Až vám bude zase někdo tvrdit, že „u Kábulu se bojuje za Prahu“, nebo že Západ v Afghánistánu, Iráku a všude jinde brání naší civilizaci a naše hodnoty, dejte mu přečíst tento rozhovor s bývalým americkým vojákem a dnes doktorandem historie, aby pochopil – bude-li toho tedy vůbec schopen a bude-li k tomu ochoten – kdo, jak a proč u toho Kábulu za ty naše západní hodnoty bojuje. Někomu to možná bude imponovat, pro mě je ale tohle hodně smutná a ostudná zpráva o těch našich hodnotách. O našich, i když v ní americký voják mluví a americké kultuře a americké armádě, protože co naplat, USA jsou hegemonem Západu a naše nekritické přijímání všeho, co dělají, i toho, jak to dělají, z nás dělá nezpochybnitelné podílníky na tom všem. Přesněji řečeno – spoluviníky.
Začíná to už ve výcvikových táborech…
Vojenské prostředí představuje nejstarší a svébytnou kulturu beztrestnosti a jako takové ho obklopuje mlčení. Tahle beztrestnost se stala součástí armádního genotypu. A netýká se to jen jednotek Navy SEAL, ale vojenského prostředí vůbec, včetně agresivní zahraniční politiky i státu ve státě, jakým je americký vojenský průmysl. Je to svět, který uniká pokusům o kontrolu a který nad sebou nemá žádnou vládu. Vysoko postavení lidé tu nahromadili tolik moci, že je nikdo nebude volat k zodpovědnosti za jejich činy. (…) Stěžovat si na kohokoli se nevyplácí. Úsilí, které bys do toho zápasu musel vložit, jednoduše nestojí za to. Byrokracie a právní tahanice by tě pohltily na mnoho let, vypovídání by bylo nesnesitelné, ničilo by ti to psychiku, všichni by se tě zřekli. A ty jsi součástí skupiny a chceš přežít. Takže mlčky souhlasíš s dalším a dalším porušováním svých práv a osobních hranic. Je to pořád horší. Jsi jako žába, která se dlouho vařila v hrnci, a válka je jen poslední etapa tohoto procesu. Na bitevní pole přicházíš už dokonale vycvičený – což je pravděpodobně největší tajemství současné armády – k nedostatku disciplíny. Té morální. Nemáš skrupule, už jsi dávno zvyklý fungovat v prostředí nemorálního a trestuhodného jednání.
… pokračuje to na „bitevním poli“…
A víte, jak jsme říkali těm pachatelům? Kovbojové. Kovbojská kultura a kontext válek kovbojů s Indiány nám leccos prozrazují o té části amerického vědomí, která se skrývá pod skořápkou „válek o nezávislost a demokracii“. (…) Užívání slova „kovbojové“ při popisu jednotek Navy SEAL se zdá vhodné z několika důvodů. Ihned to přivolá obraz Divokého západu jako prostoru chaosu, násilí a bezpráví, který leží někde na periferii amerického imperialismu. (…) Pravda o chování Američanů k původním obyvatelům amerického impéria je v oficiálním diskursu odsunuta stranou a nahrazena tématem humanitárních intervencí, exportu demokracie a podobně. V jistém smyslu jsou války v Afghánistánu a Iráku opět posouváním amerických hranic. Není náhoda, že tamní oddíly říkají, že jsou „in country“, tedy „u sebe“, „v zemi“. To je obrat, který pochází ještě z dob války ve Vietnamu, ale jak upozorňuje historička Roxanne Dunbar-Ortiz, užíval se už dříve a je to vlastně zkrácená podoba výroku „Jsem v zemi Indiánů“. (…) Protože tento dvojí standart existoval na americkém pohraničí vždy. Na úrovni rétoriky a ideologie jsou hranice místem, kam Američané rozšiřují pole svobody, demokracie a vlády práva. Ve skutečnosti je to ale naopak – jde o nebezpečný prostor, kde panuje výjimečný stav, kde se znevažují lidská práva a normy a kde neplatí demokratické záruky. V tomto smyslu se od koloniálních dob nezměnilo nic. Týká se to jak Dakoty v 19. století, tak afghánské provincie Hílmand v 21. století nebo v současnosti předměstí Washingtonu a Baltimoru zaplavených policajty. Armáda normalizuje chování, které je z pohledu většiny lidí abnormální. A tyto excesy se plíživě stávají normou, integrální součástí každodennosti. Začíná to už ve vojenském výcvikovém středisku.
… a má to svoje hluboké příčiny.
