Diskuze k článku


  • Aleš • 5. prosince 2015

    Svět se mění, a to musí respektovat i čt dosud zcela propadlá propagandě, jinak dospěje k zániku. Ledy se hýbou. Jen obyvatelstvo čezké kotliny na to přijde jako poslední. Dokonce i pojídači hamburgrů nás možná s takovou předběhnou. Před chvílí jsem četl jeden Pavlíčkův překlad. Globální prediktor může mít ze středoevropanů sfetlých jeho propagandou zatím radost. Ale všeho jenom dočasu. Vysvětlování politruků, co si o čem máme myslet, naštěstí funguje v časoprostorových jednotkách 1 PROTENTOKRÁT a ne jeden NAFURT. A s tím ani GP nic nedělá. Pokud nás nebude chtít humanitárně vybombardovat. Ale i s tím už bude mít utrum. Rakety si teroristy najdou kdekoliv na planetě…

  • ray • 5. prosince 2015

    poznámka k tomu sekularismu je to dobrá.. zejména tedy to, že narozdíl od Sýrie, je na Západě je sekularismus bohužel v opozici k náboženství

    takže ano, i u nás je sekularismus chápán bohužel jinak, protinábožensky, militantně ateisticky..

  • Béda • 5. prosince 2015

    ray napsal

    poznámka k tomu sekularismu je to dobrá.. zejména tedy to, že narozdíl od Sýrie, je na Západě je sekularismus bohužel v opozici k náboženství

    takže ano, i u nás je sekularismus chápán bohužel jinak, protinábožensky, militantně ateisticky..

    samo že opět plácáte. Buržoasní revoluce znamenaly osvobození společnosti od středověké nadvlády církve, od jejího ideologického monopolu a od jejíh hospodářské moci (právě proto proběhly po revolucích restituce a vymezení podmínek pro působení církví. Sekularismus znamená, že ve společnosti mohou volně působit různé názorové proudy – ateistické zrovna tak jako náboženské – za určitých podmínek. Bohužel se církve snaží získat zpátky svoji neomezenou středověkou moc nad společností. Usilují se o to jak v rovině ideologie tak v rovině hospodářské. Sekularismus není v opozici proti náboženství. Sekularismus zabraňuje získat jedné církvi ve společnosti moc.

  • Béda • 5. prosince 2015

    oprava: proto proběhlo majetkové vyvlastnění církví (nikoliv restituce)

  • ray • 6. prosince 2015

    Ne. Správně to říká Asad. Na Západě skutečně sekularismus funguje jinak než v Sýrii. Na Západě se sekularismus postavil do opozice vůči náboženství. A to je chyba!

  • Béda • 6. prosince 2015

    ray,

    mohl byste svoji hlubokomyslnou větu: „Na Západě se sekularismus postavil do opozice vůči náboženství.“ nějak rozvést a podepřít argumenty? V čem konkrétně se na Západě sekularismus postavil proti náboženství? Proti kterému náboženství konkrétně se takto postavil? Anebo se postavil proti všem náboženstvím (při tom je evidentní že v mnoha ohledech jsou pozice různých náboženství mnohoznačné, někdy dokonce protiřečivé?)

  • Béda • 6. prosince 2015

    ray,

    http://www.novarepublika.cz/2015/12/dryacnictvi-pohrdani-hosty-v-ct-ego.html
    …multináboženské zákonodárství Assadovy Sýrie, které pro mne bylo před několika lety obrovským a milým překvapením. Sýrie se sama identifikuje jako sekulární, nenásleduje islámské právo ve všem. Osmnáctimilionová populace byla mozaikou etnicky, kulturně, a nábožensky odlišných komunit. Sunnitští muslimové tvořili až do nynější války 74 procent celkové populace Sýrie. Alawité, drúzové, a ismaílovci tvořili 16 procent. Ústava Syrské arabské republiky, která byla přijata v roce 2012, zaručuje i nadále náboženskou svobodu v článku 3 a v článku 33.

    Článek 3 ústavy stanoví: „Stát musí respektovat všechna náboženství, a zajistit svobodu vykonávat všechny rituály, které nesmí narušit veřejný pořádek. Soukromí náboženských komunit musí být chráněno a respektováno.“ Jen prezident musí být dle ústavy muslim…. Islámská jurisprudence je dle ústavy „významným“ zdrojem právních předpisů, nikoliv „jediným“ jako třeba v Egyptě.

