Tisková zpráva Kverulant.org
Praha, 20. října 2015 – Kverulant.org svojí kauzou SUPOVÉ HL. M. PRAHA významně přispěl k omezení řádění lovců nehod ve velkých městech. Nyní se snaží o totéž na dálnicích, kde je hlavním organizátorem okrádání řidičů v nouzi Ředitelství silnic a dálnic.
Ani tím to však nekončí. Pokud je řidič viníkem nehody, při níž došlo k poškození dálnice, zaplatí v podstatě tolik, kolik si ŘSD, resp. odtahové služby za opravu řeknou. Řečené firmy, totiž na základě stejných nevysoutěžených a monopolních smluv provádějí i stavební práce související s likvidací následků dopravních nehod. Takže pokud řidič na dálnici například ohne svodidla, jejich narovnání může stát v zásadě libovolně vysokou částku. Pojišťovna, ale z povinného ručení za opravu svodidel libovolně velkou sumu nezaplatí a rozdíl poplyne opět z motoristovy kapsy.
ŘSD za stavební práce související s likvidací následků dopravních nehod vyfakturuje řidičům ročně přibližně 40 milionů korun bez DPH, to vše na základě časově neomezených rámcových smluv s odtahovkami. Zákon sice připouští uzavření rámcové smlouvy na opakující se stavební práce, avšak předpokládá její platnost po dobu určitou. Z dalších ustanovení zákona lze dovodit, že touto dobou by měly být maximálně 4 roky. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky by podle tohoto výpočtu činila 160 milionů korun bez DPH. S touto cenou by se jednalo o nadlimitní veřejnou zakázku, kterou měl zadavatel, tedy ŘSD, povinnost zadat v otevřeném, případně užším řízení. A protože tak ŘDS neučinilo, porušilo zákon a dostalo za to od Úřadu na ochranu hospodářské soutěže pravomocnou pokutu.
Ředitel Kverulanta Vojtěch Razima dodává: „Na místě je otázka, jaký má ŘSD prospěch z porušování zákona. Podle smluv ŘSD z toho, že odtahovkám dohazuje ‚kšeft‘, nic nemá. Jedno z mála rozumných vysvětlení je takové, že provize a odměny od dálničních supů kasírují ‚manažeři‘ ŘDS, kteří jim zajištují práci a udržují celý propracovaný systém v chodu. Dnes jsme se také dopisem obrátili na ministra dopravy Daniela Ťoka. Žádáme ho, aby se osobně zasadil o změnu systému, který parazituje na dálničních nehodách. Náprava tohoto stavu jistě nepřijde ze dne na den, ale kverulantskou vytrvalostí a nasazením se to může podařit, jako se to Kverulantovi povedlo v kauze SUPOVÉ HL. M. PRAHA. Tam bylo cílem Kverulanta upozornit veřejnost na nekalé praktiky lovců nehod. To se podařilo a Česká kancelář pojistitelů začala situaci konečně řešit a zřídila bezplatnou linku pomoci řidičům 1224, aby je ochránila před lovci nehod. Volat na tuto linku doporučujeme i v případě problémů na dálnicích.“
Další informace jsou k dispozici v Kverulantově kauze DÁLNIČNÍ LOVCI NEHOD.
Rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže jsou k dispozici zde: I. instance II. instance.
pamatuji jak známá známého měla před nedávnem drobnou nehodu ( lehce plechy ) v Práglu a ve zmatku a nervozitě ( které stupňovalo nepřátelské spěchající okolí )nedokázala nastartovat vozidlo, okolo jedoucí policejní hlídka ji automaticky zavolala odtah ( asi pěkně uplacený, páč 15 litrů za asi 5 km je taky hezká pálka ) no a výsledná faktura taky stála za to ( nebyla viníkem nehody, ale pojišťovna z povinného ručení viníka ji odmítla zaplatit fakturu, která byla bez pár korun skoro dvě stě tisíc ). podotýkám, že nešlo o žádné exkluzivní, drahé , či nové auto – až po domluvě… Číst vice »