Kontinuální kolaps výchovného systému

O prázdninách loňského roku jsem navštívil zámek v Moravském Krumlově. Mým cílem bylo navštívit Muchovu Slovanskou epopej, což se povedlo a musím říci, že výstava na mě udělala silný dojem. Slovanské dějiny tedy rozhodně nebyly procházkou v růžové zahradě!

Ovšem nejsilnější dojem na mě udělal obraz Jan Ámos Komenský umírá v Nardenu. Na břehu moře sedí starý, věkem ohnutý a vyčerpaný muž a hledí na moře. Jeho pohled vyhasíná. Oči jsou možná upřeny na příboj, nebo z nedostatku fyzických sil míří do neurčita. Opodál stojí jeho plačící žena a přítel a pozorují umírajícího učitele. Jeho už asi v tom zvláštním okamžiku nezajímalo pozemské dění. Filozofova duše prahla po setkání s Bohem, kterého jistě mistr Jan Amos po celý život hledal a ctil. Já pevně věřím pane Jane, že o Vaši duši bude dobře postaráno. Celý život jste zasvětil výchově dětí a zanechal jste po sobě neuvěřitelné dílo. I po mnoha stech letech k Vám hledíme a objevujeme hloubku Vašich myšlenek.

Přítomnost ženy v blízkosti umírajícího, byla víc než symbolická. I samotný Ježíš Kristus z Nazareta umírající na kříži, byl obklopen ženami. Jako vtělený Bůh prožil veliké lidské utrpení a pochyboval sám o sobě… Evangelista píše, že vykřikl: "Otče, proč jsi mně opustil?" Snad jenom ženy byly schopny snášet pohled na umírajícího a mírnit jeho žal. Jan Ámos Komenský na obrazu Alfonse Muchy byl také opuštěný. Opustil Čechy a denně stával na břehu moře a snil o návratu do vlasti. Ovšem zde musím podotknout, že byť byla touha a láska Jana Ámose po vlasti sebevětší, jeho domovina ho nikdy nedocenila, natožpak pochopila.

Rok co rok opouští náš výchovný systém tisíce dětí a odcházejí do života stejně naivní, jako školu opouštěli jejich rodiče. Úroveň žáků až na výjimky odpovídá úrovni učitelů. Učitel je naprostý vládce 6 až 8 hodin žáka denně. Je to krutý úděl, sedět ve škole a poslouchat plky, které nikdy nepoužijete, Kantor je něco jako samozvaný car, jako Bůh Slunce RA, autorita, která buď rostlinu mladého člověka nechá růst, nebo ji infikuje nádorem uměle vypěstovaného jedince, který dobře zapadne do sociální sféry. Který je ochotný se nechat vmanipulovat do konzumu. Který nepřečnívá. Který nedělá problémy. Nosí vzorně pionýrský šátek, nebo hnědé uniformy Hitler-Jugend. Který pozná na první pohled pana prezidenta Klause, nebo Fidela Castra. Který nazpaměť odemele cokoliv, co se po něm chce. Který se hlásí, když se hlásit má a mlčí, když má mlčet. Který neklade hloupé otázky typu "Proč je onanie škodlivá lidskému zdraví". Který ztratí z velké části soudnost a schopnost kriticky myslet.

Myslíte, že přeháním? Možná trochu ano, ale je to mým cílem. Státní zřízení všech typů totiž potřebují loajálního občana a štědrého plátce daní. Dobře vycvičenou opici, která scvakne podpatky a vykřikne "Rozkaz, pane!" A pak jde a splní ho! Neučili Vás to tak pánové na vojně? Mě ano. Neučili Vás snad, že strana a vláda je moudrou matkou pracujícího lidu? Mě ano. Nepoučuje Vás denodenně vzácní spoluobčané Váš oblíbený prezident, nebo předseda vlády o tom, že je nutné uskromnit se? Že jste nenažraní, když chcete za 40 let práce důchod? Že jste nemravní, když chcete podporu v nezaměstnanosti? Že byste si měli připlatit za zdravotní péči, i když řádně platíte sociálku ve formě srážky ze mzdy? Já, pokud si pustím Kalouska, Nečase, nebo jiného devianta, tohle slýchám poměrně často. Zopakuji to ještě jednou – státní zřízení všech typů, bez ohledu na to, zda v nich momentálně převažuje demokracie nebo diktatura jakéhokoliv typu, vždy produkuje modulárního jedince, cvičenou opici, která je ochotná platit daně, chodit k volbám a cpát se závadnými potravinami ze supermarketů. Jenom, aby nám proboha nevyčníval z davu a nekecal nám do toho! Jenom, ať se moc neptá. Ať šoupe nohama a je rád, že může dýchat nezdaněný vzduch…