Nejčastěji slyšíme, že se to dělá pro vaši bezpečnost. Sem tam se sice stane něco dramatického, ale někdo nás musí bránit, a my zase musíme bránit své obránce…
Ale co když o bezpečnost nejde? Možná tu hrají roli jiné motivy? Kapitalismus si žádá akumulaci kapitálu: abys mohl rozšiřovat trh, musíš pro něj nejdřív udělat místo, a to vyžaduje pravidelné a strukturované násilí. Politolog Cedric Robinson navíc mluvil o rasovém kapitalismu. Kapitalismus podle něj nebyl žádnou revolucí a rozhodně neukončil bývalý feudální řád. Naopak, vyrostl z něj, a to na rasismem prosáklé půdě západní kultury. Kapitalismus a rasismus tudíž postupovaly ruku v ruce a vznikl rasový kapitalismus – systém prosycený diskriminací, násilím, policejní kontrolou, regulací nadměrné populace, nevolnictvím a někdy – jako v tomto případě – válečnými zločiny.
Politici a vojáci z povolání často říkají, že to, co se děje v rekrutských táborech a na frontě, je nutné a že je to dočasný ústupek, výjimečný stav, opak toho, co je skutečná Amerika – můj pohled je ale přesně opačný. Militární kultura odráží jádro problému současné americké demokracie a společnosti.
Už chápete, proč jsem tento text nazval, jak jsem ho nazval? Protože není nejmenší důvod dělat rozdíly mezi vojáky Třetí říše a té dnešní americké. Pokud máme pochopení pro ty americké, měli bychom chápat i ty nacistické, protože i ti se nevzali odnikud, ale produktem propagandy a intenzivního výcviku. A naopak, pokud odsuzujeme válečné zločiny SS-manů, měli bychom stejně odsuzovat i válečné zločiny amerických mariňáků a nenechat se přitom zaslepit vlajkou nebo zmást tím, že jedni prohráli, zatímco ty druhé to teprve čeká.
Vojáci USA jsou dnes vojáky hegemonisticky uvažujícího militaristického impéria. Jako toho „Britského“ ne až tak dávno, stejně jako řady předchozích dobyvatelů. Snaho o „odlidštění“ „protivníka“ (kohokoliv kdo se postavil na účinný odpor) je jim ale opravdu obdobně vlastní jako těm co pochodovali „Drang nach osten“… Voják je obecně osoba která v rámci „práce jako každá jiná…“ může bránit život a hodnoty, nebo jej i brát – zabíjet – i v rámci dobyvačné války. Jeden z důvodů snah o robotizaci válek a „zabíjení od PC na druhém konci světa“ (např. dronové války USA na BV) je fakt, že pokud je voják… Číst vice »
To verim, ze by se zbabelym fnukalkum libilo, kdyby se Spojene Staty neprosazovaly vojensky, humanisticti borci by pak mohli bez prekazek kadrovat doma sve ovecky, zda jsou dostatecne angazovani v rovnosti mensin, genderovych otazek a boji pro klimatickou zachranu planety. Tribunove by pak mohli cekat, az se vygeneruje ten spravny, moralne dokonaly vudce naroda-mesias. :-) Zrovna ted se prosazuje v Americe trend soudnosti ohledne humanitarnich otazek, meni se nahled na geopolitiku. To ovsem neznamena, ze se USA stahnou ze svetove sceny. Stale plati: President Theodore Roosevelt’s foreign policy: „speak softly and carry a big stick, you will go far.“ Mluv… Číst vice »
Na margo predchoziho postu: jako provokace velmi slabe, jinak skoda slov.
Spojení „vojenskoprůmyslový komplex“ poprvé použil pětihvězdičkový generál a účastník 2. světové války, který ve svém projevu varoval před přílišným propojením zájmů státu a zbrojařského loby.
„Musíme se chránit před získáním neoprávněného vlivu vojensko-průmyslového komplexu. Možnost katastrofického vzestupu špatné síly existuje a přetrvává,“ prohlásil president Dwight Eisenhower.
Eisenhouwer dobře věděl, co říká.
Vojensko-průmyslový komplex může být dobrý sluha, ale je to zlý pán.
@Dana:
Takže válečné zločiny jsou OK, pokud je páchají děcka z USA? Dehumanizace jak nepřátel tak vlastních vojáků, je OK? Jak moc se ztotožňujete s výrokem pana Kissingera:
„Military men are just dumb, stupid animals to be used as pawns in foreign policy.“
http://literarky.cz/svet/28356-analytik-trita-parsi-bude-valka-usa-s-iranem
https://aeronet.cz/news/video-televizni-stanice-al-jazeera-odvysilala-vybusne-informace-o-pozadi-holokaustu-a-smlouve-domu-sion-s-nacistickym-nemeckem-dva-redaktori-okamzite-dostali-vyhazov-media-zbesile-video-mazou/