Domů » O uprchlících s citem i rozumem

O uprchlících s citem i rozumem

by Stan
32 komentáře

Vedle médií přispívají k chaosu i sami naši občané, někdy rádoby vtipně, jindy nepokrytě nenávistně, šíříce povětšinou překroucené, paušalizující či dokonce nepravdivé informace o původu imigrantů, jejich (ne)kultuře, o výši dávek, kterých se jim dostává, o jejich kriminální činnosti a podobně. Říkám si kolikrát, o co těm pisatelům vlastně jde? Co je pro ně důležité? V jednom takovém mailu například čteme, jaké drakonické tresty dostane ten, kdo ilegálně překročí severokorejské, čínské, kubánské či afghánské hranice, zatímco když člověk překročí hranice států EU, tak získá „kartu sociální pojišťovny, mobilní telefon bez smlouvy, placený nájem, bezplatnou zdravotní péči, peníze bez potřeby důkazů na jaký účel, bezplatné jazykové kurzy, volné lístky na autobusovou nebo železniční přepravu, dětské příplatky, bezplatné právní zástupce na obranu proti vykázání ze země, nulové povinnosti, ale zato více práv, než mají domácí“. Pisatel končí otázkou: „Nezbláznili jsme se?“ – Nemá cenu tuto snůšku polopravd rozporovat, jde o princip: Takže podle pisatele ty autoritářské a nesvobodné režimy jsou normální, ano? A k tomu, kdo je v nouzi, máme přistupovat a priori nepřátelsky? Aniž se ještě stačil jakkoli projevit?

Nezabýval bych se diskusí o takovýchto malichernostech, kdyby nebyly odrazem zvláštního rozporuplného a vnitřně nediferencovaného myšlení velké části lidí, politiky nevyjímaje. Uprchlický problém má totiž komplexní, vícevrstevnatou povahu a každá vrstva vyžaduje adekvátní filosofii přístupu, má-li mít smysl pro budoucí vývoj. Evropa se honosí křesťanskou tradicí (k níž patří koneckonců paradoxně i mesianistická ateistická hnutí), jíž je vlastní zájem o člověka jako individuum, o jeho vývoj a životní smysl, o jeho důstojnost. A najednou se vymezujeme vůči lidem, kteří evidentně prchají z oblastí, kde jsou ohroženi na životě či jsou fatálně omezeni ve svých životních perspektivách, tlačí se kamsi, kde doufají, že jim bude líp, a neváhají přitom riskovat životy své i svých nejbližších. Jakýkoli argument je tu kritikům migrace dobrý, aby snížil základní lidskou hodnotu migrantů a zpochybnil jejich úmysly. Tím nechci říci, že mezi uprchlíky nemůžou být čistě zištní lidé, dobrodruzi či povahou kriminálníci. Ale zrovna takové typy by se nevystavovaly takové bezmoci. Navíc tyto věci nelze soudit od boku, nýbrž v přijímacích azylových mechanismech. Úzkost z předjímaného lokálního ohrožení nás vede k ignoranci principů globálních, jež by měly být základem fungování každé společnosti otevřené do budoucnosti. Současně je naší slabostí, že ač vyrůstáme z určité kulturní a duchovní tradice, neumíme si za ní stát a dát jasně, bez emocí, ale přitom pevně najevo, co je podstatné pro naši společnost, její svébytnost a život. Takže pak kolísáme v tom, co máme vlastně dělat…

Celý článek najdete v Kulturních novinách

Může se vám také líbit

32 komentáře

fajt 18. 9. 2015 - 20:11

Béda napsal

http://www.czechfreepress.cz/amerika/yellowstone-bod-nenavratnosti-jiz-prekrocen-vedci-utikaji-z-usa.html

proto asi mordechajové poslední léta přenášeli celou výrobu SSA do Číny. ..)

Magnus Maximus 18. 9. 2015 - 19:23

jogín napsal

Pokud nedojde velmi rychle k zastavení přílivu imigrantů, po nástupu mrazů jich zemřou nejméně tisíce. Samozřejmě to Brusel v úvahu nebere. A potřeba ubytování velkého množství lidí v „humánním“ Německu a Rakousku kvůli nízkým teplotám se erárů také netýká.

