Diskuze k článku


  • mirror • 19. červnaec 2015

    Sio, do toho! Kdo rozhodl privatizovat vodu, která politická strana?

  • Georgius z Raduně • 19. červnaec 2015

    Sio, jsem opět nucen Vás poněkud poopravit. Šetření vodou má ještě jeden nechtěný efekt. Čím méně vody spotřebujeme, tím více za to zbývající množství zaplatíme. Vodárny mají bez nových investic poměrně fixní náklady a cenový úřad jim proto povolí zvýšení cen pokaždé, když celkové množství prodané vody poklesne. To však neznamená, že bychom vodou šetřit neměli. My jsme tady v Raduni už v projektu nového domu k šetření přistoupili. Do splachovačů na WC bude možno zvolit podle okamžité situace buď vodu pitnou, dešťovou, studniční nebo upravenou vodu z výstupu kanalizační čistírny. Pro automatické pračky je volba mezi vodou pitnou nebo dešťovou, která svojí měkkostí snižuje spotřebu pracích prášků. Pouze do kuchyně, do umyvadel na WC a do koupelen vždy vodovodní voda pitná – nikoliv voda studniční, jejíž chemická a bakteriologická nezávadnost je vzhledem ke geologickým podmínkám a okolní zemědělské činnosti proměnlivá.
    Co se kvality vod týče – tak já bych se balené vody nenapil, poněvadž o jejím zdroji a podmínkách skladování před lahvováním a před konečným prodejem nic objektivního nevím. Chuť je jen jeden z kvalitativních ukazatelů a o zdravotní nezávadnosti vody nám víc řeknou analýzy na atomovém absorbčním spektrometru spolu s bakteriologickými testy. O tomto vím své, nejen jako akvarista, ale hlavně jako servisák spektrometrů v místní laboratoři kvality vod. Raduňská voda nemá chuť zrovna nejlepší, poněvadž díky starým trubkám je dnešním normám svým obsahem železa nevyhovující – ovšem jinak je výborná, poněvadž k nám teče z Velkého sedla – tedy z Kružberku. Při černobylských událostech však byla nepřípustně radioaktivní a tak jsme pili raději pro jistotu převařenou vodu studniční od mého švagra, jenž studnu vykopal ve staré pískovně v sedmnáctimetrové vrstvě písku.

  • jigael • 19. červnaec 2015

    Sio, Vy víte kdo tu zlodějnu prohlasoval? Tak ven s tím, nežinýrujte se. Ono to zase není tak jednoduché zjistit. Šlo by to, ale byla by to fuška. Nejdřív zjistit číslo zákona a pak vyhledat v parlamentní dokumentaci (která je on-line), kdo to navrhl a kteří poslanci pro to zvedli ruku. Mám takové podezření, že to byl ten …, no víte kdo…, nemohu mu přijít na jméno, … ten co má voči vykulený jako žába….
    Tohle by na ně platilo: hezky ke každé sviňárně napsat konkrétní jména, kdo za nimi stojí. Jen to na ně platí. Jinak ze všeho, co se píše na netu si dělají zadel.
    Zveřejnění jmen, to by jim opravdu vadilo. To by byl poprask na Starém bělidle.

  • mirror • 19. červnaec 2015

    V jiném příspěvku píše stan o tom, v jakých krocích se při privatizaci postupovalo. Strana u moci to musela vědět, jinak si nezaslouží být u moci. Nikdo ji za to neztrestal prohrou ve volbách. Geniální prognostik Zeman ani nekvikl, aby se nechal slyšet, že kapitalismus se lidem pomstí. V dobré víře, že je to on, všech poctivých srdcí šampion, jsme ho v přímé volbě volili.

  • abx • 19. červnaec 2015

    najviac vody urcite zozeru splachovace. ked clovek navstivi denne iba 5x malu stranu, dava to 50 litrov. treba na to pamatat pri rekonstrukciach alebo novostavbach a pre splachovace natiahnut zvlast trubku, co dava moznost pouzivat nie pitnu, ale uzitkovu vodu napriklad aj dazdovu z nejakeho zberneho suda umiestneneho niekde v podkrovi. nejde ani tak o tie peniaze, ako skor o barbarstv – pouzivat pitnu vodu na splachovanie. podobne barbarstvo ako napriklad pouzivat elektrinu na vykurovanie…

  • Sio • 19. červnaec 2015

    @Geog: Samozřejmě vím, že systém řízení :) ceny vody je adaptivní, menší spotřeba = vyšší cena. Nicméně, i tak se vodou má šetřit, jak dále správně podotýkáte. Jsou místa, kde vody není nazbyt a to i v ČR. Cena vody je silnou motivací k úsporám.
    Jinak souhlasím, voda z Kružberku není vůbec špatná, lepší, než ta pražská, řekl bych. Tuším někdy na podzim jsou na Raduňském zámku takové trhy, manželka mě tam vždycky vytáhne, už jsem tam byl tak třikrát, možná bychom si tam letos mohli dát někde pivko.

  • Sio • 19. červnaec 2015

    @jigael: Nevím, jen jsem přesvědčen, že se to dá zjistit. Tohle přece nešlo na úřadech tajným hlasováním, nebo ano? No a záznamy jednání rad a zastupitelstev, pokud se nepletu, musí být ze zákona veřejně přístupné? Tudíž i kdo pro co zvedl ruku, nebo jsem naivní? Pravda, zatím jsem to nezkoumal. :-)

  • mirror • 19. červnaec 2015

    Sio napsal
    Nicméně, i tak se vodou má šetřit, jak dále správně podotýkáte.

    Sio, muselo vám v hlavě zůstat něco o koloběhu vody v přírodě. Naprší a odteče, jak je to prosté. Proč šetřit, když zatím voda nechybí? Velkými úsporami (další trubky do záchodu) vy ušetříte, protože na to máte, ale ti, kteří si ty trubky nemohou dovolit, budou platit více. Potrubí nebude tolik zatěžováno a cizí správci ušetří a vyvedou peníze tam, kde si lidé mohou dovolit zahradní nebo domácí vyhřívané bazény.

  • mirror • 19. červnaec 2015

    Sio napsal
    No a záznamy jednání rad a zastupitelstev, pokud se nepletu, musí být ze zákona veřejně přístupné?

    Sio, na zastupitelstvu v malých obcích se zaznamená počet hlasů PRO, PROTI a ZDRŽEL SE. Jmenovitě budou záznamy u statutárních měst. Diskutovalo se o využití PDA.

  • Georgius z Raduně • 19. červnaec 2015

    Sio napsal

    @Geog: Samozřejmě vím, že systém řízení ceny vody je adaptivní, menší spotřeba = vyšší cena. Nicméně, i tak se vodou má šetřit, jak dále správně podotýkáte. Jsou místa, kde vody není nazbyt a to i v ČR. Cena vody je silnou motivací k úsporám.
    Jinak souhlasím, voda z Kružberku není vůbec špatná, lepší, než ta pražská, řekl bych. Tuším někdy na podzim jsou na Raduňském zámku takové trhy, manželka mě tam vždycky vytáhne, už jsem tam byl tak třikrát, možná bychom si tam letos mohli dát někde pivko.

    Naše novostavba je na konci vesnice a na nedaleký zámek hledíme přes pole z vršku. Martin i Aleš mne už navštívili – takže by to bylo „do třetice dobrého“. No a na to pivko je nejlepší hned pod zámkem restaurace Raduňka se zahrádkou a výhledem na požární nádrž. Na mapách Seznamu je to vše dobře vidět – i ten náš ostře dvakrát zalomený „rohlík“ kousek od lesního hřbitova.

  • idiotronic • 19. červnaec 2015

    mirror napsal
    Velkými úsporami (další trubky do záchodu) vy ušetříte, protože na to máte, ale ti, kteří si ty trubky nemohou dovolit, budou platit více. Potrubí nebude tolik zatěžováno a cizí správci ušetří a vyvedou peníze tam, kde si lidé mohou dovolit zahradní nebo domácí vyhřívané bazény.

    Voda je jedním z mála geologických bohatství, které nám přírodní poloha státu dala a to nikoli zcela zadarmo. Pokud budu šetřit na vodě ( v New Yorku chytají dešťovou vodu na střechách a používají ji), jak vypadám vedle majitele domácího bazénu_? Zpomalením průtoku vody potrubím stoupá naděje na vznik ,,dejvické kyselky“. Šetření, jinak pozitivní přístup, mi v této souvislosti připadá jako když
    vyzveme Libyi nebo Írán k omezení spotřeby ropy a jejímu stonásobnému zdražení pro tamější spotřebitele, aby mohly firmy z jiných kontinentů na jejich území více tržit.(Vyrostl jsem ve městě, kde do převratu neměřili spotřebu vody z veřejné sítě).

