Vášnivá podpora Izraeli vyjadřována čtenáři v různých diskuzích na webových stránkách, fórech, chatech, Twitteru a Facebooku nemusí být tak upřímná, jak vypadá.
Mladí Izraelci umějící pracovat s internetem, většinou nedávní absolventi škol a demobilizováni vojáci se schopností hovořit jazykem jiných zemí, jsou najímání izraelským ministerstvem zahraničí, aby psali do diskuzí a vystupovali při tom, jako obyčejní návštěvníci. To, co píší, ovšem musí splňovat pohled státu Izrael na konflikt na Středním východě.
„Pro všechny úmysly a důvody internet je divadlo v izraelsko-palestinském konfliktu, a my musíme v tom divadle aktivně hrát svou roli, jinak ztratíme sympatie publika,“ řekl Ilan Shturman, muž za tento projekt odpovědný.
Existence „internetového válečného týmu“ přišla na světlo, když se v tomto ročním rozpočtu ministerstva zahraničí objevila položka 150 tisíc dolarů určena pro první část projektu s tím, že příští rok se částka zvýší.
Tým bude spadat pod už existující velké oddělení zabývající se tím, co Izraelci popisují slovem hasbara, oficiálně je to přeloženo jako „veřejné vysvětlení“, spíše se ale hodí pojmenovat to slovem propaganda. Do toho spadá nejen oficiální veřejné aktivity ministerstva, ale také více utajena spolupráce s řadou soukromých firem a iniciativ, které propagují obraz Izraele tiskem, v televizi a na internetu.
V interview s ekonomickými novinami Calcalist tento měsíc připustil bývalý ředitel oddělení hasbara, pan Shturman, že jeho tým bude pracovat skrytě.
„Naši lidé se nepředstaví ‚ahoj, já jsem z oddělení hasbara izraelského ministerstva zahraničí a chci ti říct toho a tohle’“, řekl a pokračoval: „Dokonce se ani nebudou tvářit jako Izraelci. Budou vystupovat jako obyčejní surfaři na internetu, budou reagovat v diskuzích a jejich reakce budou působit dojmem, že jsou osobní a přirozené. Ve skutečnosti budou vycházet ze seznamu reakcí a odpovědí připravených ministerstvem zahraničí."
Sloupkařka nejpopulárnější izraelské stránky se zprávami Ynet Rona Kuperboim odmítla tuto iniciativu a řekla, že ukazuje na to, že se Izrael stal státem s ideopolicií.
Dodala: „Ani dobré PR nemůže učinit realitu v okupovaných oblastech hezčí. Děti jsou tam zabíjeny, domy bombardovány a rodiny mají hlad.“
Na její článek reagovalo vícero diskutujících, ptali se, jak se mohou na ministerstvu o tuto práci ucházet.
Projekt je formalizací PR metod vytvořených ministerstvem zvlášť s ohledem na izraelský útok v Gaze na přelomu roku.
„V průběhu operace Cast Lead jsme oslovili židovskou komunitu v zahraničí a požádali ji o pomoc. Získali jsme několik tisíc dobrovolníků, kteří se přidali k těm, co už v oddělení hasbara pracují,“ poznamenal pan Shturman.
„Dali jsme jim materiály k nastudování a vnitřní materiály z hasbara a poslali jsme je, aby reprezentovali izraelský pohled na věc v diskuzích na webech, ve fórech a v anketách.“
Také izraelská armáda měla jednu velmi populární webovou oblast na youtube.com a pravidelně sem nahrávala video klipy, nicméně byla později kritizována skupinami lidských práv za matení diváků.
Pan Shturman dále sdělil, že v průběhu války se ministerstvo soustředilo na evropské webové stránky, protože lidé v Evropě byly více nepřátelsky naladěni vůči izraelské politice. Vysoko v žebříčku priorit byla pro hasbara stránka BBC News a arabské stránky.
Elon Gilad, vedoucí internetového týmu, sdělil novinám Calcalist, že v době útoku v Gaze bylo ministerstvo často kontaktováno. „Lidé se pouze ptali na některé věci a my jsme pak viděli, že tyto informace se šíří všude po internetu.“
Gilad přišel s návrhem, aby ministerstvo zahraničí široce spolupracovalo s ministerstvem pro absorpci, které by mohlo dodávat kontaktní informace o stovkách nových imigrantů do Izraele, kteří píší proizraelsky na webových stránkách ve svém původním, mateřském jazyce.
Očekává se, že nový tým zvýši už nyní těsnou spolupráci s privátními skupinami příznivců giyus.org (Give Israel Your United Support). Bylo sděleno, že zhruba 50 tisíc aktivistů si stáhlo program Megaphone, který automaticky posílá varování, kdykoliv se někde objeví článek kriticky k Izraeli. Aktivisté pak mají za úkol bombardovat webovou stránku komentáři podporující Izrael.
Nasser Rego z Ilamu, skupiny z Nazaretu monitorující izraelská média, řekl, že mezi pravidelnými cíli, na které se hasbara zaměřuje s úmyslem „likvidace osobnosti“ (jde patrně o pomlouvačnou kampaň vůči konkrétním jedincům, pozn. editora), jsou arabské organizace v Izraeli. Měl obavu, že nový tým se pokusí, aby takové útoky vypadaly profesionálněji a byly přesvědčivější.
„Pokud tito lidé budou vystupovat jako někdo jiný, můžeme očekávat, že budou špatně reprezentovat skupiny a konkrétní jedince, o kterých píší. Jejich snaha – a to je jasné – bude diskreditovat ty, kteří usilují o lidská práva a spravedlnost pro Palestince."
Mluvčí ministerstva zahraničí Yigal Palmor na dotaz The National ale popřel existenci internetového týmu, nicméně připustil, že ministerstvo věnuje novým médiím zvýšenou pozornost.
Odmítl říci, který konkrétní komentář pana Shturmana nebo pana Gilada byl hebrejsky píšícími novinami špatně pochopen, dodal ale, že ministerstvo nepodnikne žádné akce proti těmto zprávám (nepopře ani nepotvrdí).
Izrael přistupuje od roku 2005, kdy proběhla kampaň „Brand Israel“, k novým médiím stále sofistikovaněji.
Marketingoví odborníci přesvědčili politiky, že Izrael by měl intenzivnějí šířit dobré zprávy o svých hospodářských úspěších, o objevech ve vědě a medicině, na kterých se podíleli Izraelci.
Pan Shturman řekl, že jeho lidé budou usilovat o takové využití webu, které zlepší pohled na Izrael a vykreslí ho jako stát, který přispívá kvalitě životního prostředí a humanitě.
David Saranga, vedoucí PR týmu na izraelském konzulátu v New Yorku, který často požadoval zvýšení pozitivních zpráv o Izraeli, minulý týden řekl, že Izrael je proti propalestinským příznivcům v nevýhodě.
„Na rozdíl od světa muslimů, který disponuje stovkami milionů svých příznivců, kteří přijali palestinský pohled na věc, aby ponížili Izrael, židovský svět má k dispozici pouze 13 milionů,“ napsal na Ynet.
Izrael byl zneklidněn poklesem podpory mezi mladou generací v Evropě a ve Spojených státech.
V roce 2007 vyšlo najevo, že za obrázky izraelských vojaček v plavkách publikovaných v populárním časopise pro muže Maxim, bylo izraelské ministerstvo zahraničí .
Článek Internet surfers paid to spread Israeli propaganda vyšel na serveru redress.cc 22. července.
Překlad: Vladimír Stwora
Převzato ze Zvědavce