Ale nezemře. Nakonec každý Němec, který bude mít volný pokoj, bude muset u sebe doma ubytovat migranta. Ve Francii už takové zákony platí a taky se využívají.

jogín 18. 9. 2015 - 18:27

Pokud nedojde velmi rychle k zastavení přílivu imigrantů, po nástupu mrazů jich zemřou nejméně tisíce. Samozřejmě to Brusel v úvahu nebere. A potřeba ubytování velkého množství lidí v „humánním“ Německu a Rakousku kvůli nízkým teplotám se erárů také netýká.

peter. 18. 9. 2015 - 17:29

aram napsal
Zdalipak nebude něco pravdy na tom, že jsme určitým způsobem, díky určitým dohodám, chráněni.

Môže to byť pravda.Praha je pre svetové židovstvo tým,čo pre moslimov Mekka a k Česku mali židia vždy vrúcny vzťah.

aram 18. 9. 2015 - 16:54

Starý doktor napsal

Ako prináša SKY News – moslimskí imigranti pred vydaním sa na cestu do Európy sú vybavovaní knižôčkou, ktorá obsahuju mapy a iné informácie, vrátane čísla telefónov do organizácií a inštitúcií verejnej pomoci (napr. UNHCR, Červený kríž).

Tieto knižôčky vydáva a distribuuje nezisková organizácia W2EU – “Welcome to Europe“. Na internete sa hneď ukázala informácia, že za W2EU stojí George Soros…

Ide o reálny dôkaz, že utečenci neprichádzajú úplne bezcieľne a že ich jediným zdrojom informácií nie sú len pašeráci. Zdá sa, že imigračná vlna by nebola schopná dosiahnuť takých rozmerov, ak by utečenci nedostávali ešte inú pomoc – tzv. neziskové organizácie.
http://medzicas.sk/nadacia-georga-sorosa-vydava-sprievodcu-pre-imigrantov-moslimovia-dostavaju-zadarmo-instrukcie-ako-cestovat-po-europe/

http://www.w2eu.info/
Je to nepochopitelné. V seznamu na stránkách chybí Czech republik a v záplavě zelené je šedá. Stejně tak Chorvatsko, BaH, Černá hora a Makedonie.
Zdalipak nebude něco pravdy na tom, že jsme určitým způsobem, díky určitým dohodám, chráněni. Hranice Schengenu to být nemůžou, protože v zelené je i Ukrajina, Norsko….
Text pod mapou:
w2eu.info poskytuje kontakty a poradenství pro uprchlíky a migranty na jejich cestě. Na vnějších hranicích Evropy je lidem odpírín vstup, jsou vězněni a deportováni. Přesto lidé přicházejí. w2eu.info podporuje vás, kteří přicházíte do Evropy v boji za lepší život.

peter. 18. 9. 2015 - 16:41

Ďaľší útok na city a apel na rozum.Kto odmieta imigrantov je blbec,je nerozumný a bezcitný.
Tak som si ujasnil niektoré fakty :
1 – Ešte pred mesiacom p.Merkelová so šíroko otvoreným náručím pozývala do Nemecka neobmedzené množstvá imigrantov a hovorila o tom,že príjme 800 tisíc utečencov.Utečenci ju počuli a dali sa na pochod.Nemecko prijalo okolo 200 tisíc utečencov,z čoho polovičku tvorili Albánci,Kosovčania a iní Balkánci a potom spustila okolo Nemecka roletu.Bola to od p.Merkelovej hlúposť,zlomyselnosť alebo úmysel?Myslím,že je to ten posledný prípad – úmysel.
2 – V tom istom čase,OSN zastavila alebo skrátila potravinovú pomoc utečeneckým táborom v Turecku,Libanone a v Jordánsku na polovicu resp.ju celkom zastavila.Hlúposť,nedbanlivosť alebo úmysel.Opäť sa prikláňam k poslednej možnosti,teda že išlo o úmyseel.
A vôbec – dôkazov o tom,že sa jedná o organizovanú a riadenú akciu bolo predložených dosť aj na OM.
3 – Do dnes nebolo rozhodnuté o zastavení tohoto exodu a p.Tusk odmieta alebo odďaluje aj sumit EU, na ktorom by sa tieto otázky mali riešiť.Prečo? Keď sa jednalo o záchranu nemeckých a francúzskych bánk,tak takýto sumit bol zvolaný z večera do rána.
Toto,čo sa dnes deje je ofenzíva ktorá má jediný cieľ a to vznik multikultúrnej Európy a vytvorenie národnostného náboženského a kultúrneho gulášu v ktorom zanikne aj kultúrne dedičstvo našich predkov.
Ja nechcem multikultúrne Slovensko.Chcem aby si Slováci zachovali svoju identitu a aby svoje kultúrne tradície prenášali na ďalšie pokolenia.Tak mám z toho čo sa deje strach.Som preto rasista, nácek a xenofób?Nemyslím,lebo tak ako ja,rozmýšľa väčšina Slovákov.

