Reflex a žumpa české žurnalistiky

Pokles novinářské etiky je pozorovatelný v řadě českých medií už drahnou řádku let. Jednou z osobností, které se v pokleslé žurnalistice doslova vyžívají, je současný šéfredaktor Reflexu Pavel Šafr.


Bývalý šéf Mladé fronty Dnes, ze které se mu podařilo vybudovat bulvár, zdatně konkurující Blesku, se uvedl v Reflexu známou karikaturou Davida Ratha v podobě Hitlera. Už to, bylo samo o sobě varováním, že starý dobrý Bílkův Reflex končí a začíná éra silně zavánějící po hnoji. Jeho heslo: „šokovat za každou cenu, i když to smrdí, jen když se to prodává“, začíná být pro Reflex pod jeho vedením příznačné.


Přiznám se, že jsem nepatřil mezi vášnivé čtenáře Reflexu, ale čas od času mne v něm ledacos zaujalo, protože to byl jeden z mála inteligentních časopisů na českém mediálním trhu. Inteligence vzala zasvé a nastoupila ubohost, kalkulující s těmi nejnižšími pudy čtenářů.


Chceš milý čtenáři kořist? Předhodíme ti Jirku Paroubka! Těžko mne někdo může podezírat z toho, že jsem příznivec, velkého Jirky. Už několikrát jsem upozorňoval na zásadní chybu ČSSD, že se tak křečovitě snaží Jiřího Paroubka za každou cenu udržet v čele strany. Tvrdím, že být lídrem ČSSD někdo jiný, slupnou sociální demokraté ODS jako malinu.


Je nad slunce jasné, že Paroubek patří k těm nejneoblíbenějším politikům v zemi a jako takový je tuze vděčným objektem nejrůznějších šprýmů, legrácek a srandiček. Nic proti nim, pokud nepřesahují hranice novinářské etiky a nestávají se jen účelovým, ubohým a zapáchajícím prostředkem pro zvýšení prodeje. Právě to je případ poslední obálky Reflexu s koláží nahého Paroubka a jeho manželky Petry, což má být reminiscencí na slavný snímek Johna Lennona a Yoko Ono. Je nad slunce jasné, že obálka nemá jiný účel, než šokovat. Vypovídající hodnota nulová, myšlenka nikde. Jen dokonalá ukázka Šafrova myšlení. Jako Paroubkobijec se už představil několikrát a nyní má v ruce nový bič, Reflex.


A jak tuto obálku uvádí pan šéfredaktor do světa? „To, co působilo u Lennona a Ono jako spontánní chování lidí s čistou myslí, však v jiných případech působí jako plánovaná taktika,“ Samotný článek v Reflexu nese název „Předvolební reality show – Veřejná láska“. Jiří Paroubek může být, jaký chce, ale to mu pan šéfredaktor skutečně vidí až do žaludku? To je skutečně přesvědčen, že v případě manželů Paroubkových nejde o normální, lidskou rodičovskou pýchu, ale jen o předvolební show?


Celou záležitost jsem sledoval dost podrobně a nikde jsem nezaznamenal sebemenší náznak toho, že by se Paroubek snažil těhotenství své ženy mediálně využít. Zcela prostě oznámil, že čekají dítě. Nic víc, nic míň. Mediální bublinu z tohoto suchého konstatování udělali novináři, pana Šafra nevyjímaje. Se spekulacemi přišel teprve Blesk, Aha a další podobné plátky, které začaly vše rozebírat a hledat fantasmagorické důvody, proč vlastně má to dítě přijít na svět a zda to není dokonce naplánováno tak, aby se narodilo těsně před předčasnými volbami!


Po problémech s prvním těhotenstvím Petry Paroubkové je evidentní, že jde nyní o vymodlené dítě a není divu, že se nastávající rodiče na něj těší. O to větší je hyenismus Reflexu pod Šafrovou taktovkou. V jiných souvislostech by mi byla jakákoliv karikatura Jiřího Paroubka naprosto ukradená. Ale v období, které je pro každou nastávající matku tím nejtěžším, přichází Reflex s prasárnou, ke které se může snížit jen naprosto bezcharakterní individuum. Normální, inteligentní člověk si nad podobnou obálkou může jen odplivnout.


Nicméně, masy si budou spokojeně pomlaskávat, jak pan Šafr uštědřil Paroubkovic rodině pořádnou facku. A novinářská etika? Pojem pro pana Šafra naprosto neznámý!


původně publikováno na http://preucil.blog.idnes.cz/


Zdroj: Modrá šance

Komentujte

Chcete-li přidat komentář, přihlaste se viz Přihlášení.
  Odebírat  
Upozornit na