Dvě nohy špatné, jedna noha dobrá

Níže uvedené řádky by vůbec neměli číst slušní a poctiví občané, zejména ti, kteří se pokládají za duševně normální, zdravé a nezaujaté, tj. ti, kteří se domnívají, že mají svobodnou vůli, objektivní názory, a kteří se považují za demokraty. Mohli by totiž doznat nějaké duševní úhony. Tací poslušní občané totiž mívají názory předem utvořené, aniž by vlastně pořádně věděli na co.

„Za kapitalismu není cílem společenského rozvoje zabezpečit zvyšování životní úrovně pracujícího člověka; ten je pouze prostředkem, který umožňuje chod výroby, a to v dvojím smyslu: za prvé jako prostředek, jenž zabezpečuje fungování výroby, tj. jako objekt vykořisťování, a za druhé jako prostředek, který zaručuje spotřebu spotřebního zboží, neboť výroba není, jak víme, možná bez spotřeby. Právě proto se záměrně zkracuje doba použitelnosti vyrobeného zboží, neustále se vytvářejí iluzorní potřeby, pomocí dotěrné a všudypřítomné reklamy se vyvolává »plánovité zastarávání« zboží pod heslem »každý rok nový model« apod.“ (Umění polemiky, Svoboda, Praha 1982)

Prasata na Orwellově Farmě zvířat vtloukala do občanských hlav nebohých hospodářských zvířátek částečně správnou teorii, ale chybné vývody. Především zvířátka nenechala, aby některá její ponaučení sama prakticky ověřila za pečlivě hlídanými hranicemi farmy reálného socializmu.

„Konzumní ideologie orientuje člověka, aby na úkor uspokojování sociálních, kulturních a duchovních potřeb spotřebovával především a hlavně hmotné předměty. Jejím ideálem je člověk-spotřebitel, otrok potřebných a leckdy i nepotřebných, »prestižních« věcí. Propaganda této psychologie, při níž se v širokém měřítku využívá všech hromadných sdělovacích prostředků a také reklamy, se vědomě snaží naočkovat pracujícím buržoazně maloměšťácký kult věcí, jakousi »filosofii« věcismu, psychologii spotřebovávání a získávání věcí. Dělník nebo zaměstnanec, ovlivněný touto »filosofií«, musí přepínat své síly a zintenzivňovat práci, aby si mohl (nejčastěji na splátky) pořídit tu či onu věc, kterou mu vnucuje vtíravá reklama a záměrně pěstované představy o »sociální prestiži«.“ (Umění polemiky, Svoboda, Praha 1982)

Vytvoříme-li na Farmě zvířat napřed totalitní tlak, její obyvatelé pak nadšeně padnou kolem krku svým novým osvoboditelům, kteří je oškubou ještě více, než ti staří. Vděčně přijmou navrátivšího pana Jonese, aby mu radostně předala, co z nich prasata nedokázala vydřít.

„Nicméně propaganda buržoazně maloměšťáckého způsobu života je i nadále jedním z nejúčinnějších prostředků depolitizace a deideologizace osobnosti, nástrojem manipulace s jejím vědomím. Takovým manipulováním se má lidem vštípit konformní způsob myšlení a jednání, tj. bezmyšlenkovité, slepé přizpůsobení formám životní činnosti obvyklým v buržoazní společnosti i těm hodnotám, na jejichž základě »normálně« funguje kapitalistický systém. Má omezit okruh zájmů osobnosti na úzký svět věcí a odvést ji od aktuálních sociálně politických a ideologických problému současnosti.“ (Umění polemiky, Svoboda, Praha 1982)

Dnes mají zvířátka místo bývalé stereotypní a nudné teorie zajímavou praxi. A tak nadále budují větrné mlýny, světlé zítřky a prosperitu, aby se sama zase nedostala ke korytu. A tak hloupě přežvykují vštípené názory. Pro tentokrát: “Dvě nohy špatné, jedna noha dobrá!“ Proč, je tomu tak, však nevědí. Ani vědět nechtějí.