Béda 18. 9. 2015 - 16:03

Nevím jestli je to pravda, je to z diskuse na HS: „…mzv maďarska uviedlo že ak eu neprime adekvátne opatrenia proti emigrantom, tak eu zaplaví 30-35 mil. emigrantov, to je prvý oficiálny údaj a aj obava aké abstraktné problémy môže nemecká stupídna politika krajinám eu spôsobiť, uvedomuje si to vôbec nemecké publikum“

Starý doktor 18. 9. 2015 - 15:56

Ako prináša SKY News – moslimskí imigranti pred vydaním sa na cestu do Európy sú vybavovaní knižôčkou, ktorá obsahuju mapy a iné informácie, vrátane čísla telefónov do organizácií a inštitúcií verejnej pomoci (napr. UNHCR, Červený kríž).

Tieto knižôčky vydáva a distribuuje nezisková organizácia W2EU – “Welcome to Europe“. Na internete sa hneď ukázala informácia, že za W2EU stojí George Soros…

Ide o reálny dôkaz, že utečenci neprichádzajú úplne bezcieľne a že ich jediným zdrojom informácií nie sú len pašeráci. Zdá sa, že imigračná vlna by nebola schopná dosiahnuť takých rozmerov, ak by utečenci nedostávali ešte inú pomoc – tzv. neziskové organizácie.
http://medzicas.sk/nadacia-georga-sorosa-vydava-sprievodcu-pre-imigrantov-moslimovia-dostavaju-zadarmo-instrukcie-ako-cestovat-po-europe/

mm 18. 9. 2015 - 10:11

jeden z aspektů- představte si, že imámové vysvléknou z hader íránce, a půl milionu jich projde jako syřané sem. Jsou to civilové, na pohled, a tak je NATO pustí……a irán vyhraje válku. Nebo Severokorejci, nebo….

Béda 18. 9. 2015 - 9:49

důkazů z netu i praktických zkušeností ze západních zemí, že migranti z muslimských zemí nepřijímají zdejší hodnoty a že usilují o prosazení hodnot šariátu, které jsou neslučitelné s lidskými právy a jakoukoliv formou demokracie – v západních zemích.

Béda 18. 9. 2015 - 9:48

S článkem nesouhlasím. EU tak jako jednotlivé státy, které nejsou členy takového sdružení má HRANICE. Není to neohraničený prostor, kam může svobodně kdokoliv odkudkoliv. Na území EU platí (alespoň pro zde žijící obyvatele se statusem občana určitá pravidla a zákony). Proč by měla platit různá pravidla pro občany EU, jiná pro ekonomické a válečné imigranty ze severní Afriky, středního východu, afrického rohu a středoafrických zemí a jiná pro migranty z jiných regionů?

Za další: Proč bychom se měli nechat vést iracionálním humanismem a zanedbávat racionální obavu z možného zanášení infekčních nemocí a epidemií (hygienické návyky mnoha migrantů jsou známé a doložené spouští kterou po sobě zanechávají a podmínkami ve kterých žijí, své by mohly říct hygienické stanice a zdravotnické laboratoře z oboru), ze zvýšené kriminality (jisté indicie je možné dovodit z toho jak se tito cizí vnucovaní „hosté“ chovají na zdejším území k orgánům státní moci i ze zkušeností s ghetty v západních zemí a „no go“ zónama,
je zde i významné bezpečnostní riziko – podle prohlášení některých vůdců ISIL se mezi nimi nacházejí teroristé (to se ostatně dá dovodit také z útoků na policisty a vojáky v západních zemích – zrovna dneska psali o smrti jednoho), ze zadržené zásilky zbraní v Řecku…

Nesouhlasím ani s planým pseudohumanismem autora. Osobně jsem přesvědčen o tom, že migrant, který odmítne asyl v první bezpečné zemi, která jemu a jeho rodině zajistí bezpečí před válečným násilím a migruje skrze několik dalších bezpečných zemí do zemí, které mu poskytují největší standard díky rozvinutému sociálnímu systému – není migrant politický prchající před válkou ale jde o migranta ekonomického, který není motivován ochranou života a bezpečí ale ekonomickými cíli.

Krom toho existuje dostatek

Gatta 18. 9. 2015 - 9:23

Re Velekněz Ratata – souhlas.

Říká se: „Co tě nezabije – to tě posílí“. Je to blbost, protože taková komplikovaná zlomenina páteře, nebo těžká žloutenka třeba člověka nezabije, ale určitě ho neposílí.
A zesláblého, či vážně chronicky nemocného člověka může nakonec zabít i obyčejná rýma.

Tedy z pohledu „Kolapsu složitých společností“, kdy EU je složité byrokratické a neefektivní monstrum, bez výrovních kapacit, bez rezerv a se stárnoucím zpohodlněným obyvytelstvem, může pro ni i ta dříve zvládnutelná, ne rýma, ale „imigrační chřipka“ být smrtelná.

karpi 18. 9. 2015 - 9:22

%%% kráceno bez upozornění, ale o ten konec bych vás tady nerad připravil: %%%

Pak zde samozřejmě bude místo i pro jiné, původně cizí skupiny, které musí dostat šanci ukázat, že obavy z nich jsou neoprávněné, že to jsou to stejní lidé jako my. Musí mít možnost plnohodnotného života mezi námi. A tím myslím i možnost uchovat svou kulturu a rozvíjet ji. Když budou potřebovat mešitu, ať si probůh v souladu se všemi našimi stavebními náležitostmi klidně postaví nějakou mešitu. Máme tu tady synagogy, kostely katolické, pravoslavné, romatické, neautentické, islamizující stavbičky v parcích, tak proč ne. Rozhodně radši, než další tesko v polích.

karpi 18. 9. 2015 - 9:20

Česko je plné strachu.
Je to tak. A všechna ta česká nenásvist, xenofobie a rasizmus jsou jenom jeho projevy.
Každý zde má na věc jasný názor, přitom zatím ani vůbec není jasné, kolik běženců bychom sem měli přijmout.

Je mi jasné že v prostředí, kde se někteří neštítí nacházet paralely mezi okupací 1939 a dneškem a všechny to tady nechá chladnými, kde se místní většina vzájemně utvrzuje ve svých proti běženeckých postojích a jenom vymyšlí nové nadávky, kterými častovat oponenty.. Tedy kde přednastavená schémata brání vstupu informací a jejich racionálnímu uchopení.. To mi zde asi pšenka nepokvete.

Jsem za přiměřený počet běženců. A ne řvát „Další milión už nezvládneme“, když jich tu je zatím kolik..? Tisícovka? Jsem za to, pomoci lidem v nouzi, kdykoli o ni požádají. A to přestože se mezi nimi může skrývat i několik s nečistými úmysly. Zdravá společnost to snadno zvládne.

Přičemž ale je _bezpodmínečně_ nutné předtím vyřešit několik věcí:
– všichni bezdomovci u nás musí dosat takové zopatření, aby i jim umožňovalo minimálně takový hygienický a potravinový standard jako budou mít nově přišedvší.

– Mocenská garnitura se obrátí na rodiny Volyňských Čechů, kteří se na nás nedávno obrátili s prosbou o pomoc v době bojů na Ukrajině a kterým jsme pomoc odmítli. Těmto rodinám se za vše omluví, přizná svoji vinu a nebídne jim nápravu.

– Pokud se přihlásí sama matka, nebo rodina v nouzi že finančně strádá natolik, že nemůže zajistit děckám obědy ve škole, bude jim ihned a přednostně pomoženo.

– A když nebudou mít na placené základní zdravotnictví, bude jim ošetření a léčba hrazena.

Pak zde samozřejmě bude místo i pro jiné, původně cizí skupiny, které musí dostat šanci ukázat, že obavy z nich jsou neoprávněné, že to jsou to stejní lidé jako my. Musí mít možnost plnohodno

abx 18. 9. 2015 - 8:32


„Jedine skončenie vojny v Sýrii víťazstvom Asada je schopné zastaviť prúd utečencov a zároveň zastaviť rozširovanie Islamského štátu. Takzvaná umiernená opozícia v Sýrii to nie je schopná dosiahnuť. Ak by naopak prezident Asad padol, do Európy zamieria ďalšie milióny utečencov. Zatiaľ Asada podporuje len Rusko – Pán Boh mu za to zaplať,“ píše Čarnogurský.

http://www.hlavnespravy.sk/carnogursky-v-bruseli-su-predpostrati-aby-pomenovali-pricinu-vlny-migrantov/680910

Velekněz Ratata 18. 9. 2015 - 8:03

Abychom jaksi neblbli víc než je nutno a nechodili s kanónem na brabce. Vůči uprchlíkům se vymezuje ani ne tak evropská křesťanská tradice včetně mesianistických ateistických hnutí, jíž je vlastní zájem o člověka jako individuum, o jeho vývoj a životní smysl, o jeho důstojnost, ale daleko spíš obyčejný strach, pud sebezáchovy, dojem ohrožení a hrozby selhání společenských institucí.

Tedy spíš než v nějaké filozofické rovině „fenomenologie evropského ducha“ se to odehrává na úrovni sociální psychologie. Nepočítaje samozřejmě velmi pravděpodobný, ale ve víru událostí obtížně prokazatelný faktor racionálně kalkulované mocenské manipulace.

A to přesto, že by se dalo namítnout třeba i to, že evropský objektivní duch vědomý sama sebe, abychom zůstali u hegelovské šroubované mluvy, přece vyprodukoval už více situací, kdy zpanikařil z vlastní kuráže a svobodomyslnosti a začal si to sám se sebou dialekticky vyřizovat, přičemž, řečeno s jedním dávným soudruhem podplukovníkem z vojenské katedry, bylo masa a krve po kolena.

Předchozí odstavec samozřejmě není míněn vážně. Prostě „Evropa“ měla hlavně i bez uprchlické krize kriticky vážné problémy, které na obyčejné lidi čím dál víc doléhaly, ať o nich přemýšleli, nebo ne, ale z pohledu ředitelů eurobusu pořád vypadaly řešitelné stažením záclonek. Aspoň na dvě tři volební období. Uprchlíci mohou a nemusí být poslední kapka. Krize velmi teoreticky nabízí možnost obnovy, ale i to je dneska tabu. Stačí se podívat, jak se zavřela voda nad Syrizou a Řeckem. Debata o přijímání a odmítání uprchlíků většinou jen maskuje reálné problémy. Jistě, uprchlíci jsou pro Evropu problém. Pro alkoholika je zase problém projít kolem výlohy s rumem.

bbb 18. 9. 2015 - 8:02

O přistěhovalce ve velkém množství nestojíme. Ovšem pokud by se dostali až k nám, bylo by špatné, aby na naši zemi vzpomínali jednoznačně ve zlém. Někdy po desítkách let.
Zdá se, že R. zajímavě:
http://www.respekt.cz/politika/na-ceste-evropou-s-uprchliky-co-je-to-chorvatsko

Ladys 18. 9. 2015 - 8:01

Článek nemá cenu ani komentovat, snad jen, že autorovi by se slušelo direktivně do baráku (bytu) umístit několik udělaných imigrantů až do změny jeho názoru a veřejné omluvy.

abx 18. 9. 2015 - 7:52

ake jednoduche, ale v EU parlamente na to este nikto neprisiel. na videu rusmi vybudovany tabor pre utecencov priamo v Syrii
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mtfk9GTPFm0

Alena 18. 9. 2015 - 7:51

http://www.nwoo.org/2015/09/17/czechnews-tv-zpravy-17-9-2015/
proč není referendum k této problematice? Pokud chceme přijímat islámské běžence , tak je tedy přijímejme, a těšme se na islamský chalifát.
Takové články jinak nemají smysl.

niky 18. 9. 2015 - 7:30

Další „sluníčkářský“ článek….. Německo se již 2x pokusilo opanovat Evropu vojensky. Teď to činí ekonomicky.
Solidarita v EU je jen krycí jméno pro poslušnost ! Je to v principu stejné jako okupace v r. 38 . Akorát teď nás budou okupovat musulmani na rozkaz EU vedené Německem. Němci se vůbec nezměnili, stále jsou hlavním nebezpečím pro Evropu. EU se opravdu pomalu stává totalitní strukturou.
Proč ti mladí nebojují doma za svoji vlast. Těch starých a děcek je minimum.
Předběžný odhad podle Zdechovského na 7000 migrantů je 6,5-9 miliard.
A nikdo nemluví o zdravotnictví….. jak se rozšíří nemoci, na jejichž léčení nebudou peníze, ty ostatně nejsou na nic…..
Gratuluji autorovi k penězům od emerické ambasády!

Zanechat komentář