Karel Svoboda in memoriam




                                    „ … Kdo nechce dál vidět slunce,

                                       kdo nechce jít už mezi lid,

                                       procházet městem, který dusí,

                                       čekat na smrt, kde je klid

 

                                       jít ven z tý džungle,

                                       všechny vazby odstřihnout   

                                             

                                            a nejsi sám, v noci nejsi sám,

                                            nočních ptáků je dost a dost …“

 

                                                /Lou Fanánek Hagen


Karel Svoboda

 

28.1. už to budou tři roky, co zemřel skladatel a hudebník Karel Svoboda. Jeden z nejúspěšnějších Čechů posledních dekád, ačkoli mediálně takto prezentován nebyl.

Čas je neúprosný a někdy i to, co stále vnímáme jako událost včerejší, odnáší do horizontu minulosti rychleji, než si sami připouštíme. Smrt Karla Svobody je právě takovou událostí. Zkusme ji aspoň na chvíli předejít časovou výsečí života z počátku šedesátých let minulého století a nechat ji plynout …

…Z posluchače Lékařské fakulty Karla Svobody se během studií vyklubal zdatný hráč na klávesové nástroje, který později pro skupinu Mefisto zkomponoval instrumentálku Návrat Gemini v duchu anglických Shadows.

Pravidelné hraní v kavárně Vltava a angažmá v divadle Rokoko se staly prostorem, kde mohl uplatňovat stále častěji nejen svůj hráčský um, ale také rozvíjet své autorské vlohy. Ke skládání byl opakovaně vyzýván a existuje dokonce záznam, kde Karel Svoboda zpívá duet s Václavem Neckářem. Kavárna Vltava se pak stala místem, kde se seznámil s Karlem Gottem.

Historie zná spoustu příkladů, které se hodnotí jako být ve správnou chvíli na správném místě. Právě takováto proztřetelnost osudu svedla dohromady v české kotlině Karla Svobodu, Jiřího a Ladislava Štaidla a Karla Gotta. Ve chvíli, kdy jmenovaní marginalizovali svoje rozdílná angažmá a vytvořili Tři mušketýry české pop music, začala se psát sága, která přes dvě tragické peripetie stále ještě neskončila.

Prvním společným skladatelským počinem Karla Svobody a textaře Jiřího Štaidla byla Lady Carneval, složená speciálně pro festival v Rio de Janeiru a českého zástupce Karla Gotta. Dnes se to už jeví jako téměř legenda, že celou noc Svoboda i Štaidl při víně spíše ladili představy, aby konečně nad ránem snad v pouhých deseti minutách měli základ hotový. Bylo na čase. Netrpělivý Karel Gott už telefonoval, a než dorazil, měla písnička formální stavbu i text dodělané. Tato skladba se stala i mezinárodním hitem a snad poslední výraznou podobu jí vtiskla česká skupina Wanastovy vjeci ve vtipném animovaném klipu, ve kterém vystupuje i Karel Gott.

Potenciál hudebního cítění Karla Svobody však našel své uplatnění i na poli scénické hudby a ve schopnosti rozpoznat pěvecké talenty, které mnohdy podpořil nejen vlastními skladbami. Byla to doba, kdy prakticky každý, kdo něco v české pop music znamenal, měl ve svém repertoáru skladbu od Karla Svobody. Jeho vlastní invence a schopnosti mu poměrně rychle umožnily se prosadit i v zahraničí a především smlouvy v Německu na muziku k seriálům mu zajistily další velmi výrazný příjem.

Celkem logicky pozdější vývoj zavedl Karla Svobodu k novému fenoménu – muzikálům. Bohužel právě v souvislosti s nimi se Karel Svoboda dostal do soukolí, které jej velmi poznamenalo. Jak je v českých končinách zvykem, tak někdo sice hodlá podnikat, ale jiný to má zrealizovat a jistit výsledek a celkové renomé. O peníze už nešlo, kdyby se Karel Svoboda rozhodl jezdit až do konce svých dnů po světě a jinak nedělat nic, tak byl zajištěn. Měl to udělat. Potenciál jeho ročních příjmů z autorských práv a tantiém se pohyboval údajně výrazně přes půl miliardy korun. Měl si odpočinout nejen od práce, ale i od prostředí a profesních tlaků. Celkově už fungoval jako firma, přičemž neubral nic ze svého workholického nasazení, do toho přicházely životní tragédie a pravděpodobně i určité osobní pochybnosti. Mohl pracovat dál, ale měl zvolnit tempo a tvořit podle vlastních představ a nikoli podle cizích numismatických kritérií uplatněných na hudbu.

Karel Svoboda byl velmi inteligentní člověk s překvapivými vědomostními přesahy, smyslem pro humor a slabostí pro ženy. Někdy hůře snášel kritiku svojí tvorby a občas byl oříškem pro své smluvní partnery – podobně jako Mozart. V jednom případě, kdy už si z Mnichova přijeli pro práci, která měla být hotova až k němu domů, tak se Karel Svoboda  zavřel na záchodě, aby za půl hodiny nakráčel mezi konsternované Němce a právě napsaný part odevzdal. V dobách, kdy v hudební branži občas někdo upadl v nemilost z rozhodnutí vrchnosti, tak Karel Svoboda byl tím, kdo pod anonymním pláštěm svého studia Elektrovox umožnil fungovat konkrétním jedincům. Jiří Hrubeš, Michal Pavlíček a později i Klaudius Kryšpín z Pražského výběru o tom vědí svoje.

Skladby Karla Svobody jsou výrazně melodické a v mnoha případech mají téměř hymnický nádech. Dodnes nezestárly a ve spojení s nadčasovými texty je něco takového ani nečeká. Některé televizní seriály by dnes bez jeho hudby byly nemyslitelné. –  Dobrodružství kriminalistiky, Cirkus Humberto

Je těžké z rozsáhlé tvorby Karla Svobody něco obzvlášť zdůrazňovat. Je na osobním vkusu a také na momentální náladě každého, čemu dá přednost. S Karlem Svobodou je to jako s jeho písní, kterou textem opatřil Karel Šíp:

 

                                          … loučení a návraty …

 

    Hudební mix:

  • Návštěvníci
  • Beatles
  • Návrat Gemini             
  • Náš song
  • Píšťala a hůl

 

 

Vytvořeno pro OUTSIDERMEDIA

Na tento článek se nevztahuje cc licence – další šíření je možné jen se souhlasem autora.

 

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
orinoko
22. 1. 2021 18:34

https://www.youtube.com/watch?v=gWZzQNuhaJg

K. Svoboda má smutné výročí. Ten západnímu praseti neukradl ani notu. Naopak západní vepři za ním dolézali, aby pro ně něco napsal.

orinoko
Reply to  orinoko
22. 1. 2021 18:47

I tohle si Češi museli složit sami.

https://www.youtube.com/watch?v=x-oJXtpmy6U