  • Sio • 19. červnaec 2015

    @Georg: OK. Potřebuju kontakt, až to příjde. Napiš mi na siorak@seznam.cz

  • Martin (už bez taky m) • 20. červnaec 2015

    orinoko napsal

    http://www.pronaladu.cz/kdo-byl-ditetem-v-60-70-nebo-80-letech/

    Už jsem to nějak podobné dostal před léty na email…
    Pěkné a dost pravdivé.
    Ale tuším tak od 1982 r. se to dost začalo kazit…ale to už není „k pobavení s nostalgií“ ani k tématu…
    Pokud se má šetřit smysluplně, je třeba to dělat ve velkém „plošně“, zejména v mnoha firmách se vodou plýtvá, když „řešením“ skoro každé PD většího záměru je „vlastní vodní zdroj“ … a poplatky jsou spíše k smíchu (nejde-li o prosté lidi). Také by to mělo být sledováno, motivováno.
    Ovšem rozvody ve městech jsou budovány na určitý objem, nepočítám že by do něj „kraďoši“ typu … přispívali na optimalizaci… kdyby nebylo různých dotací… čím bychom se lišili od některých „států“ typu Bangladéš..?
    Jinak platí to co píše mirror.
    A nejde zapomínat, že se spotřebou souvisí i objem a charakter odpadních vod a způsob a účinnost jejich čištění…
    Škaredým až hnusným – a podlým – „řešením“ jsou pak skryté trativody „jímek“ a vyvádění části odpadních vod (například z kuchyně a koupelny) „podmokem“ či průsakem „někam za plot“…, třeba i na sousedovu zahradu…
    Na venkově časté, domovní ČOV stále nedokáží 100% zajistit ochranu vod kolem. Ta tiše samozřejmě respektovaná sviňárna znamená větší ohrožení podzemních vod, než je jakékoliv maximální jejich čerpání…

    Takže ano ori, ale nelžeme si… stejně tak bych mohl psát o feťáckých doupatech čichačů toluenu která jsem v lesích za Porubou boural, o neustálých a hodně ošklivých honičkách a bitkách s jejich „uživateli“…s poškozeným mozkem… I tak vzniká láska k lesu jako k příteli který nikdy nezradí a je bezpečným úkrytem – třeba před masovými rvačkami dvou ulic za účasti stovek dětí… a používáním zbraní typu samostříl s jehlami z šicího stroje míře klidně i „na hlavu“… Statistiky různých nehod z té doby nebyly jen veselým čtením…

  • orinoko • 20. červnaec 2015

    Ted rano mluvil o vode nejaky vodohospodar. Moc jsem to nesledoval, ale mluvil vcelku rozumne. Chyba je pry u zakonodarcu. Oni na ne tlaci, predkladaji, navrhuji, ale bez konkretnich zakonu se nic nepohne. A pritom jde prave mnohdy o odpadni vodu. Recyklaci apod.
    A to se o te vode mluvilo v souvislosti s vedry a nikoli jako vlastnim tematu.

  • Martin (už bez taky m) • 20. červnaec 2015

    Nejdůležitější je ochrana retrence (vodozádržnosti/) krajiny, zejména na prameništích v lesích.
    Bohužel jak jsem si i zde nejednou posteskl, „optimalizace“ lesní dopravní sítě vedla v minulých cca 3 letech k drastickým zásahům do lesní krajiny zvětšováním plochy zářezů lesních cest a masivními příkopy…
    Mnohá lesní prameniště zanikají před očima, zejména na svazích kde mimo bláznů jako já nikdo nechodí… a nevidí…
    Opatření jako zásakové pásy z lesních, hlubokokořenících dřevin (buk, dub, javor) nad těmito zářezy nevidět, stejně jako kaskády tůní, které by správně měly být pod každým propustkem…
    Na podnět ČIŽP loni na podzim reagovali, „že je to OK, nějak se do lesa musí dostat a žádnou vodu téci neviděli…“ po těch létech – ba desetiletích…skutečně „poznání na úrovni“… Zcela zbytečná instituce ta ČIŽP… Zkoušíme se domluvit přímo s Lesy, jak to bude s církvemi a řády nevím… já k nim cítím odpor… Spolu s obrovskými oblastmi hor jim „zákonodozmarci“ darovali i četné zdroje vody… To šetřením v domácnostech nezachráníme…
    Dokumentuji, dokumentuji, ale není čas a síla to zpracovat…
    dobře to pojímají zde, odvodňování pevnin skutečně dochází… dopady mohou být rychlé, a skoro nevratné pokud se nezačne situace radikálně měnit. Jo a při té skutečné revitalizaci a návratu vody do krajiny by se zaměstnala hromada lidí… „Projekty“ složité tak, že není naprosto čas a a kapacita na jejich zpracování by měly nahradit zrychlené schémata na jejich realizaci, upravené na místní podmínky. Třeba něco jako „Státní program obnovy vododržnosti krajiny“, ale kdo že je tady ještě stát, že…
    www. povodne.sk
    https://www.youtube.com/watch?v=7KNtkhdGhfQ

