Nesmírně udiveni si zřejmě připadali zadavatelé pětitýdenní reklamní kampaně propagující lotyšskou Rigu jako místo přátelské k pobytům všech trochu solventních Skandinávců. Na oficiálních stránkách, které zvou k návštěvě lotyšského hlavního města, se totiž 12. listopadu objevila anonce: „Naplánuj si své zimní prázdniny v Rize" a v obrázku bylo stručné sdělení „Riga City: Easy to Go, Hard to Live", tedy přibližně Riga, snadná k návštěvě, nesnadná k životu.
Druhá část věty přitom měla znít správně „Hard to Leave", nesnadná pro opouštění. Lapsu rižské radnice si všimli zahraniční touroperátoři, kteří se vyrojili s poznámkami „Live and Let Leave" (Žít a nechat odejet), čímž Rigu nakonec přeci jen propagačně podpořili. Práce podvědomí osoby, odpovědné za komunikaci, nemusí být brána jako nepřístojná, přestože poskytnutí chybných tiskových podkladů vážnou chybou jistě je. Zvláště, stojí-li reklamní akce (výroba) půl milionu britských liber. Sdělení je totiž povýtce pravdivé.
Malý pobaltský národ (2,25 mil. obyvatel) letos dosáhl poklesu HDP o 20%, měnu čeká každým dnem devalvace (pokud ji zahraniční, zejména švédské, banky povolí), devět tisíc učitelů základních a středních škol dostalo letos výpověď, provoz zhruba poloviny nemocnic byl „ekonomizován", což znamená uzavření většiny oddělení.
V Rize (je-li řeč o Freudovi) byla uzavřena největší státní psychiatrická léčebna, a její letití klienti se ocitli doslova na ulici v dekompenzovaném stavu. Zemi opouští zhruba 50 atestovaných lékařů měsíčně V zimě má být polovina práceschopného obyvatelstva bez práce. Lotyšsko je od 1.května 2004 členem EU. Jak ale Lotyši říkají, tvoří ten zadní dvorek EU, kam se návštěvy většinou nevodí.
Převzato z Czech Free Press!