http://politikus.ru/articles/46271-ukrainskie-prizyvniki-begut-ot-voyny-v-polshu.html – imigrace ukrajinců začíná být v Polsku docela problém.

peter.
23. 3. 2015 20:51

Ak niekto umrie,všetci naokolo trpia,len tomu mŕtvemu je to jedno.
To isté platí o debilovi.
Ak je niekto debil,všetci naokolo trpia,len tomu debilovi je to jedno.
Takže nič sa nedá robiť,budeme musieť leha nejako pretrpieť.

Martin (už bez taky m)
23. 3. 2015 20:56

Souhlas s Milanem Danielem.
Ale je třeba přestat respektovat dnešní nácky, kteří hovoří o „záboru“ a „obětech nejzrůdnějšího režimu“.
Opakuji, prostých a slušných američanů si vážím, ale ne idiotů či válečných štváčů, ani těch, kteří si přes určitou inteligenci neodpustí vědomé překrucování skutečností, či si nechali dobrovolně vymýt mozek, a snaží se to „předávat dále…“.
Mezi „oběti nejzrůdnějších režimů“ pokládám oběti fašistů, a je mi jedno zda ty v l. 1933 – 45 v Evropě či Asii, nebo dnes na Donbase.

fajt
23. 3. 2015 20:56

peter. napsal

Ak niekto umrie,všetci naokolo trpia,len tomu mŕtvemu je to jedno.
To isté platí o debilovi.
Ak je niekto debil,všetci naokolo trpia,len tomu debilovi je to jedno.
Takže nič sa nedá robiť,budeme musieť leha nejako pretrpieť.

ano, doporučuju amerického fašistu lehovistu ignorovat. ..)

Bety
Bety
23. 3. 2015 21:46

Dobrý článek, ale opakuje se v něm Havlovo tvrzení, že se o Američanech nesmělo mluvit. Já osobně jsem si na přelomu 74 a 75 , tedy podle havlistů v dobách nejtvrdší normalizace, vystřihovala ze západočeské Pravdy pěkně dlouhý seriál o konci II. světové, byli tam mapky, kam se dostala americká armáda, kam sovětská, zajímalo mě to. Pokud ještě někde existuje archiv těch novin, dalo by se to dohledat, protože já jsem bohužel při stěhování ten materiál asi vyhodila, už ho nemám. Zdá se, že jeho nepodložená tvrzení se budou opakovat donekonečna, extra obchody pro papaláše, 200000 estébáků, zdevastované domy /to… Číst vice »

hudryper
hudryper
23. 3. 2015 22:11

fajt napsal

http://www.lidovky.cz/david-koller-idealni-prezident-tomas-sedlacek-neni-populista-ani-vejtaha-1qj-/kultura.aspx?c=A150322_191540_ln_kultura_rof –taky mimoň, medvídek z Bogoty. ..)

Tenhle mimoň by mohl dokonale demonstrovat poznatek,že člověk po třicítce je zodpovědný za svůj ksicht.

fajt
23. 3. 2015 22:24

hudryper napsal
Tenhle mimoň by mohl dokonale demonstrovat poznatek,že člověk po třicítce je zodpovědný za svůj ksicht.

:-) tak úplně nejmladší taky není, mohl by mít trochu rozum, i když u českých estrádních umělců je to docela běžný deficit…. by mohl zajet na Moravu do hospody, Hrůza by mu ukázal cestu. ..)

mirror
mirror
23. 3. 2015 22:59

Béda napsal
http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/politika/keller-kde-jinde-by-meli-spojenci-cvicit-nez-na-nasich-silnicich/

Cesta z Ostravy do Místku je po opravě. Dálnice z Ostravy na Brno je také v dobrém stavu. Proč by měl někdo ničit více dálnici mezi Brnem a Prahou? Souhlas s průjezdem nemusel být omluven tak stupidně.

Admirál
Admirál
24. 3. 2015 10:03

leho napsal

Z článku: Při osvobozování Československa padlo před sedmdesáti lety podle oficiálních zdrojů celkem 140.034 spojeneckých vojáků, z toho 139.918 příslušníků Rudé armády, také však 116 Američanů.

Pokud jsou čísla pravdivá, tak při osvobozování Československa padlo 116 vojáků. Rudá armáda nepřišla Československo osvobodit, ale zabrat, takže tito padlí by se měli počítat spíše jako oběti nejzrůdnějšího režimu všech dob lidské historie než jako životy položené za osvobození.

Ano, máte naprostou pravdu.

Češi se tomu zuby nehty bránili.

Béda
24. 3. 2015 10:32

Admirál,

zajímal by mne v tomto kontextu názor pana leha na přítomnost amerického vojska na území BRD, kde jsou americké okupační jednotky již od války.

Starý doktor
24. 3. 2015 11:19

Americká letadlová loď ochromena novou ruskou technologií a byla nucena odplout do bezpečí britských vod
Ruské Povrchové lodní síly (NSF) Ministerstva obrany (MO) dnes oznámily, že tři ponorky na jaderný pohon třídy Akula, patřící k 23. podmořské divizi Severní flotily (NF) zvítězily ve „válečných hrách“ nad americkou letadlovou lodí USS Theodore Roosevelt a přinutily ji „v hrůze prchnout“ do pobřežních vod u Hampshiru ve Velké Británii.
Více: http://www.svetkolemnas.info/novinky/zahranicni/2181-americka-letadlova-lod-ochromena-novou-ruskou-technologii-a-byla-nucena-odplout-do-bezpeci-britskych-vod

Béda
24. 3. 2015 14:53

Položil bych okrajovou otázku všem Rusofobům. Jestliže je Rusko tak ukrutnou válečnou hrozbou „mírové“ západní civilizaci, jak je možné, že RF nenapadla doposud žádného z pobaltských nazi trpaslíků, kteří dělají ze svých ruských obyvatel nerovnoprávné občany, pořádají okázalé maršparády a okopávají ruské kotníky kde jen mohou, jak je možné že ne RF ale západní „humanitární civilizovaná demokracie“ napadá různé země jak na běžícím pásu a jak je možné, že Rusko vojensky neobkličuje západní země ale naopak západní „mírotvůrci obkličují RF? Dokáže někdo vysvětlit tuto zapeklitou logiku, kdy všemi obviňovaný útočník vypadá podle svých vykonaných skutků proti všemi hájenému „mírotvůrci“ jako… Číst vice »

leho
leho
24. 3. 2015 17:13

Béda napsal Admirál, zajímal by mne v tomto kontextu názor pana leha na přítomnost amerického vojska na území BRD, kde jsou americké okupační jednotky již od války. Ano, americké jednotky jsou v Německu, stejně jako v Japonsku a jinde. Dokonce v případě Japonska suplují funkci Japonské armády, jelikož jak známo, Japonsko dle podmínky kapitulace vlastní armádu mít nesmí a národní bezpečnost je garantována Spojenými státy. S přítomností ozbrojených sil v Německu je to podobné, i když Německu bylo povoleno mít velmi omezenou vlastní armádu kvůli sovětské vojenské hrozbě. Ovšemže přítomnost amerických ozbrojených sil v Německu a Japonsku není ani zdaleka… Číst vice »

Béda
24. 3. 2015 17:24

leho, jako vždycky jste pobavil. „Ovšemže přítomnost amerických ozbrojených sil v Německu a Japonsku není ani zdaleka to samé jako přítomnost Rudé armády v Československu, která tam byla nikoliv kvůli fiktivní americké hrozbě, ale kvůli totální kontrole tohoto území včetně jeho obyvatel. Vždyť také Rudá armáda v Československu až do roku 1968 nebyla, že ano.“ Takovým argumentacím se musím sedečně smát z plna hrdla. Nuže, pane leho, vysvětlete mi prosím jak je možné, že americká vojska zůstala v Německu i po rozpadu SSSR a Varšavské smlouvy, jak je možné, že „obranný válečný spolek NATO, který vznikl k obraně před SSSR… Číst vice »

Béda
24. 3. 2015 17:26

Dovětek: abych nezapomněl. Co totalitní kontrola US skrze NSA, které kontrolují jak se prokázalo i své vazaly a jejich obyvatelstvo? (konkrétně Merkelovou)

orinoko
24. 3. 2015 17:32

Soudruh Brežněv než do Československa poslal tanky Varšavské smlouvy, tak se zdvořile zeptal emerických soudruhů, jestli pořád uznávají poválečné uspořádání Evropy. Yes, of course, znělo od emerických dobráků. A tak přijela obrněná vozba. Ovšem nejen sovětská.
Největšími hnidami, které se dožadovaly vojenského zásahu v Československu 1968 nebyli Rusové, ale německý W. Ulbricht a polský 4 v tanku Gomulka.
Oba soudruzi se tak báli nákazy , že byli na Rusy horší než zánět pohrudnic.

Béda
24. 3. 2015 17:38

orinoko,

nutno doplnit, že soudruh Brežněv byl ukrajinský soudruh. Aby Ukrajinci nepřišli o své zásluhy.

leho
leho
24. 3. 2015 17:46

Béda napsal

orinoko,

nutno doplnit, že soudruh Brežněv byl ukrajinský soudruh. Aby Ukrajinci nepřišli o své zásluhy.

Váš ssoudruh Brežněv žádný ukrajinský ssoudruh nebyl, i když se na Ukrajině narodil. Byl Rus jako poleno, kterých je pořád na Ukrajině více než požehnaně.

Béda
24. 3. 2015 17:50

leho,

a Stalin byl gruzínský soudruh.

Aleš
Aleš
25. 3. 2015 6:26

Soudruh leho to asi nerad uslyší, ale v čím zájmu k nám soudruh Brežněv posílal ty tanky? Yes, of course. Yes, we can. Jestli pan Dules byl v dozorčí radě banky sponzorující Hitlera a po té vymyslel doktrínu k ovládnutí světa, které se SSa dodnes drží, neměl by se leho divit už vůbec ničemu. (A na 99,9% se svým bratrem mimo jiné stojí za likvidací JFK). Jelikož jsem ještě nebyl tehdy na světě, tak si netroufám tvrdit, na kolik byla paranoia soudruhů Bilaka, Gomulky a Ulbrichta přiživovaná ze západu/či Moskvy, nebo se týkala u těch dvou spíše i jejich mocenského… Číst vice »