  • Sio • 20. červnaec 2015

    orinoko napsal

    http://www.pronaladu.cz/kdo-byl-ditetem-v-60-70-nebo-80-letech/

    Pokud vím, tohle poprvé napsal Větvička v poněkud jiné variantě
    http://vetvicka.blog.idnes.cz/c/144369/Zje-mrtvy-Lehni-nebo-nehraju.html

  • Sio • 20. červnaec 2015

    Jak tu naznačil Martin, z hlediska ekologie (pominu teď důležité téma lesních studánek a potoků, článek je o spotřebě vody v bytech a domech) je důležité, co s odpadovou vodou. Ta, jak známo, se čistí a pokud vím, jedná se hlavně o usazování v nádržich a hnilobný proces, který odpad „sežere“. Prostě větší varianty septiku.
    Tady asi nejde o rychlejší výměnu vody, jak tu kdosi napsal. Naopak proces čištení je efektivnější, pokud se voda nemění příliš rychle a to je dáno poměrem objemu nádrží čističky a rychlosti přítoku. Také proto je u novostaveb zakázáno svádět dešťovou vodu do kanalizace.
    Kanály nemájí s kontaminací přívodní vody nic společného, pokud je obojí vybudováno správně a není příliš staré. Pokud se někde propojí, průšvih je jistý v každém případě.

  • mirror • 20. červnaec 2015

    idiotronic napsal
    v New Yorku chytají dešťovou vodu na střechách a používají ji

    U nás se vypočítávala spotřeba vody podle počtu členů domácnosti. Generální rekonstrukci rozvodu vody a kanalizace jsem dělal v roce 1976. To už jsem si nechal namontovat vodoměr. Nyní by bylo pro mne hole neštěstí přidávat rozvody užitkové vody, které si mohou možná dovolit v Americe, kde většina domů jsou dřevěné stářím rozčaplé barabizny.

    Ví se tady, že se platí za vodu z vlastní studně?

  • orinoko • 20. červnaec 2015

    Mirrore, ja ji mam. Po tatovi je porad k dispozici voda za pomoci mechanismu zvanym rumpal. Letos budu u spotreby vody poprve ja, ale nevsiml jsem si, ze by se tim vodaci nejak zabyvali. A to jsem jeste spravil odpad v ulicce, kdyz byl problem pri privalovych destich. Jednodussi volove z Halice tam do skruzi nasypali, co jim zbylo, a my jsme meli na problem zadelano. Ze zahrady jsem se vlastne prokopal az do ulicky, v pulce udelal diru do trubky a dal sondoval. Misto jsem pro vodaky zpristupnil, ani nevedeli, ze tam nejake trubky jsou. Vybetonoval jsem to a nahoru navrhl dekl, ktery nebyl nikde k mani. Tak mi ho jako zakazku udelal jeden domaci vseumel v duchodu. Mam od nej i rost a dalsi veci do zahradniho krbu. Take mi delal vselijake vifikundace k bubnum. Uz je bohuzel na pravde osudu. Mesto mi vsechno po predlozeni faktur proplatilo, akorat to sadlo jsem tam nechal zadarmo.
    Tedy a tudiz … by mi hodne lezlo na nervy , kdybych mel platit za vodu ze studne na zahrade. Vynikajici voda z hloubky nejakych 12 metru. Ozubeni rumpalu stylove cvaka pri tahu nahoru. – Bezpecnostni ozubi. Syyyr!!!!

  • idiotronic • 20. červnaec 2015

    mirror napsal
    v New Yorku chytají dešťovou vodu na střechách a používají ji

    Ono to s tou vodou v megapolích je prostě těžší, než u nás (naše města nejsou ,,mega“) . O tom chytání dešťovky v New Yorku se totiž psalo v souvislosti s parazitárními onemocněními , která rozšiřují tam poletující ptáci. Některá jsou přenosná na člověka. Možná to ten praotec Čech (samozřejmě se spolupraotci Moravanem, Sudetem, Židem a Cikánem- možná u toho byl praotec Viet – stát už tenkrát dávno měli) nevybrali úplně blbě.

