Zkušal sem jiny nazev. Blba. Divna. Zkažena. Ale nic nevystihovalo podstatu přesněji, než tento: Zkurvena generace, tuž se omluvam. Ja fakt netušim, kaj zme my, synci narozeni v Československu, kerym je přes štyrycet, mohli zrobit chybu. Že zme zblbnuti nekonečnym omilanim mantry o internacyjonalni pomoci a kompromitovani členstvim v Pionyru a eSeSeM, to nam snad hystoryja odpusti. Ale kaj zme zrobili chybu, že se z tych dnešnich mladych duši, nepoznamenanych bolševickym ohybanim hřbetu, stala zkurvena generace?
Jak je možne, že z mladych lidi (je jedno, jestli jim je dvacet, třicet, nebo skoro štyrycet) je beztvara amorfni hmota? Co je to za lidi, kere nic nenuti, aby se odlišili od stupidni televizni kultury, kera se na ně hrne z jejich třicetipalcovych TV obrazovek v hadečkove qalitě?
Čim se tato podivna generace vyznačuje?
Chodi po ulicach s PETkama v pracce, nebo je maju zahaknute za popruhy svojich baťohu. Kdybyste měli dvě vody, ale dvě uplně stejne vody, a ta jedna by byla v PETce za stonasobnu cenu oproti te kohutkove. Keru byste si vybrali? Pokud ste ze zkurvene generace, pak přirozeně tu stonasobně dražši z PETky. Misto teho, aby si doma natočili fajnu vodu z kohutka, povali do deset kilaku vzdaleneho hytlermarketa enem proto, aby mohli nakupit piksle PETkovych lahvi balenych po šesti v igelitu.
Chlasta kafe ve Starbaxu a aby to všeci viděli, nosi si ho v kelimku po ulicach. Ja chapu, že enem buran by si dal kafe podivne chuti z českeho kafepytliku Standard, pomleteho kajsik v Rakusku. Ale enem naprosty magor se može chlubit na ulici tym, že ponese tu svoju žblundu v pogumovanem kelimku a bude šťastny, že misto dvuch korun zaplatil šedesat kaček za taky pazgřivy produkt. Hlavně, že je na tym napsane Starbax…
Leje do sebe koktejly typu Kubalibre nebo Mochito, plati za ně desetinasobek realne ceny a tvaři se, že tak to je v pořadku, bo kapitalizmus to tak vymyslel. Když jim date vedle sebe dva panaky rumu – jeden Božkov Spajs z kobzola za deset kaček a druhy Karibsky z třtiny za štyrnasobnu cenu, tak nerozeznaju jeden od druheho. Ale chlastat předražene koktejly je přece "in".
Misto aby nakupili hektolitry chlastu za rozumnu cenu v hytlermarketu, připravili fajnu muziku a zrobili garden party, kaj by střikal chlast jak vodotrysk a žradlo z uzaka by všeckim kypalo od rypaku, tak pošlu kamošum esemesku, potkaju se na Stodolni, a pak sedi v baru, kaj neni slyšet ani slovo, řvu si do ucha, usmivaju se na sebe bo si pyču rozumi a rano se rozejdu bez peněz s tym, že si nadherně popovidali a na fejsbučku olajkuju, že to byla super pařba.
Co se tyka huleni, tak jim vubec nevadi, že tu samu krabičku tabaku do vodni dymky, keru kupuju za skoro dvě kila, jde pořidit nedaleko naši hranice na Ukrajině a v Rusku za čtvrtinu teto častky. Jim ani nevadi, že v Emiratach nebo Egyptě tu samu, ale naprosto samu krabičku prodavaju za deset kaček. Kdo podporuje statniho lichvařa, je hlupy. Myslite, že tuto generaci zajima, kaj zmizely lany tabaku, kere byvaly na jihu Moravy a Slovenska ještě před paru rokama a kere živily tisice zemědělcu?
Potravinove prefabrikaty. Tato generace žere chemicke svinstva. Jak jinak se da nazvat syr syroveho typu, klobasky, kere neviděly maso a kavijar, kery je zrobeny z želatyny? Že to žeru staři pazgřyvci, kerym je šedesat? To ještě neznamena, že mladi si musi mazat na chleba z polystyrenu maslo, kere maslem nikdy nebylo. Tato generace nevi, jak vypada zabijačka, nevi, z čeho a jak se robi tlačenka a klobasky a mysli si, že kobzolove placky se robi z prefabrikatu z Makra.
