Otázka jménem SCIO

Na blogu Lucerna Wikipedie jsem se dostal do sporu o testech SCIO a tak jsem se podíval po názorech jiných. Musím přiznat, že jsem cíleně hledal spíše ty kritické.

 

Nejprve jsem se podíval, jak vlastně takový test vypadá. Našel jsem třeba tento, sice pro základní školu,  a vyzkoušel si ho.  Musím říct, že se mi příklady docela líbily. Vtipné, vyžadující přemýšlení a kombinování, v principu nic proti. Jen mne zarazilo to převedení výsledku na autoškolu (a, b, c, d) a následně na body. To nejcennější, co vypovídá o studentovi, tj. postup řešení, vlastně zmizí v nenávratnu. 

 

Našel jsem dva zajímavé články ve studentském časopise UP (1, 2).  Objasňují výhody i nevýhody testů SCIO, ale i něco o nepříliš lichotivém marketingu společnosti a úloze, kterou hrají peníze uchazečů při dosahování lepších výsledků. Velmi zajímavý je naprosto rozdílný názor přestavitelů fakulty přírodovědecké (je z ní i rektor Dvořák) a filosofické. 

 

Jiný pohled je v tomto článku z již zrušeného blogu. V principu se s jeho názorem shoduji. Soustředění se na výsledek je sice pěkná věc, ale háží do jednoho pytle lidi hloupé a v maličkostech chybující. Při klasických zkouškách učitelé vždy zkoumali postup řešení, který jim poskytl daleko lepší obraz o schopnostech studentů. 

 

V článku na Lupě jsou popisovány jiné praktiky. Copak se stane, když najdete chybu. Najít v testech SCIO chybu patrně není, při důsledném zkoumání, moc velký problém. V dvou ukázkách zveřejněných a posléze zcenzurovaných  testových otázek jsem objevil drobnou chybu, která však otázku zcela znehodnocovala. Chyba, nalezená autorem článku je však podstatně závažnější. Co by se asi stalo, kdyby tyto otázky byly podrobeny systematické veřejné kontrole a ne jen takovému náhodnému zkoumání.

 

Do zajímavého kontextu zasadil testy SCIO jeden student z dávnověku:

 

Právě poslední uvedený příklad bych doporučil k vážnějšímu zamyšlení vedení své mateřské fakulty – vždyť čím jiným byly testy nadace SCIO, použité jako součást letošního přijímacího řízení, než ukázkovou aplikací mcdonaldizace vzdělávání, která naplňuje všechna výše uvedená kritéria?  

Pokud máte větší zkušenosti s těmito testy, rád se seznámím s vaším názorem.

 

Převzato z blogu Nautilus

 

Stanův komentář:

Milý kapitáne, odkazovaný spor je výstižný a "hustý", Vaši oponenti po Vás střílí těžkou municí, přesto souhlasím spíše s Vámi. Mám totiž ten dojem, že celé Scio je jenom produkt neschopnosti liberálního státu zajistit naprosto přirozené věci, jako je například spravedlivá šance na přijetí na SŠ či VŠ, či možnost normálně přestoupit na jinou školu téhož zaměření a oboru. A když jsem viděl paskvil jménem 3 přihlášky na SŠ a bleskovou reakci Scia, které během měsíce mělo "tržní řešení" pro toutéž nadací (oprávněně) k smrti vyděšené rodiče, jejichž zájmem bylo přijetí nového pojetí příjimaček zakamuflováno…

No nic, všichni mi říkají, že jsem paranoidní … ale to ještě neznamená, že po mně opravdu nejdou.

0 0 hlas
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments