Seděl jsem včera v restauraci obchodu Ikea, popíjel pepsi-colu, přikusoval k ní suchar a pozoroval cvrkot. U stolu přes uličku seděli tři mládenci ve věku 16 až 18 let, podle obsahu hovoru studenti, všichni tři v letních tričkách, opatřených anglickými nápisy, z nichž bych dva rád vypíchl. Jeden hlásal KISS MY ASS a druhý FUCK AS YOU CAN. První tedy česky POLIB MI ZADEK a druhý SOULOŽ, CO TO DÁ. Což ovšem překládám do češtiny nejslušnější, poctivý a autentický překlad si každý jistě pořídí sám.
A říkal jsem si: V těch tričkách s těmi nápisy na hrudi chodí tihle hoši nepochybně i do školy. A bodejť by ne. Vždyť ta trička se prodávají v normální obchodní síti, není to žádné zboží prodávané pod pultem či pod rukou, tak proč by v nich nemohli chodit nejen do školy, ale třeba i do kostela, že ano? Takže je ta scéna, kterou teď před sebou vidím, reálná. Pedagog či pedagožka stojí před studentem, vyčítají mu např. jeho chování, či že nevypracoval domácí úkol, jak měl, a on jim odpovídá tím, co má na hrudi: čili: POLIB MI ZADEK. K čemuž ke zvýšení dojmu může svoji nápisem vyzdobenou hruď s směrem k pedagovi ještě i co nejpůsobivěji vypnout, čímž všeobecné gaudium a bžundu ve třídě dovede k vyvrcholení.
Jako bývalý kantor vám mohu sdělit jedno. Z popsané konfrontace mezi pedagogem a žákem musí – a to právě zásluhou onoho nápisu na studentově tričku – zcela zákonitě vyjít jako vítěz žák, a stejně zákonitě z něj jako poražený vychází onen kantor. Čili škola prohrává a vítězí sprostota.
A víte proč? Protože ten student je symbolem a snad dokonce i hrdinou současné dravé doby. On žije s tou dobou v souladu, on je její součástí a on s tou dobou nekonfliktně splývá. Zatímco ten kantor, zvlášť a nedej pánbůh, kdyby si snad ještě dovolil mít k nápisu na studentově tričku kritické připomínky, se proudu současné doby vzpírá, on je její překážkou i nepřítelem a musí být proto zničen stejně, jako muselo být zničeno Kartágo.
Jaký vliv tahle nová konstalace vztahu kantor-žák na školu a na postavení kantorů v ní má a jaký vliv to může mít na vzdělání národa v budoucnosti (kdo bude chtít být kantorem, když dobře představitelný je i obraz, kdy učitel vchází do třídy, z jejichž lavic na něj vykukuje i třeba třicet nápisů POLIB MI ZADEK, čili přesně tolik, kolik je v té třídě žáků?
Ale bohužel, tohle všechno jsou věci, na které současná společnost nebere a není ani ochotna brát ohled.
Ale že by snad ten ohled v zájmu zdravého vývoje svých občanů mít měla? A zařídit třeba, aby se zboží tak pochybného a provokativního charakteru, jako jsou ona trička, u nás neprodávalo?
Nesmysl, to by byl zločin proti svobodě podnikání, na kterém stojí celý náš demokratický systém a naše svoboda, rozeřvou se odezvou na tenhle váš nápad hlásné trouby státu i pravicových politických stran, pak se odmlčí, chvíli si budou cosi šeptat, a pak se už s mnohem přívětivějším hlasem ozvou znova.
Ano jistě, zakázat, omezit a potlačit jisté věci by se u nás skutečně měly, proč nakonec ne, že ano? Třeba podívat se na jisté internetové weby u nás. Všimnout si, jestli by jim neprospěl větší dohled? Jestli si moc nepouštějí pusu na špacír? Jestli si např. mohou dovolit zlehčovat úlohu našich vojenských misí v zahraničí? Či problematizovat potřebu NATO pro naši bezpečnost? A vůbec na desítky dalších a dalších věcí by neškodilo zaměřit pozornost. S tím naprostý souhlas.
Ale škola? Prosím vás, tam se to nějak vyvrbí, jako se to tam vždycky nějak vyvrbilo. Ovšem ten internet to je jiná, ten by se z pozornosti státu vypouštět neměl. To ne! To v žádném případě ne!
Velmi pochybuji, že by občané, zvláště pak ti mladí, měli zájem o zdravý vývoj sebe i svých spoluobčanů. Pokud, ti starší o něco takového jeví zájem, tak je to stejně vedle, jak ta jedle. Do škol chodíme povinně už od Bílé hory (???) a jsme pořád čím dál hlouběji v Černém údolí. Dokud se pedagogický sbor skládal z rákosek, tak to tak nějak ještě šlo. Ale moderní Západní výchova informacemi, domluvami a chválením je zcela genocidní. Kdyby nás rovnou vyžahli atomovkama, nebylo by to milosrdnější, než to pozvolné mámení, učení, vysávání a mučení, které je roztažené na dlouhou dobu? Stejně… Číst vice »
Jedním z proklamovaných cílů 89. bylo „zvýšit společenský statut“ učitelů.
Čím to jen může být, že se to jaksi zvrtlo do pravého opaku?
Petrc – a co takhle to vzdělání vůbec zakázat? Nebyli ti středověcí poddaní
nakonec šťastnější? Co museli vědět jim řekli z kazatelny a tak jejich jediná
starost byla jak přežít každou zimu a případně i léto, když se nevydařilo počasí.
Šťastné to doby!