Tym, že tato generace žere prefabrikovane svinstva, su tlustějši a tlustějši. Babam překypuje tuk na prdeli, chlopum podbradek zakryva hruď až po břuch. Bo furt čumi na televizu a tam vidi vymakaneho Brusa Vylisa, mysli si, že když si předplati vstupne do jakesik otřesne fabriky na uměle svalstvo, kaj všeci běhaju po běžicich pasach, poskakuju na zumbě a natřasaju tukama na zadku při cykloaktyvitach a spynyngu, kde se kolo neodlepi od podlahy, tak budu brzo krasni, štihli a plešati tajak Brus Vylis.
Misto, aby si zadarmo zaběhali v lese, nebo si zadarmo nechali zrobit masaž od svoji roby, tak vyhledavaju automatycke běhaci pasy a thajske/tantrycke/medove masaže od promiskujytnich masařek. A co huř, ještě se tym chlubi a ostatni přislušnici teto generace jim zavidi, bo si mysli, že aromašutry, spynyng a podobne cypoviny je zbavi stresu.
Až tyto srandovni postavičky dojedu autem na lizink dodom, tak misto aby se normalně osprchovali, napatlaju se ruznyma sprchovyma gelama, pleťovyma kremama zvlačňuju předkožku a specyjalně roby maju ten dojem, že chlopum se bude hrozně libit, když budu mět o jednu a pul vrasky miň. Žadna reklama jim nikdy neřekně, že chlopovi je to uplně ganc jedno. Raději fajnu babu s vraskama, než ludru s pilingovym gzychtem jak z magazina.
A jak už ty parodyje s napatlanym gzychtem vylezu z kupelky, pak by si člověk řeknul, že zamiřa do lužka a tam se budu oddavat milostnym hratkam, aby podpořily porodnost tohoto leniveho naroda. Ale to byste se divili. Tyto matrjošky nezamiřa do lužka, ale idu na gauč k televizi, kaj čumi na stupidni reklamy, kere jim ukažu, že šťastna rodina ma drahe auto, kvartyr v pseudosidlišťu daleko od mista zaměstnani, bile pradlo musi byt zařivě bile a černe zase uplně černe. Aby baby fajně a bez vyšpulenych očisek vypudily prefabrikaty, musi žrat bifidobakteryje, a aby chlopovi fajně stal, neobejde se bez zinkovych preparatu, jinak mu prostata počura trenky.
Neni překvapenim, že v jejich kvartyrach běži nonstop puščena televiza. Zastupce teto generace dokonce ani nenapadne, že by to mělo byt jinak. Oni přece maju tu televizu puščenu jako kulisu. Kulisu? Kulisu čeho? Copak nevidi, že když maju kulisu, tak su sami herci? Nebo vlastně taci loutkovi pajtaši? Za iluzi teho, že maju puščenu kulisu ve svojim vlastnim baraku, su ochotni platit stokoruny měsičně a připada jim to normalni, bo to je přece ze satelita.
Přislušnik teto generace si nikdy nepořidi starši barak, bo to přece neni "IN". Hypoteka je přece od teho, abyzme my mladi měli na to, postavit si barak na zelene luce sto kilaku za městem. Že tam nic neni, nic tam nekupime, neumistime fakany do škol a že povalime hodiny na šichtu, to přece neni duležite. Kdyby se nas kdosik zeptal, jestli zme ochotni kupit bankovnimu lichvařovi ten samy barak, jaky zme si pořidili my, pak byzme se tvařili naštvaně. Ale urok 5% na dvacet roku nam připada normalni. Přitom je to to same, jak když lichvařovi kupite stejny barak, jaky mate sami…
V okamžiku, kdy si kupi barak na zelene luce za městem, se naraz citi opuščeni a depresovani. A tak si pořidi kočku, psa, fogla, osmaka, hada, pavuka nebo jinu nahražku života. A jak už si cosik takeho pořidi, su hrozně překvapeni, že pavuka musi tři razy denně venčit, kartačovat, kupovat mu granule aby jim neposral stylove koberce, vyhazovat prachy za veterinařa, obojky, oblečky, psi hotely když chtěju na dovolenu a nakonec za psi hřbitov. A až jim pavuk nebo pes scypne, su z teho tak smutni, že si musi kupit noveho pavuka.
To same tričko, kere sem kupil v Kambodži za 10Kč, prodavaju na Cejlonu za 50Kč a v Istanbulu na tržnici za 80. V ostravskem hytlermarketu sem ho viděl za 799Kč. Fajna cena. A naše hlupe baby z teto skvěle generace se chlubi, že ho kupily enem za 799, zlevněny z 1500Kč. Tuž nekupte to za tu cenu.
A tak je to ze všim.
Zustava tak jedina otazka. Kdo tuto generaci zkurvil?
Obavam se, že zme to byli my. Panbuch s nama.
Převzato z blogu autora na blog.idnes.cz
Ladislav Větvička, hlasatel Mlade Fronty Fčil, tekstylni poradce z Bangalore