    Sekulární soudy projednávají záležitosti veřejného, občanského a trestního práva. Náboženské soudy, vykonávající specializované jurisdikce dle přiznané víry jednotlivých občanů, jsou rozděleny na soudy šaría pro syrské muslimy všech směrů, dogmatické soudy existující pro jezídy a drúzy, a duchovní soudy obsluhující židovské, křesťanské a jiné nemuslimské skupiny občanů. Proti rozhodnutí všech náboženských soudů se lze odvolat ke kanonicky a duchovně rozděleným kasačním soudům.

    Sekulární stát si ale ponechává zodpovědnost za výkon náboženských práv – v pravomoci předsedy vlády zůstává jmenovat vůdce a učitele mešit, stejně jako náboženské správce – už od roku 1966. V kompetenci ministerstva náboženství je spravovat majetek, který mají církve pouze propůjčený.

  • Béda • 6. prosince 2015

    pokračování:
    Aparát je složen z poloviny ze světského a z poloviny z duchovního personálu.

    Svoboda víry je zaručena. Pro všechny. Toto ustanovení zahrnuje i svobodu zachovat či vybrat si své náboženství, nebo nahradit stávající náboženství jiným, nebo přijmout ateistické názory. Nicméně odpadlík od náboženství nemá právní nárok mluvit o svém bývalém náboženství nebo veřejně působit v rámci své nové víry, nemá nárok ani na změnu dokladů – například rodného listu. Neexistuje žádný oficiální právní trest pod syrskou jurisdikcí za odpadnutí od islámu, nebo od jakékoliv jiného náboženství.

    Článek 35 (2) syrské ústavy stanoví, že výkon náboženských práv a obřadů ovšem nesmí rušit veřejný pořádek – musí probíhat v soukromí. Členství v Muslimském bratrstvu je nezákonné, protože je nezákonné členství v jakékoliv „saláfistické“ organizaci , Sýrie potlačuje sektářské, extremistické a ultrakonzervativní formy islámu. Stejně tak je nezákonná organizace Svědkové Jehovovi, neboť je chápána jako „politicky motivovaná sionistická organizace“. Židé mají ale všechna práva jako jiná náboženství.

    Všechna náboženství, náboženské řády, politické skupiny a náboženské mediální organizace se musí zaregistrovat u vlády, která monitoruje získávání finančních prostředků a požaduje povolení pro všechny náboženské i nenáboženské schůze skupiny s výjimkou uctívání. Vláda podporuje islámské bankovnictví.

    Všechny školy jsou oficiálně vládní a nesektářské, ačkoli v praxi některé školy jsou provozovány křesťanskými a drúzskými společenstvími. K dispozici je povinné vyučování náboženství ve školách pro všechny náboženské skupiny, s vládou schválenými učiteli a učebními plány. Náboženská výuka je poskytována o islámu a křesťanství, kurzy jsou rozděleny do oddělených tříd pro muslimské…

  • Béda • 6. prosince 2015

    Odjinud: http://www.hlavnespravy.sk/stenata-kalifatu-islamisti-v-libyi-oslavuju-uvedenie-85-deti-do-radov-kamikadze/717541

    Z diskuse:“Taká pokroková krajina to bola, v Líbyi zúrodňovali Saharu, kopali obrovské studne a vybudovali najdlhší Africký vodovod, mali fungujúce školstvo, zdravotníctvo, štát pomáhal ľuďom…v Afrike čosi nevídané…. a teraz ? masový exodus, mučenie a popravy, detské kamikadze, teror.. dôsledky Americkej špinavej politiky a ich záujmov ..“ (dovětek Béda – nebyla to jenom špinavá politika USA ale špinavá politika západních velmocenských center – USA,VB,Francie, Itálie obecně -toto jsou výsledky „ochrany civilistů. Takovou budoucnost připravují ty …. obyvatelům Sýrie. Podobně to vypadá v Iráku. Tak kde je potom to ZLO? Skutečně jsou Rusové, kteří tomu chtějí zabránit horší než Západ?)

  • Martin (už bez taky m) • 6. prosince 2015

    Rozhovor je povedený, i otázky redaktora byly slušné a jeho přístup odpovídal snad alespoň částečně tomu, že si uvědomoval že mluví s hlavou státu – a to ne „Havloidního typu“…
    Jinak zmínka o sekularismu byla u B. Asada zásadní, ovšem ten kdo sekularismus u nás staví do protináboženské pozice jsou sami věřící FANATICI s prodanou služebnou duší…
    Nestojí za to zasírat diskusi náboženským tématem u článku zabývajícím se ZÁSADNÍM ROZHOVOREM který nepochybně hodně ovlivní smýšlení lidí sledujících ještě (či výběrově) televizi.
    Ten rozhovor je pokračováním rozumné pozice s nezrušením ambasády…

  • Aleš • 6. prosince 2015

    Martin: Za berličky se schovávají stále ti samí. Fanatici všech zemí a úchylek. S umírněnými trolly je to jako s umírněnou opozicí. Ten první příspěvek jsem psal ještě před Pjakinovým překladem, ale i tak jsem se docela trefil.

  • Béda • 6. prosince 2015

    Prezident Sýrie Bašár Asad je přesvědčen, že akce ruské strany v čelení Daiš jsou mnohem účinnější než kroky koalice. Řekl to v interview pro The Sunday Times.

    „Od okamžiku zahájení operace koalice uplynul rok nebo kolem roku, a jaký je výsledek? IS, Džabhat an-Nusrá a další skupiny stejného smyšlení se klidně šířily. A co se stalo po zapojení Rusů do přímého boje s terorismem? IS a Džabhat an-Nusrá se ihned začaly zmenšovat,“ cituje slova Bašára Asada syrská národní agentura SANA.

    Prezident zároveň prohlásil, že Velká Británie a Francie, které zahájily vzdušné operace v Sýrii bez souhlasu vedení země, jednají protizákonně.
    „Je to (účast v operaci proti Daiš) legitimní pouze v případě, že se koná ve spolupráci se zákonnou vládou Sýrie,“ zdůraznil Asad a dodal, že Velká Británie a Francie nechtějí bojovat s terorismem.
    Podle syrského prezidenta patřily Paříž a Londýn k těm, kdo podporovali teroristy v jeho zemi od okamžiku vzniku konfliktu.

    Více: http://cz.sputniknews.com/svet/20151206/1861122/asad-porovnal-akce-koalice-ruska-syrie.html#ixzz3tXSRxuOe

  • ray • 6. prosince 2015

    No nic, znovu ocituji Asada.
    „Samozřejmě, že sekularismus je v Sýrii jiný, než na Západě, kde stojí v protikladu k náboženství.“
    To jsem si nevymyslel, to říká Asad a já to jen potvrzuji.
    Na Západě je opravdu sekularismus jiný, protože stojí v protikladu k náboženství. Jeho projevem je mj. militantní ateismus, jehož projevy byly negativní na Východě za minulého režimu. Dnes je to horší na Západě.

  • Béda • 6. prosince 2015

    ray,

    jestliže to potvrzujete, tak asi taky víte proti kterému, kterým náboženstvím se postavil sekularismus na Západě a v čem konkrétně. Sekularismem se obvykle označuje volná koexistence různých myšlenkových (včetně náboženských) myšlenkových proudů za určitých přesně vymezených a vyjmenovaných podmínek. Účelem sekularismu je nedopustit aby některý myšlenkový/ náboženský proud získal ve společnosti dominantní postavení a absolutní moc (jakou má kupř. šaría v SA, Kataru, ISIL anebo jakou měl katolicismus po dlouhou dobu ve středověku.

    Jestliže tvrdíte, že pro současný sekularismus na Západe platí: „Jeho projevem je mj. militantní ateismus, jehož projevy byly negativní na Východě za minulého režimu.“ tak bych prosil podpořit konkrétními důkazy toto vaše tvrzení. Nůžete začít třeba v sev. Irsku, anebo vyjmenováním ateistických válek a srovnejte to třeba s mírumilovným štengrováním šiítů a sunnitů.

  • ray • 6. prosince 2015

    Co chcete vysvětlovat?? Nikdy jste neslyšel o pronásledování křesťanů za minulého režimu? A nikdy jste neslyšel o problémech křesťanů dnes? Opravdu ne? Tak ale to opravdu není můj problém, nejsme na ZŠ abych tady dětem vysvětloval základní pojmy.
    A krom toho, nepotřebuji nikomu nic vysvětlovat, milý zlatý, vystačím si s konstatováním.

    Potvrzuji slova prezidenta Sýrie, který na rozdíl od Vás, velmi dobře ví o čem mluví. V Iráku i v Sýrii jde mj. o systematické vyvražďování křesťanských minorit.
    A co se tzv. Západu týče, tam skutečně jde sekularismus proti náboženství a nejvíce tím trpí křesťanství.

  • Béda • 6. prosince 2015

    ray,

    dovoluji si vám připomenout, že prezident Asad mluví o Západu. Jaký to má souvis s vaším „pronásledováním křesťanů za minulého režimu?“ Nevím jaké problémy křesťanů dnes (zřejmě na Západě) máte na mysli. Někdo jim boří kostely? Někdo je utiskuje, diskrimunuje? Kdo? Kde? Jsou snad „restituce“ v den Bílé hory podle vás nějakým svědectvím útisku vaší sekty (mimochodem jedné z mnoha náboženských sekt v dnešní západní sekulární společnosti)? Je snad roztahování vaší sekty v českém školství nějakým znakem militantního ateismu vůči vaší sektě? Jak k tomu přijdou ostatní náboženství? Bude se v budoucnosti vyučovat na českých školách také islám, budhismus, jehovismus?

  • ray • 6. prosince 2015

    Přijde mi zbytečné vysvětlovat, že i ČR patří z pohledu (nejen) Syřana k „Západu“. Zmínil jsem projevy militantního ateismu (mj. produktu evropského sekularismu) za minulého režimu. Ale evidentně nemá smysl chtít po někom, kdo je vedený přesně tímto destruktivním přístupem, aby připustil, že křesťané měli za minulého režimu opravdu vážné problémy (ve škole, v práci).

    A stejně tak se jeví jako házení hrachu na zeď vysvětlovat, že mají křesťané i dnes nějaké problémy. A teď nemám na mysli jen právní záležitosti, např. problémy při získání povolení pro stavbu kostela, nebo při organizaci procesí ve velkých městech, která jsou „trpěna“, zatímco používání křesťanských symbolů na veřejnosti už nejsou ani to ne, a třeba kříže „musely být sundány“, aby náhodou někoho nepobuřovaly. Ale jsou i horší věci, např. to, že terčem znásilnění např. v Británii nebo ve Švédsku jsou velmi často křesťanské dívky.

    Na západě už moc křesťanství nefrčí a pomalu a jistě tento trend přichází i k nám, tak jako každá plíseň v posledních letech. Nevraživost vůči nám nejbližšímu náboženství je ale páchání harakiri, protože nějaké náboženství tu být musí a zcela jistě nějaké zvítězí v boji za vyplnění tohoto prostoru. V Evropě by to zcela reálně mohl být islám. A bude to logické, protože vlastní (křesťanské) pilíře si Evropa vědomě ničí sama.

  • Béda • 6. prosince 2015

    ray,

    ČR patří z pohledu Syřana k „Západu“ (z pohledu Západu k užitečnému koloniálonímu východnímu kanonenfutru) od barevného převratu v r.1989. Předtím ne, i když Sýrie měla s tehdejší ČSR nadstandardní styky – mnohem lepší než má v době, když se ČR stala loutkou USA (NATO,EU) Asad mluví o Západu, nikoliv o tzv. socialistickém východu, o kterém plácáte vy s odvoláváním se na Asada. Kromě toho Asad mluví v přítomném čase, jestli jste to postřehl.

    Kdo dneska „nemá problémy“? „Mít problémy“ a čelit „militantnímu ateismu“ znamená dost podstatný významový rozdíl. Vaše sekta nečelí pouze ateismu ale také šíření ideologie jiných podobných sekt, dokonce i svých vlastních (pravoslavných, protestantských, jehovistických etc. modifikací).

  • Béda • 6. prosince 2015

    Béda napsal

    ray,

    ČR patří z pohledu Syřana k „Západu“ (z pohledu Západu k užitečnémukoloniálonímu východnímu kanonenfutru) od barevného převratu v r.1989. Předtím ne, i když Sýrie měla s tehdejšíČSR nadstandardní styky – mnohem lepší než má v době, když se ČR stala loutkou USA (NATO,EU) Asad mluví o Západu, nikoliv o tzv. socialistickém východu, o kterém plácáte vy s odvoláváním se na Asada. Kromě toho Asad mluví v přítomném čase, jestli jste to postřehl.

    Kdo dneska „nemá problémy“? „Mít problémy“ a čelit „militantnímu ateismu“ znamená dost podstatný významový rozdíl. Vaše sekta nečelí pouze ateismu ale také šíření ideologie jiných podobných sekt, dokonce i svých vlastních (pravoslavných, protestantských, jehovistických etc. modifikací).

    Mocenské vyvažování této názorové konkurence konečně patří k podstatě SEKULARISMU.

  • Béda • 6. prosince 2015

    http://www.noveslovo.sk/c/Dohoda_medzi_EU_a_Tureckom_a_jej_suvislosti

    Dohoda medzi EÚ a Tureckom, ktorá vzišla zo stretnutia Európskej rady a tureckého premiéra A. Davutogla dňa 29. 11. 2015, nepriniesla z vecného hľadiska nič, čo by sa v zásade neočakávalo. Napriek tomu, vonkajšie politické podmienky, v ktorých sa dohoda uskutočnila, dodali dohode nový politický rozmer. Vďaka týmto vonkajším podmienkam a spôsobu, akým na ne EÚ reagovala, sme dostali možnosť nahliadnuť hlbšie do povahy a podstaty zahraničnej politiky EÚ, ktorá o sebe navonok vyhlasuje vernosť princípom ľudských práv a slobôd človeka, ale vo svojej reálnej praktickej podobe neháji ani jedno a ani druhé.

    Stretnutie oboch strán sa uskutočnilo v čase, kedy svet pomaly predychával „šok“ zo zostrelenia ruského lietadla Tureckom (24. 11. 2015), no súdiac podľa spoločného vyhlásenia EÚ a Turecka, ako aj vyhlásenia D. Tuska po stretnutí, táto informácia do Európskej rady a ani k jej predsedovi zrejme ešte nedorazila. Len tak sa mohlo stať, že na pozadí zostrelenia ruského bojového lietadla Tureckom a následnej „erupcie“ informácii o tom, ako Turecko „bojuje“ proti IS sa vo „Vyhlásení EÚ a Turecka“ objavuje tvrdenie, že „Turecko a EÚ opätovne potvrdzujú, že boj proti terorizmu zostáva naďalej prioritou“[1]. Pri čítaní oficiálnych dokumentov vydaných zo stretnutia zistíme, že ani v jednom dokumente nie je zmienka či už o napätej medzinárodnej situácii vyvolanej tureckou stranou, alebo napríklad o otázke slobody slova v Turecku. Dva dni pred stretnutím boli uväznení dvaja novinári za to, že vyjavili pravdu o „humanitárnych“ konvojoch z Turecka do Sýrie, v ktorých sa prevážali zbrane pre teroristov.[2] …..

  • ray • 6. prosince 2015

    Když Asad mluví o Západu, myslím tím i nás. Proto i pro nás platí to co říká o charakteru západního sekularismu oproti např. tomu syrskému.

  • Béda • 6. prosince 2015

    ray,

    někde výše jsem vám z Kotrbova rozhovoru přetáhl podstatu syrského sekularismu.

    Jinak vy považujete za „militantní ateismus“ vašimi vlastními slovy „právní záležitosti, např. problémy při získání povolení pro stavbu kostela, nebo při organizaci procesí ve velkých městech, která jsou „trpěna“, zatímco používání křesťanských symbolů na veřejnosti už nejsou ani to ne, a třeba kříže „musely být sundány“, aby náhodou někoho nepobuřovaly. Ale jsou i horší věci, např. to, že terčem znásilnění např. v Británii nebo ve Švédsku jsou velmi často křesťanské dívky..? Z čeho soudíte, že jde o projevy ateismu a proč vám připadají militantní? Znásilňují snad křesťanské dívky pouze militantní ateisté, (říká vám něco pedofilie kněží?) znamená mizení křížů militantní ateismus? Co když jde o zcela přirozený úbytek oveček vašich pastýřů, protože jim přestávají věřit (viz zločiny kněží…). Co když kříže jsou ateistům mnohem volnější než třeba muslimům? etc,etc