  • Sio • 20. červnaec 2015

    No, já si všiml, že ač máme nárok na odvoz 1 popelnice za 14 dní, účtují nám to podle počtu přihlášených osob. Je to vůbec zákonné? Tady se už neúčtují peníze za práci, ale jakýsi paušál podle papírů.

  • orinoko • 20. červnaec 2015

    Paušál je jen jiné slovo pro socík. Ale socík vyvolených. Žádný kapoun není tak ortodoxní , aby pohrdl socíkem-paušálem. Obzvlášť , když už toho ještě padá nebeská mana. To je pak přímo manifik.

  • Martin (už bez taky m) • 20. červnaec 2015

    mirror napsal
    U nás se vypočítávala spotřeba vody podle počtu členů domácnosti. Generální rekonstrukci rozvodu vody a kanalizace jsem dělal v roce 1976. To už jsem si nechal namontovat vodoměr. Nyní by bylo pro mne hole neštěstí přidávat rozvody užitkové vody, které si mohou možná dovolit v Americe, kde většina domů jsou dřevěné stářím rozčaplé barabizny.

    Ví se tady, že se platí za vodu z vlastní studně?

    Oficiální spotřeba na osobu a den byla tuším cca 120 l, alespoň toto množství je uváděno v dokumentacích ke stavbám.
    Ale je to dost nadhodnocené.
    Vlastní studna, studna na vl. pozemku: platí se jen za odběr k jiným účelům než pro zásobování vlastního RD a pro zahradu -jen nad určitý objem. Ten je buď ve vodním zákoně nebo vyhlášce, k němu, už si přesně nevzpomínám. Zejména pak pokud by šlo o komerční užívání je to tuším zpoplatněno. Skutečnost je taková, že jsou zprivatizovány sítě, technika, čerpadla, atd. ale voda sama je pokud vím stále státní. U nás (na rozdíl např. od USA) je to co je pod povrchem (nerosty, voda) stále státní…
    Co může být malér jsou hluboké vrty pro tepelná čerpadla. Jde často o vrty kolem 150 – 180 m a ty už dokáží pozměnit vodní poměry podle geologické situace i dost výrazně. Jistě, po vrtu to utěsní, ale ten zásah sám vede VŽDY k určitým změnám v tlakových poměrech.
    Totéž se týká hlubších studní (zejména na svazích), kdy ty nad 30 m musí mít spec. povolení. I tak mohou stáhnout vodu ze starých kopaných studní pokud jsou mělčí i z pozice nad Vámi. Je lepší se domluvit na užívání jedné studny vícero lidmi má-li dostatečné dotokové parametry, nežli udělat z horninového prostředí „ementál“ a mít sice „každý své“, ale v množstvích malých či navzájem se nevhodně ovlivňujících…
    Pokud vím platilo, že pokud byl záměr na novou studnu v určité vzdálenosti od Vaší, měl by mít souhlas, každopádně by to měl posoudit hydrogeolog.
    Jinak po přívalech v r. 1997 v některých částech hor došlo k vymytí jemných sedimentů, resp. jejich odnosu, což vedlo k posílení studní na úpatích na úkor těch výše ve svahu.
    Čerpání velkých objemů není sranda, a může vyvolat i lokální zemětřesení.
    Typickým příkladem naprosté bezohlednosti je vysávání aquiferu Ogalala v USA…

  • Gatta • 21. červnaec 2015

    orinoko napsal

    http://www.pronaladu.cz/kdo-byl-ditetem-v-60-70-nebo-80-letech/

    Re orinoko – jo, jo – takhle nějak to bylo.
    Znám to trochu jinak jako povedené „pps“ s takovou tou prvotní digitální grafikou – a nakonec se mi podařilo tuto verzi i najít. :-)

    http://www.zachowajto.pl/x4YH4U9/stastnedetstvi-pps

    Re Martin – nebylo to vše ani trochu idilické. Ona každá realita jede v rámci možností a doby „na doraz“. Byla šikana, úrazy, předčasné pokusy o dospělost, dokonce i úmrtí. Ale byl to tatový víc skutečný ŽIVOT.

    No, občas při výchově dětí člověk musel někteé věci ze svého dětství i zamlčet a občas se divím jak jsem vlastně mohl dožít a dospět.
    Možná ale PRÁVĚ PROTO.

  • Neználek • 21. červnaec 2015

    Taky Praha ještě nezkrachovala, ale už se na tom pracuje. Nová trasa metra za 50 miliard.

    http://www.novinky.cz/domaci/375531-nova-trasa-metra-d-bude-mit-vlaky-bez-ridice-rozhodli-radni.html