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
8 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zajoch
17. 2. 2015 15:14

Dnes ještě k propagandě buržoasně maloměšťáckého života, která se s plnými obchody zbytečností široce ujala, přibyla propagace války a násilí, která s medii (v širokém smyslu toho slova), plnými této kultury, ovládla většinu společnosti. Lidé to přijali, aniž by si uvědomili, že to čeká na ně, že se počítá s tím, že oběťmi právě takové války a násilí, kterými se zatím jen baví, budou oni. V nynější době jsme syceni druhou světovou válkou pod krytím seznamování se s historií. Jenže o to vůbec nejde, jde o to přivykat lidičky na to, že válka je přirozená, bez ní svět nemůže existovat… Číst vice »

zedd
zedd
17. 2. 2015 17:14

S těmi dokumenty o 2. SV je to velmi zajímavý postřeh. Pro mne jsou nekoukatelné, protože nepřinášejí nic nového, jen dokola omílají „oficiální“ narativ, jeden záběr zopakují klidně desetkrát a zásadní věty komentáře pětkrát – to aby si to natlouk do palice i imbecil. Ten narativ je nicméně v samotných US od začátku kritizován – zvlášť pokud jde o Pearl Harbor, kdy administrativa nechala japonský útok proběhnout i když o něm měla včasné zprávy hned z několika zdrojů. Válkychtivá klika zvítězila. O 60 let později se děje něco velmi podobného. Tentokrát již nejspíš s aktivním přispěním samotných „patriotů“ (viz podoba… Číst vice »

Magnus Maximus
Magnus Maximus
17. 2. 2015 17:47

Zajoch má velmi dobré postřehy, které sdílím. Na TV se pro jistotu řadu let nedívám, ale stačí si přečíst TV program. Nakonec i na netu toho je hodně. Dnes například nějaký gumák od nás měl prohlásit, že se už ve válce snad nacházíme a že pocit bezpečí je jen iluze. Takže další kamínek do mozaiky. Je to pomalá příprava populace na válku ve všech směrech.

Magnus Maximus
Magnus Maximus
17. 2. 2015 18:16

Hm… dobré citáty. Starý, dobrý Fedosejev Pjotr Nikolajevič. Je autorem i jiných zajímavých děl.

Béda
17. 2. 2015 19:16

Problém v kapitalismu je, že živelně likviduje koupěschopnost, přičemž produkovat zboží (nabídku) dokáže takřka „neomezeně“. A „řešit“ tuto disproporci dokáže jedině životem na dluh. Kvůli narůstajícímu dluhu musí „donekonečna“ (do nebe) růst poptávka a nesmá se zastavit tržní koloběh. Tak vzniká začarovaný kruh (gordický uzel) , který nemá nekonfliktní řešení.

zart
zart
17. 2. 2015 20:28

Magnus Maximus napsal

Hm… dobré citáty. Starý, dobrý Fedosejev Pjotr Nikolajevič. Je autorem i jiných zajímavých děl.

Hm…po dohledání knihy v knihovně zjišťuji, že máte pravdu, že autorem je P.N. Fedosejev. Jak jste to poznal, když „buržoazní propaganda využívá metod a prostředků, které mají zabránit, aby masy poznaly své skutečné sociální zájmy, je založena na manipulování s masami prostřednictvím jejich desinformace i spekulace s jejich psychologií….tento způsob globální mystifikace je velmi složitý…zaměření propagandistických akcí a kampaní tak rafinované, že myšlenky, které hlásají otevřeně, se zdají být tak neutrální a neškodné, že to může kteréhokoliv člověka zmýlit“?

Aleš
Aleš
17. 2. 2015 23:06

zajoch napsal Dnes ještě k propagandě buržoasně maloměšťáckého života, která se s plnými obchody zbytečností široce ujala, přibyla propagace války a násilí, která s medii (v širokém smyslu toho slova), plnými této kultury, ovládla většinu společnosti. Lidé to přijali, aniž by si uvědomili, že to čeká na ně, že se počítá s tím, že oběťmi právě takové války a násilí, kterými se zatím jen baví, budou oni. V nynější době jsme syceni druhou světovou válkou pod krytím seznamování se s historií. Jenže o to vůbec nejde, jde o to přivykat lidičky na to, že válka je přirozená, bez ní svět… Číst vice »

Aleš
Aleš
17. 2. 2015 23:08

Béda napsal

Problém v kapitalismu je, že živelně likviduje koupěschopnost, přičemž produkovat zboží (nabídku) dokáže takřka „neomezeně“. A „řešit“ tuto disproporci dokáže jedině životem na dluh. Kvůli narůstajícímu dluhu musí „donekonečna“ (do nebe) růst poptávka a nesmá se zastavit tržní koloběh. Tak vzniká začarovaný kruh (gordický uzel) , který nemá nekonfliktní řešení.

A do toho ještě vstupuje problematika omezených zdrojů a přírodních systémů. Přesto nekofliktní řešení jsou, ale jen mimo korporátní kapitalismus.