Ekonomické a sociální problémy naší společnosti jsou podle mého názoru z velké míry způsobeny závadným výchovným systémem, jehož úkolem je vychovávat průměrného člověka, který nemá zájem realizovat vzpouru proti systému, který ho během dospívání formoval a vzdělával. Vše je podřízeno přežití a zakonzervování starého a k maximálnímu potlačení možnosti svobodného vývoje individua. Zde bych si na podporu své myšlenky dovolil volně citovat z knihy C. G. Junga Člověk a duše, kapitola Mládí a stáří: "…zdaleka největší část lidstva nejen že potřebuje vedení, ale ani si vůbec nic lepšího nepřeje, než být vedena a poručníkována…" A přesně tohle je velký průser lidstva, náš stát nevyjímaje. Obama, Gottwald, Putin a Klaus tohle dobře vědí. Z toho žijí a profitují. Z vedení, poručníkování, šikany a velkoobchodu s nesplněnými sliby! A podobně jako svatý otec posílal věrozvěsty Cyrila a Metoděje, posílá nám Klaus s Kalouskem společně s účtenkou na rostoucí státní dluh ještě své učitele. A oni – rovněž příslušníci nevyvinuté, méněcenné a nesebevědomé střední třídy, vychovávají méněcenné a nesebevědomé žáky a budoucí aktéry dramatu globalizované ekonomické války. Pic! Tady to žáčku máš a moc nás nenaser!

V tomhle ohledu můžeme jenom smutně bilancovat – prvorepublikoví učitelé vychovali generaci obyvatel, která se odmítla postavit Hitlerovi, o pár let později volila komunisty, přispěla k rozvratu kultury a státu na 40 let, podpořila politické procesy v padesátých letech, popravy vlastního obyvatelstva a radostně přisluhovala kultu osobnosti a internacionální pomoci ze strany SSSR v roce 1968. Generace učitelů padesátých a šedesátých let vychovala generaci poserů, kteří veřejně podepisovali antichartu a pokud mohli, sloužili komunistickému režimu za kus žvance tělem a duší. Učitelé sedmdesátých a osmdesátých let vychovali podivnou generaci lidí, která první polovinu života prožila v reálsocialismu a druhou v klientském kapitalismu současnosti. Této střední třídě chybí kritický rozum a odvaha úplně stejně, jako generacím předešlým. Chodíme k volbám tušíce, že nic nezmění. Svými každodenními útratami v supermarketech výrazně podporujeme globální zlo a likvidujeme domácí producenty. A svým každodenním sledováním televize a internetu si vymýváme mozek v takovém měřítku, že jedna týdenní hodina povinné mše svaté za feudalismu stojí zhruba proti 30 hodinám sledování televize a surfování po internetu. Nevěříte? Přečtěte si propagační brožurky velkých mediálních agentur. Vše pečlivě zaznamenáno a prověřeno.

Kde je byť slabý hlas volajícího na poušti? Kde je tlak inteligence, především učitelů proti tomuto neutěšenému stavu světa? Tohle je epocha naprostého selhání výchovného systému. A není to náhoda. Je to promyšlený výsledek vlády deviantů a profesionálních manipulantů se střední třídou. Jistěže nevěřím tomu, že všichni učitelé jsou špatní. I já mám asi tři, možná čtyři velmi oblíbené učitele. Kromě učitelů ovšem selhává i zbytek ostatní inteligence. Nezbývá než doufat a věřit… Ovšem na dalšího Jana Ámose si budeme muset asi nějaký ten pátek počkat. A doufat, že ho nepostihne emigrace, klatba, souchotiny a nezájem médií. Za všechny soudné občany tohoto státu se Vám, pane Jane Ámosi dodatečně omlouvám a přeji Vaším kostem tichý nerušený odpočinek a Vaší duši věčnou slávu na nebesích. Amen!

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments