Zákaz billboardů na dálnicích je ohrožen

Reklama


Praha, 9. duben 2016 – V květnu 2012 byla přijata novela zákona o pozemních komunikacích, která zakazuje nejnebezpečnější billboardy. Podle této novely by billboardy počínaje 1. září 2017 měly zmizet od dálnic a silnic I. třídy. Ve čtvrtek však poslanec Stanislav Berkovec (ANO) předložil parlamentu návrh, který by tento termín prodloužil o pět let. Kverulantovým cílem je udržení původního termínu v roce 2017.

V sobotu 1. září 2012 začala platit novela o pozemních komunikacích, která mimo jiné nařídila odstranit do pěti let reklamní poutače v okolí dálnic, rychlostních komunikací a silnic I. třídy. Přijetí zákona je vyvrcholením kampaně hned tři neziskových organizací v čele s  Kverulant.org. Kampaň trvala dva roky a zákonodárcům odešlo několik stovek mailů s výzvou, aby hlasovali pro zákaz billboardů. Zákon byl nakonec přijat a zakazuje velkou většinu reklamních zařízení u silnic vyšších tříd a do 1. září 2017 musí být odstraněna i všechna dříve povolená reklamní zařízení.

Ve čtvrtek však poslanec Berkovec předložil do parlamentu návrh, který by tento termín prodloužil o pět let. Kverulant nemá pochybnosti o tom, že poslanec Berkovec prosazuje svůj názor za značné podpory billboardové lobby. Svědčí o tom důvodová zpráva, kterou k návrhu předložil. Prý nám hrozí arbitráže za zmařené investice billboardářů, ztráta pracovních míst a daňový výpadek ve výši 1,5 miliardy korun.

Kverulant si nedovede vysvětlit aktivitu poslance Borkovce jinak než korupcí. Arbitráže České republice nehrozí. Kdyby měli billboardaři šanci na úspěch, už by Českou republiku dávno žalovali. Jenže ČR nikomu investici do billboardů nezmařila. Pouze v roce 2012 řekla, že v roce 2017 u dálnic a silnic první třídy již billboardy nebudou. Billboardové firmy tedy s pětiletým předstihem věděly, že jejich nebezpečný byznys s řidičskou pozorností skončí.  Navíc již dlouho před rokem 2012 nebylo možno získat povolení pro billboard na dobu delší než pět let. A ztráta čtyři tisíců pracovních míst „vylepovačů billboardů“ je naprosto vycucaná z prstu. Například firma BigBoard, zdaleka největší hráč na českém billboardovém trhu měla podle účetní závěrky z roku 2014 pouhých 34 zaměstnanců. Stejně jako v roce 2013. Podobné je to s daňovým výpadkem ve výši 1,5 miliardy korun. Jde o absurdně vysoká a ničím nepodložená čísla.

Přejít do diskuze k článku 1 komentář