Manažeři Pentagonu utratili v období let 1999 až 2010 jeden bilion dolarů. Během následujících deseti let musí být tato suma vrácena do rozpočtu ministerstva financí.
V roce 1998 byl rozpočet Pentagonu na minimu předchozích třiadvaceti let a činil 262 miliard USD. Na rok 2010 je rozpočet ministerstva obrany 697 miliard USD (při přepočtu všech sum v tomto článku na hodnotu dolaru v r. 2010). Podle analýzy Projektu obranných alternativ přidělil Kongres mezi lety 1998 a 2010 Pentagonu o 2,144 bilionů USD více, než se předpokládalo podle propočtů z roku 1999. Z této sumy bylo 1,113 bilionů USD utraceno ve válkách v Iráku a Afganistanu, a o 1,031 bilionu USD byly navýšeny „základní“ (tj. neválečné) výdaje Pentagonu (viz tato studie).
Co jsme za ten navýšený 1 bilion USD dostali? V podstatě máme menší námořnictvo a letectvo, a získali jsme malé navýšení velikosti pozemní armády. Skutečnost, že vybavení, které tyto ozbrojené síly nyní používají, je zastaralejší než v době Clintonovy vlády v roce 1998, se dá považovat za „bonus“ navíc.
Jak je to možné?
Branný podvýbor Senátního rozpočtového výboru publikuje každý rok ve své zprávě o přídělu financí do rozpočtu ministerstva obrany i velikost základních složek armády, námořnictva a letectva. Tabulky nejsou příliš srozumitelné, ale – většinou – se jedná o sčítání „jablíček“ armádních brigád, námořních lodí a leteckých eskader.
V roce 1998 mělo námořnictvo 333 válečných lodí. V roce 2010 námořnictvo uvádí 287 válečných lodí (pokles o 46 lodí neboli o 14 %).
V roce 1998 mělo letectvo v aktivním nasazení (včetně letectva Národní gardy a rezervy leteckých sil) 108 eskader stíhacích a bitevních letadel a těžkých bombardérů s dlouhým doletem. V roce 2010 je eskader jen 72, čili je tu pokles o 36 eskader neboli o 33 %.
Pozemní armáda je výjimkou, ale navýšení je tristní. V roce 1998 nahlásila 10 divizí plus tři nezávislé pluky, což představovalo ekvivalent třiačtyřiceti bojových brigád. V roce 2010 hlásila pozemní armáda 1 divizi a 42 těžkých pěších a úderných brigád, což představuje ekvivalent celkem šestačtyřiceti bojových brigád. To je nárůst o tři brigády, čili o 7 %.
Náklady na tuto „expanzi“ pozemní armády byly ovšem značné. Příděl pro pozemní armádu v roce 1998 byl 90,5 miliard USD; v roce 2010 byla žádost na příděl pro válečně nenasazenou pozemní armádu 140,3 miliard USD. Zvýšení nákladů o 55 % představuje zvýšení síly armády o 7 %!
Podstatně menší a mnohem nákladnější vybavení armády není – v průměru – novější a modernější. Je naopak starší (kromě toho, že je menší). Z pravidelného vyhodnocení, které předkládá kongresový Rozpočtový úřad, zjistíme, že většina vybavení nejen zestárla, ale oficiálně schválený plán dále počítá s pokračováním tohoto negativního trendu.
O Donaldu Rumsfeldovi (2001-2006) se všeobecně konstatuje, že byl nejnekompetentnějším ministrem od doby – hleďme – Donalda Rumsfelda (v letech 1975-1977). Po roce 2006 musel jeho následovník hledat ukončení určitých akvizic ministerstva obrany – nevýrazněji u stíhaček F-22 – a musel převést 102 miliard USD z režijních (nafouknutých nákladů) na náklady strukturální (vybavení). Poslední dvě zprávy Ministerstva obrany o základním vybavení (tak zvané Zprávy o vybraných akvizicích) ukazují, že se počet hlavních obranných programů zvýšil z 89 na
Aktuální snaha ministra Gatese o zvýšení efektivnosti využití nákladů ve výši 102 miliard je rozvržena na 5 let. Současný rozpočet Pentagonu počítá s výdaji 3,245 bilionu USD v tomto období. Jinými slovy, vyhlašovaný Gatesův plán by přitom přesunul z režijních nákladů na vybavení jen 3 % plánovaných nákladů. Historie dokládá, že dodatečné výdaje na vybavení jen zhorší naše problémy, a s ohledem na to, kolik peněz se utrácí, je nenapraví.
Pokud se má zdvořile mluvící ministr Gates vyhnout posměchu, který byl směrován na chvástavého ministra Rumsfelda, musí Gates udělat více – mnohem více pro to, aby se vyhnul neúspěchu. Na Gatesovu vysoce účinnou jemnou techniku přemlouvání Kongresu, když něco chce, a na jeho vzájemně se utužující vztah s presidentem Obamou bude historicky nahlíženo jako na promarněné příležitosti, pokud ministr nespustí mnohem účinnější program skutečných reforem.
Správné místo, kde začít, je upravit plán výdajů Pentagonu na příštích deset let tak, aby se zmíněný 1 bilion USD vrátil do rozpočtu státu. Člen Obamovy komise pro řešení deficitu, senátor Tom Coburn (republikán za Oklahomu) právě takový plán navrhl. Coburn rovněž navrhuje podstatnou podmínku pro reformu – donutit „smolařské“ manažery Pentagonu, aby pochopili, jaký systém si osedlali, a to srozumitelným auditem všech programů a jejich složek. (Coburnův plán je na odkazu níže). Jenom takový začátek dovolí pokračovat v reformách, aby Pentagon přežil a případně i prosperoval v nastávajícím věku nouze o peníze.
Winslow T. Wheeler je výzkumníkem Independent Institute a ředitelem projektu Straus Military Reform v americkém Centru pro obranné informace. Byl 31 let republikánským senátorem, kde se zaměřoval na otázky národní bezpečnosti. Pracoval pro General Accouting Office (GAO), což je Kongresem zřízená instituce na kontrolu hospodaření americké vlády.
(Pozn. překladatele: Zdá se, že všechna ministerstva obrany mají finanční problémy, ovšem některá mají příliš často i problémové náměstky. A vida – v Obamově komisi pro řešení deficitu (asi něco jako náš NERV) je opoziční republikán – a je velmi aktivní!)
Převzato z Huffington Post
Překlad: onlooker
Foto Pentagon: zdroj
Foto Wheeler: zdroj